Avatar uživatele
g.trakovicky

Prečo zmenili v evanjeliu Jan vo verši „Videl so z neba zostupovať DUCHA v podobe ORLA“ orla na holubicu?

Duch je orol. D.sväty je holubice. D.boží je býk. D.múdrosti je lev.

Otázka je nepřesně stylizovaná. . Chybí přesná formalace.

Upravil/a: annas

Zajímavá 0 před 2507 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Proč? Zkuste se zamyslet sám. To vědí jen překladatelé, kteří vysvětlovali symboly.

Záleží přece na pochopení symbolu, to můžeme vidět různě.

Jde zřejmě o Zjevení sv. Jana. K vysvětlení nestačí jedna věta, ale kontext.
Myslím si, že jde o rozdíly mezi slovy duch (duše) a Duch svatý. Symbol orla a holubice.

Zkuste si pročíst část Zjevení a dovíte se víc o symbolu orla.
https://www.sys­temrows.eu/zja­venie-vyklad-2013/
–¨
"Symbolem evangelisty sv. Jana je orel, který – podle rabínského rčení – jako jediný pták může pozorovat svýma očima slunce (kterým je pro Jana Kristus), aniž by byl oslněn. Apoštol Jan zve celé společenství křesťanů, které má neustále hledat viditelná znamení Ježíše, aby neustále rozjímalo o Slovu života a pronikalo do hlubin jeho moudrosti.
http://www.pas­torace.cz/Kaza­ni/2712-Sv-Jana-apostola-a-evangelisty-Lectio-divina.html

"Ve vidění proroka Ezechiela (1,5–14) a v knize Zjevení (4,7–8) se píše o čtyřech bytostech, jsou to evangelisté. .

Bytost čtvrtá je podobna letícímu orlu: Vyjádření daru vše pronikajícího
Ducha, sestupujícího na shromáždění věřících.

Poslednímu evangelistovi Janovi byl přiřknut atribut orla (někdy
se mluví i o Janu Orličníkovi) pro jeho vysokou a vzletnou teologii,
protože se v tomto evangeliu vzepjal duch autora do nejvyšších poloh.
Orel také symbolizuje vším pronikající pohled, dokáže letět nejvýše,
nejrychleji a neoslepí jej sluneční paprsky. Pro svoji sílu nesoucí jej do oblak je také symbolem nanebevstoupení/ nanebevzetí. Křesťan by věren tohoto příkladu měl pozvedat svého ducha beze strachu do výše.
vhttps://is.mu­ni.cz/th/14538­0/ff_b/Bakalar­ska_prace_Prochaz­kova.txt
MU Brno, Ing. Petra Procházková , Praha 2007

Symbolické znázornění evangelistů ve středověku a raném novověku

Symbol orla, který patří sv. Janovi, tak představuje živel vzduchu, dále inteligenci, duch i duši.

Nejde o změnu orla na holubici, ale o symbol. Třeba o ducha, duši člověka, která jako orel stoupá do výšekk obrací se k bohu.- Duch svatý. Nanebevzetí či nanebevstoupení – uvedené výš.

Doplnění.
Chyběl kontext, takže doplňuji po vysvětlení.

1. http://www.voj­techkodet.cz/te­mata/duch-svaty/duch-nespocine-v-dusich-tech-
Marie Magdalena de Pazzi dává Duchu svatému mnoho jmen, která obrazně vyjadřují různé účinky jeho působení. Uveďme aspoň některá z nich: holubice, oblak, oheň, olej, řeka, sloup, síla, ohnivé jazyky, magnet, orel, paprsek, slunce, zapečetěný pramen, trůn, břitva, keř, ratolest, desky Mojžíšovy, šíp, roh, dech,
ústa, zvuk, kopí aj.
Jako letící a povznášející orel uchopí a vezme Duch svatý duše, které ho přijaly, a odnese je tam, kde je Slovo."
(Podle strojopisu P. Metoděje Minaříka, OCarm.: Svatí Karmelu; redakčně upraven

2. http://www.pas­torace.cz/tema­ticke-texty/kdo-je-duch-svaty-symboly-ducha V Bibli je Duch svatý popisován jako vítr, oheň, oblak, voda, olej, dech, světlo. Při Ježíšově křtu na něj sestoupil v podobě holubice, což bývá často znázorňováno i v náboženském umění:
„Když se všechen lid dával pokřtít a když byl pokřtěn i Ježíš a modlil se, otevřelo se nebe, Duch svatý sestoupil na něj v tělesné podobě jako holubice“ (Lk 3,21–22).
I kdyby nám žádný z výše uvedených biblických symbolů nepomohl vnímat Ducha jako osobu, je důležité podívat se alespoň stručně na to, co nám každý z atributů o Duchu svatém zjevuje." vice v odakzu.

Takže z toho plyne, že u evangelistů měl duch podobu orla, lva atd., protože to byly jejich symboly, jejich duše.

Protože symbolů Svatého ducha bylo ví, došlo po křtu Ježíše ke sjednocení na holubici. Holubice se tak stává také symbolem pokřtěného člověka a lidské duše.

Upravil/a: annas

0 Nominace Nahlásit

Otázka nemá žádné další odpovědi.



Diskuze k otázce
Avatar uživatele
g.trakovicky

g.trakovicky je mi ľuto ale orol je skutočne duch a to tam tiež bolo uvedené.Toto označenie bolo úmyselne odobraté.Tak ako som už uviedol tak to bolo takto.V evanjeliu Matuša krstil Matúš a on uviedol že videl zostupovať ducha múdrosti v podobe LEVA. V Markovi zas krstil Marek a on uviedol že videl zostupovať ducha božieho v podobe BÝKA:V evanjeliu Lukáša zas krstil Lukášáš a ten zas uviedol že videl zostupovať ducha svätého v podobe HOLUBICE.A v Janovy krstil Jan a ten uviedol že videl zostupovať z neba Ducha v podobe ORLA.Toto tam bolo

před 2507 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
annas

Jak jsem uvedla, bez kontextu jsem uvažovala, jak jsem uvažovala.

To, že evangelistům byly přidány symboly, je v odkazu. Takže jejich duše měla podobu orla, lva atd.

Když byl pokřtěný Ježíš, objevila se holubice. Bílá, symbol nevinností, čistoty, takže se stala i symbolem Ducha svatého u pokřtěných lidí.

Zřejmě holubice jako symbol vyhovovala všem, byla už v dávných dobách poslem dobrých zpráv. Třeba ve Starém zákoně – Noemova archa.

před 2506 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek