Zadané údaje:
Potřeboval bych vědět, jak u tohoto typu příkladů počítat:
za jak dlouho kulička „skouli“ až dolů do trychtýře, za jak dlouho bude
mít určitý pokles a jaká bude její rychlost v určitém čase 🙂.
Umí to někdo spočítat? Musím pro to dělat grafickou simulaci a zasekl jsem se hned na matice 😁
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 5083 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Zkouším jen uvažovat nahlas a za výsledek neručím… 🙂
=========================
Takže na kuličku působí několik sil. První je síla „Fd“, která uděluje kuličce zrychlení po nakloněné rovině. Ta směřuje přímo do středu trychtýře a je furt stejná.
Fd= sin (45°) * m * g
m…hmotnost kuličky
g…tíhové zrychlení = 9.81
Na kuličku působí i odstředivá síla „Fo“:
Fo = ( m * v * v ) / r
v … rychlost kuličky (4m/s)
r … aktuální poloměr trychtýře v místě, kde je kulička (2m).
Tyhle 2 síly jdou proti sobě, tak se musí vektorově odečítat.
Nepůjde je jednoduše odečíst protože „Fd“ působí šikmo dolů, a
„Fo“ působí vodorovně od středu ven.
Výsledná síla (Fd – Fo) bude nazvána třeba „Fc“.
Rychlost kuličky „v“ se skládá ze dvou složek:
horizontální složka v1 = 4m/s (předpokládejme, že je konstantní – že
není zpomalována třením)
vertikální složka v2 = to je zrychlený pohyb do středu trychtýře
způsobený silou „Fc“. Teoreticky, když bude rychlost kuličky
dostatečně velká, tak by odstředivá síla „Fo“ překonala sílu
„Fd“ a v tom případě by „Fc“ mohla směřovat i ven
z trychtýře.
Z „Fc“ by se měla dát zjistit vzdálenost kuličky od okraje trychtýře za čas „t“
Tady je vzorec pro dráhu rovnoměrně zrychleného pohybu:
s = 1/2 * a * t * t
a … zrychlení
t … čas
Zrychlení „a“ se vypočte takhle:
a = Fc / m
m … hmotnost kuličky
Výpočet vzdálenosti kuličky od kraje trychtýře „s“ je potřebný pro určení poloměru trychtýře „r“, ve kterém se kulička právě nachází.
r = rm – (s * sin(45°))
rm … poloměr trychýře při minulém výpočtu (při prvním kroku to
jsou 2m)
s … dráha z místa posledního měření k místu, kde se kulička
aktuálně nachází (jen vertikální složka dráhy). Při prvním kroku to
bude vzdálenost od okraje trychtýře ke kuličce.
Zapamatovat si aktuální poloměr trychtýře, ve kterém se kulička pohybuje. To se využije pro výpočet nového poloměru „r“ v dalších krocích.
rm = r
< … začátek cyklu
Ze znalosti „r“ a „v“ se dá znova aktualizovat velikost
„Fo“.
Po jejím vektorovém odečtení od „Fd“ se znova vypočte velikost
„Fc“, pak zrychlení „a“ a z toho se vypočte poloha kuličky
v trychtýři, její rychlost „v2“ a poloměr trychtýře „r“ ......
atd atd tak dlouho, dokud „r“ nebude 10cm .....
konec cyklu …>
==============================
Ale jak říkám, je to jen takový nápad, a možná že to takhle vůbec
nepůjde…
1Kdo udělil odpovědi palec? KdoSiOdJinud
před 5077 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2636 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1348 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1062 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |