Proč? Souvisí především s tím, že v 11. a 12. století se modrá stala módní barvou a její symbolika se pak objevila i v umění.
--
Jdee o tozv. mariánskou modř
Ve středověku se modrá barva začala objevovat v uměleckých dílech .
Setkáváme se s ní i u Panny Marie. . Modrá byla barvou nebe. Modrý háv
symbolizoval moudrost, odvahu a také víru. Oplakávání Krista, jedna
z fresek Giotta diBondone v Padově, je zřejmým důkazem „modré vlny“,
přicházející do Evropyna začátku 12. století. „Freska představuje
zármutek nad Kristovým mrtvým tělem a Pannu Marii naposledy objímající
syna.“ Oděv Panny Marie je tmavěmodrý a smrtelně bílé tělo Kristovo,
které drţí v náručí, s tmavou látkou kontrastuje JModrá je zde
výrazem smutku.!
Panna Maria bývá v ikonografii znázorňována v oděvu různých barev,
které jsou v konečném důsledku symboly jejího ( Božího) syna:
např. v oděvu bílém, zeleném, hnědém a modrém.
Bílá = barva čistoty
Zelená – naděje – očekávání narození Ježíše Krista
Hnědá – barvou země, barvou úzkosti.
Modrá je barvou oblohy (nebe) …Maria je obrazem nebeského člověka (1 Kor 15,49). Ale symboliku modré v souvislosti s Pannou Marií můžeme vnímat i eucharisticky ( Jan 6, 30– 33.48–51). .. Maria je matkou „hostie při přijímání = nebeského chleba“. jehož prostřednictvím Ježíš sestupuje z nebe a dává život světu, dále jejhoí zjevení,, neposkrvněné početí, Matka sedmibolestná atd.
Oděv Marie nejen zakrývá tělo ale ho i zahřívá a zdobí. Marie nejen v sobě skrývá tajemství vtěleného Ježíše, , ale mu i věnuje (mateřskou) lásku … Modrá je zde symbolem morálky,
http://www.frantiskani.sk/spirit_duchovne_pozdmarii.php
–
dejavu zřejmě zapomněla vložit odkaz, takže dodávám.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Drap Nahlásit |
Šaty Panny Marie jsou podle křesťanské ikonografie od druhé poloviny
prvního tisíciletí modré a červené. Nahradily původní Marii
připisovanou barvu purpurovou. Setkáváme se často s kombinací obou barev
se zlatou. Tento akord má v tomto případě opět symbolickou, anebo
konkrétněji řečeno, náboženskou funkci.
Tím, že byla Marie povznesena na nebeskou královnu, byly na ni přeneseny
atributy a symboly panovnické světské moci – a s tím související
vladařské barvy – červená a modrá. V sochařství a malířství
západní církve bývá Mariino spodní roucho zpravidla červené a plášť
je modrý na znamení toho, že lidská a pozemská podstata Mariina byla
překryta oduševnělou nebeskou modří.
0 Nominace Nahlásit |
proc tolik informaci annas.panna marie je cista a kdyby mela cervenou tak by to bylo blby. vubec nevime spolecne s famen9 ze nemuzes vedet vse.
annas | 5913 | |
Drap | 4653 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1664 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1339 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |