Autíčka na poutích mohou být napájena prostřednictvím tzv. „oddělitelné“ nebo „sliding“ elektrody, která se pohybuje po speciálně upravené ploše na podlaze. Tato plocha je obvykle pokryta vrstvou mědi nebo jiného vodivého materiálu a je připojena k zdroji elektrické energie. Elektroda na spodní části autíčka je pružná a průběžně kontaktuje tuto vodivou plochu.
Když se autíčko pohybuje, elektroda klouže po vodivé ploše a díky tomu se elektrický proud přenáší do motoru autíčka. Současně je důležité, že všechny části systému (podlaha, elektroda, motor) jsou navrženy tak, aby minimalizovaly elektrickou rezistenci a zabezpečily plynulý přenos energie.
Napájení autíček přímo z podlahy může mít několik výhod. Jednou z nich je nižší riziko elektrického úrazu, protože není potřeba vysokonapěťových drátů nebo sběračů. Kromě toho je celý systém dokáže vydržet těžší provoz a je snazší na údržbu. Je také vizuálně méně nápadný, což může být důležité pro estetiku a bezpečnost atrakce.
0
před 260 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Můžeš poslat nějaký odkaz kdes to viděl? Jinak v současnosti není velký problém udělat autíčka třeba s akumulátorem. Odpověď od ChatGPT je samozřejmě jedna velká hovadina.
Vzadu u stěny… Stojan se 4 tankovacíma pistolema 😉
Ale na 99% jsou to autíčka na baterky, nebo fotomontáž.
(Jinak: kdysi jsem viděl i nějakou studii jak udělat na vozovce dlaždice tak, aby bylo zajištěno že uhlíky nebudou dlaždice zkratovat a zároveň při rozumném počtu uhlíků (3–4) bylo vždy zajištěno, že vozidlo bude napájeno. Ale tohle řešení je dost složité a nákladné a asi by se ti nelíbilo mít elektriku dostupnou pro nohy nepozorných návštěvníků, nebo například pro vypadlý svazek klíčů)
Tak podle některých zdrojů:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bumper_cars
https://www.poradte.cz/elektronika/14824-autodrom-vs-napeti.html
Existují všechny popsané možnosti (pletivo, baterky, napájení přes „dlaždice“ v podlaze) Ta poslední je podle všeho opravdu raritní (člověk v diskusi píše, že jeden takový systém někde našel, já zatím ne). Já bych vsadil na baterky, ale s jistotu nemám.
Tak v praxi je vidět že se občas pod podvozkem zajiskří, uvnitř autíčka je pak též 12V baterka, která se předpokládám ze zběračů někde na podvozku dobíjí, obsluha je ale schopná auta vypnout po uplynutí času, tak že tak triviální to asi nebude. Podlaha je členěná na železné pruhy cca půl metru oddělené tenčími cca 5cm pruhy, ideálně nevodivými.. ovšem něco jako izolaci mezi tím vidět není. Osobně sázím na nějakou rozteč kdy když do baterie teče, tak se dobíjí, pokud jsou oba póly stejné, tak to dobíječka odpojí, resp. zabrání zkratu.
„Podlaha je členěná na železné pruhy cca půl metru oddělené
tenčími cca 5cm pruhy, ideálně nevodivými.. ovšem něco jako izolaci mezi
tím vidět není.“
Pokud by to byl ten systém „dlaždic“ (mohou mít víceméně jakoukoli
podobu), pak žádnou extra izolaci mezi nimi neuvidíš. Pořád je požadavek
aby podlaha pro vozíky byla co nejrovnější. Šířka izolace musí být
o něco větší než je maximální rozměr kartáče, aby nedošlo ke zkratu.
Napětí musí být hodně nízké, aby neohrozilo lidi. Takže si to můžeš
představit jako dlažbu (dlaždice téměř libovolné velikosti a tvaru)
vyspárované izolační hmotou do roviny. Čím rovnější, tím méně
drncáků při jízdě a zároveň tím menší opotřebování kartáčů.
„pokud jsou oba póly stejné, tak to dobíječka odpojí, resp. zabrání
zkratu.“ – není třeba moc řešit, stačí obyč. usměrňovač – pro
každý použitý kartáč dvě diody.