Sledování průběhu nabíjení akumulátoru je složitá záležitost, jde i o to jaký typ aku se nabíjí. Pokud je staršího typu a má odšroubovatelné zátky,(je vidět dovnitř)tak nabíjení se má ukončit, když elektrolit v akumulátoru začně jakoby vřít-bublá. Před nabíjením je třeba dolít destil.vodu – 10 mm nad článkové desky.Délka dobíjení je závislá na intenzitě dobíjecího proudu, u kvalitních nabíječek se to dá regulovat. Obyčejné nabíječky mívají pouze dvě možnosti: slabé a silné dobíjení.Šetrnější pro aku je slabé nabíjení, pak ale celý proces trvá déle,třeba i dva dny. Pokud nejsme v nabíjení zkušení, stačí aku nabít natolik, aby auto nastartovalo a nechat jej pak dobít při delší jízdě.
0 Nominace Nahlásit |
Pokud nemáš automatickou nabíječku ( na bezúdržbové a zejména na
gelové AKU!!!! je nutná), tak poznáš konec nabíjení podle napětí
připojeného voltmetru. Při nabíjení svorkové napětí neustále pozvolna
stoupá. Jakmile přestane stoupat je AKU nabitý !!
U AKU s elektrolytem tyto již v tu dobu plynují.
Na tomto principu je založeno i vypnutí automatických nabíječek.
Také záleží jakou charakteristiku má tvoje nabíječka. Předpokládám že
proudovou !! Napěťová bývá většinou s proudovou kombinována
u automatických nabíječek.
Je třeba mít voltmetr ( multimetr) s přesností alespoň na desetiny nebo
setiny voltu. Takže nic složitého! Stačí multimetr za 200–300 Kč. Toto
měření nezaměňovat se zjišťováním úrovně nabití nebo kapacity AKU !!
jak je zde naznačováno. Nemá to s tím nic společného.
Vůbec jsou zde informace zpatlané hatlapatla.
O tom jak se nabíječka chová při nabíjení
rozhoduje charkteristika nabíječky. Proudová či napěťová,
nebo obojí.
Vynikající automatické nabíječky , vhodné i pro gelové AKU 6/ 12 V prodávali nedávno u Lidla za 490 Kč !!!! Samozřejmě že pulsní ( ony již ani jiné nejsou) s udržovacím proudem po vypnutí! V jiných prodejnách za ně chtějí 1500 a více !
4Kdo udělil odpovědi palec? anonym, Bičiště, JájsemRaibek, jiri Linhart
před 4701 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U těchto baterií je problém měření „zátěžovým“ voltmetrem.Mně
se osvědčil tento velice šikovný přístroj. http://img.nadapenny.com/t20/12008/nadap030649431430232.jpg
Pouhým zastrčením do zásuvky zapalovače umí zjistit stav
baterie,alternátoru a celkový stav dobíjecí soustavy.
http://img.nadapenny.com/t20/12008/nadap030650264311232.jpg
Co se týká nabití akumulátoru,dnešní nabíječky poznají kdy je aku
nabit,a odpojí se.Doporučuje se nabíjení proudem 1/20 kapacity
baterie.Takže u aku,např., 50Ah > 2–3A,cca 8 hod.
Ten budíček je opravdu sikovný a stačí mi měřit tak jednou za
měsíc,nebo když se mi něco nezdá.
0 Nominace Nahlásit |
Kdysi se doporučovalo nabíjet 10 hodin proudem 1/10 kapacity baterie, tedy pro 55 Ah proudem 5.5A po 10 hodin, ale nabíječka musí mít ampérmetr a regulaci. Nabíjením se vnitřní odpor akumulátoru (a hustota náplně – elektrolytu) zvyšuje a proud poklesne – podle ohmova zákona I=U/R, baterka si vezme jenom tolik proudu (A) co dovolí vnitřní odpor. Lze tedy bez velkého rizika nabíjet 12–15 hodin, ale také záleží na typu baterie, bezobslužné tolik neznám.
0 Nominace Nahlásit |
No já sem nelenil a koupil kvalitní pulsní nabíječku kterou jenom
připojím a ona se sama vypne. Navíc ma udržovací napětí.
Bezúdržbovou nabíječku bych ale raději nabíjel nižším proudem, aby se
nevyvíjelo moc plynů. U normální baterie při nabíjení se otevírají
zátky aby plyn (vodík) mohl unikat. Bezúdržbové jsou uzavřené, nevím jak
je to s odvětrávaním kdžy je plynu víc než při běžném provozu
v autě.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek