Mám v tom poněkud nejasno. Dosud jsem si myslel, že tam patří jen gelové baterie, ale setkal jsem i s výrobky takto označovanými, které obsahují kapalný elektrolyt, který není nutno dolévat. Jak je to řešeno, opravdu neemitují kyselé výpary?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 1726 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Elkon se mýlí. Bezúdržbové pochopitelně existují. Odfpařený kondenzát je u nich vracen zpět do prosotu elektrolytu. Musejí však být vybaveny přetlakovými ventily a přetlakovaný kondenzát je pak vyveden mimo baterii.
Gel je jen forma elektrolytu. Kyselé výpary kondenzují ve víku a jsou vraceny zpět. Kouzlo tedy tkví v mechanické konstrukci pouzdra a víka baterie. To bylo možno vypracovat až se zavedením speciálních plastů. Pokud by bylo výparů příliš, jsou baterie vybaveny přetlakovými mechanismy.
Doplnění: Za správné funkce přístrojů a dobíjení (na které se dnes mimochodem velmi dbá) k nadměrnému odpařování, které by neúměrně zvyšovalo tlak, prakticky nedochází.
Upravil/a: Edison
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Kepler Nahlásit |
Bezúdržbové olověné baterie neexistují. To jsou jen kecy.Do olověné baterie je potřeba občas dolít destilovanou vodu, pokud se odpaří, tak aby byly desky pod hladinou.
0 Nominace Nahlásit |
V zásadě jsou DVA typy bezúdržbových PB akumulátorů. Jeden už zmínil Edison (gelové), ten druhý jsou AGM. To je ta srajda, která se cpe do soudobých aut se start/stop zhovadilostí a je několikanásobně dražší, než klasický Pb akumulátor se stejnou kapacitou, přičemž aby AGM vydržel v provozu déle, než 2 roky je UTOPIE (no, možná někde v laboratoři). :(
Jinak klasicé Pb akumulátory se zalitými elektrodami VŽDY produkují plyny (to ostatně ale i ty bezúdržbové, pokud jsou špatně provozovány), jakkoliv jsou postupy, které tento vývin omezují. (např. rekombinací za přítomnosti kadmia, arsenu či selenu – podrobnosti ale neznám)
Jinak mosoj má pravdu v tom, že se jako „bezúdržbové“ prodávají i klasické zaplavené Pb aku s omezeným vývojem plynů viz výše. A to proto, že se počítá s maxživotností 5let, což takový akumulátor obvykle ustojí i bez dolévání, pokud je jinak dobíjení v pořádku. :)
Jinak klsický zaplavený PB akumulátor v případě, že je DOBŘE provozován, tedy doléván, netrápen systematickým častým prudkým vybíjením [idiotstartování] a dobíjen, resp. nehnán až do krajnosti při vybíjení zvláště (za nízkých teplot!) vydrží V AUTĚ klidně i 8+ let! Což při jeho ceně je podle mne stále bomba v porovnání s ostatními typy akumulátorů. :)
Pěkně jsi to popsal. Je to v podsatě tak. Bezúdržbovost je omezena v zásadě omezenou životností baterie, čili není nekonečná. Ke gelovým: Gel je v podstatě jen jiná forma zaplaveného akumulátoru. Jistě, má upravenou strukturu elektrod i jinou chemii (ono by to jinak nešlo). Gel má několik výhod a několik nevýhod, ty dyžtak zmíním jindy. AGM… to je kapitola sama pro sebe. Ty ale moc neznám.
elkon: neexistují? Tak se podívej do nabídky e-shopů. Jsi sto let za šimpanzama. Tyhle baterky jsou uzavřené, bez demontovatelných zátek a mohou pracovat v jakékoliv poloze, aniž by se vylil elektrolyt.
Opět kecáš. Obchody vydávají za bezúdržbové i calcifikované AKU, plněné klasickým elektrolytem, které mají snížený odpar a není je třeba tak často dolévat. Klidně i několik let, ale je to tvoje rozhodnutí. Může i nemusí. Zátky mají, ale dobře kryté celistvým krytem, který samozřejmě jde odstranit a hladinu elektrolytu zkontrolovat. Navíc musí mít odvzdušnění, takže bych tě s tou polohou chtěl vidět!! No, pokud dáváš na reklamu obchodů, tak jsi asi tak s těma šimpanzama nastejno, nastejno!