"Reformační zavedení přijímání kalicha při Večeři Páně způsobilo velkou nesnáz křesťanům, pro něž je problémem kontakt s alkoholem.
Nezamýšlený, ale nepříjemný vedlejší efekt reformace, která chtěla být věrná evangelijnímu ustanovení.
Nakonec ani římským katolíkům nic v jejich církevním právu nebrání slavit Večeři Páně (a takto ji také nazývat, i když se koná po ránu) podobojí, a dostávat se do podobných nesnází jako evangelíci, nepodobných ovšem v otázce metafyzické povahy chleba a vína.
V „konzervativním“ Česku je k tomu může povzbudit kněz Václav Vacek svou knihou „Pozvání k Večeři Páně“ (2008) – bez ohledu na to, že nám samým některé jeho argumenty připadají povrchní: „Škoda, že zůstáváme většinou jen u jídla a tvrdíme, že pití není důležité. Nepodceňujme Ježíše a neopravujme jej" (str. 54).
„Pádnějším argumentem je, že Ježíšovo ustanovení Večeře Páně, jak je dochováno v evangeliích, vyrůstá ze židovských tradic – a do nich také patřilo liturgické užívání vína, kvašené vinné šťávy (jajin) (srv. např. Lv 23,5), která Ježíšovým ustanovením dostává novou symbolickou hodnotu. “
Řeší se to takto – kdo může – srk vína, kdo ne, tak srkne moštu.
"Části účastníků podáván kalich s vínem a části kalich s hroznovým moštem, vineou apod.
V evangelické cizině jsou známy další možnosti: konání zvláštních bohoslužeb pro „ohrožené alkoholem“ nebo střídání bohoslužeb s kvašeným a nekvašeným vínem.
A třetí možností je zcela nealkoholická Večeře Páně, kterou jsem ještě nezažil, i když v cizinách jsem o ní slyšel."
Jiří Hoblík
http://www.svobodne.estranky.cz/clanky/duchovni-praxe/nealkoholicky-zvlastni-kruh-pri-veceri-pane-.html
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Když jede protestant na bohoslužbu autem, tak se napít nemusí. Přesněji
řečeno účast na večeři Páně není povinná, ale většina křesťanů se
samozřejmě zúčastňuje, k nepřijímání by měl mít spíše zvláštní
důvody, nejen to, že řídí.
Pak už platí to, co napsal Kepler. Při večeři Páně si každý jen lehce
lokne vína a tak malé množství alkoholu se jednak velice rychle vstřebá
(dá se říci, že dříve, než dotyčný opustí zdi modlitebny), a hlavně
nijak neovlivní pozornost.
Jsou sbory a církve, které dokonce používají nealkoholickou hroznovou šťávu, kde tento problém není, ale v ČR to není moc běžné.
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že se může napít bez obav. Ten jeden doušek se po čtvrthodině snad nijak neprojeví. Aspoň doufám, že při bohoslužbách se neslope víno jako u Dionýsovských slavnostech.
0 Nominace Nahlásit |
Annas: On si vždycky jenom „srkne“, protože ten kalich je určený pro
více lidí, takže není vhodné, aby z kalicha pil jak žíznivá čára :)
… navíc vypít víc než ten jeden lok je vlastně nebiblické. Znám dokonce
lidi, kteří si jen tak symbolicky smočí rty.
Co se týče nealkoholické VP, dost často se používá u některých hodně
konzervativních směrů, které alkohol striktně zapovídají a také třeba
v církvích v Rusku a na Ukrajině, kde alkohol je symbolem světského stylu
života. U nás to moc časté není.
Nuk nuk,
přece jsem napsala, že si srkne.
Ostatní jsem převzala ze Svobodných protestantských stránek, takže se domnívám, že autor ví, co píše a navíc má uvedené další odkazy na zdroje.
Jako vždy vkládám odkazy pro možnost ověření informací.
annas | 5913 | |
Drap | 4620 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1312 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |