Postižení lidé, psychicky nemocní, hlavně těžce mentálně
retardovaní.
Důstojnost je něco, co je dáno zákonem, dokonce základními lidskými
právy a je zaručena pro každého. Ale ti těžce nemocní lidé, kteří
nemají rozvinuté myšlení, nemají ani osobnost, mentálně jsou na tom
někdy jako malé děti i mimina, nedokážou se o sebe postarat, nevzládají
základní úkony ani vykonávat potřeby, dokonce ani mluvit, jíst nebo se
správně pohybovat a musí mít neustálý dohled. Nejsou pro společnost
žádným přinosem, jsou nákladem. Něco jako mravy, hodnoty a přirozený
intelekt jdou mimo ně. Mohou pak vůbec vést důstojný život a mít nějakou
důstojnost? Vždyť vlastně ani nemají svobodu, pokud jde o ty nejhorší
případy, co musí být v něčí domácí péči nebo v nějakém domově
s lékařským dohledem. Tam jsou za ně zodpovědní jiní, jsou
v opratrovnictví, s omezenou svéprávnosti, s nezměnitelným stavem,
nevyléčitelní. A vlastně je jen zaměstnávají nějakými hrami
pro děti.
Aby si někdo nemyslel, že proti nim něco mám, tak za sebe řeknu, že já
bych takhle „žít” nechtěl za žádnou cenu. Kdyby měl člověka
v životě potkat nějaký úraz, jehož následkem by se stal retardovaným a
mohl si předtím vybrat, že místo toho si zvolí raději eutanázii, tak bych
si ji vybral. Kdyby bylo přesně vymezené, za jakých okolností by si mohl
člověk předem zvolit raději smrt, tak bych se k něčemu takovému upsal.
Raději klidně kulku do hlavy, než zbytek život být pro někoho takovým
nákladem a břemenem, nemoci se sám o sebe postarat, pomočovat se,
pokakávat se, mít plenu, neumět se ani najíst, potřebovat neustálou péči
a dohled. Postižený jedinec se klidně může dožit vysokého věku a já
bych tedy nechtěl být desítky let k někomu takhle připoután, aby se
o mě musel starat. Jak by to mohl být důstojný život nebo vůbec
život?
Co byste si zvolili, kdybyste věděli, že se vám jednou stane nějaký úraz
hlavy a stane se z vás někdo mentálně postižený, který není s to
cokoli chápat? Chtěli byste být v něčí doživotní péči?
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? paul1, Darcy před 779 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Důstojnost je zajištěna tím, že takoví lidé nejsou na okraji společnosti, nebo deportování do táborů, ale je o ně pečováno a postaráno – právě ve shora uvedených centrech. Tyto jim zajistí důstojný život, i když si to osoby neuvědomují, umyjí je, nakrmí,… Přijde mi to uvědomělé.
0 Nominace Nahlásit |
Ano i ne. Otázka o jakou důstojnost se jedná. Protože i na ni se dá
dívat z vícero hledisek (takže záleží na úhlu pohledu i typu
důstojnosti). Každopádně jako důstojné/vážené je brát nelze, oni se
ani nemohou chovat tak, aby byli důstojní.
Avšak my se k nim důstojně chovat můžeme (měli bychom) a to je ta
důstojnost, která nepramení z nich, ale která jim je zaručena.
Ale nikomu bych to nepřál a mít možnost, tak raději tu eutanázii. Říkám
si, že kdyby se milovanému člověku něco takového stalo, tak bych se
o něj staral klidně po zbytek jeho života (i když už by to ani nebyl
on… spíše už jen z úcty k tomu, kdo byl dřív, a ano, bylo by to velké
břemeno a povinnost). Ale pokud by to bylo opačně, nechtěl bych třeba, aby
se má budoucí manželka o mě musela takhle starat. Nepřál byh jí to; ale
nechtěl bych ani aby se o mě kdokoli jiný takhle staral. Sám bych takhle
„živořit“ nechtěl…
Takže tak. Důstojný život jim je poskytován, oni sami moc důstojní
nejsou… a celkově to není moc důstojné. Péče tam samozřejmě je, ale
z hlediska morálky, mravů, hodnot,… to prostě důstjnost není.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Opět, „filosofická“ stať pomalu na A4, ale význam a materie pojmů, o kterých se hovoří, zcela uniká.
Důstojnost, dignita, je soubor pravidel, která se vztahují k bytosti nadané přirozenou inteligencí, což je nejčastěji člověk.
Tato pravidla dělíme na inherentní, ontologická, indivisibiliter ac inseparabiliter, a na kontigentní, která jsou výsadou.
Lidská důstojnost je materií, statkem i cílem všech lidských práv, neboť lidská práva mají chránit lidskou důstojnost a ukazovat na důstojnost člověka.
Tento koncept platí na celém civilisovaném světě, s výjimkou KLDR: vysoce vážený soudruh Kim Il Seung nepřiznával lidská práva zrádcům, kolaborantům s japonskými imperialisty a nepřátelům zřízení. Tedy, v KLDR jsou všecka lidská práva kontigentní.
Jinak na inherentní a kontigentní dělí lidská práva křesťanská theologie, i islám, jen se liší, oproti našemu pojetí, v tom, která práva jsou inherentní a která kontigentní.
Celý problém našeho systému lidských práv je, že téměř na všecka práva pohlížíme jako na práva inherentní, arciť inherentní de facto, přirozeně, nejsou, nemohou být. Inherentním právem je, bezpochyby, právo na život, právo na nedotknutelnost osoby a obydlí, právo na přístup k základní zdravotní péči, vzdělání atp. Právo vlastnit a pokojně užívat majetek je inherentní co do podstaty, ovšem kontigentní proto, protože nejprve musí nějaký majetek být, aby ho bylo možné vlastnit a pokojně užívat. Také proto téměř celá Evropa – tu více, tu méně – vytváří paternalistická zřízení, a proto mladí tak silně tíhnou k „levicovému“ smýšlení.
Důstojnost těžce handicapovaných je zajištěna reálně, a to s ohledem na finanční možnosti, politiku, protože to, kolik peněz se dá na debilní děti, a kolik na debilní dědky, tedy nad rámec skutečně nezbytně nutný, je věc ryze politická, a také nastavením, postoji, hodnotami a cílem společnosti. On je to dobrý business, oni mají ty příspěvky na péči atp., takže je o ně, po materiální stránce, postaráno docela dobře. Já jsem nikdy nebyl v útulku pro debilní děti, nebo v útulku pro debilní dědky, nebo v něčem podobném, ale znám docela dobře starobinec. Mají tam čisto, teplo, strava je, s ohledem na finanční limity, slušná. Mají adekvátní polohovací postele z dotací, v tom není problém. Je to taková „směska“, jsou tam lidé, co prakticky pomoc vůbec nepotřebují, až po silně dementní ležáky.
Pokud je někdo ležák, a je dementní k tomu (což je většina), tak důstojnost se smrskne na to, aby byl zavčasu a pořádně umyt a přebalen, pravidelně krmen a strava mu vhodně upravena (protože nemůže mít zuby, oni si jimi pokousají jazyk), a aby je pravidelně kontroloval lékař. Nic moc víc pro ně ten ústav udělat nemůže.
Jsou i aktivity navíc: chodí za nimi různí dobrovolníci, vodí jim i psy, ku příkladu, atp. Zbytek je ale na rodině, sociálním fondu.
Nevím, co moc víc dělat. Oni ti těžce postižení lidé nevyžadují ani tu důstojnost, která je jim zajišťována. Pokud na to mají a mají individuální péči, tak se to ještě o cosi zlepší, ty celkové podmínky pro život, ale když to srovnáme se situací např. za Husáka, nebo i v devadesátkách, tak se mají opravdu dobře.
Je prostě pošetilé dívat se na to optikou racionálně myslící bytosti. Velmi pošetilé.
0 Nominace Nahlásit |
Pro ošetřovatele to může být výzva a hodně z nich to určitě dělá s láskou. Minimálně jednu takovou paní znám. Oproti minulému režimu se toho hodně změnilo, dříve takoví a jim podobní lidé byli odkázaní na pobyt u okna, maximálně na balkonu. Venku vidět nebyli. Jako kdyby žádní vozíčkáři neexistovali.
0 Nominace Nahlásit |
ano i ne. Když vidiš 30 letného pacienta s hydrocephalem ale s tělem
cca 3–4 letého dítěte, můj názor z praxe – ne není to ani správné
a ani důstojné. 30 let nic neudělal, nikde nebyl, nedokáže sám žít,
sám jíst, nedokáže mluvit, neposadí se, a takhle živoří 30let i když
podle lékaře neměl přežít ani týden.. . To není důstojné. Je to jenom
bolestné, nejen pro nej jako bytost, ale i pro rodinu a lidi, který se
starají v ústavech. Ale to byl extrém a nemůžu na nej zapomenout, protože
to bylo tak neřešitelné a teskné, a ještě teď mně to umí rozplakat.
Smekám klobouk před všemi, kteří se rozhodli postižené děti vychovávat
doma – smekám – protože je to nekonečná šichta a když to nějaký
manželský pár ustojí, je to síla. Jdete z práce, unavený, ale doma Vás
nečeká relax, ale partner, který doufá že ho vystřídáte.. jestli vůbec
máte to štěstí ustát to ve dvojici.
Osobně vím, že ja bych to neustála a dítě/plod s postižením si
nenechala. A druhá věc je ta dilema, že Vás zřejmě přežije a kdo se
bude starat potom..
Ale je to správné, a je to důstojné. Je to reálně důstojné, relativně důstojné.
Lidé se rodí s různými handicapy, o některých víme, proč, o některých to nevíme. Prostě rodí, proč není podstatné, nebo se jim něco stane v životě, dokonale nepodstatné. My jim pomáháme, jak jen to je možné, aby žili co nejvíc plnohodnotný život. Víc po nás nikdo nemůže chtít.
Nikdo není povinen konat víc, než může. Aulus Cornelius Celsus, praotec lékařů.
Těmto „úvahám“ jsem nikdy nerozuměl: prostě mám psa z útulku, a že trpí ti ostatní, mne nezajímá, není to má věc, protože já neopečuju více, než jednoho. Co je na tom k nepochopení?
Ano chovají se k nim jako k lidem a z hlediska práva se o ně povinně
starají, ale pořád to není důstojný život.
Neshledávám na tom nic důstojného a v životě bych něco takového
nechtěl.
Je to věc názoru, buďme rádi, že v té situaci nejsme. Pořád je ale důstojnější pečovatelský dům, než nějaký sklep o vodě a kůrce, nebo ponechání na pospas osudu.
Ale pochopil jsem jak je to myšleno. Beru to tak, že vedou i nevedou důstojný život. Na jednu stranu se k nim ostatní chovají jako k lidem, neberou je jako méněcenné, nebo možná ano, ale spíš jako lidi s omezenými možnostmi, s postižením, mají práva, starají se o ně a zaručují jim základní potřeby a klid. Takže vedou život, poskytují jim, co potřebují. Ale na druhou stranu bych nikdy nevnímal jako důstojné to, že se někdo dospělý pomočuje, pokakává, že mu vytírají zadek a že třeba 60 letého muže krmí plastovou lžičkou a dělají ši-ši-ši-ší, jede vláček, žádná vůle, jenom ta pečovatele.
Zde nechápu právo na život a viděl bych to spíš jako právo na smrt a milosrdenství. A to nemluvím za ně, protože by mi snad byli nějak odporní. Sám za sebe říkám, že bych se v takové situaci nechtěl ocitnout a nechtěl bych tak žít. Raději smrt, než takové přeživání jako něčí břemeno a doživotní závazek. Vem si nějakého zdravého jedince, kterému se stane taková nehoda. Z úctyhodného života najednou bude nucen „žit” takhle.
Ať jim zaručují, co jim zaručují, důstojnost jim moc nedají, nedá se to. Sami být váženými ani nemohou. Starat se o ně jejich pečevotalé můžou, ale k důstojnému životu to má podle mě daleko.
annas | 5913 | |
Drap | 4655 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1665 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1340 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |