Avatar uživatele
Mr. Marek

Patří, nebo nepatří politika do škol? Neměla by škola být i prostorem pro politickou diskuzi?

Za předpokladu, že by učitel neagitoval za politickou stranu či ideu, ale nabízel studentům možnost většího přehledu v rámci politického prostředí?

Obrázek Pixabay s úpravou v Malování

Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? Odpovědi.cz, annas, paul1, Gonfaloniér před 1460 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Jiný pohled na věc.

Záleží na tom, o který stupeň školy jde.

Na střední škole existuje předmět „občanská nauka“. V něm se žáci seznamují např. se vztah ke státu, právu, k EU, také něco z filosofie a psychologie.

Třeba u tématu život v demokracii, občan a právo, hospodaření, je možné doplnit učivo současnými poznatky a diskutovat. s žáky.

Třeba znalosti pojmů politická moc, kutturní politika, v posledním ročníku třeba volby atd. by měli žáci znát a umět se v nich orientovat. Mnozí nevědí, co jsou státní symboly, co je Ústava atd.

Tudíž určitá část politiky do hodin OBN patří. Je možné využít i v DEJ.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Mc Merkurion

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

… ve škole by se mělo učit … a jestliže matematika není nutná k maturitě, nevím, proč by se měli studenti zabejvat politikou … jo, já zapomněl, aby se snáze uzákonilo jasné bezpohlaví (https://domaci­.ihned.cz/c1-66840170-nejsem-ani-muz-ani-zena-tyto-kategorie-nestaci-jsou-i-intersex-lide-rika-spoluzakladatelka-organizace-takytrans?utm_cam­paign=&utm_me­dium=z-boxiku&utm_sou­rce=www.seznam­.cz) …

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

Mohou se vysvětlit základní pojmy, aby žák věděl, co je to diktatura, komunismus, kapitalismus, demokracie atd.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Jiný pohled na věc.

Jaká škola? Do první třídy ZŠ určitě ne. Na středních a vysokých školách je to svým způsobem nezbytné. Ať chceme nebo ne, politika se tam musí promítat, je přece součástí našeho života. V každém případě učitel by měl být pokud možno nestranný a seznámit s širokým spektrem proudů, a vše přednášet nezávisle, i když je to velmi obtížné, nepromítnout ve výkladu své myšlení.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Jiný pohled na věc.

Myslím že nějaké základy vč. diskuse ano. Učitel by ale měl zajistit aby se to nezvrhlo do vymývání mozků, šikany apod.
Diskuse ANO, nutit dětem své stanovisko NE.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Gonfaloniér

Ano, domnívám se, že patří.

Rozhodně patří a to hezky do podrobna o VŠECH formách vlád, politikcých systémech a režimech a jejich funkcích, konkrétních prípadech. Samozřejmě i historicky a s uvedením výnzmaných filosofů-politologů a jejich názorů a definic.
Politologie jako samostatný předmět… Aby z nich nebyla neuvědomělá hovada, která nemají ani základy, toho co se jich životně a každodenně dotýká.
Už od ZŠ, něco už na konci prvního stupně a víc na druhém. Není důvod, proč by se to neměli učit už od mala, když se tam učí jiné skoro zbytečnosti, které jim ale do života moc nepomůžou.
Učivo politologie (stejně jako ekonomie nebo právo) je nehorázně zanedbané a to i na SŠ. Jedna, dvě kapitoly v občanské nauce, které ani všichni nemají, podle mě vážně není dost. O naprostých drobnostech na ZŠ ve vlastivědě a zaměpisu se ani nezmiňuji, nestojí to za řeč. Někteří učitelé to i víc probírají v hoddinách dějepisu. Ale to je spíš na učitelích, na co se zaměřují a jak to vykládají.
Každopádně tohle by měl být základ, zavést do škol víc politologie, ekonomie (včetně finanční gramotnosti) a práva. Nic se lidí netýká tolik a neovlivňuje jejich životy – jako tohle

Upravil/a: Gonfaloniér

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
paul1

Ano, domnívám se, že patří.

Já myslím, že patří, aspoň nějaký základní přehled by měla mládež mít, aby si např. nepletla demokracii s naprostou svobodou, jako to u některých lidí je vidět. Předpoklad by byl ale naprostá nestrannost učitele, co by mohl být někdy problém.

Upravil/a: paul1

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
elkon

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

Politice často nerozumí ani dospělí, natož pak s tím zatěžovat děti. Úplně by stačilo seznámit děti se základními věcmi (jaká existují státní zřízení, čím se co vyznačuje a jak funguje státní správa u nás), něco jako bývala občanská výchova. Mladý člověk si pak sám najde cestu, nemusí mu ji nikdo vnucovat.

Upravil/a: elkon

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

Jiný pohled na věc.

Všetkého s mierou. Aj politiku na školách.
Na 1.stupni vnášať politiku do vyučovania je nielen zbytočné ale môže to byť kvalifikované ako ukážka zlého prístupu školy k výčbe detí.
Ale pri dejepise sa už výkladu histórie a vzťahov v danom období napríklad pri vysvetľovaní príčin Spartakovho povstania jednoducho základom prvkov politiky nevyhnete. Vlastne od čias, keď sa začali voliť vodcovia kmeňov a začali budovať prvé sídliská objavili sa aj prvé znaky politického boja o moc. Nech to nazývame akýmkoľvek slovom, vždy je to už určitý politický boj o o spôsobe vládnutia a moc, nadvládu nad kmeňom, národom, štátnym útvarom… keď vládcom bol jednotlivec. Postupne vývojom sa vládnúci jednotlivec transformoval na skupinu ľudí. Tieto základy politiky patria aj do základných škôl od 2.stupňa. Po skončení strednej školy maturant by mal rozoznať jednotlivé politické strany a mal by mať aj istý politický názor.
Takže tvrdo odmietať výučbu politiky ako základnú občiansku náuku je zavádzanie nesprávnym smerom, do čias keď „vládca mal patent na rozum a ostatní tu boli, aby mu slúžili“.
To chcete vy, čo nechcete ani základné politické vzdelanie našich detí, aby naši následníci neboli schopní samostatne myslieť? To sa rovno vráťme do čias pred vznikom národov.

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Ametyst

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

Děti stojí dost úsilí vůbec zvládat výuku, a to se jim pomyslná laťka stále snižuje. Např. maturita z matematiky je vyděsí.

Upravil/a: Ametyst

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kelt

Jiný pohled na věc.

Pamatuji dobu, kdy se musely důležité události komentovat a kdo neměl nic připravené, tak mu hrozilo, že ho lektor vyhodí. Pokud se mluví jinak doma a jinak veřejně, tak to moc zajímavé není. Dnes je to zajímavé, ale studující by potřebovali získat všeobecné přehled. Nějaká přednáška od politika by jim určitě pomohla.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Jenseptam

Ano, domnívám se, že patří.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hufnágl

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

Vy si nepamatujete katechismus na ZDŠ?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Jan Kunčar

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

Škola by měla být zásadně apolitická.

Upravil/a: Jan Kunčar

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
stařeček

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

Politika stejně jako náboženství má jeden jediný cíl a to bez ohledu na století či tisíciletí ve kterém je aplikována. Tím cílem je udržet u moci v dané době a místě tzv. elitu (dočasných) vládců. Jedno jak se sami nazývají. Proto náboženství a politika by měly být vyučovány jen na speciálních školách pro ty, které to zajímá a kteří si chtějí budovat svou politickou nebo náboženskou kariéru. Matfyz také nestudují právníci a inženýři… Tak proč motat dětem hlavu? Stejně žádného opravdu nestranného učitele nikdy nenajdete. Každý z nás má nějaký politický či náboženský názor a člověk bez názoru tak leda s IQ 50 a méně. Jak chcete zajistit dostatečný počet nezaujatých učitelů se schopností neovlivňovat politický názor studentů? Možná namítnete, že v dějepisu se politice a náboženství nevyhnete. Umíte si vůbec někdo představit, jak jsou dějiny lidstva zkreslené? Jak patolízalové mnoha režimů už od Velkého Říma po současnost dějiny ve svých zápiscích a knižních dílech zkreslovali? A dochází k tomu dosud. Kdybychom měli možnost nahlédnout v nějaké díře času do minulosti – té dávné i nedávné, asi bychom se setsakra divili, co že nás to ve škole učili.
Proto se domnívám, že dětem by se neměla plést hlava politikou. Ostatně stejně se většina dětí časem přikloní k politickým názorům svých rodičů. Ty se totiž odvíjejí podle jejich společných životních podmínek a ty jsou v mnoha rodinách odlišné.
Jiné politické názory bude mít syn úspěšného milionáře, jiné syn dělníka nebo drobného podnikatele, který ztratil práci. Stejně tak se v politických názorech rozejdou lidé nejen rozdílného společenského postavení, ale i tací, které rozděluje názor na poctivost a dodržování všeobecného práva s ohledy k ostatním občanům. Bezohlednost některých lidských charakterů v kontrastu s ohleduplnými vygeneruje i u jejich dětí rozdílné politické názory. A takové děti chcete ve školách učit politiku? Cha, cha, cha…Toť můj názor.

Upravil/a: stařeček

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
K5456

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Darcy

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
FlAsh_7

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Miro Jan

Zásadně nepatří, čili nikoliv.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Adam Otte

Spíše patří, ačkoliv mám k tomu připomínky.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
klarka_

Ano, domnívám se, že patří.

Myslím že by bylo fajn kdybychom se ve škole zabývali i politickými tématy.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Rilika25

Příspěvek smazán administrátorem.

před 1144 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

stařeček, pri čítaní vášho príspevku som si spomenula na slová:
„načo chcete vedieť, čo je na druhej strane, stačí keď vieme to, čo vidíme“
ak by sme podľa vašich spiatočníckych slov riadili napríklad na prechode cez cestu, koľko z nás by to prežilo?

před 1459 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Škola je nástroj ke vzdělávání, nikoliv k výchově a manipulaci. Co jste to za ignoranti, že to ještě nepochopili?

před 1460 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Gonfaloniér

Jaká manipulace.? :D Politologie by se učit neměla, lidi nemají být politicky vzdělání? Protože většina je v tomot ohledu i z dospělých naprosto nezvdělaná. Neví, co je co a co jak funguje.
Vzdělávání je taky výchova. ;) Přebírání mravů, zvyků a socializace ze školního prostředí je taky výchova. ;) Vždyť dítě už od mala vyrůstá a tráví většinu času právě tam. Krom rodičů je to právě škoal, která ty děti vychovává (jestli dobře nebo špatně,…).

před 1460 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Gonfaloniér

Kde se má člvoěk dovzdělat v politické teorii? (Protože sama se k tomu DRTIVÁ většina nedokope) Od rodičů, kteří o tom taky nic nevědí, někde ve společnosti, kde o tom taky nikdo nic neví..? Jak může 18-letý člověk-díte vůbec volit, když je stále na škole a když nemá ani dobré základy politologie… ani neví co volí a jak to funguje a to proto, že se to na školách neučí. Volit není těžké – a není ani co se na tom učit, ale vyznat se v tom všem už je.
Proč vůbec manipulace? Každý může manipulovat každého, učitel může manipulovat v každém předmětě. A co se týče politologie, tak by mělo být zakázáno, jako ve všech jiných předmětech uvádět své subjektivní pocity. Navíc učitelé by šli (jako vždy a všude) přesně podle knížek/učebnic.

před 1460 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mr. Marek

Politická gramotnost není politická agitace. Absence politické gramotnosti je náběh na ruku populistům. Už Masaryk byl zastáncem předmětu výchovy k demokracii.

před 1460 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mr. Marek

Jestli důvod, proč tomu dospělí nerozumí není právě to, že ve škole se tím nezabývali, např. jak funguje politický systém a které strany ho tvoří.

před 1461 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Ametyst

Občanská nauka nejspíš nebyl moc důležitý předmět, braný vážně.

před 1460 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek