Co dělat při situaci, když chce řidič třeba na minutu u krajnice. Když auto zastaví, má stále blikat doprava nebo použít výstražná světla? Může zastavit i za čáru, pokud je čára na kraji vozovky? Například když musí řidič zastavit auto kvůli silniční kontrole, měl by tedy při zastavení dát blink doprava nebo výstražná světla, nebo nic?
Zajímavá 0 před 250 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Mícháš hrušky s jabkama.
Pokud řidič uvede vozidlo do klidu, aby neprodleně složil nebo naložil náklad, a / nebo k neprodlenému nastoupení a vystoupení přepravovaných osob, jde o zastavení(§ 2 lit.o) silničního zákona). To, je-li to na „chvíli“, nebo na hodinu, není jakkoli právně relevantní, právně relevantní je, skládá-li, či vykládá, náklad (kontinuálně, bez nedůvodného přerušení), nebo vystupují-li nebo nastupují-li (kontinuálně, bez nedůvodného přerušení) přepravované osoby. U speciálního autobusu s 30 místy pro vozíčkáře může takové zastavení trvat i déle, než hodinu – pořád půjde o zastavení, podle zásady lege non distinguente nec nostrum est distinguere.
Při zastavení se neponechává zapnutý ukazatel směru jízdy, neboť to odporuje dikci ustanovení § 30 odst.4 věty prvé silničního zákona, jakož i ustanovení čl.14 odst.3 věty druhé in fine Úmluvy o silničním provozu (Vídeň 1968): signál dávaný ukazatelem směru musí trvat po dobu celého manoeuvru a musí přestat ihned po jeho ukončení.
Použití výstražného signálu nebezpečí při zastavení je zakázáno ustanovením § 31 odst.3 e contrario et e ratione materiae & ustanovením § 31 odst.4 silničního zákona: řidič nesmí zastavit na takovém místě, na kterém by byl legitimován k užití výstražného signálu nebezpečí podle a ve smyslu ustanovení § 31 odst.3 silničního zákona; brání mu v zákaz subsumovaný pod dikcí ustanovení § 27 odst.1 lit.a), lit.b), lit.d), lit.m), jakož i lit.s), silničního zákona. Jestliže, tedy, řidič zastaví na místě, kde by byl legitimován k užití výstražného signálu nebezpečí na základě zákonného zmocnění ve smyslu a podle ustanovení § 31 odst.3 silničního zákona, půjde o zakázané zastavení podle ustanovení § 27 odst.1 silničního zákona prima facie.
Pokud řidič uvede vozidlo do klidu z jakékoli jiné příčiny, nebo na jinou dobu, než nezbytně nutnou, aby neprodleně složil či naložil náklad, a / nebo aby neprodleně nastoupily a vystoupily přepravované osoby, a zároveň nejde o uvedení vozidla do klidu, které je nezávislé na jeho vůli, jde o stání (§ 2 lit.n), lit.p) e contrario silničního zákona).
Při stání se neponechává zapnutý ukazatel směru jízdy, neboť to odporuje dikci ustanovení § 30 odst.4 věty prvé silničního zákona, jakož i ustanovení čl.14 odst.3 věty druhé in fine Úmluvy o silničním provozu (Vídeň 1968): signál dávaný ukazatelem směru musí trvat po dobu celého manoeuvru a musí přestat ihned po jeho ukončení.
Použití výstražného signálu nebezpečí při stání je zakázáno ustanovením § 31 odst.3 e contrario et e ratione materiae & ustanovením § 31 odst.4 silničního zákona: řidič nesmí stát na takovém místě, na kterém by byl legitimován k užití výstražného signálu nebezpečí podle a ve smyslu ustanovení § 31 odst.3 silničního zákona; brání mu v zákaz subsumovaný pod dikcí ustanovení § 27 odst.1 lit.a), lit.b), lit.d), lit.m), jakož i lit.s), silničního zákona. Jestliže, tedy, řidič zastaví na místě, kde by byl legitimován k užití výstražného signálu nebezpečí na základě zákonného zmocnění ve smyslu a podle ustanovení § 31 odst.3 silničního zákona, půjde o zakázané stání podle ustanovení § 27 odst.1 silničního zákona prima facie.
Jestliže má řidič poruchu na vozidle, náhlou nevolnost, nebo např. zastaví vozidlo na pokyn osob oprávněných k zastavování vozidel, jde o zastavení vozidla ve smyslu a podle ustanovení § 2 lit.p) silničního zákona.
Při zastavení vozidla se neponechává zapnutý ukazatel směru jízdy, neboť to odporuje dikci ustanovení § 30 odst.4 věty prvé silničního zákona, jakož i ustanovení čl.14 odst.3 věty druhé in fine Úmluvy o silničním provozu (Vídeň 1968): signál dávaný ukazatelem směru musí trvat po dobu celého manoeuvru a musí přestat ihned po jeho ukončení. Výjimkou je zastavení vozidla během konání manoeuvru (např. na světelný signál „Stůj!“ na světelné křižovatce), pak manoeuvr trvá, eo ipso, znamení o směru jízdy dávané ukazatelem směru by mělo být ponecháno v činnosti, je-li to technicky možné, samozřejmě (např. bimetalový přerušovač tím značně trpí – elektronickému to nijak nevadí, Winkerfahrtrichtungsanzeiger při tom může utrpět úhonu, atp.).
Užití výstražného signálu nebezpečí se řídí ustanovením § 31 odst.3 a odst.4 silničního zákona, případně ku splnění jiné povinnosti řidiče stanovené mezinárodní smlouvou, kterou je Česká republika vázána, zákonem nebo na základě zákona (např. ustanovení § 36 odst.1 lit.a) věty druhé silničního zákona).
K zastavení a stání lze použít krajnice (§ 11 odst.2 in principio silničního zákona), při zastavení vozidla tak musí učinit – z obecné povinnosti nevytvářet překážku provozu, není-li to nezbytně nutné, a na dálnici a silnici pro motorová vozidla tak musí učinit vždy (§ 4 lit.a), § 36 odst.1 lit.a) věta druhá silničního zákona).
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361
https://www.zakonyprolidi.cz/ms/2013-83
0 Nominace Nahlásit |
Ani jedno!!!
Za prvé: „ZAJÍŽDÍ-LI řidič za účelem zastavení nebo stání k okraji
pozemní komunikace nebo k chodníku, musí dávat znamení o změně směru
jízdy.“
§ 25 ods. 5
Za druhé: zastavit a stát může JEN tam, kde je to povoleno (§25) a NESMÍ stát tam, kde je to zakázáno (§27)
Za třetí: výstražná světla se používají v souladu s § 31:
(3) Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních
komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné
náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné
výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení.
(4) Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou.
Za čtvrté: zastavení „na prasáka“ a použití výstražných světel („blikaček“), které to mají jakože zhojit, je strašný nešvar a samozřejmě přestupek.
Upravil/a: Pepa25
0
před 249 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud někdo nemá rád paragrafy, zde je to popsáno slovně: https://www.dopravniakademie.cz/2016/09/26/smerova-svetla-a-vystrazna-znameni/