Asi by to mělo být podle ženského (ty technologie), ale zní to divně. Není nějaké pravidlo na skloňování zkratek?
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, johana 56 před 4369 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Je třeba si uvědomit, zda je zkratka tvořena souhláskami, či se v ní
objevuje samohláska, zda je i na konci zkratky.
ICT je tzv. inicialová zkratka, protože je tvořená souhláskami, vyslovuje
se po písmenech . I Cé Té.
Názvy v podobě iniciálových zkratek zůstávají nesklonné: obchodování s ČEZ (i ČEZem,), politika ODS, jednání s NATO, zpráva ČTK, zákazníci O2, doporučení SÚKL (i SÚKLu), zpráva UNESCO apod. Někdy se může stát z iniciálové zkratky zkratkové slovo, které lze skloňovat.
Tato změna je signalizována pravopisem – pouze první písmeno se píše
velké, ostatní jsou malá: Nato, Unesco – 2. p. Nata, Unesca
i Uneska).
Je třeba rozlišovat, kdy je zkratkové slovo oficiálním názvem firmy
(Čedok, Řempo) a kdy je z oficiálního názvu tvořeného iniciálovou
zkratkou utvořeno pro potřeby mluveného jazyka. Např. zkratkové slovo
Čedok jako oficiální název společnosti můžeme bez obav použít
v jakémkoli textu, zkratkové slovo Nato oficiálním názvem není (tím je
iniciálová zkratka NATO), je to pouze neoficiální varianta, proto bychom
tuto podobu neměli užívat v oficiálních textech. Končí-li iniciálová
zkratka na souhlásku, prosazuje se skloňování tím způsobem, že se
k iniciálové zkratce přidávají koncovky psané malými písmeny: jednání
s ČEZem, pracovat v SÚKLu (vedle staršího způsobu v Čezu, v Súklu,
kterým se vytváří z iniciálové zkratky zkratkové slovo). Tento způsob
však neumožňuje skloňovat zkratky končící na samohlásku, protože by se
poslední písmeno zkratky muselo nahradit pádovou koncovkou, proto píšeme
např. nakupovat v IKEA, ležet na ARO.
Rovněž název IKEA je iniciálová zkratka, která se neskloňuje. Pokud bychom chtěli název skloňovat, museli bychom z něj vytvořit zmíněné zkratkové slovo: Ikea – 2. p. Ikey .
Pokud si skloňováním některého názvu nejsme jisti, můžeme si pomoci opěrným podstatným jménem společnost/firma/instituce/značka a samotný název ponechat nesklonný: výrobky značky Nivea, klienti společnosti Vodafone, strategie firmy IKEA apod.
Ověření v odkazu.
http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=398
0 Nominace Nahlásit |
Otázka nemá žádné další odpovědi.
Dobré je se podívat po textech, které ICT firmy zmiňují. Najdete v nich totiž ne příručkový výklad, ale reálný úzus a praxi, ve které to skutečně funguje. Třeba tady: https://www.jisit.cz/ Firma, která se zabývá přímo ICT. Pokud to máte jako copywriter do textu, doporučuji mluvit skutečným jazykem lidí a ne jazykem Příručky. 😉