Avatar uživatele
zvonisek

Jak je možné, že se mezi lidmi vytrácí základní slušnost?

Základy etikety dnes zřejmě nikomu moc neříkají. Málo kdo zdraví, na pozdrav se neodpovídá. Když někomu podržíte dveře, tak bud neřekne nic, nebo vám vynadá. Když chcete momoci starému člověku přes přechod, jelikož vidíte, že nemůže, tak by vás přetáhl holí. Kam ten svět spěje?

PS : snažím se žít podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, samozřejmě, ne vždy se mi to daří.
Určitě si nechci dělat z někoho legraci, mé otázky jsou aktuální myšlenkové pochody a nejsou myšleny zle. Když někdy položím nesrozumitelnou otázku a je mi to vytčeno, snažím se to napravit tím, že ji upravím.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 5Pro koho je otázka zajímavá? annas, marci1, jirka F, independent, DoTazatel před 1906 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
marci1

Odpoveď byla označena jako užitečná

Bohužel v dnešní době bažení po penězích, po co nejmodernějších typech aut, iPhonů, co nejexotičtějších dovolených a předvádění se, co já všechno mám, se bere slušnost jako slabost. Rodiče se snaží vydělávat co nejvíce peněz, tím pádem se nevěnují výchově dětí a dokonce je v mnoha případech „vychovávají špatně“. V tramvaji jsem byla svědkem tohoto zážitku: Dítě sedělo, matka stála nad ním. Vedle stála starší paní s holí. Také tam stál muž středního věku, který dítě poprosil, aby uvolnilo místo paní s holí. Dítě se tvářilo, že neslyší, ale odpověděla matka: Seď! V tu chvíli mi bylo strašně líto nejen té starší paní, ale i muže, který o místo k sezení dítě slušně požádal. Jaký člověk z toho dítěte asi vyroste? ☹

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?zvonisek Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
annas

Zkuste se podívat do archivu, podobné otázky se zde již objevily. Dovíte se další názory.

https://www.od­povedi.cz/sear­ch?q=slu%C5%A1nos­t%20mezi%20lid­mi


Myslím si, že je třeba rozlišit

  1. slušnost, která souvisí s etiketou, tedy dodržování daných pravidel – to se člověk učí – „vnější slušnost“ – pozdravit je povinnost,. odpovědět slušnost.
  2. slušnost jako etika, tedy např. solidnost, , pravdivost, vstřícnost, poctivost v jednání a styku mezi lidmi – to je dané vychováním., Tedy „vnitřní slušnost:“

Jde vlastně o dodržování jakýchsi sedmi smrtelných hřichů, které se dnes už nenosí.

Myslím si, že se snáze dá někdy odpustit slušnost pod bodu 1 i když …
Ale často je to naopak – toleruje se hulvátství vulgární výrazy, pomluvy – tedy bod 2.

Jak je to možné? Souvisí to s výchovou, vztahy mezi lidmi,. které se projevují . závistí, nenávistí, nespravedlností, šikanou, alkoholismem, negativními, až trestnými činy atd.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Rokio

Nesmysl. Já tohle všechno dělám. Zdravím, odpovídám na pozdrav, podržím dveře dámám a občas i pomůžu lidem v pokročilém věku.

Jinak souhlasím s ivzez. Slušných lidí je rozhodně více než darebáků. Pokud chceš najít slušné lidi, choď do prostředí, kde se vyskytují (např. kroužky, skauti, kostel atd.). Přátele si vybírej. Věř lidem, kteří jsou čestní a na tebe hodní. S nima se kamaraď.

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit

Avatar uživatele
aliendrone

Zvláštní, že se ptáš. TOBĚ bych odpověděl citací z Matoušova evangelia (7,6) >

„Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás. “

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
yuko

Nikdo neni dokonalý, nedejte na prvni dojem, zdání někdy klame.

Upravil/a: yuko

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
DoTazatel

Vliv na lidi od jejich narození, po celý život (výchova, rodiče, škola, přátelé, prostředí, politika,…).

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
cochee

Existují lidé, kteří si slušnost od druhého nezaslouží.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
dudu

Co můžeme očekávat a bude následovat, když všeumělec V. Dyk prohlásí při předávání Ceny Thalie v Národním divadle, že se lze na něco jako ego vys.at!!
I když řadu přítomných vyjádření tohoto barda zaskočilo, nikdo neprotestoval a pěvec lásky a svobody ani nebyl za ucho vyveden na ulici.

Upravil/a: dudu

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Edison

Egoismus… To je celé. Navíc je egoismus pěstován už od útlého mládí jak rodiči, tak i školou a společností. Už jen když se řekne, že každý při dostatečné snaze a píli může dosáhnout všeho, co si usmyslí. Domyslete důsledky toho, když je to vtloukáno lidem do hlav.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kryšpín

Je tady boj staří versus mladí a naopak, chudí versus bohatí, příznivci Hradního pána a versus jeho odpůrci, část národa je flustrována a proto se napadají navzájem na nesprávném místě, dále část národa má dojem, že mají patent na pravdu, včetně zdejších informátorů kteří neumějí diskutovat, ale kvalitně žalovat a.t.d.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kelt

A divíš se, dnes je in takový člověk, který se dere dopředu za každou cenu. Přes mrtvoly. Okolí, reklama na nás působí dojmem, že když nebudeme mít daný výrobek, tak jsme mimo mísu. Člověk se stahuje do sebe a přiblížení se někoho jiného bere jako útok a proto se brání tímto způsobem. Hlavně neznámí lidé tě tak posuzují.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
ivzez

Co je „základní slušnost“?

Lidé buď slušní jsou nebo nejsou. Těch prvních je víc.
A tak tomu bylo, je a bude vždycky.

Máte-li pocit, že se vytrácí slušnost,
zkuste změnit prostředí.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
anonym

Je to tak bohužel. Slušnost se dnes považuje za projev slabosti a obvykle to rychle vede k tomu, že ji někdo zneužije přímo proti vám. Nejvyšší představitelé této země jasně deklarují že s hulvátstvím nejdál dojdeš, a národ se tím pochopitelně inspiruje.

před 1905 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
DoTazatel

Edison: zcela bych souhlasil až na to, že člověk při dostatečné snaze dokáže všechno, co si usmyslí. Já věřím, že je to pravda a vůbec to nesouvisí s egoismem… to souvisí s vírou, tvrdou prací, odhodláním, vůlí (kde je v tom eogismus?) to je podle mě zdravé sebevědomí (které z toho vyplývá – ne egoismus). Protože „dosažení čehokoli,“ ovšem za pomoci práce a píle, není nic špatného ani egoistického.

Ale s tím prvním souhlasím, že je jim od malička vštěpován egoismus (a další blbosti) ze všech stran (ale ne ten o „dosažení všeho, co si usmyslí“ – to za egoismus vůbec nepovažuji, naopak).

P.S. JAko protipol k egoismu bych treba nevidel podcenovani, nesmelost a komplex menecenosti, ale zdrave sebevedomi, protoze sebevedomi a egoismus je safra rozdil — člověk věří, že něco dokáže (ať je to cokoli), když se bude snažit – to je sebevědomí. Egoismus je, že člověk VÍ, že všechno umí a vše se točí kolem „JÁ,“ nepřipouští si proti sobě nic, nevidí své chyby, vlastně „žádné nemá,“ má celkově zkreslený-idealisovaný pohled své osoby, o kterem je bezpecne presvedcen…

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Edison

Já neříkám, že ne. Jen je to na úkor jakéhosi společenského respektu. Respektu k ostatním i ke společnosti. To proto se ta slušnost vytrácí, vytrácí se respekt, protože někdy až uměle roste ego, pocit, že je jedinec „něco víc“. Ano, zdravé sebevědomí, to je něco docela jiného. To je to, co dělá jedince jedinečným, přitom přínosným i pro ostatní i pro onu společnost. Tak lze dosáhnout ledasčeho, ale nikdy ne absolutně čehokoli.

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

S tou pomocí pozor!
Nevyžádaná pomoc je jedna z nejhorších věcí, kterou lze někomu provést.

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
hapiky

ivzez: Opět to berete z té horší stránky: Jak požádá či poprosí zraněný řidič, který je třeba v šoku o pomoc? Mimo to, každý nemohoucí si většinou myslí, že to zvládne. Když by jste u soudu na otázku proč jste nemohoucímu nepomohla uvedla, že Vás nikdo o nic nežádal, to by jste rozhodně neuspěla.

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

Já jsem pro pomáhání, ale je potřeba mít dostatek empatie a spolehlivě odhadnout, kdy je pomoc nutná (Váš příklad nehody), vítána (stařenka stojí před přechodem delší dobu a bojí se vstoupit do vozovky) nebo nežádoucí či vysloveně nepříjemná (vnucování pomoci člověku, který o ni nestojí, nechce ji).

Já jsem se v létě setkala s tou poslední možností, a nepříjemně se cítím ještě dnes, když si na to vzpomenu.

Říká se, že všeho moc škodí. Platí to i v tomto případě.

před 1906 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Rokio

ivzez: Nejhorší je vždy vědomé a úmyslné zlo bez špetky lítosti konané ze zvlášť opovrženíhodné pohnutky.

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
ivzez

To je otázka úhlu pohledu.

Připomeň si na své otázky ohledně psychiatra. Tehdy jsi měl pocit, že ti svou pomocí ubližuje, chtěl jsi k němu přestat chodit, …

Nebyla to jedna z nejhorších věcí, která se ti přihodila?

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Rokio

ivzez: Uznávám, že se mi psychiatr snaží pomoci. I přesto tvrdím, že můj psychiatr občas lže (např. Lhal o účelu užívání medorisperu. Řekl tři různé důvody pro zvýšení dávky valproatu, které nemohly platit zároveň. Sdělil mi, že útok od bývalého spolužáka z učiliště jsem vyprovokoval, což není pravda. atd.). Také toho dost pozapomněl z práva (můj psychiatr je bývalý soudní znalec) a nikdy nepřiznal chybu. I přesto mi pomohl, ale zároveň tvrdím, že bez léků nejsem nebezpečný. Před léčbou jsem nespáchal žádný trestný čin a po vysazení léků také ne (mluvím o vysazení léků před několika lety kvůli darování krve). Teď samozřejmě léky užívám, pouze dva trvale.

před 1907 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek