Avatar uživatele
kapka

Uvítali byste, kdybyste si nemuseli schovávat účtenky pro případnou reklamaci? Nemusíte…

Ve většině obchodů tedy musíte. Ale v ČR je už minimálně jeden obchod, který vede účtenky v elektronické podobě. Což já velice vítám, protože skladování papírových účtenek, to je moje noční můra. Vždycky najdu účtenku od kdejaké blbiny, třeba i čtyři roky starou, ale od porouchaného zboží v záruce ji prostě nenajdu. Paranoidně pak propadám představám, že k nám z té firmy vyslali tajného agenta, který v naší nepřítomnosti účtenku našel a zlikvidoval. 😁
Možná je těch obchodů víc, ne jen jeden, znáte nějaký? Napište kdyžtak. Já znám – obchod se sportovními potřebami Decathlon.
Doplňuji:
Dr. Axle, otázku o reklamacích jsem právě četla, přivedla mě na myšlenku položit tuto otázku. Pokud by to všude fungovalo tak, že by zákazník papírovou účtenku mít mohl, ale nemusel, odpadla by lidem jedna starost. Nejspíš to funguje zatím jen v tom Decathlonu, víc věcí tam funguje trochu jinak, pro běžného člověka možná trochu jako sci-fi. Chápu, že si to moc lidi neumí představit, ale že tento systém neznáte, proto mě ještě nemusíte osočovat z nějaké ženské logiky, já ten systém přece nevymyslela, píšu jen, jak to v jednom obchodě funguje. Není to žádná moje fantazie. Srovnáváte to s Club card Tesco, to znám a nepřijde mi to vůbec jako podobný systém. V bodě tři o čemsi spekulujete, o nějakém vlastním tisku nebo co, takto to ale opravdu nefunguje. Mluvíme každý asi o něčem jiném a proto je pro mě diskuse s Vámi dost těžko uchopitelná.
Pesimismus Páji už je srozumitelnější. Teoreticky se asi může stát, že se data ztratí, stejně jako jinde, v bance nebo kdekoli, kde se používají pc. Jedná se ale o velkou firmu, ne nějakého českého malopodvodníčka, nevěřím, že by udělali podvod schválně. Navíc papírovou účtenku si samozřejmě mohu schovat také. Jen ji nemusím mít k reklamaci, buď předložím kartičku nebo dokonce jen řeknu své jméno, když ani kartičku u sebe nemám, oni kouknou do pc a vidí a reklamují, vyměňují zboží, měnila jsem takto boty za větší, nemusela jsem složitě dokazovat, že jsem je koupila u nich. Pro mě je to úspora času a nervů. Jinde by mi to bez účtenky, případně jiného dokazování nevyměnili. Nevím no, už je to jasnější?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Upravil/a: kapka

Zajímavá 8Pro koho je otázka zajímavá? annas, terry, manon, iceT, Drap, Pájo, briketka10, anonym před 4369 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Pájo

Elektronické účtenky jsou zbytečné, stačí papírové

Doplňuji:
V případě reklamace nevidím právě výhodné, aby Vaše trumfy (= účtenka a s tím spojená ochrana spotřebitele) spravoval sám obchod.
Dovedu si živě představit, k čemu by to vedlo…

„Omlouváme se, ale Vaši reklamaci bohužel nelze uplatnit, neboť data o Vašem nákupu (již) nejsou k dispozici. Díky technické chybě datového úložiště našeho poskytovatele není možné tato data ověřit. Obraťte se prosí přímo na firmu xy…, která nám služby datového úložiště poskytuje“

Stejně bych si papírové účtenky dál schovával.
Není na tom nic těžkého. Koupím-li něco dražšího (nad 1000,– Kč), účtenku dám hned po nákupu do šuplíku (jeden jsem přímo k tomu účelu vyčlenil). Když je potřeba něco reklamovat, otevřu šuplík.
Je to jen o návycích ;)

Upravil/a: Pájo

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
anonym

Je mi to jedno nebo jiná odpověď

  1. Pouhé 3 hoďky před tebo se řešila reklamace bez účtenky, viz odkaz:

http://www.od­povedi.cz/otaz­ky/ztraceny-doklad-k-reklamaci

  1. Otázka je řešena již od r. 1992 – Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. a následně již 7 let – Zákon o registračních pokladnách č. 215/2005, jenž přímo ukládá archivaci dat min. po dobu 4 let pro účely výměru od FÚ, tedy dvojnásobná lhůta, než jsou záruky dle EU. – viz odkazy níže:

http://busines­s.center.cz/bu­siness/pravo/za­kony/spotrebi­tel/ http://busines­s.center.cz/bu­siness/pravo/za­kony/registrac­ni_pokladny/cas­t1.aspx

  1. Jak píše Pájo, účtenka má smysl v držení zákazníka (to splňují i elektronické věrnostní karty, např. Club card Tesco apod.) Jinak bys musela mít vlastní uložiště dat a každý tisk na vlastní náklady?

Otázka postrádá smysl s ohledem na technicistní bariéry a nevyužitelnost ve vlastní praxi. Bohatě postačuje kvalifikovaně a důsledně využívat stávající právní úpravu.

Doplňuji:
ad kapka, psal jsem věcná fakta, tedy nic osobního.
Vše, o čem s údivem píšeš, už dávno existuje u mnohých obchodníků – ale VŽDY je podmíněno osobní registrací a vydáním karty (nebo podobné členské kartičky), kdy na tvé zákaznické číslo registrují tvé nákupy (u pokladny je nutno nahlásit členství nebo předložit kartu) . Ty žádnou elektronickou účtenku nedostaneš, jen je zaznamenán osobní a ne anonymní nákup.
Navíc běžní zákazníci nakupují v nějakých módních a specializovaných obchodech spíše výjimečně.
Proto jsem vložil dotyčné webovky do zdroje – z něj je názorně patrné, že prodává značkové (drahé) sportovní zboží a má pouhé 2 prodejny v celé ČR (Ostrava a Liberec) – viz důkaz:
http://www.de­cathlon.cz/html/pro­dejny.html
Proto také ta glosa o chabé aplikaci pro masovou klientelu v běžném životě.
V zásadě je to celé o vstřícnosti obchodů vůči svým zákazníkům, a ta je u nás na mizivé úrovni. O víkendu jsem se vrátil ze Salzburgu a služby tam a u nás, to je fakt nebe a dudy.
Také proto je Rakousko turistickou velmocí a z cestovního ruchu má lví podíl svého HDP (téměř nemá průmysl a i jedinou jadernou elektrárnu zazdilo těsné referendum). Přes 67 let pečlivě budovalo terciální sektor a soukromé živnostníky, zatímco u nás vše chátralo a z hesla „Náš zákazník, náš pán“ zůstalo jen prázdné a přežilé klišé.

Zdroj: http://www.de­cathlon.cz/html/sluz­by.html

Upravil/a: anonym

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Hykam

Uvítal/a bych elektronické účtenky

Doplňuji:
V českých e-shopech něco jako elektronická účtenka již také funguje, mám dojem že onlineshop.cz posílá faktury mailem, takže stačí uložit a v případě reklamace vytisknout.

Upravil/a: Hykam

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Funna

Uvítal/a bych elektronické účtenky

správnou účtenku sice obvykle vždycky najdu, ale jejich kupení v šuplíku se mi vůbec nelíbí…už to zachvíli nebude kam dávat .-)

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Je mi to jedno nebo jiná odpověď

K reklamaci není třeba mít účtenku, ale hodnověrně prokázat, že jsem reklamovanou věc zakoupil od toho prodejce.
Napadá mě např., že bych mohl prokázat převzetím zásilky na poště, kdy mi prodejce zásilku-zboží zaslal, výpisem v bance, kdy jsem za zboží paltil platební kartou apod.
Samozřejmě, že účtenka-paragon mé dokazování usnadní, ale není jediným důkazem.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
terry

Uvítal/a bych elektronické účtenky

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
kapka

Dr. Axl: Píšete, že to existuje u mnohých obchodníků, pak jste mohl odpovědět do možnosti „znám takový obchod“, zajímá mě které obchody to jsou, jak moc je to rozšířené. Zmíněné Tesco se svojí Club card to, podle mě, není.

Nemáte pravdu, že je Decathlon značkový a drahý obchod, naopak je pro širokou klientelu. Vím dobře jaké má zboží a za kolik, chodím tam nakupovat. V tom se opravdu mýlíte, nic ve zlém.

Neříkala jsem, že dostanu do ruky elektronickou účtenku nebo jak to říkáte. Myslela jsem to tak, že oni to mají v počítači, co jsem kdy nakupovala a dá se to kdykoli dohledat, proto není nutná papírová účtenka. Shodneme se na tom, že to není anonymní nákup.

Dál se shodneme, že služby a ochota obchodníků u nás je určitě o něčem jiném, než v cizině. Decathlon /nechci to furt omílat a dělat mu reklamu/ je pro mě takovou první vlaštovkou, která dokazuje, že se dá obchodovat i jinak. Pro většinu národa naprosto neznámým způsobem. A nejde jen o ty účtenky. Možná jsou nějaké další v něčem podobné obchody, pokud znáte konkrétní názvy, napište mi je, místo hodnocení mé ženské logiky.

před 4368 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Pájo

Problém s narůstající nečitelností účtenek z termotiskáren řeším buď tak, že si účtenku okopíruji ještě v době, kdy je čitelná a kopii a originál sesponkuji… nebo – pokud na to zapomenu a účtenka vybledne do zdánlivě nečitelné míry – obnovím její čitelnost nahřátím nad párou a oscanuji.
Účtenka sice částečně zčerná, ale původní text vystoupí jako světlý a je dobře čitelný. Takto vzniklý „negativ“ si pak oscanuji. Funguje to i po letech. To samozřejmě dělám jen s účtenkami např. drahých domácích spotřebičů.

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

Pájo, díky za tip!

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

ad Pájo, moje řeč.
Otázka se jeví jako poněkud poplatná „specifice ženské logiky“.

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
manon

Dr.Axl: Popovídej nám o ní…o té „specifice“ a pak ještě o té ženské logice třeba :)

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
kapka

manon 🙂

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Pájo

Nejde tak ani snad o ženskou logiku, ale o to uvědomit si, k čemu samotná účtenka slouží a na jaké straně hřiště má správně při reklamaci být.

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
manon

Ne o ženskou logiku nepůjde, půjde asi jen o ty účtenky a já s Tebou souhlasím :)

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

OK, nazvěme to prostým praktickým pohledem (či obyčejný selský rozum), jenž zjevně mnohým uniká a to nejen u tohoto jmenovitého dotazu.

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Pájo

Tak.

před 4369 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek