Koupili by jste si takové auto, které nebude primárně chránit Vás a posádku, ale v případě kolize, se rozhodne cestou menšího zla (škody)? Uvedu příklad: Do cesty Vám vběhnou 3 osoby pod vlivem a systém vyhodnotí cestou menších škod, že s Vámi havaruje, a narazí do stromu. Prostě usoudí, že když jste v autě sám, tak preferuje ty 3 osoby, které Vám tam vběhly. No a Vás jako řidiče zraní (nebo zabije), protože jste v menšině proti třem. Kdybych jel v normálním autě, tak to rozhodně nenaperu do stromu a budu chránit především sebe a posádku auta. Proto mne osobně tyto autonomní auta neberou.
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? Lgee před 1283 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ne, takto autonomní řízení nefunguje. Snaží se zabránit JAKÉKOLIV kolizi. Zatím ještě zdaleka není spolehlivý a myslím, že ani nikdy nebude. Stejně jako autopilot a veškerá automatizace u letadla. Vždycky bude třeba lidský prvek, na některé situace už z principu sebegeniálnější autonomní systém reagovat nemůže. Např. se pasažérovi udělá špatně a bude v ohrožení života.
0
před 1283 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Jak se řeší pak problémy, které takto autonomně řízené vozidlo způsobí? Nejde pak říct – může za to automobilka, ne řidič? Nebo se pak podepisují nějaké papíry o převzetí odpovědnosti při autopilotu? Není to v důsledku to samé jako aktivní tempomat, ale zahnané do extrému?
Ofic. schválené autonomní řízení neexistuje. Jde jen o podporu. Za vše je zodpovědný řidič, který např. podle informací o TESLE co jsem naposledy slyšel, ofic. nesmí pustit ruce z volantu.
Pro Keplera: Ono je to jako, když Vám do cesty vběhne divočák. Lépe je ho srazit, než se snažit vyhnout a havarovat. Tak je to i ten můj případ. Auto nestihne zabrzdit a stočí to. A havaruje, a zraní posádku. Jiná možnost není.
Víš, ono to autonomní řízení ve většině případů ani neví kolik lidí je v autě. Takže podle toho rozhodovat ani nemůže.
Právě že ví. Ale i kdyby nevědělo, tak bude chtít systém zabránit kolizi s osobami na vozovce a jelikož to nepůjde ubrzdit, tak to strhne bokem. Řidič, který veze svou rodinu, by se zachoval jinak. Chránil by prvotně své blízké.
No, víš, ono to auto má také trochu lepší přehled o aktuální hodnotě mezního smykového tření. Jedna ze zásad, kterou by měl řidič znát a respektovat je, že jedu jen tak rychle abych stihl zastavit na dohledovou vzdálenost. To počítač může hlídat s větší spolehlivostí než ten řidič.
To ano. Ale pokud mu tam někdo na poslední chvíli neočekávaně vběhne, tak musí ten systém nějak zareagovat.
Nic nebude strhávat! Prostě se pokusí zabránit kolizi a když to fyzikální zákony neumožní, tak jí prostě nezabrání. Stejně jako řidič. Jen rychleji a efektivněji.
To znamená, že se jí nebude snažit vyhnout? Ale v televizi to předváděli, jak to auto uhýbá. Tak nevím.