Při řazení na nižší rychlostní stupeň nechávám po vyšlápnutí spojky nohu na plynu a snažím se trefit otáčky které budou následovat po zařazení nižší rychlosti, tedy např. jedu na 4. rychlostní stupeň při 1800 otáčkách a po zařazení na trojku bych při stejné rychlosti měl mít třeba 2300 ot. Sešlápnu tedy spojku, nohu nechám na plynu a snažím se tam trefit oněch 2300 otáček, když se mi podaří otáčky vzhledem k rychlosti auta a zvolenému převodovému stupni dobře odhadnout je řazení velice plynulé, rychlé a není potřeba rozdíl rychlosti a otáček srovnávat přes spojku. Používáte někdo podobnou techniku? Nevadí takovéto řazení autu (třeba rychlím zvýšením otáček na volnoběh – někdy vůbec nesundavám nohu z plynu)? Vím že se nejedná o klasický meziplyn (dvojité vyšlápnutí spojky s přidáním plynu). Jmenuje se tato technika řazení nějak konkrétně?
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? aliendrone před 2153 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Tohle není potřeba. O to se starají synchrony. Jinak dokud máš spojku sešlápnutou, k rázu dojít nemůže, bo je spojení motor – převodovka rozpojená. Ale plynulosti lze lépe dosáhnout tak, že až při uvolňování spojky mírně přidat plyn… Stačí opravdu jen mírně. Motor je tak v mnohem větším klidu, než jak to děláš Ty. Jinak nepotřebuju nic mimo provoz sledovat. Na tohle sačí kapka citu.
Upravil/a: Edison
2Kdo udělil odpovědi palec? orwell, aliendrone
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, používal jsem tento způsob, hlavně v zájmu plynulé jízdy bez škubání. Taky to šetří spojku. Tvůj způsob vy vadit spojce neměl, ale vyžaduje cvik. Rozhodně je to nejlepší a nejrychlejší způsob, pokud ovšem nemáme dvouspojkovou robotiku.
2Kdo udělil odpovědi palec? Otazník123, aliendrone
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že tahle technika, ať se jmenuje jakkoliv, není moc dobrá, ba dokonce možná je i škodlivější nežli přeřazení bez meziplynu, její název je v tomto případě málo důležitý. Ten plyn se má přidat právě při spojce v záběru a ne vyšlápnuté. Účelem meziplynu totiž je, aby se stejnými otáčkami jako motor roztočila hnací hřídel v převodovce. Řidič přitom nadávkuje plyn tak, aby motor potažmo ta hnací hřídel měla co nejpodobnější otáčky jako hnaná hřídel převodovky (po přeřazení). Co se děje při tvém způsobu? Spojkou odpojíš motor od hnané hřídele, pak plynem popoženeš otáčky motoru výše a následně pustíš spojku – čímž spojuješ rychle se točící motor s hnanou hřídelí, která se ale mezitím téměř nebo úplně přestala točit. Takže dáš pěkně pohulit spojce, ne že ne – nakonec ty otáčky hnané a hnací hřídele jsou vyrovnané jako při regulérním meziplynu (samozřejmě v závislosti na šikovnosti řidiče, dávkujícího plyn), ale spojka „bečí jak želva.“ Tvoje slova „a není potřeba rozdíl rychlosti a otáček srovnávat přes spojku.“ – docílils pravý opak, rozdíl otáček spojky a hnací hřídele jsi nesmyslně zvětšil ještě více.
2Kdo udělil odpovědi palec? Otazník123, wendyX
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nepoužívám, nevidím důvod šaškovat. Spíš naopak – často využívám brzdného účinku motoru. Pokud je mi známo, tak se tahle technika používá profi řidiči limuzín jako Rolls-Royce apod. – mají na to speciální kursy, kde se to [spolu s mnoha jinými věcmi] učí. (aby BIG BOSS vzadu necítil ani to nejmenší trhnutí a naprosto minimální a pokud možno konstantní přetížení) Jet za takovou limuzínou je POROD, to ti potvrdí každý!
Autu tím nijak neškodíš (spojce trošku ušetříš obložení, což se přinejmenším kompenzuje o trošku vyšší spotřebou), ale dávej bacha, abys pro samé soustředění se na hladkou jízdu a otáčkoměr nezapomněl čumět kolem sebe, kde co lítá. Čemuž já osobně dávám přednost. :)
2Kdo udělil odpovědi palec? Kepler, Otazník123
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Podle mně to ničemu nevadí (pokud se s plynem trefíš a nevytáčíš motor zbytečně). A jestli to používám? Myslím že někdy – podle situace. Ale řezení už mám natolik zautomatizovaný že na to nemyslím a nesleduju…
2Kdo udělil odpovědi palec? Otazník123, aliendrone
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Bože můj. Nic nesrovnávám, nic mimo silnice nesleduji. Mé smysli vnímají, že motor přestává táhnout a přestává se lehce točit. Vyšlápnu spojku zařadím nižší rychlost a jedu dál.
1Kdo udělil odpovědi palec? aliendrone
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tohle řazení se používá spíš u sportovních aut.
Kdy jedeš na dvojku, pravou nohu držíš na plynu.. Levačkou rychle
sešlápneš spojku, přitom rychle zařadíš na trojku a spojku rychle
pustíš.
Musí to být rychlovka.
Abych tu rychlost popsal… Je to taková rychlost, jako když rychle
sešlápneš spojku na podlahu a rychle ji pustíš zpátky.
Je to bleskové a ani necítíš, že bys řadil.
To, co déláš ty je prasárna, to ti řeknu narovinu.
0
před 2153 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
aliendrone, ano brzdit motorem se dá právě i tak že pomocí mé taktiky zařadíte nižší rychlostní stupeň a pak už jenom pustíte pedál plynu, brzdný účinek tak vzniká jenom v motoru nikoliv i na spojce kterou by jsme bez použití této techniky malinko opotřebovali než by došlo ke zvýšení otáček samotného motoru.
Hmmm, takže asi takhle – motorem brzdíš tím, že ho BEZ plynu vyháníš do otáček (viz komprese) podřazením, tvůj postup NENÍ brždění motorem, protože ty ho do otáček přivedeš přidáním plynu. ;) :D :D
Jen tak na okraj, než si vzájemně roztrháte vojenské knížky spolu s Pokémony…
Pokud jde o klasické uspořádání, tak agregát je uspořádán
v pořadí:
motor, spojka, převodovka, diferák (je ve skříni převodovky), poloosy, kola
(auto s motorem vpředu, přední náhon, což je dnes nejčastější)
Dále – převodovka má přinejmenším TŘI hřídele > (od spojky) hnací, předlohový, hnaný, přičemž VŠECHNA soukolí „jsou v sobě“ a na hnaném hřídeli jsou převodová kola volně uložena(protáčí se), k hnanému hřídeli je připojuje synchron. (zpátečku a jiné blbosti do toho tahat nebudeme)
Teď můžete spekulovat, JAK to vlastně chodí. ;) :)
Mp2 v čem konkrétně je to prasárna, čemu tato technika škodí? Jinak dopním že se to hodí hlavne při podřazení před kopcem kdy máte při nájezdu do kopce okamžitě k dispozici vysoké otáčky nižšího stupně bez toho aby vám při podřazovaní klesly, naopak se rovnou zvýší na úroveň nově zařazeného rychlostního stupně.
Hnaná hřídel se však stále točí podle toho jakou rychlostí automobil jede nebo ne? Aby zpomalila musel bych přece z autem brzdit. Pokud pak srovnám aktuální otáčky hnané hřídele z otáčkami hnací hřídele a motoru ( takové jaké budou při dané rychlosti na nižší rychlostí stupeň) pak by k opotřebené spojky docházet nemělo? Jak to že je to pak tak plynulé bez jediného cuknutí? Jedu, vymáčknu spojku, zařadím rychlost( synchrony v převodovce mi sami zvýšily otáčky hnané hřídele u spojky na 2300, vím že po zařazení nižsí rychlosti pojedu na 2300 ot. tak si je tam dopředu navolím plynem i v motoru, a následně spojku pouštím stejnou rychlostí jako při řazení na horu a to bez sebemenšího škubnutí nebo neochoty spojky spolupracovat. Nebo se mýlím?, předem se omlouvám nejsem v tomto směru vzdělaný a nechtěl bych autu příliš ubližovat i když mi tento styl jízdy sedí a je opravdu velice plynulí a bez cukání..
Ono to je obsáhlé téma, vzhledem k tomu, že jde o řidičskou techniku
teoreticky v současnosti nepotřebnou – plně synchro převodovky, zatímco
v minulosti při ne-plně anebo vůbec nesynchronizovaných převodovkách to
byla nutnost. Přesto část řidičské obce zastává názor, že to tak
úplně zbytečnost není. A tak opakuju, že jde o obsáhlou diskuzi a na
jednu takovou přikládám link:
http://forum.autoforum.cz/viewtopic.php?f=25&t=199&sid=938ea49e097cc673da4435f7c4b1ebfa
oprava: Díky synchronizačním kroužkům se mi zvýší rychlost hnací (vstupní) hřídele u spojky na oněch 2300 ot. nikoliv HNANÉ jak jsem špatně napsal pak
Taky si brnknu do plynu když jedu bez zařazeného rychl stupně a podřazuji. Možná je to zbytečnost.
Je to naprostá zbytečnost. Když už, tak meziplyn, ale ten se dělá jinak… Sešlápnutí spojky – vyžazení rychlosti – uvolnění spojky a sešlápnutí plynu – uvolnění plynu a sešlápnutí spojky – zařazení nižšího stupně – uvolnění spojky. Při řazení nahoru se dělá něco podobnýho, jen bez toho plynu mezi – dvojí vyšlápnutí spojky v neutrálu. To jediné zajistí roztočení hřídelí převodovky na správné otáčky a to ne kvůli rázům, ale kvůli obecné schopnosti zařadit. Ale jak jsem psal… v době velmi dobrých synchronů je to naprostá zbytečnost. Proti rázu pomáhá můj způsob…
Na tomto způsobu který jsem dřív nepoužíval je vidět tvárnost člověka a schopnost věřit v bohy, protože „někdo řekl“ že se to tak dělá. Bude nutné zbavit se těchto zvyků.