Zaujal mě rozsáhlý článek v MF Dnes o úrovní vědomostí školáků.
Že si pletou Čapka s Ezopem, nezajímají se o společenské dění, to, co
se stalo před jejich narozením, je pro ně tabu, ale ovládají techniku a
tvrdí, že si na netu všechno najdou atd.
Čeští školáci si naopak stěžují na příliš těžké otázky
u maturit, učitelé naopak lamentují, že studenti nikdy neměli tak bídné
znalosti.
1. Učitel: Co bylo příčinou konfliktu mezi Čechy a Slováky v letech
1918 – 1938?
Žák: V televizi dávali víc českých pořadů.
2. U: Jak to bylo s Janem Palachem?
Ž: Upálili ho v Kostnici.
3. U: Kdo nastoupil na trůn po Janu Lucemburském?
Ž: Klement Gottwald.
4. U: Kdo napsal Máchův Máj?
Jazykovědci jsou šokovaní, jak se v posledních 20 letech změnil vztah
k češtině. Nespisovné a nekultivované užívání jazyka se přeneslo
i do škol. Ve vztahu učitel a žák se projevuje žoviálnost a
uvolněnost.
Kdo si uvědomuje, že čeština není jen „jedna“? Jiný jazyk se hodí
mezi kamarády, jiný do školy, jiná je podoba vznešená.
–
Maturity? S výsledky je to tak, že učitelé jsou často vděční za
znalosti, které před 20 lety měl spíš žák druhého stupně ZŠ.
Děkuji za vaše názory.
–
Doplňuji.
Je pravda, že v každé době se tvrdí, že jsou děti horší, než byly
v minulosti atd.
Ale zkušeností učitelů ze škol potvrzují, že jde opravdu o úpadek
vědomostí. Snad jen finanční gramotnost se zlepšila.
Kdo nestál za katedrou, neopravoval např. zkušební testy nejen
z češtiny, ale i matematiky či dějepisu atd., těžko si představí, že
vědomosti školáků jsou opravdu na nižší úrovni. I při ústním
zkoušení jim uniká kontext. Jsou mistry v podvádění, ale když mají
vysvětlit, o co jde, jsou bezradní.
Studenti nevydrží v klidu, o přestávkách si nepovídají, jen mačkají
telefon, v hodině jsou roztěkaní, neprojevují o výuku zájem atd.
Za řadou problémů stojí rodiče, mají často na své ratolesti málo
času. Těm pak stačí počítač. Rodiče se zajímají o děti, jen když
dostanou špatnou známku.
Bohužel, učitelé nejsou všichni poctiví, nevěnují se žákům a škole
tak, jak by měli. Nemělo by jít jen o výši platu.
Rozšířil se počet středních škol i učilišť s maturitou.
O výsledcích mluví čísla, která jsou objektivní:
V r. 2014 prospělo z CJL 93,2 %, za minulý šk. r. 88,4 %. Zvýšilo se
procento těch, kteří neuspěli.
Slova jednoho pedagoga:
„Pokud komukoli, kdo maturoval postaru, vyprávím, jak vypadá současná
státní maturita z češtiny, nevěřícně kroutí hlavou.“
–
Nedošli jsme k světlým zítřkům ani ve školství, takže stále jdeme a
jdeme … Stanou se školy "dílnou "lidskosti, které zprostředkovávají
vzdělání v pravém slova smyslu nejen díky učitelům, nýbrž i podle
zájmů žáků a ve spolupráci s rodiči a různými institucemi?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 22Pro koho je otázka zajímavá? Otázku hodnotilo 22 uživatelů jako zajímavou, zde je prvních 20: led, quentos, mosoj, vagra, iceT, johana 56, ivzez, Drap, fcoop, redy, briketka10, gagaga, Cenobita, Slecna 007, jirka F, da ny, Frogman, vas999, anonym, Putin před 3032 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Myslím, že jsme nikam „nedošli“.
Stále jdeme.
Obecně a povrchně – mládež je taková, jakou jsme ji vychovali.
Je to složité a souvisí, vyplývá to z vývoje společnosti.
Tzv. „mladí“ si cestu nevybírají.
Hledají ji.................tak jako my.
Kdysi.
Moc dobrých příkladů kolem sebe nevidí.
Tak se moc nedivme.
Bude hůř.
Upravil/a: quentos
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
Viděl bych tam 3 hlavní důvody:
Upravil/a: klumprt
0 Nominace Nahlásit |
V lavicích nesedí „generace“ ale mladí lidé. Každý jiný. Nářky na línou, zkaženou, atd. mládež jsou staré jako lidstvo samo.
9Kdo udělil odpovědi palec? Výletník8, led, annas, Mc Merkurion, gagaga, Cenobita, xxx3, Slecna 007, jirka F
před 3033 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Kdysi jsem měla na střední škole paní profesorku češtiny, která
říkala, že i nespisovná hovorová čeština může být krásná, ale musí
se umět používat správným způsobem a ve správné situaci.
Problém vidím v tom, že dnešní děti a mladí lidé nemají správné
mluvní vzory. Jednak dost času prosedí u internetu nebo u televize, kde je
příliš mnoho „vzorů“, z nichž některé sice nejsou úplně
nejhorší, ale jiné jsou vyloženě špatné a bohužel se dítě spíš
dostane k těm horším. Druhá věc je, že u knih se naopak sedí málo a
jsou-li přeložené z jiných jazyků, jsou přeložené obvykle dost
mizerně, takže ani to není to pravé ořechové. No a nakonec ani dnešní
dospělí nejsou vždy tím správným vzorem. Rodiče mluví „jak jim huba
narostla“, učitelé, zřejmě aby vypadali přátelsky a méně formáně
mluví nejen nespisovně ale navíc skoro jako ti rodiče, a pak, je to smutné,
ale není se čemu divit.
Kam jsme došli? Doufejme, že do bodu, kdy se budeme více snažit, být
v těchto věcem příkladem, nejen dětem ale jeden druhému.
Ovšem netrpí jen čeština. Například angličtina, kterou někteří tak rádi nad češtinu povyšují, na tom je snad ještě hůř. Tu navíc pomáhají devastovat nerodilí mluvčí, kteří mají sklony ji zjednodušovat podle sebe.
0 Nominace Nahlásit |
Kam jsme došli, zatím nejde dost dobře specifikovat. Bohužel článek je
pravdivý. Osobně mne překvapilo, jak tato plošná blbost rychle postupuje.
Před pár lety bych tomu nevěřil, že národ může takto rychle zpustnout
během takové krátké doby. částečně je to podle mne způsobeno současnou
dobou a současnou společností a velmi malou komunikací mezi lidmi. Dalším
obrovským problémem jsou experimenty a kotrmelce v našem školství. Nevím
zda je to vládou promyšlená devastace našeho školství, nebo je to
způsobeno jen neznalostí a hloupostí posledních několika ministerstev
školství. Vše je směřováno na kvantitu a ne na kvalitu. Chceme mít
většinu lidí z maturitou, i za tu cenu , že někteří dnešní maturanti
mají takové znalosti, že s nimi by před pár lety nemohl být nikdo na
střední školu ani přijat. Podobné to je i v mnoha dalších věcech.
Samozřejmě že se to netýká všech,. O to víc potěší, když se člověk
potká se studentem, který nejenom že má jisté znalosti, ale
i přemýšlí.
0 Nominace Nahlásit |
Není lehké odpovědět na dotaz ;)
Obecně se tvrdilo a tvrdí, že jsou žáci nesmyslně přetěžováni…
Základní problém shledávám v absenci jednotných školních osnov
v rámci ZŠ.
Kantoři vyučující na těchto školách tvrdí, že chybí/upadá zájem po
vědění o vzdělávání se…
Po žácích ČR jsou požadovány „rozšířené“ (možná zbytečně)
znalosti v mnoha předmětech: zeměpis, fyzika, matematika, přírodopis,
dějepis (světové dějiny), chemie apod.
15 letý Kanaďan nebo Američan sotva bude „mrskat“ hlavní města
evropských států, SŠ zakreslovat do slepých map evropské, ruské nebo
africké řeky… O antických evropských dějinách nemá ani páru…
Dějiny a prezidenty USA možná vyjmenuje, jako když bičem mrská (pokud ho
to zajímá)…
Lidstvo díky technice pohodlní a hloupne …
Učitelé neumějí učit, zaujmout …
Dětem chybí základní, mravní výchova a mantinely již v rodině, láska
i zdravá sebeláska …
Jsou často zahrnovány jen věcmi, nezdravě rozmazlovány …
Jiné vychovává ulice…
Neuznávají autority, chybí úcta a respekt, kontakt a komunikace, vzájemná
spolupráce.
Jsou velké sociální rozdíly, možnosti …
Pocity zbytečnosti, marnosti, beznaděje (nezaměstnanost rodičů) …
Být Čech je téměř ostuda…
Podobné, výše popsané scénáře ze znalostí maturantů se "opakují“
u některých bakalářských a magisterských státních zkoušek právě
u studentů nejmenovaných pedagogických fakult …
Na některých SŠ/VŠ vyučující „cedí ze studentů krev“, bazírují
na slovíčku (nestačí, že student učivo chápe a rozumí mu)…
Jinde „šediví hrůzou“, co za nesmysly dokáže student
„vypotit“
V lavicích zřejmě sedí větší ignoranti …
Přešlapujeme na místě (sem tam krok zpět, objevuje se již objevené a
zavržené).
Kdo ví a kam dojdou, je asi ve hvězdách :D.
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
Je to jenom mezi rodiči školou. Na prvním místě je nesoudná rodina.
Mám čtyři vnoučata, která se snaží, mají respekt před rodiči
i kantory. Jsou slušná a ke svému okolí poctivá. Ono to totiž úzce
souvisí.
Samozřejmě. že společnost je uvolněná a nemocná. Dobrý rodič usměrní
a učiteli pomůže.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, řekla bych je to půl na půl.
Dnešní elektronická doba zjednodušila učení na princip „vyhledej si, co
potřebuješ na internetu“. Tohle (nejen) žáci využívají.
Kdo je na vině, že díky tomuto, podle učitelů, žáci zlenivěly?
Nejsou to jen jejich rodiče, samotni žáci, ale celá společnost, tedy
i samotní učitelé svou nedůsledností.
Vzpomínám si na jednoho našeho učitele:
„taháky si dělat můžete, při tom se něco na vás nalepí, ale nesmíte
je používat ve škole při odpovědi, nebo písemce“
a to důsledně dodržoval, dokonce mnohdy si při odpovědi, případně po
ní, vyžádal od postiženého žáka jeho tahák, zkontrolovat žákovou
odpověď s tahákem a vysvětlil celé třídě, kde byly chyby … To byl Pan
Učitel! u nehož jsme se naozaj učili.
minerz,
vinit češtinu z podrážení mládeže není správné.
Čeština je, podobně jako mnohé jiné jazyky, živý jazyk, který se
neustále vyvíjí. Pokud byste se měli učit například středověkou
češtinu, měli byste nepoměrně větší problémy s pochopením dnešního
pohledu na svět. Proto se dnešní čeština přizpůsobila době a pokroku ve
vědomí člověka. Přirozeně nemám na mysli tu moderní češtinu
s anglopočítačovými zkratkami a biologickoživočíšním zaměřením.
Pro takouto mluvu je opravdu spisovná čeština těžko pochopitelná.
Dodatok
ivzez, ťaháky sa bežne používajú aj mimo školy, pokiaľ je to poistka
proti výpadku pamäti, pomôcka pri presnej práci, je to dokonca lepšie, než
keby ´hrdina´ prišiel bez ťaháku a pri náhlej indispozícii narobil viac
škody než osohu. Sú práce, kde takéto ťaháky, bodové postupy, sú
dokonca predpísané. Tiež používam ťahák aj pri práci, ako poistku na
prípady nečakané.
V škole, pokiaľ sa žiak naozaj dôkladne (osobne) venuje vypracovaniu
ťaháku, tak sa tým učí, aj keď si to možno neuvedomuje.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Bohužel, na závěrečnou otázku „Kam jsem došli, kdo to ví, kdo mi na to odpoví…?“ nemohu bez porušení zdejšího kodexu odpovědět.
4Kdo udělil odpovědi palec? Talina, annas, briketka10, zjentek
před 3032 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jdu na párty pozdě?
Myslím, že za to můžou tři hlavní faktory:
Ad posun ke svobodě:
Aby se děti mohly učit ty věci, které jste na začátku načrtl v těch
otázkách, musí někdo rozhodnout o tom, že tyhle věci jsou důležité a
pak donutit každého žáka (i toho, kterého to absolutně nezajímá) se to
naučit. Což je samozřejmě občas nutné, ale na seznamu „nutností“ by
se mělo HODNĚ škrtat a dát žákům možnosti, nikoli povinnosti.
Ad příklad vyspělejších států:
Já teď studuji ve Skandinávii. Ujišťuji Vás, že školy jsou tady
absolutní flákárna a obecné vědomosti některých lidí jsou na bodu mrazu
i proti Česku. PŘESTO: ekonomika bují, zaměstnanost není problém, korupce
nízká, lidé ohleduplní a každý se málem přetrhne, aby člověku pomohl.
A to všechno, aniž by věděli, kdo nastoupil na trůn po Svenovi XVI. Tak
proč se to proboha učit?
Ad vědecký pokrok:
S pokrokem v technických i sociálních vědách je k jakémukoli postupu
vpřed potřeba čím dál větší specializace. To je prostě fakt. Když
budeme ztrácet čas povinným učením se jmen panovníků a spisovatelů a
podobných kravin, zbude méně času a to se učit to, co posunuje lidskou
rasu vpřed.
Shrnutí:
Odpověď na čtyři otázky pro žáky znám, ale zároveň jsem si vědom
toho, že se mě na ani jednu z nich od základní školy nikdo neptal a
kdybych odpovědi neznal, nebránilo by mi to v osobním ani profesním
životě. Tak proč bych se to měl d******e učit ve škole? Hups, sprosté
slovo. Za to asi může ta dnešní mládež, že?
Upravil/a: Psychotic
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, johana 56, briketka10, Spartaboy
před 3032 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Důvody řeknu zkráceně, jsem líný psát:
Upravil/a: anonym
2Kdo udělil odpovědi palec? budulínek, Mc Merkurion
před 3033 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, ano. Ne generace, ale sebranka, holota, možná pakáž!
2Kdo udělil odpovědi palec? gagaga, briketka10
před 3032 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, to už se řeší víc než stovku let, už Jára Cimrman ve své hře Vyšetřování ztráty třídní knihy konstatoval o žácích: „Vy jste tupá, odporná, deprivovaná hovada!“
https://www.youtube.com/watch?v=WcL5NftDhmg
rozsazená systémem: debil, blbeček
Tím chci říct, že z pohledu učitele budou vždy žáci špatní a z pohledu žáků vždy učitelé budou špatní, v zaměstnání jsou pak blbí šéfové a blbí zaměstnanci. V Parlamentu by také měli sedět ti nejlepší z nejlepších a jsou tam často kriminálníci, zloději, lháři, sprosťáci, defraudanti, tuneláři atd. atd. Takže když nejsou dobré životní vzory vypadá to tak přesně tak jak to vypadá. A čeština ? No mě se líbí už jsem se ji trošku víc naučil takže už nemám velké potíže, ale je moc těžká a opravdu si za vše může sama, zbytečně moc kliček omezení pravidel. Pozitivní je, že se v ní dá hodně dobře vyjadřovat myšlenky s velkou nuancí.
PS: Vilné víly vily u vily věnce, když v dáli zavile vyli sveřepí šakali.
🙂
(tedy doufám že to ještě umím)
Upravil/a: Cenobita
2Kdo udělil odpovědi palec? briketka10, annas
před 3032 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
… na učitelský sbor mám jen ty nej… názory…
2Kdo udělil odpovědi palec? annas, briketka10
před 3032 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jojo, s něčím souhlasím a s něčím ne. Otázky jak to bylo
s Palachem atd… to nemá se čtením nic společného. Čtení smyšlených
příběhů a vžívání se do nich udělá z dětí do budoucna jen mimoně a
snílky. To už radši číst historii, nebo něco co má nějakou hodnotu.
A ne nic smyšleného.
Jinak známý bývalý učitel, říkal, že učitelé (ZŠ) jsou jen líní,
nechcou nic dělat a jen brát peníze, ne všichni, najdou se i vyjímky co
chtějí aby si z toho něco ty děti odnesly, ale těch je opravdu málo.
A to, že je více učňáků … co se divíte. Stát podporuje sociální
rodiny. Zatímco slušné, které mají většinou více peněz a lepší
zázemí a hlavně více rozumu, tak na ty prdí. Tudíž sociální rodiny
mají více dětí protože ví, že dostanou peníze. Ti normální se bojí
mít jedno dítě aby ho uživili a daly mu všechno do života, zatímco
sociální rodiny děti něchají lítat po venku a nevěnují se jim. Tyto
děti jsou pak rádi, že mají aspoň ten učňák, nad tím, že by mohli mít
střední nebo vysokou z 99% nemají a ani nad tím nikdy nepřemýšleli.
S touto dotací sociálních rodin, zatímco normální rodiny, u kterých by
dítě mělo aspoň SŠ vzdělání nebo vyšší a nedostanou nic … to je
jako, kdyby nám stát dával najevo, vás chytrý nechceme, vy jestli se budete
množit, nedostanete nic, a vy hloupí, ze kterých z vás v životě nikdy
nic nebude, tak vy se množte. Dostanete za to peníze.
Úvod filmu „Absurdistán“ pěkně zobrazuje případy množení nul a
chytrých lidí a pak jak to dopadne.
0 Nominace Nahlásit |
Přesně, souhlasím s annas…hlavně že hloupé děcka mají maturitu,
přitom patří na učiliště.
Kolikrát když čtu jejich komentáře po netu kde i ve slově dobrý den
napíše í…
Je také velice nutné zjistit PROČ učitelé a za jakých podmínek dávají
takovým neschopným dětem jedničky aby mohly získat maturitu.
Myslím že odpověd je nasnadě…a hlavně že se učitelům stále zvyšuje
plat za nic!
0 Nominace Nahlásit |
šlo by se na to zeptat i jednodušeji, tak jak bych se zeptal já, ale tohle je opět přehlídka 😁
0 Nominace Nahlásit |
Čeština si za to může částečně sama. Nemusela se vymýšlet tak složitě a zákeřně vůči svým uživatelům. Pokud se má dnešní a budoucí generace naučit pořádně česky, tak se musí a to zdůrazňuji, že musí psát více diktátů a také vylepšování slovní zásoby. Když už někdo umí spisovně a dobře psát, tak třeba mluví jako dlaždič, či nemá pestrou slovní zásobu. Nemají důvod se pořádně zlepšovat. Každou hodinu češtiny jeden těžký diktát a brzo se nám děti opět vzpamatují. Sám občas napíšu tak nechutnou chybu např s i/y na konci, protože prostě nějakou tu koncovku bezmyšlenkovitě podle pocitu zvolím a nepřemýšlím u toho. To je chyba. Musí se u češtiny přemýšlet jinak se chybuje. Čárky mi dělají snad jestě větší problémy. Co se týká obecného vzdělání, tak je školství v koncích. Neumí najít kompromis mezi tím co je nutné a co naprosto nepotřebné. Berou vůbec v potaz, že dnes si mohou lidi vesměs vše dohledat na internetu a naučit se to jako samouk? Asi o tom ví, ale vesměs tento fakt ignorují. Mrzí mě, že mě ve škole nanaučili větší lásky ke knihám, protože vím, že pokud čtu něco zajímavého, tak je to zážitek k nezaplacení. Povinná školní četba byla však vybrána velmi nevhodně a mnohým dětem knihy zprotivila. To, že dneska tráví moře času na Facebooku a počítači situaci nezlepší. Co s tím udělat? Dobrá otázka. I z kultivovaného vysokoškoláka, který mluví jak génius vzorně a vzorově dle českého jazyka může pár návštěv kamarádu a společné výlety do hospod změnit jeho slovník na úroveň hrubého zedníka, který kolem sebe plive.
0 Nominace Nahlásit |
Coby příslušník mladé zdeprimované generace dodám ještě jeden, podle
mě důležitý fakt.
Chodím třetím rokem na IT obor SŠ.
Z celého učitelského sboru, čítajícího ke 30ti kantorům, jsem poznal
jenom dva vyučující, kteří přistupují ke studiu tak, jak si, podle mě,
dnešní doba žádá.
Známky jsou u nich do určité míry podstatné ALE oni také přemýšlejí
nejen jako kantoři ale jako lidé! Oni vědí, že bez maturity dneska není
lehké jít třeba jen uklízet do kanclu a že škol, které „pouští“
kohokoli jsou v republice mraky. Nezahořkli ovšem a místo tupého
vtloukání vědomostí pomocí testů, následného lamentování nad
špatnými výsledky a především neustálou hrozbou Damoklova meče nad
hlavami všech studentů přistupují k výuce jinak.
Ke každému žákovi přistupují individuálně, podle toho, chce-li se oboru
věnovat i po studiu, chce-li pokračovat VŠ v oboru atd., v nematuritních
odborných předmětech nedají horší známku, než čtyřku, pokud
u studenta vidí snahu (třebas marnou) o zlepšení a dobrou docházku.
Tito učitelé mají přirozený respekt ve všech třídách a u nejednoho
studenta obnovili upadající zájem o studium oboru, protože se chovají
rozumě, lidsky a ne jako kantoři svázaní děravými osnovami a 30ti letou
komunistickou praxí.
Nejvtipnější je, že tito dva nejlepší učitelé, od nichž většina
studentů nemá problém složit maturitu, z jinak celkem těžkých oborů,
nejsou ani jeden vystudovaným pedagogem nýbrž jsou oba inženýři v IT.
Případné dotazy zodpovím v doplnění.
0 Nominace Nahlásit |
Nejsem přesvědčena o tom, že dnešní školáci jsou hloupí, líní a
nevyrovnají se předchozím generacím. Jsou trošku jiní, mají jiné
možnosti, ale nezdá se mi, že by to byla taková katastrofa. Spíš jsou
lidé daleko víc vidět a slyšet. Dnešní doba mi umožňuje na sociální
síti prezentovat své názory a hodně lidí si je může přečíst. Generace
např. mojí matky by těžko mohla oslovit široké masy lidí, aby sdělovala
své názory. Přístup k médiím měla jen úzká skupina lidí, obvykle
vzdělaných a kultivovaných. Dnes může o sobě dát vědět každý,
i ten, který se neumí podepsat bez vyplazeného jazyka. Názory té úzké
skupiny lidí tu stále jsou, ale musí se hledat mezi tou spoustou marastu.
Ohledně školních chyb, jakože Palach byl upálen v Kostnici, tak to je snad
běžné, že se v každé třídě vyskytne někdo pitomější. Možná taky
trošku puberta, dělat si srandu z učitele a znevažovat jeho předmět.
0 Nominace Nahlásit |
O přetěžování žáků vzhledem ke snížení obsahu
učiva cca o polovinu (a kdoví jestli) se mluvit nedá.
Souhlasím s Da ny:
„Základní problém shledávám v absenci jednotných školních osnov
v rámci ZŠ.“
Nedošli jsme nikam a je otázka, kam se tímto způsobem dostaneme.
Někde jsem četla, že „cesta je cíl“.
Ovšem myslím si, že v tomto případě by to bylo málo.
———
K Led:
To já jsem taháky dovolovala i používat.
Taháky musely být napsány vlastoručně (žádné ofocení nebo vytištění
z internetu)
a žáci si je ode mne museli před použitím nechat zkontrolovat.
Velice rychle zjistili, že po pečlivém vypracování už je
nepotřebují…
0 Nominace Nahlásit |
Táhne mi na 20. Odmaturoval jsem jakýmsi zázrakem a ačkoliv jsem na základce měl (bez zásluhy) samé jedničky, na střední jsem si jedničku udržel jen z angličtiny. Jazyky mi kolísaly mezi dvojkou a trojkou, byl jsem skutečně moc líný učit se věci nazpaměť a procházel jsem jen díky svému jazykovému citu. I když se angličtinou dokážu sebevědomě ohánět a českou gramatiku umím lépe než mnozí z vás, zase bych vám správně nevysvětlil podmínky světových válek (a letopočtů umím z celého dějepisu tak pět), nespočítal základní fyzikální příklad, nepopsal estery ani základní principy organické chemie (a to jsem si tehdy myslel, že mi šla), neřekl co to je Ontario a kde leží, a soustavu rovnic bych počítal tak půl hodiny. Z biologie jsem musel maturovat (kvůli faktu, že jsem studoval na anglické sekci, kde byly všechny předměty kromě češtiny, hudebky a základů spol. věd v angličtině, a já musel k maturitě z hudebky přidat jeden z těchto předmětů. Biologie mi byla z věd vždy nejbližší, takže z ní průměrné znalosti mám). Obecně jsem měl mezi členy třídy (a asi i školy) jeden z nejhorších průměrů, míval jsem třeba čtyři čtverky. Stejně jsem měl u maturity zázračné štěstí, knihu jsem nečetl ani jednu (jen výtahy), díla Ezopa, Erbena i Čapka naštěstí znám, z biologie jsem uměl jen polovinu otázek a náhodou si vytáhl tu, kterou jsem si těsně před zkouškou četl, a hudbu umím okecávat, protože jsem celým srdcem muzikant. Maturita z angličtiny pro mě byla hračka (a to ji máme individualizovanou a tím výrazně těžší než státní).
Chci tím jen říct, že nelze moc zobecňovat. Asi se dá říct, že se vytratila určitá úcta ke znalostem, což je pochopitelné, když jsou veškeré znalosti lidstva na dosah několika kliků. Přestaly být vzácné. I mnozí inteligentní studenti tak excelují v jedné nebo několika věcech, na kterých chtějí stavět svůj život, a ostatní znalosti mají průměrné až podprůměrné. Jen vyloženě hloupí dnes rezignují na všechno, pro mou generaci je pořád důležité vynikat svými schopnostmi alespoň v jedné oblasti. Ano, jsme línější ohledně obecných znalostí, ale zase dnešní svět vytváří daleko větší svobodu jít si individuálním směrem. Vše je hned dostupné a pokud máte motivaci a vášeň byť jen v jedné oblasti, a zkombinujete to z dnešními možnostmi, může vám být srdečně jedno, že netušíte kdo vládl po Janu Lucemburském. Pokud nemáte ani to, asi máte vážně smůlu.
0 Nominace Nahlásit |
Myslím že děti budou číst a mít vztah ke knihám pokud jim někdo z rodiny v jejich útlém věku bude číst a pokud je jen neposadí k televizi nebo počítači. A v knihách Neala Donalda Walsche se píše že školy by neměly učit jen vědomosti, ale taky moudrost. A tím že učíme jen vědomosti zabíjíme vzdělání.Třeba na to více myslí ve Skandinávských zemích a proto si jsou více ochotní pomáhat jak psal pán výše.
Upravil/a: Spartaboy
0 Nominace Nahlásit |
Možná je snadné napsat: „Víli vili u vili.“, ale správně je: „Víly vily u vily.“ Více než čtení knih by žáci potřebovali nějakého dobrého češtináře, který by jim vysvětlil pořádně gramatiku. Otázkou je jestli nezpohodlněli učitelé. 😉
0 Nominace Nahlásit |
Ráda bych Vám, jako studentka pražského gymnázia předala své zkušenosti. Je to velice individuální. Jeden student je s prominutím debil, ale ten druhý čte Tolstého. Ale většina třídy česky umí, nedělá jim problém se vyjadřovat spisovně, větnou skladbu ovládají dobře, a hrubky v textech nedělají. Ano, možná neví, kdo napsal Odysseu, ale Máj všichni znají. Upřímně, myslím že je důležité mít přehled, ale v životě jako prodavač v KFC nevyužijete to, že jste Homerův epos četl třikrát. Je důležité tolerovat chyby, nejsme roboti, a nikdo není dokonalý. Jelikož je český jazyk můj nejoblíbenější předmět, ráda si povídám i s jeho učiteli. Většina z nich Vám řekne, že je to stejné, a nic se nezměnilo. Starší generace má prostě sklon kritizovat vše co mladí lidé dělají. Předpokládá se, že se budete umět spisovně vyjadřovat, a že znáte základ literatury. To mládež zvládala na všech školách, které jsem kdy navštěvovala. Možná jsem se odjakživa pohybovala v intelektuálních kruzích, ale nezdá se mi to příliš pravděpodobné.
0 Nominace Nahlásit |
vážení zvážení zvážíl jsem diskuzi, a můžu kecnout jenom to , že jak se oháníte tím, že v Kostnici byl upálen Palach, tak ta odpověď není zcela špatná, neb v onom městě nebyl nikdy upálen Hus , anobrž se Hus nechal upálit, což je více podobné nesmyslné sebevraždě Palacha , než cokoliv jinému, no a s tím Gottwaldem to bych řekl je uplně správně, dále Mácha , hm , nekteří tvrdí , že on nebyl autorem, takže kdokoliv, co se týče konfliktu mezi Čechy a Slováky, tak není jisté co mněli maďaři s moravany nebo poláci s ukrajinci, taky jsem se setkal s větou na škole: Přemyslovci budovali český stát, popřípadě výraz, že přemyslovci stáli u zrodu Českého státu, …ha ha ha
0
před 3019 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
A dále – úroveň škol klesá, protože dnes má maturitu i vysokou školu skoro každý, tedy i „skoro každý“ se může stát učitelem – i takoví, kteří tomu řádně nerozumí. Z toho vyplývá: kvalita škol klesá, a to bude pokračovat, dokud se nenalezne někdo, kdo bouchne do stolu a neudělá ta tím velkou tečku. Jenže to musí stihnout dřív, než vzdělanost klesne příliš hluboko. Je to vlastně taková vědomostní inflace – jenom místo znehodnocování měny je to znehodnocování znalostí. To se například netýká školy, na kterou chodím já, jenom ji sem nemohu uvést, někdo by to mohl brát jako reklamu, nahlásit a smazat, ale celý tento příspěvek je příliš dlouhý a nemohu si dovolit to riskovat. A pro představu – nejsem ještě v maturitním ročníku, ani u něj nejsem zrovna blízko (teprve dokončuji nižší gymnázium), a přesto bych já i většina mých spolužáků byla schopna celkem slušně zvládnout státní maturitu, naopak školní maturita je mnohem těžší…
A teď ještě jeden zajímavý jev (pro přehlednost popsaný v několika bodech):
P.S. – Doufám, že si můj dlouhý příspěvek vůbec někdo někdy, přečte, alespoň jeho počáteční část, nebo kteroukoli jinou
ivzez, ťaháky sa bežne používajú aj mimo školy, pokiaľ je to poistka
proti výpadku pamäti, pomôcka pri presnej práci, je to dokonca lepšie, než
keby hrdina prišiel bez ťaháku a pri náhlej indispozícii narobil viac
škody než osohu. Tiež používam ťahák aj pri práci, ako poistku na
prípady nečakané.
V škole, pokiaľ sa žiak naozaj dôkladne (osobne) venuje vypracovaniu
ťaháku, tak sa tým učí, aj keď si to možno neuvedomuje.
Máte opravdu, žáci si to moc neuvědomují.
Aspoň ti moji tehdy ne.
Moc se jim líbila představa, že budou moct
použít tahák, který jim před písemkou zkontroluju…
Ale fungovalo to úžasně, jejich výsledky
se pochopitelně zlepšily nejen v písemkách…
S tímhle naprostou souhlasím. Dnešní generace je úplně stejná, jako bylo dalších 100 před touhle, jen se dneska díky internetu a mediím o nich dozvídáme víc. Pakáž tu vždycky byla, pakáž tu vždy bude.
Děkuji všem, kteří se vyjádřili. Jak jsem se zmínila, s některými názory zcela souhlasím, přidávám. že s jinými částečně. Zcela nesouhlasím s vyjádřením fgh, který znevažuje svůj rodný jazyk.
Zastávám jiný názor než uživatel no107064, že je četba zbytečná a že naučí dětí snít. I to je někdy třeba, ale především rozšiřuje slovní zásobu, navíc je možné vrátit se do historie. Otázky byly z probíraného učiva v českém jazyce.
Samozřejmě, že každý nemusí všechno vědět, ale určitá dala i významné osobnosti historie patří k základním vědomostech.
Pokrok není vždy cestou vpřed. Spory mezi učiteli, rodiči i dětmi bývaly vždy, dnes záleží na tom, kdo má nvrch.
Bohužel, často vítězí myšlenka síly než síla myšlenky. (J. Sobotka).
Ale věřím, že chytrým se člověk stane tehdy, bude-li se učit, moudrým pak, když bude ještě o všem přemýšlet. Je třeba také naučit se dívat.
Jak jsem napsala v otázce, důležitá je spolupráce, důvěra a motivace. Ministerstvo by mělo motivovat ředitele, vedení učitele, učitelé žáky a zapojit i rodiče. Možná tak by se zlepšilo soužití i vzdělávání.
No a co, že je to můj rodný jazyk, já jsem si ho nevybral, tudíž se mi líbit rozhodně nemusí, a nejsem jediný. Nemám snad právo na to, aby se mi líbil jiný jazyk?
Paní Annas – vizualizací toho kam jsme došli je fgh a jeho názory. Pravdou je, že všichni jsme hovádka boží, avšak v některých případech platí výrazná nerovnost.
fgh.............není jistě jediný,kdo je líný psát.
A číst a myslet.
Tihle fghové mají jiné hodnoty.
Připomínají broskve,co prodávají v Tesco.
Vypadají normálně.....jako broskve.
Kousneš do ní a zjistíš,že se to nedá žrát.
Tvrdá,nemá chuť.
Oni to servou ze stromu zelené,nacpou do beden a ony po cestě
„dozrají“.
Protože té chuděře nedali šanci,aby normálně dozrála na stromě,je
výsledek adekvátní.
Co naplňuje člověka optimismem je fakt,že i tito troglodyté mají,nebo
budou mít děti..................
Naučte se, prosím vás, nějakou argumentaci, s tímhle, co píšete, se shazujete ještě víc. Jenom se „snažíte“ mě urazit, ale neumíte to nijak obhájit, což je smutné. Obhajte svůj názor, inteligentně, jako já, možná i ten můj názor změníte, já se rád naučím něco nového.
Reakce dudu
" Plně s Tebou souhlasím …" podle pořadí vložených odpovědí se
vztahuje na slova fcoopa.
annas, „Reakce dudu
“ Plně s Tebou souhlasím …""
Zatiaľ sa ešte mnohí nenaučili, alebo to podcenili, napísať do svojho
komentáru pár informačných slov k čomu sa ich komentár viaže. A vďaka
tomu vznikajú niekedy naozaj paradoxné kombinácie a zmena pochopenia
pôvodnej myšlienky „postihnutého“ komentára.
Ad led je to tak.
Pokud se rozvine diskuse, není často poznat, ke komu i k čemu se příspěvek vztahuje, pokud nejsou uvedena např. počáteční slova.
Sledovala jsem diskusi, první reagoval dudu – Paní Annas …
Odpověděl fcoop – fgh
Potom dudu „Plně s Tebou souhlasím…“ – určeno fcoopovi
dudu se omluvil za "pravoopisný úlet.
Diskuse pokračovala příspěvky fgh.
Pak se přidali další, ale vypadá, že na sebe navazují.
Pořadí se dá samozřejmě zjistit ze zdrojového kódu, ale je to složitější.
Trochu kulhá školství. Jeden odborník tvrdil. „Dneska si dítě koupí zrcadlovku, za týden je schopné prokousat se návodem a znát alespoň základní ovládání. Po delší době už s přístrojem nemá problém. Ve škole ale dostává poučky o ovládání přístrje Corina, což je mu úplně k ničemu“. Kdo nevíte, co Korina byla, najděte si. Např. http://www.kostikidis.estranky.cz/fotoalbum/druopta-praha/druopta-praha/corina-druopta-praha-b-75-s.jpg.html
Přístup k informacím se radikálně změnil, škola na to většinou nereaguje. Je opravdu zbytečné učit děti/žáky kde nakreslit na slepé mapě třeba Žlutou řeku. Kdyby učitel zvolil jiný způsob – třeba zkuste najít -na internetu- 3 největší města kolem Žluté řeky, žáci by si užili hledání žluté řeky, zjistili by, že je v Asii, zkusili by tam hledat města, našli by si velikosti a dodali by odpovědi. Někteří by se možná na internetu zatoulali jinam, protože je něco zaujalo… i s tím by se dalo pracovat.
Další hezký názor odborníka, co jsem slyšel, byl, že dělat chyby je normální a mělo by se s chybami žáků pracovat, nikoli je za chyby trestat.
dlouhé téma…
fgh je buď mladý a časem dojde k jinému názoru, nebo je trošku mešuge. :)
Odpovídám ti úplně stejně tím, co jsem psal fcoop a dudu.
Určitě tě milý fgh překvapí,že se dají skloňovat jména a představ
si.......i přezdívky.
Například......„co jsem psal Frantovi“.
„Co jsem psal Franta“ je blábol.
Začni číst,ideální je pro tebe telefonní seznam.
Nesmíš se toho bát,to zvládneš.
fcoop
„Určitě tě milý fgh překvapí…“ v niektorých prípadoch netreba
skoňovať prezývku, nick ale napísať titul+prezývku (hlavne v prípade ak
je prezývka nesklonná, neviem, čo znamená vaša prezývka, preto ju
považujem za nesklonnú)
…ako som písala užívateľovi fcoop (možno ste nejaké družstvo,
kooperácia – coop, alebo FCOOP PokerStars Online poker
A ty jsi dal nějaký rozumný argument proč?
Jako všichni na světě budou mluvit stejně? Pak se budou všichni stejně oblíkat, budou jim chutnat stejné věci? Všichni budou myslet stejně, všechno si najdou na internetu?… a nikdo si pak nevšimne, že žádní lidí už vlastně nejsou.
Není všechno digitalizovatelné, linkovatelné a už vůbec ne optimální.
Čeština není jednoduchá, ale není to třeba jedna z věcí se kterou se dá „machrovat“? Anglicky umí každý. Proč neumět něco víc? Lidský mozek na to má, proč mozek nepoužívat?
Jedna z hodně základních filozofických tezí tvrdí (na základě mnoha a mnoha pozorování, takže se dá říct, že to fakt funguje), že v určité fázi kvantita přerůstá v kvalitu.
Například, když se do systému organických sloučenin začne dodávat
energie, v určitém stavu se ten systém začne samoorgnaizovat (prakticky
odzkoušené a funkční).
Stejně to funguje ve světě nehmotném. Tedy pokud jedinec nebo společnost
„nasaje“ dostatek informací, může „vyplodit“ něco nového, co tu
ještě nebylo. Mnohdy jsou to i informace zdánlivě nesouvisející.
A neboj, i já jsem měl stejný názor (jako mladší) a mešuge jsem stále. :)
A ještě: zkus názory jiných nebrat jako útok na sebe, ale zamyslet se nad tím proč by takovou věc mohli psát. Je to náročnější na šedou kůru mozkovou, nesmí se hned používat emoce, ale jde to. Navíc si to člově v hlavě i trochu líp srovná a je pak spokojenější. Chápu zní to jako poučování, něco s čím nebudeš souhlasit. Nemusíš. Jenom si tohle zkus zapamatovat a vzpomeň si tak za 10–15 let.
fcoop nečekaně stále nepochopil, asi celý den nedělá nic jiného, že čte telefonní seznamy.
mzm, ano, argumentuji snad vše, co napíši. Nesouhlasím s tebou, protože každé rozhodnutí, a každý názor musí mít své odůvodnění, to není o stereotypu, a o tom, že by byl každý stejný.
Ad Nuk nuk,
„nespisovná hovorová čeština“ je spojení nesprávné.
Hovorová čeština je mluvená podoba spisovné češtiny.
Nespisovná čeština se nazývá obecná čeština, do niíž patří dialekty atd.
Několikrát jsem podrobně vysvětlovala, protože se v těchto pojmech chybuje.
Členění čestiny je např. v odkazu
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2651 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1015 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |