Dnes to není pravdou, že to je nutné. Znám lidi, co mají vše a neumí
nic. A naopak znám lidi, kteří mají jen základku a ještě
zvláštní-pomocnou a jsou páni. Záleží jak se umí sám člověk prosadit
v životě. A jako někteří okupanti, dokáží se mít mnohem lépe, nežli
ti, co se učili a moc makali. Zálěží i jestli ten
nějaký papír jim v životě něco přinese, znám i mnoho teď v poslední
době, že mají školy, ale neumí nic, co je pro život k potřebě. A na
pozici třeba i vedoucího, je člověk bez vyučení. Ale ten uměl od
rodičů nosit výslužky. Jistě, že jsou i lidi, co mají papír, že byli
ve škole a umí jim to myslet. Ale takových dnes je málo a jsou dost
vzácní.
U toho záleží, co skutečně chceš dělat a kem se směřovat. Umět a
naučit se dá dost v životě. Já se stále učím a to už nějaký pátek,
co jsem ze školy pryč. A kdybych se nesnažil, neuměl bych nic, protože
dost věcí jde do popředí a co bylo včera už není dnes. Také dost věcí
je už úplně jinde. Jen jsem si kolikrát říkal, že, kdybych se tolik
neučil a nemakal, mohl jsem být i třeba na tom lépe, jako ty okupanti.
Mají zdraví, budou mít pěkný důchod a nyní mají více financí, což ani
já nedosáhnu. Já akorát zdraví zhuntované z práce, peněz také moc ne,
školy na houby, jen papír. A důchod asi také nebudu mít.
Na druhou stranu, co budeš umět, budeš mít a to ti nikdo nevezme! A pokud
to budeš umět, tak ti to může dost přinést, tedy, pokud to budeš umět
s tím naložit.
0 Nominace Nahlásit |
Školské vzdělání není žádná nezbytnost. Samozřejmě, že čím víc věcí umíš a znáš, tím se v životě můžeš líp uplatnit (a na to školy nepotřebuješ). To se pochopitelně vztahuje i na jazyky – které můžeš využít nebo ti mohou sloužit/pomoci mnoha směry a způsoby.
Samo o sobě nejde říct. Kdybych si já MUSEL vybrat, tak si vyberu
jazyky.
Jazyky (jejich ovládání) jsou ale vzdělání (naučená dovednost a znalosti
v průběhu vzdělávání). I když ne třeba školního. Ale měly by
„to“ školy vyučovat a student by po jejich absolvování měl tyto
dovednosti a znalosti mít. (Jak moc v tom školy uspívají nebo selhávají
to už je na jiné téma). Někteří po absolvování SŠ neumí ani dobře
anglicky, což je s podivem vzhledem k tomu, že se AJ začíná vyučovat už
asi ve 3. třídě na ZŠ. To je tak deset, jedenáct let, několik hodin
týdně deset měsíců v roce. Pokud to člověk dobře neovládá po
absolvování školy, není to jeho chyba, ale školy a školského systému
(vlastnosti žáka jsou další věc a nesouvisí s tím). A takových lidí
je plno.
Není „to“ ale něco, co by se dalo získat jen ve škole. Navíc jinde se
to může skutečně osvojit – lépe, rychleji, kvalitněji. Samostudium,
zkušenosti (svět), kurzy, domácí lektoři a podobně.
Kdo se chce naučit anglicky a má iniciativu, nepotřebuje k tomu nějakých
15 let (ZŠ, SŠ, VŠ), stačí mu max jeden. Ve skutečnosti spíš pár málo
měsíců (to už pak záleží na úrovni, jakou chce dosáhnout a jak rychle =
jak moc se snaží).
Vzdělání znamená schopnosti, dovednosti a vědomosti (a podle mě
určitě i charakter/vlastnosti) získané během studia. A tam patří
i jazyky (dovednost). Teď jen rozlišit jaké vzdělání, každé takové
učení je výuka. Kdekoli, nejen ve škole.
To, co uvádíš v závorce, jsou papíry a ne vzdělání. MÁ to být doklad
o dosaženém školském/akademickém vzdělání (ale nedokládá ani
neznamená to nic).
0 Nominace Nahlásit |
Záleží co chceš dělat. Pokud chceš překládat nebo jezdit ven, tak jazyk potřebuješ. V opačném případě ne. A bez vzdělání jsi nula.
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
Řekl bych, že nejlepší je mít vzdělání, umět jazyky, pro které je možnost využití, a k tomu navíc ještě je taky důležité vědět, jak být úspěšný, jak nebýt naivní, vědět, do jaké míry se dá na co spolehnout, abychom nebyli ti, co machrují a potom narazí, umět kriticky myslet a vědět, jak nenaletět šmejdům, čili takové věci, které by vzdělávací systém neměl opomíjet, protože je potřebujeme mnohem víc než mnohé věci, které zbytečně biflujeme.
0 Nominace Nahlásit |