Avatar uživatele
Tonda Káňa

Co za dovednosti získané ve škole jste v životě reálně využili?

Abych byl upřímný, tak jich nebude mnoho. Hlavně asi tu klasiku – číst, psát, počítat. To my také stačilo. Až později jsem se pak po škole začal sám zajímat o věci jako byla matematika, fyzika, jazyky, literatura či dějiny. Škola mi to svým nucením jenom znechutila. A tipuji, že nejsem jediný…

Lituji, že mne nenaučila např. finanční gramotnosti, to bych pak nebyl tam, kde jsem. Nebo že mne nanaučila nic o práci s duševním zdravím, nenaučila mne, jak se mám o své tělo zdravotně starat (to by mělo být součástí tělesné výchovy, styl výuky „zahrajem si fotbal“ toho moc do života nedá). Také mne nikdo nenaučil, jak se vlastně správně učit. Naučil to někdo vás v instituci, kde se jen učíte? Naučil vás někdo ve škole opravdu kriticky myslet, pracovat s informacemi, nenechat sebou manipulovat?

Dle mého je školství rigidní a je nutno ho reformovat, protože děcka se učí spoustu informací, jež nikdy nevyužijí. Jsem pro všeobecný přehled, je dobré učit o dějinách, i když je klučina na stavbě nevyužije, ale je nutno dané předměty vyučovat více prakticky. Ovšem jak, to nevím. Ale je nutno s tím něco dělat. Ovšem vládnoucí hlavy s tím asi jen tak něco do několika generací neudělají…

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? Alesh, Drap, orwell, Lucyfer, Rokio, aliendrone před 117 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Ametyst

Učila jsem se ráda, a číst jsem uměla v předškolním věku. Nešpekulovala jsem, jestli předmět využiji v praktickém životě. Ve škole jsem se naučila pro život cizí jazyky, hodně užitečného z literatury, mnoho vím z přírodopisu, hlavně z botaniky. Už na základce jsem milovala chemii. Dnes potřebuji znalosti chemie i kvůli obyčejnému nákupu potravin.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
quentos

„To my také stačilo.“ Koukám, jak jsi dával ve škole pozor.
Ze školy se mi hodilo vlastně úplně všechno, jelikož jsem to pak jako učitel předával (a předávám) dál. A nemusel jsem to nikde hrabat – díky tomu, že jsem dával ve škole pozor, jsem to měl všechno v hlavě, aniž bych tehdy plánoval, že budu učitel. Obzvlášť pozor jsem dával při češtině, což se mi nyní hodí při práci korektora a při psaní knih. Překladatelské semináře se mi teď hodí při překladech. Matematika mě naučila počítat z hlavy i v situacích, kdy ostatní už vytahují kalkulačky. Na VŠ pak už byla spousta praktických seminářů, z nichž těžím dodnes – naučily mě lépe se vyjadřovat anglicky a vstřebal jsem spoustu zajímavostí z literatury a lingvistiky, které mi dodnes pomáhají lépe rozumět nejen angličtině, ale paradoxně i rodné češtině. A dalo by se pokračovat…

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

V tom se shodneme, DRASTICKÁ REFORMA školství je NEZBYTNÁ. Nejen proto, že se model školství prakticky staletí nezměnil (v podstatě memorování, jen témata a množství informací se rozšiřují), ale i s ohledem na ekonomické podmínky a možnosti.

Podle mne by bylo nutné MNOHEM DŘÍVE a MNOHEM DŮRAZNĚJI „třídit zrno od plev“. Na jednu stranu společnost vynakládá ohromné množství prostředků na jedince, kteří nemají žádnou perspektivu, na druhou se tím ochuzují ti jedinci, kteří ji mají. Takové školství je jen mrhání penězi. Již po 1. stupni ZŠ VYTŘÍDIT „slabé kusy“, přeřadit je na praktičtější výuku, se kterou budou mít tak jako tak co dělat. Naučit je číst, psát, matiku max. k procentům. Zbytek praktické věci – jak se vyplní složenka, jak se napíše „úřední dopis“, jak se zatluče hřebík/uvaří vajíčko/pracuje s pračkou atd. K ČEMU je půlmozkové opičce znalost data konání bitvy na Bílé hoře, když tak jako tak bude doplňovat regály nebo vysypávat popelnice? Pěkně od 15ti let hybaj k lopatě – PROČ NE? Když můžou haranti od 15ti šoustat, proč by nemohli makat? 😮 Není to tak dávno, kdy SKUTEČNÁ práce v tomto věku byla BĚŽNÁ věc a nikdo se nad tím nepozastavil.

Tím se ušetří mnoho prostředků, které lze efektivněji využít investicí do těch perspektivnějších (jejich výuky). Podmínkou je ovšem značně PŘÍSNĚJŠÍ hodnocení, vytváření tlaku na výkon/výsledek již od dětsví. Venkoncem i v přírodě platí, že slabé kusy pojdou. Jedině tak můžeme ve výsledku zajistit do budoucna alespoň nějakou konkurenceschopnost a úspěšnost budoucí generace.

Také jsem SILNĚ postrádal výuku „jak myslet“, pro samé memorování 3.14čovin asi na to nebyl čas. Když si jen vzpomenu na to všechno, co „jsem pracně objevil“ – a později zjistil, že to už dávno objevil někdo jiný… Z toho by mi JEBLO, být slabší povahy. 😕

A že s tím (potřebou reformy) nikdo nic neudělá – i to je téměř JISTÉ. Ono totiž NEJDE o lidi, ale o potřeby dem(ent)okratického globálněekono­mického SYSTÉMU. Taková nyní frčící INKLUZE ve školství dokáže kvůli JEDINÉMU bezcennému harantovi, dobrému leda tak na hnojivo PODĚLAT CELOU TŔÍDU jiných, mnohem nadějnějších. Tolik k potřebám většiny, kdy zanedbatelná minorita či dokonce jedinci jsou protěžováni na její úkor. Inu pravda a láska zvítězila, co bys také čekal od zhovadilců. 😐

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
da ny

Základy finanční gramotnosti mi dali, celkem přirozeně rodiče
Do školy jsem chodila ráda, učení mne bavilo. Číst, psát jsem uměla v předškolním věku.
Škola mi poskytla základy všeho, co bylo v životě třeba, včetně matematiky, fyziky, chemie, přírodopisu.
Pracovní výchova (zručnost a ještě jiné dovednosti, než které jsem získala
a naučila se doma.), práce na pozemcích. Vyplňovali jsme všechny existující typy složenek, tiskopisy atd.
Kdo byl doma nepolíbený základy vaření, výživy, zdravovědy, ochrany obyvatelstva (branná výchova), na SŠ PAK, VČETNĚ STŘELBY ZE VZDUCHOVKY NA TERČ AJ.
Kdo se nenaučil doma, naučil se ve škole přišívat knoflíky, látat fusekle, ušít třeba zástěru, pantofle, zatloukat hřebíky, k co s pilkou, kladivem, pilníkem, hoblíkem 😉
háčkovat, vyšívat.
Znalost rostlin, sběr bylin, k čemu slouží (základy)..
Vzájemná soudržnost, spolupráce, táhnout za jedem provaz.

Základní stavební kameny obecného přehledu, které se později mohly rozvíjet (podle potřeb či zájmů).
Dokonce i ten RJ jsem po revoluci úspěšně využila, zejména v lázních /při práci).
JEDINÉ,CO MI NIC NEDALO, byl přeskok přes kozu, bradla, šplh (provaz, tyč) a další ptákoviny. Bavily a nevadily mne jen míčové hry.
Základka byla prima.
„Zbytečné“ asi bylo biflování názvů všech států, hlavních měst v Africe, všechny ty řeky (jejich délka).
A řeky, jezera, každé zeně světa, všechna pohoří ……
Jsou předměty, které se probíraly/jí příliš do detailů, o které pak v dospělosti „žák“, vůbec nemá zájem. Ale to už je na každém jednotlivci.
Některých informací bylo zbytečně mnoho.
Více však bylo, těch celkem užitečných.

Upravil/a: da ny

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Drap

Newvím ani o jedné věci, kterou by člověk nemohl použít v běžném životě. Reformovat školství by bylo záslužné, ale pode tebe by to zřejmě nešlo.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Rokio

  1. Psaní slohu a pravopis. – Napsal jsem spoustu článků do Alíkovin na dětský web a mám i svůj blog.
  2. Ekonomika a účetnictví. – Vedu si soukromé účetnictví a jsem finančně gramotný.
  3. Informatika. – Umím tvořit grafy, primitivní PC programy a mám vytvořené moderní umění přes PC grafiku.
  4. Písemná a ústní komunikace. – Umím psát rychle všemi deseti a tvořit jednoduché písemnosti.
  5. Právo. – Díky znalosti právní předpisů jsem nikdy nedostal pokutu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Hlada

Naprosto souhlasím. Kromě základních vědomostí se ve školách trvale učí obrovské množstní pro život naprosto bezvýznamných volovin. Znalosti, které každý potřebuje, se musí naučit jinde. Je otřesné, že v dnešní době vycházejí ze středních škol maturanti, kteří neumějí řídit auto, psát všemi deseti, podat přiznání k dani, koupit a prodat nemovitost nebo auto, sestavit smlouvu, orientovat se v základních právních předpisech, telefonovat a mnoho dalšího. Maturovat by se mělo spíš z finanční gramotnosti než z toho, co kdo kdy napsal. Taková neznalost nikoho k exekuci nepřivede.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Kelt

Jistě po boji je každý generál. Tak když jsi tak chytrý, tak předávej tyto zkušenosti vlastním dětem. respektive vnoučatům, nebo dělej výchovného poradce v místní škole. Možná se staneš poslancem a ministrem školství.

Upravil/a: quentos

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️… Využít, využít, využít. Že? Vytěžit ze školství jako z dojné krávy a díky toho bezohledně ochcat celý život. Přesně jako ten zdejší Filípek. Káňa, nejste rodina? Vrať se raději k fetu, než někomu zkazíš radost žít. 🤦🏼‍♂️

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Tonda Káňa

Příspěvek smazán administrátorem.

Avatar uživatele
Tonda Káňa

Jdi si na Zpovědnici, tam budeš mezi svými 🤪🤟

Avatar uživatele
zjentek

Tóňa, tak kdo je taťka? Já si myslím, že elkon je taťka. A ty že ses synu hóódně potatil. Jinak si dej lajnu. Okolí se sice hóódně uleví, ale ty budeš o5 sám sebou ☝🙏🥵

Avatar uživatele
aliendrone

Kelt>>> Na to „stát se posrancem“ či dokonce ministrem, k tomu není třeba nějaká zvláštní chytrost. Nebytnou podmínkou je ovšem mít „správný charakter“ a silný žaludek (abys nemusel pořád sám ze sebe bleet)! 😉 😁

Avatar uživatele
Tonda Káňa

Kelt: Ty jsi učitel? Proč takový ufňukaný tón? 😂👊

Avatar uživatele
zjentek

A co je tobě, mamrdusi secundusi, do pocitů druhých? Nechceš jim zde rovnou spravovat finance, jako ten tvůj fotr? 🤔

Avatar uživatele
Tonda Káňa

Nebreč a jdi si vyvenčit toho hnusnýho čokla, jo? Už máš účet na Zpovědnici?

Nový příspěvek