Avatar uživatele
lukas.zmizik

Výpočet přetížení tažného zařízení a spor se zaměstnavatelem

Mám menší spor se zaměstnavatelem a hledám nějakého technika, který by dokázal spočítat, nebo alespoň odhadnout, když dodám nákres úpravy tažného zařízení (klasická koule), zda bylo přetížené nebo ne.

Je to namontováno na autobuse a homologováno tuším na 3 tuny, ale šéf to upravil po svém, kvůli tomu, aby jej o cca 5 cm snížil, aby byl přívěs v rovině. Upravil to následujícím způsobem, pomocí ocelové plotny:
http://www.zmi­zik.com/upload/taz­ne.GIF

Jenomže co se nestalo – v rakousku se nám (podle mne kvůli tomu), dvoutunový a osmimetrový přívěs uvolnil a urval. Byl to vlastně zázrak, že se nikomu nestalo nic a dokonce ani přívěsu, který byl funční a plně schopný provozu…

Jenže se teď přeme o to, kvůli odtahovky, která stála 400 euro, čí to byla vina – jestli naše (že jsme nekontrolovali dotažení šroubů), nebo jeho (že provedl neoprávněnou manipulaci na tažném zařízení)…

A mě se 400 euro platit nechce, jenže netuším, jakou oficiální cestou postupovat a kde najít někoho, kdo by to uměl spočítat a dobrat se rozřešení…

http://www.zmi­zik.com/upload/od­tah.jpg
Doplňuji:
btw (šrouby se asi opravdu povolili do půlky a pak se ze závitu vytrhly, jenže to se přece nesmí stát – přece nemůžu nějak namontovat tažné s tím, abych pokaždé chodil s klíčem a dotahoval šrouby)

Zajímavá 0 před 4471 dny Sledovat Nahlásit



Odpovědi
Avatar uživatele
honza19hk

tažné zařízení by mělo splňovat určité parametry a jakákoli neopravněná(vlastní úprava ) je zakázaná.Pokud to tedy není schválené tak je to na jeho odpovědnost.Takže si zjisti jestli to má osvědčení a jestli to je povolená úprava(zjištíš to třeba tam kde ty koule montují a prodávají,na STK nebo na policii-vezmi sebou ten nákras a nejlépe i ten kus tý koule se šrouby a tou plotnou).Pokud se dokáže,že to je neoprávněné nebo to bylo špatně tak ať to zaplatí.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
venkovan

Zeptal bych se na ČVUT nebo na Chodově v STK – tam je myslím jejich ústředí.
Pokud se šrouby povolovaly, tak někde byla chyba. Buď nebyly řádně zajištěné nějakou pojistkou (podložkou, kontramatkou, závlačkou, lepidlem na závity, …), nebo nebyly utaženy na předepsanou sílu apod.
Nicméně – tažné zařízení musí být nějak homologováno, po montáži musí se s ním na TK, takže větším problém bude v neschválené úpravě a následně v obsluze. Tak se nic taky neokeců – řidič má kontrolovat před jízdou i tažné zařízení. Nicméně – lze přeci tvrdit, že kontrolováno bylo – ne?

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek