Asi nejzásadnější rozdíl mezi naftovým a benzínovým motorem je způsob zápalu směsi paliva a vzduchu. U benzínového motoru potřebujeme jiskru svíčky v momentě stlačení směsi benzínu a vzduchu ve válci. U motoru naftového, se směs nafty a vzduchu vznítí sama, s rostoucí teplotou stlačované směsi. Jak to, že u benzínového motoru nedochází k podobnému samovznícení, když má benzín nižší zápalnou teplotu než nafta? A pokud to souvisí s vyšším tlakem a tím i vyšší teplotou stlačované směsi v naftovém motoru, čím je dán tento tlakový rozdíl, když může být u obou typů motorů zdvihový objem klidně stejný?
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Alesh, Kepler před 1357 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Je to dáno kompresním poměrem, u dieselů je vyšší, tudíž stačením vzniká vyšší teplota.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kompresn%C3%AD_pom%C4%9Br
3Kdo udělil odpovědi palec? Hlada, Kepler, Otazník123
před 1357 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, je to dáno kompresním poměrem, jak píše Alesh. Vznětové (naftové) motory mají ten poměr zhruba 2× vyšší, což je dáno konstrukcí motoru. Tam je už při kompresi dosahováno takové teploty, že se směs vznítí sama.
3Kdo udělil odpovědi palec? Alesh, Hlada, Otazník123
před 1357 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
třeba se mýlím, ale mohlo by to tak být i proto, že ta nafta „hoří“ v motoru kultivovaněji. A že pokud bys to samé zkusil s benzínem, detonace by dělala takové rázy, že by to ten motor zničilo.
berte jako poznámku do diskuse, Proto je to také v diskusi 😉
Tak je jiná konstrukce motoru a s tím je spjaté použité palivo. Nějací Japonci vyvinuli před časem i vznětový motor na benzín, ale asi to nefungovalo dobře, zatím jsem neslyšel, že by se to ujalo do praxe.
Alesh: znamená to tedy že u benzínového motoru je vždy větší kompresní prostor (prostor, který zůstane před pístem, když je píst v horní úvrati) než u naftového motoru i když je třeba zdvihový objem u obou motorů stejný? A tím je vždy dosaženo menšího tlaku a tím i nižší teploty? To by dávalo smysl. Jinak by přece stejně množství vzduchu bylo u obou motorů stlačeno stejným tlakem.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Boyle%C5%AFv%E2%80%93Mariott%C5%AFv_z%C3%A1kon
Vezmi si dvě situace. Máš 2 úplně stejné motory, akorát se budou lišit
kompresním poměrem. Jeden bude mít 1:x a druhý 1:2×. Pak podle výše
uvedeného zákona bude platit, že ten, kde vzniká 2× větší tlak (to je
ten s 2× vyšším kompresním poměrem), tak v něm v daný okamžik
vznikne i 2násobná teplota, neboť je to přímo úměrné.