Avatar uživatele
Straka

Kdy se dává dýžko v restauracích?

Dáváte v restauracích dýžko vždy?
Je to povinnost?
Je dýžko vyjádřením kvality dodaných služeb restaurace?
Je správné ho dávat, když neprochází účetnictvím, a tedy ani zdaněním?
Když nejsem spokojen se službami restaurace, mám dát dýžko a při tom si stěžovat na nedostatky?
A co když budu v restauracích platit vždy přesně?
Doplňuji:
Předně se omlouvám za pravopisnou chybu, slovo „dýško“ se totiž nevyskytuje v mých pravidlech českého pravopisu.
Děkuji za mnohé rozličné názory, vidím, že pohled na věc je velmi nejednotný. Musím uznat, že nechápu udivený pohled personálu na nulovou přirážku k ceně, když jsem si dokonce musel sám opatřit příbor k obědu a podobně.
Nicméně také musím uznat, že pokud se mám přísně řídit kvalitou služeb celkově, tak bych nedal v mnou navštěvovaných restauracích nikdy žádný „bachšiš“, což považuji za naprosto v pořádku. Pánové číšníci asi mají pokřivené představy o kvalitních službách.
Nevracet se do restaurace, kde jsem jednou nebyl spokojen, není možné, neboť bych se nevracel vůbec nikam. Vybírám si proto ty, kde mi ublížili nejméně.
Obecně s přirážkou „tip“ k papírově prezentované ceně jídla vnitřně nesouhlasím z důvodu, že není zdaněná, čímž se zřejmě porušuje zákon, ani evidovaná a není oficiálně daná její výše (neumim si představit, že bych přidal 10% k 70 a chtěl vrátit ty 3Kč.). Přitom nemám problém zaplatit za oběd třeba i 150Kč, bude-li dobré kvality a patřičného množství.
Pokud bych se měl nějak ztotožnit s dýškem, tak pouze v tom případě, že bude uvedeno na vyúčtování a tím pádem řádně zdaněno. Technicky to lze vyřešit velmi jednoduše.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 8Pro koho je otázka zajímavá? zdeny, quentos, anonym, iceT, tom004, dědapetr, suaeda, Pecudka před 4923 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
www

Dávám i nedávám, jak kde, komu a kolik a taky podle stavu peněženky 😁 Vadí mně totiž, že hospodští stanovují většinou nízký plat obsluze s tím, že dostanou navíc dýško a já důchodce mám, bohužel, sociální cítění. Holt, stará škola ☹

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
led

Pokiaľ sa nebudeme úplne amerikanizovať (tam dať dýško je povinné 10–12%), tak ho môžte dať ako výraz spokojnosti.
Platiť presne je povinné, dýško už nie. Je to vlastne nezdaniteľné prilepšenie k platu personálu.
(Kto takto prilepší k nášmu platu?) Predstavte si hypoteticky, že by ste takto prilepšili, robotníkom, ktorí vyrobili vaše auto 🙂
Doplňuji:
Tom.Noddy, myslíte že profesia čašníka je iná než ostatné profesie? Ak je v štátnej a verejnej sfére je platená podľa tabuliek a v súkromnej podľa dohody. Keď podpisujem pracovnú zmluvu, viem aký plat budem mať. ak sa mi zdá malý, nemusím tú prácu brať. Ale nemám prečo prispievať zamestnávatelovi na plat jeho personálu a tým zvyšovať jeho zisk.

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
quentos

nedávám „dýžko“, ale dýško, a taky ne vždy – jen většinou, nepovbažuju ho za povinnost, ale za výraz spokojenosti s obsluhou, tudíž když spokojen nejsem, nemůže ho po mně nikdo chtít ani žádnými „nepsanými pravidly“. Takže že si ho v některých zemích rovnou započítávají do ceny je vyložená drzost.
Když jsem byl tuhle v jedné nejmenované restauraci v Jaroměři, servírka na mou objednávku zapomněla. Divíte se, že jsem si pak nechal vrátit do poslední koruny?

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
tom004

Povinost dát spropitné,nee­xistuje.Je to jen na zákazníkovi.Jsem spokojen,mohu a nemusím dát spropitné.Nejsem spokojen,rozhodně na to slušně upozorním,a do takové restaurace už nepůjdu.Ale,už i u nás existují hotely a restaurace,kde je spropitné připočítáno k ceně,zákazníci o tom samozřejmě ví.V takovýchto restauracích,je kvalita jídel,pití,a obsluhy zaručena.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Tom.Noddy

Dýško by měla být samozřejmost a slušnost..aspoň těch 10%. Když mám na útratu v restauraci, kadeřnictví apod., měl bych mít i na spropitné..a řeči různých jiných profesí, že jim taky nikdo dýško nedá, u mně neobstojí. Totiž většinou ti číšníci jsou na dýškách docela závislí a tvoří nemalou část příjmu. Většina žije jinak z minimální mzdy. Pokud se nenaučíme dávat tuzéry, nedivme se, že je v číšnících zakořeněno to „pod míru“…„a polívčička byla?“ a podobné způsoby, jak si přilepšit. Takže dýško dávejte, je to slušnost, a pokud jste nebyli spokojeni, tak už se v tom či onom podniku jednoduše neuzkazujte. Oni pak ti nepoctiví číšníci brzy pochopí, že s úsměvem a poctivostí to jde lépe. Ale chce to ještě hodně času jak pro hosty, tak pro obsluhující, než se poměr „dobrý servis = hezké dýško“ vyváží. :)

Dědapetr: Právě díky takovým, jako Vy, někteří číšníci kradou. Přinejmenším si o Vás myslí své. Poděkování je hezké, ale za to si moc nekoupíte. A pokud utratíte v restauraci třeba 190 Kč, neříkejte, že Vás těch „blbých“ 10 Kč zabije..když jste byl spokojen…
Doplňuji:
Džanička: Možná děláš taky za min. mzdu, ale určitě ne 16 hodinové směny, kdy se musíš pořád na lidi smát, nemáš určitě zodpovědnost za to, jestli ti někdo uteče bez placení..apod. A tenhle přístup mluví o tvém charakteru.

Upravil/a: Tom.Noddy

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Džanička

Já spropitné také nedávám, není to moje povinnost, i když na útratu v restauraci mám, nevidím důvod, nějaké dýžko dávat. Pokud mají číšníci minimální mzdu, tak je nikdo nenutí aby tuto práci dělaly, můžou si najít práci lépe placenou.. Nejsou jediní, kdo pracují za minimální mzdu, a nikdo taky nikomu neříká, hele tady máš za dobře vykonanou práci pětistovku k dobru.. Mě taky nikdo nedá nic zadarmo, jak píše dědapetr, s ním naprosto souhlasím..

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dědapetr

Dýško nedávám,ale když jsem spokojen s obsluhou tak poděkuji.Mě taky nikdo dýško nedá když pro někoho vykonám službu,vždy zaplatí jen požadovanou částku a poděkuje tím to končí.Stačí když musím dávat nuceně ze zákona dýško lékařům.
Doplňuji:
Pro Tom.Noddy kolik dáte tuzér zedníkovy který má plat menší jako číšník.Vím kolik číšníci mají mám ho v rodině.

Upravil/a: dědapetr

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
iceT

Dám tringelt,dýško nebo spropitné tehdy,když jsem spokojená s obsluhou,s jí­dlem,ale kvalitní obsluha nezaručí kvalitní jídlo a obráceně.Nejsem-li spokojená,nedám dýško,ale taky si nestěžuju,jen se do takové restaurace prostě nevracím.
Povinnost to není,ale myslím,že obsluha s tím tak jaksi automaticky počítá,a pokud ho nedáte,tak se na Vás při odchodu blbě dívají.
A jak psala Led,tak mít na útratu přesně povinné je.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Ella

Odpovím postupně na všechny vaše otázky:

  • Ne, nedávám, pouze jak si zaslouží.
  • Není to povinnost. Ovšem v některých restauracích a v jiných evropských zemích máte už 10% servis v ceně.
  • Spíš bych řekla, že se dýžkem určuje kvalita obsluhy.
  • Ano je, je to normální věc (i kdyby to byla jen obyčejná koruna – budete tam čekat, dokud vám obsluha nepřinese vrácenou korunu?) navíc je to v tomhle oboru Služeb běžné – lidé vám nosí kufry, vy jim na oplátku dáte tuzéra, stejně tak když vám člověk splní přání nad rámec jeho povinností, je to vyjádření díky.
  • Když nejste spokojen se službami, ale spíše s obsluhou!, tak se dýžko nedává – můžete si zavolat vašeho číšníka nebo vedoucího a sdělit mu vaše stížnosti, popřípadě číšníkovi sdělit, že kvůli tomu a tomu dýžko nedáte, nemusíte vysvětlovat, ale přijde mi to tak důstojnější.
  • Tak budete za pořádného burana!

Dýžko se dává, když se vám líbí kvalita obsluhy, pří výborném servisu až 15%-20%!, při kvalitním dobrém servisu 5%-10% z celkové ceny. Samozřejmě když je servis už připočítán v celkové ceně, dýžko se nedává. Stejně tak některé restaurace si po vzoru jiných států bez optání přiúčtují 10%. Jelikož sama pracuji ve „službách“, tak dýžka dávám, když se mi servis nelíbí nechám třeba jen 5 – 10 kč, ale alespoň něco nechám, pokud mě úplně neodrovnají, což se stalo jen jednou, kdy obsluha hotelové restaurace – baru přišla po dvaceti minutách… vydrželi jsme jenom proto, že jsme si měli co říct. Stejně tak v taxi, pokojový servis, atd. U nás kdysi platilo, že to co nechá host po odjezdu na/nad minibarem, patří pokojovému servisu, to co je na posteli, nočním stolku (nejobvyklejší místa) patří pokojské. A hosté to respektovali. Teď už po reorganizaci systému se tohle už nevede, ale hosté stále nechávají peníze na pokojích za to, že jim třeba jen pokojská dala o ruličku toaleťáku nebo o ručník víc.
V jiných ekonomických sférách se to „nepěstuje“ – přece jen dávat dýžko pracovnici na Úřadě nebo pošťačce je hloupost…

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
žolik

Tak zvané Dýžko se dává když platíš utratu a chceš poděkovat za dobrou obsluhu,oběd,při odchodu.Pokud nejseš spokojený zaplatíš pouze útratu a žadné dýžko nenecháš,nikdo to nesmí po tobě požadovat.

Zdroj: žolík

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ReHu

Já dávám pouze, když jsem spokojená. Většinou částku zaokrouhluji.
Když mi někdy zákazník platí hotově, často mi také zaokrouhlí cenu nahoru třeba o 10 Kč apod.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
anonym

Tringelt dávám pouze v případě,když jsem včas obsloužen,dostanu porci jídla jaká má být a nápoje pouze s mírou.A to se mi stává poslední dobou dost často.Jen neříkám to je dobrý,pokud je účet na 90 Kč a platím stokorunou,ale počkám,až mi je zbytek částky vyplacen a až potom dávám spropitné.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Alesh

Já ho dávám téměř vždy a to ve výši 10 % (± pár korun zaokrouhlení), tedy přesně tak jak říká etiketa. Výjimku tvoří situace, kdy nejsem spokojen s obsluhou (podmíráky, nas*aná, arogantní obsluha apod.), pak si to nechám vysázet do koruny nazpět.
Povinnost to tedy určitě není a ani na to není opora v zákoně, pokud tady v ČR některé restaurace vyžadují spropitné, pak je to zcela jistě nezákonné, neboť dle zákona musí uvádět konečné ceny! Nehledě tedy na fakt, že v našich poměrech zavádět takovéto „amerikanismy“ toho zákazníka spíš na*ere a už tam znovu nepřijde. Přeci jen není problém uvádět ceny o 10 % vyšší.
Platit přesně a tedy nedávat spropitné je nepochybně znak určité nevychovanosti či buranství. Totéž se dá říct o spropitném pouze pár korun (zaokrouhlení na desetikoruny či dokonce pětikoruny nahoru). Byl jsem svědkem toho, jak ženská platila pizzu v restauraci 92,– a obsluze řekla 95,– a ještě se tak na ní koukala, jestli jí za ty tři koruny nebude alespoň líbat nohy. 🙂

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
suaeda

Dávat dýško či nedávat? Dobrá otázka.
Do kaváren a hospůdek kam chodím a s personálem se vyzdravujeme i na ulici mimo zařízení tak dýško dávám. Samozřejmě chodím pravidelně jen do kaváren a hospod, kde jsem spokojen jak s cenou, tak s kvalitou. Pokud jsem v neznámé restauraci kam běžně nechodím a jsem-li tam spokojen tak dávám 5 – 10%. Pokud nejsem spokojen nedávám nic.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Mad

Když budu mít všechno co si objednám, tak 10%. Bohužel, už jsem se s tím dlouho, dlouho nesetkala! Poslední dobou hrůza!

Zdroj: http://hobby.id­nes.cz/co-si-o-nas-mysli-cisnici-nejsem-tvoje-devka-vole-naval-dysko-ply-/hobby-domov.aspx?c=A101229­_103646_hobby-domov_bma

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Ella

Nemáte problém zaplatit 150 za oběd? U nás byste za 150 měl jedno velké pivo, o ceně jídel ani nemluvím. =D Možná se vám to zdá předražené, ale pět hvězdiček je holt pět hvězdiček a ten kdo na to má, tak je spokojený. Nevím do jakých hospod a restaurací to všichni chodíte, že točí pivo pod míru a je tam nasraná obsluha – u nás je pivo vždycky tak jak má být a obsluha s úsměvem, i kdyby host byl největší kre*tén na světě, což není žádná výjimka, asi mají nějakou vlastní komunitu…

před 4923 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
anonym

Jednak se připojuji k arygnocovi, že otázka byla utavřena předčasně, obzvlášť vzhledem k tématu, které se prakticky dotýká každého z nás.
K pravopisu, dýško je expresicní výraz mající původ ve slovu diskrece.
V 70% českých restaurací porušují míru piva (viz kontroly ČOI), je to český fenomén, který nemá v EU obdoby. Pravidelně reklamuji, koukají udiveně, ale většinou přinesou novou míru. Není divu, že bedekry varují zahraniční turisty před taxikáři a číšníky, kteří u nás šidí.
Takže když jedna strana porušuje pravidla, těžko na mně může chtít, abych dodržoval nějaký úzus.
Takže dýško dávám jen když je jídlo i obsluha OK, a to je bohužel velmi málo.
Ke komentářům, že mají nízký základ a že tak na spropitné spoléhají, nemohu souhlasit. Mají jiné výhody, jídlo zdarma nebo za symbolickou cenu, dýško se často dělí i těm, kteří nemají valnou zásluhu na mé spokojenosti. A taková perlička – v Číně se dýško vůbec neočekává a v Japonsku je dokonce považováno za společensky nepřijatelné.

před 4923 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
arygnoc

u nás je „dýško“ nezapočítatelnou složkou mzdy (srry, příjmu).

v Americe je dýško „povinné“, cca 10% tržby a ZAPOČÍTÁVÁ se do daní, je i na účtence.

U nás je to záležitost dobrovolná, u většiny podniků je to částka, která jde do kapsy personálu – záleži jenom na domluvě, jestli se číšnici (personál na place) podělí i s personálem třeba v kuchyni (tedy s tím, který nevidíte).

Je pravda, že jsou i podniky, kde „šéf“ prostě dýška „stopí“ (pokud je obsluha nestihne dát do své kapsy).

Ale to je individuální (u nás).

pokud dávate dýško, počítejte s tím, že jsou to peníze za ochotu, úsměv, služby. od vás navíc, nepovinné.

před 4923 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek