Avatar uživatele
Gestas

Když jede protestant na „bohoslužbu“ autem a zrovna se vysluhuje „Večeře Páně“, musí se napít vína?

Upravil/a: annas

Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 2754 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

"Reformační zavedení přijímání kalicha při Večeři Páně způsobilo velkou nesnáz křesťanům, pro něž je problémem kontakt s alkoholem.

Nezamýšlený, ale nepříjemný vedlejší efekt reformace, která chtěla být věrná evangelijnímu ustanovení.

Nakonec ani římským katolíkům nic v jejich církevním právu nebrání slavit Večeři Páně (a takto ji také nazývat, i když se koná po ránu) podobojí, a dostávat se do podobných nesnází jako evangelíci, nepodobných ovšem v otázce metafyzické povahy chleba a vína.

V „konzervativním“ Česku je k tomu může povzbudit kněz Václav Vacek svou knihou „Pozvání k Večeři Páně“ (2008) – bez ohledu na to, že nám samým některé jeho argumenty připadají povrchní: „Škoda, že zůstáváme většinou jen u jídla a tvrdíme, že pití není důležité. Nepodceňujme Ježíše a neopravujme jej" (str. 54).

„Pádnějším argumentem je, že Ježíšovo ustanovení Večeře Páně, jak je dochováno v evangeliích, vyrůstá ze židovských tradic – a do nich také patřilo liturgické užívání vína, kvašené vinné šťávy (jajin) (srv. např. Lv 23,5), která Ježíšovým ustanovením dostává novou symbolickou hodnotu. “

Řeší se to takto – kdo může – srk vína, kdo ne, tak srkne moštu.

"Části účastníků podáván kalich s vínem a části kalich s hroznovým moštem, vineou apod.

V evangelické cizině jsou známy další možnosti: konání zvláštních bohoslužeb pro „ohrožené alkoholem“ nebo střídání bohoslužeb s kvašeným a nekvašeným vínem.

A třetí možností je zcela nealkoholická Večeře Páně, kterou jsem ještě nezažil, i když v cizinách jsem o ní slyšel."

Jiří Hoblík
http://www.svo­bodne.estranky­.cz/clanky/duchov­ni-praxe/nealkoholicky-zvlastni-kruh-pri-veceri-pane-.html

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Nuk nuk

Když jede protestant na bohoslužbu autem, tak se napít nemusí. Přesněji řečeno účast na večeři Páně není povinná, ale většina křesťanů se samozřejmě zúčastňuje, k nepřijímání by měl mít spíše zvláštní důvody, nejen to, že řídí.
Pak už platí to, co napsal Kepler. Při večeři Páně si každý jen lehce lokne vína a tak malé množství alkoholu se jednak velice rychle vstřebá (dá se říci, že dříve, než dotyčný opustí zdi modlitebny), a hlavně nijak neovlivní pozornost.

Jsou sbory a církve, které dokonce používají nealkoholickou hroznovou šťávu, kde tento problém není, ale v ČR to není moc běžné.

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Kepler

Myslím, že se může napít bez obav. Ten jeden doušek se po čtvrthodině snad nijak neprojeví. Aspoň doufám, že při bohoslužbách se neslope víno jako u Dionýsovských slavnostech.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Nuk nuk

Annas: On si vždycky jenom „srkne“, protože ten kalich je určený pro více lidí, takže není vhodné, aby z kalicha pil jak žíznivá čára :) … navíc vypít víc než ten jeden lok je vlastně nebiblické. Znám dokonce lidi, kteří si jen tak symbolicky smočí rty.
Co se týče nealkoholické VP, dost často se používá u některých hodně konzervativních směrů, které alkohol striktně zapovídají a také třeba v církvích v Rusku a na Ukrajině, kde alkohol je symbolem světského stylu života. U nás to moc časté není.

před 2754 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Nuk nuk,

přece jsem napsala, že si srkne.

Ostatní jsem převzala ze Svobodných protestantských stránek, takže se domnívám, že autor ví, co píše a navíc má uvedené další odkazy na zdroje.

Jako vždy vkládám odkazy pro možnost ověření informací.

před 2754 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek