Rád bych věděl, jak zjistím, zda můžu na vybrané kola nasadit vybrané pneu. Je seznam rozměrů pneu uveden v typovém listu od kol? Myslím že ano, ale k čemu mi to je, když typový list s těmito rozměry dostanu až po koupi kol. Lze nějak zjistit, jaké rozměry pneu jsou schválené pro vybrané kola před jejich koupí?
Pro Edisona: Já to myslel spíš tak jestli se dá nějak zjistit, zda bude v typovém listu od kol uveden rozměr pneu které bych chtěl na kola nasadit (neobvyklý rozměr pneu – třeba na 16 kola pneu 195/60r16 nebo 205/60r16) zda auto projde kontrolou/zda se pneu vejde do podběhu
Zajímavá 0 před 1662 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Pokud se týká kontroly na STK, tak je úplně jedno jestli se tam pneu vejdou. JEDINÝ rozhodující fakt je zápis v tvém TP. Tam je jasně napsán rozměr přípustných pneu, v případě že je možné vícero montáží, tak ostaní přípustné jsou uvedeny v kolonce TP „Další záznamy“. Namontovat cokoliv jiného znamená neprojit na STK, v případě autonehody jsou penumatiky (kontrola, zda-li jsou namotnovány ty uvedené v TP) PRVNÍ, po čem pojišťováci jdou, vlastní zkušenost. :)
0 Nominace Nahlásit |
Jediný rozměr, který je pro nasazení pneu na ráfek je šíře ráfku a průměr ráfku. Je to číslo za písmenem J a bývají oba v palcích. Ostatní rozměry kol, šíře běhounu v mm, profil v % šiře běhounu, průměr ráfku v palcích. Pak tam jsou ještě rozměry ráfku, průměr ráfku stejný jako pneu, šíře ráfku J v palcích, ET v mm a způsob uchycení jsou napsány v TP auta.
0
před 1662 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Spíš na typovém listě budou ty základní rozměry pneu (průměr a šíře ráfku) a měly by tam být značky a modely aut, pro které jsou disky schváleny. Ono totiž pro různá auta můžou být ostatní rozměry, jako je šíře běhounu a profil různé.
Proto jsou tyto rozměry uvedeny spíše v TP vozidla. Bez znalosti vozidla je ti uvedení rozměrů na ráfku v podstatě k ničemu. A v důsledku jsou všechny rozměry dost důležitý, to asi chápeš. Stačí si ty rozměry představit v celém komplexu a uvidíš, jaký důsledky nedodržení jednoho rozměru/parametru může mít. Ve tvém případě bych ale řekl, že máš v TP něco jako 195/65R15J6, ne? Na tenhle ráfek 15J6 můžeš dát třeba pneu 205/60R15. I když pneu 205/60 má psáno J6,5. Na TK mi na to zatím nikdy nic neřekli. Jakmile bys ale šel třeba na R16, už bys musel jít s profilem na takových 55 při šíři 205. Tím ale zbyde míň prostoru to dát na J6 ráfek. Ale s tím už zkušenosti nemám, to ti řeknou v nějaký slušný gumárně. Tahle kombinace by pořád neměla mít extrémní vliv na rozměry do podběhu, pokud ovšem dodržíš ET. V čom by ale mohl být problém je větší setrvačnost kol, tedy potřeba více energie jak na roztočení, tak zastavení kola kvůli průměru ráfku, ale i torzní namáhání ostatních točivých součástí náprav, jakož i větší citlivost na nevyváženosti. O jednu třídu by to ještě ale nemuselo mít takový vliv. Jen… to jsou důvody, proč se ráfky a pneu typují na konkrétní modely aut. Co mám zkušenosti (zprostředkované), tak mnohem důležitější je pak ta administrativa kolem: Získat typový list ráfků s uvedením konrétního modelu auta, to pak nechat zapsat jako alternativu do TP a pak s tím není problém.
Ještě dodám, proč to tak je: Ono totiž auto má homologaci jako celek, tedy i s příslušenstvím, jako jsou třeba světla a taky KOLA. Jestliže změníš rozměr, byť výsledek je stejný, v zásadě papírově se dostáváš MIMO homologační protokol auta a vozidlo se tak de-facto stává papírově NEZPŮSOBILÝM, rozuměj NESCHVÁLENÝM pro provoz. Jakákoli pojišťovna se na tom pak strašně ráda otočí.
Auto se, bohuzel, jako celek nehomologuje, respektive to zalezi na konkretnim vyrobci. Jinak souhlas vlastne se vsim :)
Auto se jako celek samozřejme homologuje a vůbec nezáleží na výrobci, ale na zákonech, předpisech a normách. A že jich je celkem hooodně.
No to ano. Jen si pod pojmem „model“ nesmíš představit jen značku, typ, model. Např. se podívej se, co všechno obsahuje VINko. Kromě výrobního čísla obsahuje spoustu dalších informací. Např. když děláme elektrobus, tak když máme schválenej pro ptovoz vůz v nějaký sestavě nelze jej pak osazovat komponentama z jinýho, i když schválenýho, modelu. Fak by to mohl být problém. Ona si to spousta tunnerů neuvědomuje, ale výměna, nebo montáž spousty věcí na vozidlo může diametrálně změnit jeho vlastnosti, nebo bezpečnost.
Tak bud homologuju jako celek anebo ne, to se na me nezlob, ale sam si protirecis. Kdyz reknu model, tai myslim treba skoda octavia. Jsem z oboru, takze tak nejak celkem mam predstavu, jak to chodi.
Jako celek. Nikde si neprotiřečím. I na celku lze použít homologované součásti a jejich seznam i s homologačními čísly je pak uveden v homologačním protokole vozidla. Je to poslední část schvalovacího procesu. Jeho součástí je třeba doložení použití homologovaných součástí, nemusí to procházet samostatnými zkouškami, ale jejich použití je uvedeno v homologačním protokole vozidla. Pokud se montuje něco nehomologovaného, musí to projít zkouškama vozidla jako celku, které výrobce doloží. Taková součást je pak nedílnou součástí vozu. Model holt není jen škoda octavia. Podívej se na VINko a co všechno v něm je. Mimo jiné třeba typ motoru, a v dalších číslech i výrobní série a spousta dalších informací. Homologační protokol od prototypu i se změnami je u výrobce, evidence protokolů je pak dostupná institucím. Já jsem taky z oboru, a několika takovým procesům jsem byl účasten, když sme dělali nějaké ty prototypy. Dokonce jsem navrhoval změny, jenže problém je, že naše komponenty nemaj homologaci jednotlivě, jsou homologovány jako nedílná součást vozidla. Poldi jsou sice líní, ale maj prostředky jak ověřit, jak bylo vozidlo vyrobeno a s jakým příslušenstvím.
VINko v dusledku moc informaci neobsahuje, to jsou jenom drobky.. otazka je, co vsechno jsou u ktereho typu vozidla homologacne relevantni dily, nedej boze dily s povinnosti BZD. To asi bude u osobaku a trolejbusu dost odlisne.