neutrálnym (neveriacim), inovercom, odpadlíkom od viery, keď propaguje nadradenosť jedného národa (Židov)?
Nehovorte mi tu niečo o tradícii atď, tú má i Mein Kampf (i keď nie
takú dlhú) či Kapitál.
Doplňuji:
Argumentujete, že nie je zakázaný Korán či iná kniha.
Práve preto sa pýtam, prečo nie je zakázaná Biblia, keď iná kniha/knihy
sú pre podobný obsah zakázané.
Pýtam sa na Bibliu ako najrozšírenejšiu náboženskú knihu v našich
končinách, v širokom slova zmysle mám však na mysli akúkoľvek
náboženskú knihu (včítane spomínaných) propagujúcu násilie, nenávisť
voči národom, ponižovanie národov či označovanie ich ako menejcenných,
propagovanie násilia ako prejavu vernosti svojmu bohu…
Argument, že nový zákon je prejav „dobrého boha“ neobstojí (a starý zákon „zlého boha“), pretože starý zákon je integrálnou súčasťou biblie a argumentácia v náboženstve je založená práve na vytrhávaní textu z kontextu (presne tak, ako to robíte tu – že to je iba starý zákon, ktorý s vierou v boha nič spoločného nemá, resp. že si to tak nemáme vykladať – tak to si potom nemáme zle vykladať ani slová v Mein Kampf?).
uvedomte si, že v počiatkoch kresťanstva bola biblia zakázaná a jej vlastníctvo sa trestalo smrťou, kresťania boli prenasledovaní a vraždení, podobne ako to je dnes (so šíriteľmi práve tak krutých ideológií ako je kresťanstvo).
Prečítajte si príspevok v diskusii, výčet o vraždení inovercov.
Prečo teda nie je Biblia zakázaná podobne, ako iné ideologické knihy?
Fikcia:
predstavte si, že by hitler vyhral vojnu.
Mein Kampf by bola >starým zákonom<, a nejaká jeho ďalšia kniha
>novým zákonom<?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? iceT, Pájo před 4006 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ale súčasne propaguje aj mier a pokoj ľudí dobrej vôle.
Pokiaľ by ste podobným spôsobom hodnotili každú hlavnú knihu všetkých
náboženstiev sveta, nájdete tam výroky proti neveriacim (tohto
náboženstva), či príslušníkov iných náboženstiev. Ale…
Pozrite sa do Jeruzaléma, okolo Chrámu (Baziliky) Božieho hrobu sú sídla
rôznych náboženstiev a sekt a pritom tam žijú v mieri, napriek tomu, že
na dohľad lietajú guľky znepriatelených národov. V záhrade potešia
rovnaké citáty v každej reči (aj v češtine a slovenčine). Táto prax
popiera váš výrok o nenávisti.
Doplňuji:
Vraždenie v historickom kontexe, nebolo ani závislé, ani podmienené knihou.
Odvolávať sa na knihu, ako dôvod na vojnu, vraždenie, honu na čarodejnice,
je len zakrývanie faktu chamtivosti človeka. Je pravda, že Biblia, Korán a
iné „Sväté knihy“ náboženstiev na svete, pomáhali rozširovať,
utužovať vieru v nadprirodzenú bytosť ovplyvňujúcu nielen človeka a jeho
bytie, ale celý život a činnosť hmotného i nehmotného vôkol nás.
Na druhej strane s knihou v ruke svätou (Bibliou, Koránom,…), nielen Mein
Kampf, ale i knihou básní (v ktorej rinčali zbrane, tiekla krv, černel
bes) bojoval človek proti človeku.
Ak hodnotíte knihu, pozrite dobu a príčinu jej napísania, pre koho bola
určená, aký je jej cieľ. Nielen autor je dôležitý a zárukou jej
nepoškvrnitosti, či naopak jej prekliatia, ale zmysel, určenie, spôsob
podania a význam diela pre človeka a konkrétnu cieľovú skupinu. Zamyslite
sa…
Včera-Dnes-Zajtra = Čo bolo včera obdivované, zakážeme dnes a zajtra
môže byť opäť obdivované – Čo sa páči mne, nemusí sa páčiť
vám… a napriek tomu ju využijete pre svoje ciele, alebo celý tento vzťah
kniha a človek otočíte o 180° a vytvoríte tak sinusoidu života.
Upravil/a: led
0 Nominace Nahlásit |
Bible nepropaguje nenávist vůči nikomu a ničemu, pouze v mluví o tom,
co řekněme po smrti čeká ty věřící a ty nevěřící. V tom je, pravda,
určitý rozdíl, ale není tam nic o tom, že by měl věřící člověk
nevěřícího nenávidět nebo zatracovat.
Naopak, je výzvou pro věřícího člověka hlásat evangelium (to slovo
znamená dobrou zprávu) o možnosti spasení všem lidem, výzvou, aby miloval
své bližní a konal dobro všem lidem. To že se to v minulosti dost čato
nedělo nebo se to dělo nevhodným způsobem není chybou Bible ale hodně
chybné interpretace. To je Nový Zákon.
Situace ve starozákonní době byla maličko jiná. Izraelité se chovali prakticky stejně jako jiné národy. Nedělali nic neobvyklého. V té době bylo naprosto normální, který někam přišel, vyvraždil nebo zotročil původní obyvatelstvo. Opravdu jen zřídka se stávalo, že žili dvě etnika vedle sebe, aniž by jedno z nich zaniklo. Starý Zákon je z velké části popis tehdejších historických událostí.
A co se týče té „nadřazenosti“ … Bible nehovoří o tom, že by
Izraelci/ Židé byli nadřazení, jsou pouze „vyvoleným“ národem. To je
docela velký rozdíl. Bůh si je vyvolil, aby skrze ně mohl světu dát své
Slovo – tj. Bibli, aby skrze ně mohl poslat Spasitele, a aby (pro ně
spíše ke smůle) se stali jakýmsi barometrem dějin.
Jednou jsem měla možnost slyšet Karola Sidona odpovědět na tuto otázku.
Jeho odpověď e mi moc líbila. Měl před sebou brýle, skleničku s vodou a
zápisník. Když dostal otázku ohledně vyvolení. Řekl: „To máte tak, já
si teď chci něco vybrat, a vyberu si třeba tohle, aby mi to sloužilo“ a
sáhl po té sklenici. „, ale to neznamená, že tohle je špatné
(zápisník). A tohle navíc potřebuju“ a nasadil si na oči ty brýle. Tak
nějak je to s tím židovským vyvolením.
0 Nominace Nahlásit |
Kulturně historické pozadí naší historie. Utvářela vzhled národů. Neomylně určovala co je nadřazeno, co je prašivé, co se nesmí, co zakázané, jakým směrem se bude ubírat náhled celé společnosti. Pozitiva žádná. Naopak, podle ní se vytvářely zákony, paragrafy, a neustále vytvářejí. Člověk přestal být svobodnou bytostí, byl svázán strachem z něčeho, co se zve nařknutí, takhle ne, a zákon. Zákon. Zákon přijatý z jiné doby, neakceptující přirozené běhy života jako je tomu u jiných živočichů. Neustálá schizofrenie z hrozícího boha – svědomí. Nakolik snad ona kniha pomohla celému lidstvu žít harmonicky? ?? Jména v Čechách a na Moravě jsou plná židovských jmen až haňba blut. Od Pavla, Petra, Jan, Rút, atd., však je poznáte. Proto preferuji jména slovanská. Jiřina, Květa, Jaromír-slav, Ladislav, taková, která jsou naše, ne někde ze židů. A ten svatý Cyril, ten biskup, to je mezi námi pěkné hovado. Jeho horliví stoupenci, vlastně slepé ovce zabili vědkyni Hypatia z Alexandrie. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hypatia_z_Alexandrie
http://www.odpovedi.cz/otazky/co-nasledovalo-po-zavrazdeni-vedkyne-biskupem-cyrilem
tak proč někomu takovému děkovat za jazyk český, když by stačilo
hovořit jinak.
0
před 4006 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jak jsem již psal: Korán není zakázaný, spousta děl, ve kterých je
násilí proti určité sortě lidí není zakázaných.
To že vycházíte z předpokladu že Main Kampf je zakázanou knihou kvůli
nenáívisti, tak proč nezakázat všechny knihy s nenávistnou tématikou
proti menšinám nebo jiným skupinám lidí spojujících vyznání, etnikum
nebo sexuality neznamená, že tento argument je správný.
To že bojovali za nacismus Němci neznamená že nacisté jsou jen Němci a že
všichni Němci jsou nacisté…jde o celkovou problematiku, která nestojí
pouze na jednom předpokladu a je souborem argumentů pro a proti, bohužel
u bible jde o rozšířenost…pokud by na konci druhé SV všichni četli
Main Kampf, tak by ji asi těžko někdo zakázal, toť vše. Zkuste založit
iniciativu pro zákaz bible, ale jako rozumný člověk bych se přiklonil
k obyčejné ignoraci křesťanství v osobní rovině…
Kdyby HItler vyhrál válku, tak bys tady nebyl, hochu. Slované byli na seznamu etnik určených k vyvraždění, pravda my Češi bychom šli nejspíš ještě před Slováky, ale neboj i na Vás měl spadeno. Jediné, co by Ti pomohlo, kdybys byl modooký blonďák a uměl dobře hajlovat.
Pri čítaní, hlavne náboženských kníh, nestačí len ich čítať,
pozerať si písmenka, slabiky, slová, Ale treba pri tom rozmyšľať, hľadať
myšlienku, niekedy skrytú, niekedy podanú ako na tácke. Zamýľať sa, čo
chcel autor povedať, uvedomiť si historický a filozofický vývoj od doby
vzniku dodnes.
V akom kontexe vzniklo „Nezabiješ“ vo vzťahu k všetkému
živému…(nezabiješ človeka, blížneho svojho… tu sa nehovorí o
„nižších“ zvieratách, vtákov, rýbách).
„Napoj a nakrm pútnika“ neznamená len fyzický nápoj a jedlo, ale podať
duševnú stravu – vedomosti.
„Hosť do domu, Boh do domu. Čo mám, tvoje je. Podeliť chlebom, rybu“
snaha podeliť sa so svojimi znalosťami, skúsenosťami.
„Nakŕmiť hladných“, fyzicky nakŕmiť je jednorázová pomoc, ale
naučiť ich loviť ryby, starať sa o úrodu, využívať plody Zeme, je
možnosť trvalého nakŕmenia, získanie schopnosti obživy.
Kto neverí v dobro, nie je hodný dobra, ale napriek tomu (v prípade jeho
potreby) dobro dostane.
troška mála o vraždení inovercov a neveriacich:
Exodus 22:19 Kdo by obětoval bohům a ne samotnému Hospodinu, propadne klatbě.
Exodus 31:12–15 Hospodin řekl Mojžíšovi: Promluv k Izraelcům: Dbejte na mé dny odpočinku; to je znamení mezi mnou a vámi pro všechna vaše pokolení, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji. Budete dbát na den odpočinku; má být pro vás svatý. Kdo jej znesvětí, musí zemřít. Každý, kdo by v něm dělal nějakou práci, bude vyobcován ze společenství svého lidu. Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne bude slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku. Každý, kdo by dělal nějakou práci v den odpočinku, musí zemřít.
Zabít nevěřící příbuzné a známé
Exodus 32:26–29 Tu se Mojžíš postavil do brány tábora a zvolal: „Kdo je
Hospodinův, ke mně!“ Seběhli se k němu všichni Léviovci. Řekl jim:
„Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Všichni si připněte k boku meč,
projděte táborem tam i zpět od brány k bráně a zabijte každý svého
bratra, každý svého přítele, každý svého nejbližšího.“ Léviovci
vykonali, co jim Mojžíš rozkázal; toho dne padlo z lidu na tři tisíce
mužů. Potom Mojžíš řekl: „Ujměte se dnes svého úřadu pro Hospodina
každý, kdo povstal proti svému synovi či bratru, aby vám dnes dal
požehnání.“
Smrt homosexuálům
Leviticus 20:13 Kdyby muž spal s mužem jako s ženou, oba se dopustili
ohavnosti; musejí zemřít, jejich krev padni na ně.
Zabít následovníky Baala
Numeri 25:1–9 Když Izrael pobýval v Šitímu, začal lid smilnit
s Moábkami. Zvaly totiž lid k obětním hodům svého božstva a lid hodoval
a klaněl se jejich božstvu. Tak se Izrael spřáhl s Baal-peórem. Proto
Hospodin vzplanul proti Izraeli hněvem. I řekl Hospodin Mojžíšovi:
„Vezmi všechny představitele lidu a dej jim na slunci zpřerážet údy
kvůli Hospodinu, ať se Hospodinův planoucí hněv odvrátí od Izraele.“
Mojžíš tedy izraelským soudcům řekl: „Pobijte každý ze svých mužů
ty, kdo se spřáhli s Baal-peórem.“ I přišel jakýsi Izraelec a přivedl
ke svým bratřím Midjánku před očima Mojžíše i celé pospolitosti
Izraelců, právě když plakali u vchodu do stanu setkávání. Když to
spatřil Pinchas, syn Eleazara, syna kněze Árona, vystoupil zprostředku
pospolitosti, vzal do ruky oštěp, vešel za izraelským mužem do ženské
části stanu a probodl je oba, izraelského muže i tu ženu až k jejím
rodidlům. Tak byla mezi Izraelci pohroma zastavena. Ale mrtvých při té
pohromě bylo čtyřiadvacet tisíc.
Bůh nařizuje vybít celé města, pokud se v nich vyskytují
jinověrci
Deuteronomium 13:13–19 Kdybys uslyšel o některém svém městě, které ti
dává Hospodin, tvůj Bůh, aby ses v něm usadil, že z tvého středu
vyšli muži ničemní a svádějí obyvatele města slovy: „Pojďme sloužit
jiným bohům,“ které jste neznali, budeš pátrat a zkoumat a dobře se
vyptávat; bude-li to jistá pravda, že se taková ohavnost ve tvém středu
stala, úplně vybiješ obyvatele toho města ostřím meče, zničíš je
ostřím meče jako klaté, i všechno, co je v něm, i jeho dobytek.
Všechnu kořist z něho shromáždíš na jeho prostranství a město
i všechnu kořist z něho spálíš jako celopal pro Hospodina, svého Boha.
Zůstane navěky pahorkem sutin, nikdy nebude vystavěno. Ať ti neulpí na ruce
nic z toho, co propadlo klatbě, aby se Hospodin od svého planoucího hněvu
odvrátil a udělil ti slitování. Slituje se nad tebou a rozmnoží tě, jak
přísahal tvým otcům, když budeš poslouchat Hospodina, svého Boha, dbát
na všechny jeho příkazy, které ti dnes udílím, a dodržovat, co je
správné v očích Hospodina, tvého Boha.
Ukamenuj své nejbližší, pokud tě budou nabádat k víře v jiného
boha
Deuteronomium 13:7–11 Kdyby tě tvůj bratr, syn tvé matky, nebo tvůj syn
nebo tvá dcera nebo tvá vlastní žena nebo tvůj nejmilejší přítel
potají ponoukal: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jsi neznal ty ani
tvoji otcové, některým z bohů těch národů, které jsou kolem vás, ať
blízko tebe nebo daleko od tebe, od jednoho konce země až k druhému konci
země, nepřivolíš mu a neuposlechneš ho, nebudeš ho litovat ani s ním
mít soucit ani ho krýt. Musíš ho zabít. Nejprve se proti němu pozdvihne
tvoje ruka, aby ho usmrtila, potom ruce všeho lidu. Budeš ho kamenovat, dokud
nezemře, protože tě usiloval odvést od Hospodina, tvého Boha, který tě
vyvedl z egyptské země, z domu otroctví.
Ukamenuj jinověrce
Deuteronomium 17:1–5 Nebudeš obětovat Hospodinu, svému Bohu, dobytče ze
skotu nebo bravu, na němž je vada, cokoli špatného, protože to má
Hospodin, tvůj Bůh, za ohavnost. Vyskytne-li se u tebe v některé z tvých
bran, které ti Hospodin, tvůj Bůh, dává, muž nebo žena, kteří by se
dopustili toho, co je zlé v očích Hospodina, tvého Boha, přestoupili by
jeho smlouvu a odešli sloužit jiným bohům a klanět se jim, slunci nebo
měsíci anebo celému nebeskému zástupu, což jsem nepřikázal, a bude-li ti
to oznámeno nebo o tom uslyšíš, dobře si to prošetříš. Bude-li to
jistá pravda, že byla spáchána v Izraeli taková ohavnost, vyvedeš toho
muže nebo tu ženu, kteří se dopustili té zlé věci, ke svým branám a
toho muže nebo tu ženu budete kamenovat, dokud nezemřou.
Ukamenuj ženu, která není panna při svatební noci
Deuteronomium 22:20–21 Jestliže však byla ta řeč pravdivá a u té dívky
nebylo shledáno, že je panna, tedy vyvedou dívku ke vchodu do domu jejího
otce, mužové jejího města ji ukamenují a zemře, neboť tím, že smilnila
v domě svého otce, dopustila se v Izraeli hanebnosti. Tak odstraníš zlo ze
svého středu.
Zabití za snahu pomoci
2 Samuel 6:3–7 Vezli Boží schránu na novém povozu. Vyzvedli ji
z Abínádabova domu na pahorku; Uza a Achjó, synové Abínádabovi, řídili
ten nový povoz. Vyzvedli ji tedy z Abínádabova domu na pahorku, Uza šel
při Boží schráně, Achjó před schránou. David a všechen izraelský dům
křepčili před Hospodinem za doprovodu různých nástrojů z cypřišového
dřeva, citer, harf, bubínků, chřestítek a cymbálů. Když přišli
k Nákonovu humnu, vztáhl Uza ruku k Boží schráně a zachytil ji, protože
spřežení vybočilo z cesty. Hospodin vzplanul proti Uzovi hněvem. Bůh ho
tam pro neúctu zabil a on tam při Boží schráně zemřel.
Eliáš s boží pomocí zabije 42 dětí, protože se mu posmívaly
2 Královská 2:23–24 Odtud vystoupil do Bét-elu. Když byl na cestě,
vyšli z města malí chlapci, pošklebovali se mu a pokřikovali na něj:
„Táhni, ty s lysinou, táhni, ty s lysinou!“ On se obrátil, podíval se
na ně a ve jménu Hospodinově jim zlořečil. Vtom vyběhly z křovin dvě
medvědice a roztrhaly z nich čtyřicet dvě děti.
Zabij nevěřící
2 Paralipomenon 15:12–13 Zavázali se smlouvou, že se budou dotazovat na
slovo Hospodina, Boha svých otců, celým svým srdcem a celou svou duší.
A každý, kdo by se nedotazoval Hospodina, Boha Izraele, propadne smrti, ať
malý nebo velký, ať muž nebo žena.
Zabij starce, děti i ženy
Ezechiel 9:5–7 A slyšel jsem, jak ostatním poručil: „Procházejte
městem za ním a bijte bez lítosti a bez soucitu. Starce, mladíka, pannu,
děti i ženy zabíjejte, šiřte zkázu. Nepřistupujte však k nikomu
z těch, na nichž je znamení. Začněte od mé svatyně!“ I začali od
starších, kteří byli před domem. Nařídil jim: „Poskvrňte dům,
naplňte nádvoří skolenými; jděte!“ I vyšli do města a pobíjeli.
Bůh zabíjí děti neposlušného národa
Ozeáš 9:11–16 Efrajimova sláva odlétne jako ptáče. Nebudou plodit ani
rodit, ani neotěhotní. I kdyby své syny odchovali, připravím je o ně,
žádný nezůstane. Běda i jim, běda, až od nich odstoupím. Efrajim, jak
jsem viděl, tíhne k Týru ležícímu nad nivami; teď však Efrajim bude
muset vyvést před toho vraha své syny. Dej jim, Hospodine! Co jim dáš?
Neplodné lůno a vyschlé prsy jim dej! V Gilgálu je zdroj všech jejich
zlořádů, proto jsem je tam začal nenávidět. Pro jejich zlé skutky je
vypudím ze svého domu. Lásku jim už znovu neprokážu. Všichni jejich
velmoži jsou umíněnci. Efrajim bude pobit, jejich kořen uschne, žádné
ovoce neponesou. I kdyby něco zplodili, usmrtím to nejvzácnější, plody
jejich lůna. – Můj Bůh je zavrhne; protože ho neposlouchali, stanou se
psanci mezi pronárody.
A to som sa nedostal ku legáílnemu znásiľäovaniu, brania do otroctva,
upalovaniu …
Toľko Biblia.
O čo je lepšia, ako iné zakázané knihy?
O čo sú lepší tí, ktorí sú vyznavači hlásateľov tejto knihy (teda
veriaci)?
A mimochodom, i Mein Kampf sľubuje mier, dobrotu, lásku –
vyvoleným.
Tak isto ako Biblia.
Ale ano, to tam je, jenže to je právě ten Starý Zákon.
Starý Zákon je z velké části popisem historických událostí. Ty je
potřeba brát hlavně v dobových souvislostech, Tehdy žádný humanismus
neexistoval. Prostě silnější národ pohltil a zničil ten slabší.
Zotročování a znásilňování patřilo žel k věci. K tomu je dobré
dodat, že Izraelité měli konkrétně znásilňování zakázané – pokud
se ho dopustili, znamenalo to buď trest smrti pro násilníka, nebo se to dělo
v době, kdy až tak detailně svůj zákon neposlouchali (i taková období
byla).
V době, kdy Izraelité do Kenánu přišli, žili tam dost válečnické a
krvelačné národy. S tím souvisí i výzvy k „vyčištění“ té
oblasti. Kdyby je tam nechali žít, vyvraždili by naopak tyto národy je.
Opět je ale potřeba si uvědomit, že se bavíme o dávném starověku.
Židům naopak není vyvražďování příliš vlastní.
Co se týče homosexuality – ta byla v té době nepřípustná v drtivé
většině civilizací (ačkoliv byly výjimky). Porpagace homosexuality jako
nějaké alternativy je záležitostí několika posledních desetiletí.
Další věc je – které knihy jsou zakázané? Musimské, buddhistické
i hinduistické knihy si můžete směle přečíst. Mein Kampf je zakázaný
proto, že je propagací fašismu, ale to nemá nic do činění se starověkem.
Jeho autorovi se pomocí vlastní demagogie podařilo vyvraždit desítky
milionů lidí.
A poslení bod – Bible Starým Zákonem začíná. Vrcholí Novým Zákonem.
V něm se pohled na věci dost zásadně mění. Tam žádné vybíjení
kohokoliv nenajdete.
annas | 5913 | |
Drap | 4602 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |