„Zdá se, že nejstarší hádankou na světě je tzv. Rhindův papyrus, nalezený v Egypte skotským archeologem Henry Rhindem. Text se datuje do období kolem roku 1650 př.n. l.“
Zdroj: Michael A. Dispezio: Hlavolamy pro rozvoj kritického myšlení, Portál, Praha, 2002, http://www.portal.cznejstarsi-matematicka-hadanka-na-svete-3592/
Úloha zní takto:
„Bylo sedm domů a v každém z nich žilo sedm koček. Každá kočka
zabila sedm myší a každá myš snědla sedm obilných klasů. na každém
klasu se urodilo sedm náprstků zrna.“
Jaký je celkový počet těchto vyjmenovaných věcí?"
--
I když je uvedené, že jde o matematickou hádanku, zjistila jsem dodatečně, že dnes je tato hádanka zařazena do výuky českého jazyka v 6. a 7. třídě.
Potvrdila mně jedna známá, ale našla informaci i na netu. bohužel bez jakéhokoliv řešení.
Čeština zajímavě a komunikativně I: pro 6. a 7. třídu
https://books.google.cz/books?id=RedgAgAAQBAJ&pg=PA159&dq=Bylo+sedm+dom%C5%AF+a+v+ka%C5%BEd%C3%A9m+z+nich+%C5%BEilo+sedm+ko%C4%8Dek&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwjb9OnHuaLMAhWjd5oKHQpNCVkQ6AEIHDAA#v=onepage&q=Bylo%20sedm%20dom%C5%AF%20a%20v%20ka%C5%BEd%C3%A9m%20z%20nich%20%C5%BEilo%20sedm%20ko%C4%8Dek&f=false
.....
Vycházím tedy z češtiny, jde o můj pohled.
Který slovní druh pojmenovává věc? Podstatná jména. Ta označují názvy
osob, zvířat, věcí, dějů, vlastností a vztahů..
V hádance jsou uvedena podst. jména: dům, kočka, myš, klasy, náprstky, zrní.
Nevím, v které době byla hádanka převzata do češtiny, zda byla nějak aktualizovaná, tedy, co se považovalo za věc.
Ve staré češtině se do věci řadila i zvířata, dnes jsou samostatnou skupinou – odborná čeština, třeba právnická, je jiná kategorie.
Takže historicky je v hádance 6 podst. jmen, tedy 6 věcí – dům, kočka, myš, klasy, náprstky, zrní.
V současné češtině – 4 podstatná jména = 4 věci – dům, klasy, náprstky, zrní.
I když je náprstek podstatné jméno, vyjadřuje množství, míru, stejně jako kilo, nemělo by se řadit mezi věci.
Děkuji za vaše názory.
–
Dnes při hledání na netu jsem narazila na matematický výsledek.
Sice hádanka používá jiné předměty, ale postup je stejný.
http://wallis.wz.cz/hadanky/kocky-egypt/?START=75&ORDERBY=-1
„Sedm lidí má po sedmi kočkách. Každá kočka sežere sedm myší. Každá myš sežere sedm klasů. Z každého klasu může vyrůst sedm měřic ječmene. Jak velké jsou jednotlivé počty a jejich celkový součet.“
Výsledek
7 lidí, 49 koček, 343 myší, 2401 klasů, 16807 měřic ječmene a
celkem 19607
7 + 7 na 2. + 7 na 3. + 7 na 4.
7 na 5. + 7 na 6. = 19607
Zajímavá 21Pro koho je otázka zajímavá? Otázku hodnotilo 21 uživatelů jako zajímavou, zde je prvních 20: Odpovědi.cz, vagra, GM, samicek333, Andělé, johana 56, Drap, fcoop, redy, briketka10, zjentek, gagaga, jirka F, Agneta, anonym, wendyX, Danina65, adamvosvrda1, Anikitos, replicator před 2695 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
1.vec = dom
2.vec = kočka
3.vec = myš
4.vec = obilný klas
5.vec = náprstek zrna
otázka neznela na celkový počet všetkých vyjmenovaných věcí
v opačnom prípade by vzorec bol
7+(77)+(777)+(7777)+(77777)
Upravil/a: led
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, johana 56, redy, briketka10
před 3120 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
19607
A pro příště, domácí úkoly neděláme.
5Kdo udělil odpovědi palec? Slecna 007, annas, briketka10, zzzzz, marci1
před 3120 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?marci1 Nahlásit |
Takže po úvaze odpovím takto:
7 domů, v každém žije 7 koček, což je 49 a každá kočka zabila
7 myší, což je 343 myší.
Dále počítat nebudu.
Důvod? Zabitá myš nemohla sníst obilný klas a na snědeném obilném klasu
se nemohlo urodit zrno.
Takže podle mě je výsledek jen domy, kočky a myši: 399 ks.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?briketka10 Nahlásit |
5 × 7 = 35
Ajó na zrní jsem zapomněla ☹
Upravil/a: briketka10
0 Nominace Nahlásit |
Tak to je hádanka jako dělaná pro mě. Tak to máme sedm baráků, 2401 obilných klasů a 16807 náprstků, ovšem bude to těžký, když nevíme, kolik zrna se vejde do takovýho náprstku.
Drape, doporučuji tento kalkulátor:
https://www.google.cz/search?q=kalkul%C3%A1tor+s+hlasov%C3%BDm+v%C3%BDstupem&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=i3wXV5ShEML2UtO-jOgJ#q=kalkula%C4%8Dka+s+hlasov%C3%BDm+v%C3%BDstupem
Upravil/a: zjentek
0 Nominace Nahlásit |
Netuším, zda
jsem se dopočítal správně. Vyšlo mi 18802. Pokud tam neni nikde nějaká
klička, tak by to mělo tak být
7×7´=49kočekx7=343myšíx7=2301klasůx7=16109zrn. a potom:
49+343+2301+16109=18802
Myslím, že zadání neni jednoznačné. Pokud ho budeme brát doslova, tak
musíme vyloučit kočky i myši. To nejsou přece věci. Zbude nám potom
7 domů,2301 klasu a 16109 náprstků. Dohromady tedy by to potom bylo
18407 věcí.
Upravil/a: Drap
0 Nominace Nahlásit |
Chtěla bych upozornit „terry“ že pokud to pojala tímto způsobem, pak nesmí zapomenout započítat i ty domy.
domy (7) + kočky (7×7) + myši (7×7×7) + klasy (7×7×7×7) + náprstky zrní (7×7×7×7×7) = 7 + 49 + 343 + 2401 + 16807 = 19 607
2Kdo udělil odpovědi palec? annas, briketka10
před 3116 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tato otázka má s matematikou souvislost až v 2. plánu.
Prioritní je pohled jazykový a právní.Pokud má být jednoznačné
řešení, musíme vymezit pojem věc. Pokud toto není v zadání, musí
platit z právního hlediska platné právo v místě a čase autora
otázky.
Pojem „náprstek zrní“ je podle mého názoru také věc (kdyby ne, tak
jedno auto by také byla jen jednotka množství a ne věc).
Zrní se v této úloze jako samostatná věc nevyskytuje.
Vlastní matematické řešení je triviální.
Jsem líný pátrat po právní stránce definice věci v době a místě
autora úlohy.
0 Nominace Nahlásit |
Jde o součet n členů geometrické posloupnosti, a1 = 7; q = 7; n=5
s5 = (q5−1)/(q-1)*a1 = (75−1)/(7–1)*7 = 16806/6*7
= 19607
2Kdo udělil odpovědi palec? annas, briketka10
před 2910 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
7 domů po 7 kočkách = 49 koček
49 koček zabilo po 7 myších = 343 myší
343 myší snědlo po 7 klasech = 2401 klas
2401 klas má teoreticky po 7 náprstcích zrní = 16807 náprstků
Obecně, pokud vše jmenované považuji za věci je součet 19600 blíže
neurčených kusů / věcí.
Jde to tak pojmout?
0 Nominace Nahlásit |
V hádance jsou uvedena podst. jména: dům, kočka, myš, klasy, náprstky,
zrní.
Ano to tam je,ale náprstky zrní,tam není čárka. To znamená jen to
zrní.
Pokut by tam byla tak to je jiná.1dům+7koček+7miší+7klasů+7zrn,což
je=29
A to 29×7=203 jinak doufám,že jsem to vyřešíl.
0 Nominace Nahlásit |
Jde o vyjmenované věci a ty jsou tam zmíněny v celkovém počtu 9. Je to tak jednoduché. Musíte počítat zmíněná slova.
0
před 2848 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Tak řekl bych, že se tu dělá věda z něčeho co tou vědou není Je to starověký text, nejspíš je otázka, jak byl přeložen, dot možná z nedostatku jiného výraziva bylo užito obecného pojmu věc. Takže pojem věc, můžen znamenat také položky. A i člověk v seznamu je pložkou. Takže lépe by bylo toto neutrálně přeformulovat, kolik jej ednotlivých položek a kolik je všech položek., rep. entit. To ostatní jsou jen plytké dohady.
Připomínku nahlaste autorovi knihy, z níž jsem čerpala. Nikdo vědu nehledá, ale hádanka vzbudila zájem
Sám nevíte, o co jde, takže nechte hádanku hádankou.
Zřejmě jste si nepřečetl vysvětlení, diskuzi, sama píši, že nevíme, co je věc. Vy to víte?
Napsaná hádanka je tak, jak je, jde spíš o jazykové myšlení, k tomu násobení. Ale zda je věc to či ono nikdo neví, takže je možné uvažovat a počítat.
Ale určitě vět není položka.
Věc je také položka, podobně i lidi v seznamu jsou položky. Jinak poskytujete tzv. knížecí rady. Sám víte ,že autorovi nelze odpovědět, takže jen řeči o ničem.
Na otázku jsem nějak zapomněla. Když se dívám na odpovědi, jsou různé.. První správnou měl Drap, jenže bohužel chybně násobil.
Druhá byla led, která chce, aby si ostatní zopakovali násobení.
I některé další odpovědi byly správné, těm se omlouvám, bohužel uzavřít mohu jen jednou odpovědí.
Děkuji za pochopení i za snahu.
Já bych si dovolil to ještě zkusit. Potřebuji ale čas. Je možné, až na řešení přindu, že tato čerstvá otázka již bude přimčená ;)
Konzultovala jsem s matematiky, dostala jsem tyto odpovědi.
„Úloha tedy není matematická, ale na analýzu textu. Ani se nedivím, že řešení dosud nikdo nepublikoval, byl by opozicí bleskově rozcupován“
„Podle mě kočka a myš nejsou věci.
7 domů, 7×7 =49 koček, 7×49=343myší, 7×7×49 klasů, 7×7×7×49
náprstků obilí tj. celkem 19215.
V řešení ale počítají kočky i myši jako věci tj. o 392 víc tj.
19607. “
Takže existuje několik úhlů pohledu. Jak to myslel autor, se
nedovíme.
–
Nebo – brát věc náprstek zrna jako celek? Nebo každou věc
samostaatně.
záhady a rébusy mám rada, podporujú myslenie.
po overovaní si v spôsobe uvádzania váhy v staroveku
mám chybu v odpovedi v bode 5.
náprstek – nie je predmet, ale jednotka množstva, to znamená množstvo
zrna,ktoré sa vojde do náprstku. To znamená, ak v tomto prípade hľadáme
gramatický tvar – predmet, tak je to zrno.
správne má byť 5. zrno
je diskutabilné či mačku a myš, hodnotiť podľa
A/
1 – súčasnosti, keď zviera nie je definované ako vec,
B/
ak vychádzam z obdobia vzniku hádanky, podľa:
2 – Starého Egypta, keď mačka bola predstaviteľom božstva, opäť nie
vec, ale myš bola považovaná za súčasť potravy, teda
vec – je len myš, ale mačka nie je vec
3 – staroveku všeobecne, keď aj mačka aj myš boli súčasťou
potravinového reťazca – teda veci
Někdo za věc počítá náprstek, protože se urodilo 7 náprstků zrna. Jenže podlě mě je to nikoli věc, ale jednotka objemu.
Ad mosol,. když si přečtěte odkaz, zjistíte, že nejde o DÚ.
Navíc jsem už „odrostlejší“, takže do školy nechodím.
Marci1, ty myši podle novýho zákoníku už nejsou věc ..ale možná máš taky pravdu, pokud ti uznají ten zákoník z tý jejich doby a bůhví, jak si tam vedla zvířata…
Nepoužívám kalkulátor, ale myslím, že jsi to ty nespočítal dobře. Otázka zněla kolik jer celkem všech věcí, To znamená, že musíš sečíst jednotlivé položky a to jsi neudělal.
Drape, tak promiň, ale loupnul ses u klasů o stovku, tak jsem si myslel, že už třeba nevidíš na displej, ale když teď víme, že to počítáš z hlavy, tak už to teď smysl dává. Drž se při síle!
annas | 5284 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2620 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1345 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1059 | |
Kelt | 1003 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |