Ne. Volnoběžka je systém dělené hřídele, kde pokud se jedna strana točí rychleji systém se uzamkne a začne přenášet moment. V okamžiku, kdy se vstupní hřídel točí pomaleji, systém se odemkne a efekt to má jako kdyby řidič sešlápl spojku. Je to trochu podobné náboji zadního kola bicyklu. Jen tvary jsou trochu jiné, ale i volnoběžky trabantů a wartburgů se tvarově měnily. Dne volnoběžku na autech běžně potkáš na startéru, jen mechanismus je trochu jinak řešený (zde nastartovaný, rychleji točící se motor odpojí hřídel pastorku vytlačením po šroubovici proti pružině).
V příloze vnitřní část volnoběžky. Otlaky ukazují, kde se uzamknou válečky volnoběžky proti její vnější části a začne to přenášet moment. V okamžiku, kdy se vnější část začne otáčer rychleji než vnitřní, válečky se uvolní a volnoběžka se rozepne. Ale to jsem už psal.
Jinak wartburg ji měl dokonce vypínatelnou. To bylo zařízeno vnějším a vnitřním ozubeným kolem na obou částech volnoběžky, kde posunem jedné se dostala kola do sebe a volnoběžka byla vyřazena, tedy hřídele byly trvale spojeny.
Když se to řidič naučil, za jízdy při řazení prakticky nepotřeboval spojku. Stačilo uvolnit plyn, aby klesly otáčky, hřídel se rozpojila a bylo možno úplně normálně přeřadit. Při podřazování to bylo hálkivější na umění řidiče.
Zdroj: http://www.trabime.cz/upload/df/tid_1613/pid_40572/volnobezka.jpg
7Kdo udělil odpovědi palec? cukrar, JájsemRaibek, marci1, kodl67, dubraro, nyjono, aliendrone
před 2207 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Volnoběžka přerušuje spojení mezi motorem a pohonem kol při ubrání
plynu.
Blíže vysvětleno zde: http://www.trabantbrno.net/nav_beh_naprazno.php
6Kdo udělil odpovědi palec? cukrar, JájsemRaibek, marci1, kodl67, dubraro, aliendrone
před 2207 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek