Vím, může se to u každého lišit, ale jde mi jen o takovou
přibližnou rychlost.
V techničáku například mám, že při 50 km/h „žere“ nejvíc, při
120 km/h méně a při 90 km/h nejméně (myšleno nejméně z těchto tří
uvedených rychlostí).
Je tedy vidět, že ne všude platí „s rychlostí roste spotřeba“, takže
to asi nijak spočítat nelze, že?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 2981 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Spotřeba je úměrně závislá na otáčkách motoru a odporu vzduchu. To znamená jezdit na co nejvyšší (zařazený) stupeň rychlosti při co nejnižších otáčkách motoru – v rámci plynulého chodu motoru. Motor také zatěžují měkké gumy, hustý olej v převodovce a vysoká spotřeba elektrické energie ve voze. Hustota převodového oleje je volitelná – pro letní a zimní provoz, např. PP 80 nebo PP 90. K dotazu – při 50 km/h žere nejvíc, když pojedeš na trojku, ale žere nejmíň, když pojedeš na čtyřku.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Frogman Nahlásit |
Nejnižší spotřebu má při rychlosti 0, ale to asi nemaslíte.
Při 50 je myšleno v městském provozu, takže to je tím rozjížděním
a zastavováním. 90 je plynulá jízda po silnici a 120 je na dálnici, kde
při vyšší rychlosti je větší odpor vzduchu.
Takže platí, že čím větší rychlost, tím větší spotřeba.
Zkuste to s vozidlem, které ma okanžité měření spotřeby vozidla a hned
to víte.
0 Nominace Nahlásit |
Auto nejmíň ,,žere'' , když ho řídí někdo, kdo má cit v noze a nebojí se použít řadicí páku.
2Kdo udělil odpovědi palec? Frogman, Jarda Frdlík
před 2981 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ono to, že má při 50 největší spotřebu není jen tím, že jde o městský provoz, ale také o to, že motor má nějakou základní/klidovou/minimální spotřebu. Zkrátka spotřeba není přímo úměrná výkonu (rychlosti, otáčkám,…), ale je posunutá o něco nahoru (řekněme 0,5–4l benzínu na hodinu ten motor spotřebuje i na volnoběh). Při padesátce se to rozpočítá jen na těch 50km, při 100 se to rozpočítá na těch 100 (takže spotřeba vlastně poloviční).
V ekonomii na to maj pojmy fixní náklady (pro motor je to řekněme
1l/hodinu – cena toho že motor vůbec běží) a variabilní/mezní náklady
(řekněme 4l/100km – cena každého dalšího ujetého kilometru)
Použiju zjednodušení – neuvažuji drastické zvýšení spotřeby při
vysokých otáčkách a odpor vzduchu při vysokých rychlostech – to je ta
extrémní spotřeba při 120km/h
Tohle by nám dalo spotřebu při rychlostech 50 a 100 (vztaženou na
100km)
50: 1[litr/h]*2[h] + 4[l/100km] = 6 [l/100km]
100: 1[litr/h]*1[h] + 4[l/100km] = 5 [l/100km]
Nejsem si jist, kolik bývá ta „klidová“ spotřeba a nedá se to popsat až tak jednoduše, je tam víc vlivů a parametrů které by se museli zohlednit pro opravdu smysluplný výsledek. Ale zkrátka při příliš nízkých rychlostech ta spotřeba na 100km bude extrémní i když pojedete naprosto rovnoměrně a klidně po vyklizené ulici.
Kdysi jsem slyšel pro Š120 že ekonomická rychlost je cca 70–80km/h současná auta ji budou mít posazenou asi o něco víše (lepší motory,lepší aerodynamika – vylepšují chování při vyšších rychlostech / více elektrospotřebičů, klimatizace, denní svícení – zvyšuje tu základní spotřebu)
0 Nominace Nahlásit |
Úsporná jízda snižuje spotřebu, ale nikoliv rychlost průměrnou. Záleží v čem jedete, sporťák, atmosférický, neb přepl. motor, ztráty v mechanismu, odpor vzduchu, kam jedete nadmořská výška a.t.d., podle mého odhadu, pokud nejvíce používáte kroutící moment motoru, tak by měla být spotřeba nižší.
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek