Avatar uživatele
Gestas

Souhlasíte, že se ve výuce dějepisu klade příliš velký důraz na antiku na úkor moderních dějin?

Antika se učí půl roku, ale moderní dějiny končí Vítězným únorem. Je to dle vás v pořádku?

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? annas, Anikitos před 2407 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Dávno již tomu, když jsem opustila školní lavice, ale později jsem se zaměřovala víc na literární historii, ale nejen atnickou, ale i dalšími obdobími.

Myslím si, že antika je velmi důležité období starověku , které zahrnuje dobu zhruba 1000 let p. n. l. až 500 let n. l. Ovlivnila nejen Řecko a Řm, ale i okolní země.

Je třeba si uvědomit, že nebýt antického světa, neexistovala by ani dnešní civilizace, jak ji známe. Antika měla značný vliv na kulturu, myšlení a další oblasti života i po svém zániku. Jména filozofů, historiků, dramatiků atd. nebudu uvádět, většinou jsou známá.

Jejich díla ovlivňovala další generace, která na ně navazovala, leccos převzala, upravila. Známe dodnes. Kolik slov z řečtiny i z latiny je nejen j včeštině, ale i v jiných jazyciích. Stejně literání žánry či druhy, umělecké styly atd.

Proto se domnívám, že přes poznámí minulosti poznáme přítomnost.

Každé období něco zanechalo, klady, ale i zápory. Historie je i dějinami bojů.

Současnost se stane historií a přinesené možná jiný pohled na ní. Ale v současnosti žijeme, takže se dovíme leccos nejen sami, ale prostřednictvím médii, literatury, pamětníků atd.

Nevšimla jsem si dodatku u otázky. Pokud výklad dějin končí únorem 1948, není správné, chybí celé období tzv. socialistické éry a nové éry pro r. 1989.. Někde se stala chyba.

Zřejmě výklad události postrádá emoce, vždyť to jsou naše dějiny, co se stalo, co mohlo být jinak. Takže studenti berou jen jako strohá fakta, tudíž z paměti brzy vymizí. Svědčí o tom dotazy třeba na letošní „osmičky“, které většina středoškoláků neumí vysvětlit.

Důležitá je i myšlenka vlastenectví.

"Krásná jako kvítka na modranském džbánku je ta země, která vlastí je ti. Krásná jako kvítka na modranském džbánku, sladká jako střída dalamánku, do nějž nůž jsi vložil k rukojeti.
Stokrát zklamán, rady nevěda si, znovu vždycky navracíš se domů, stokrát zklamán, rady nevěda si, k zemi bohaté a plné krásy…. " Jaroslav Seifert

Upravil/a: annas

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?vagra Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Anikitos

Cože???? My jsme probrali Starověk v 6. třídě, pak v 7. třídě to byl středověk+rene­sance+novověk.

Celá 8. a 9. třída a téměř celá střední se probírá jen 19. a 20. století -_- Což mě štve, protože tyto dvě století mě baví ze všeho nejmíň (to je 5 let jen moderních dějin – ve čtvrťáku už jsme dějepis neměli)…

Dějepis mi připadá jako hodně opomíjený a ochuzený přemět, který by si zasloužil víc pozornosti – hl. starších dějin než těch moderních.. -_-

Upravil/a: Anikitos

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Mc Merkurion

… a co maj dělat, když názor na moderní dějiny se mění častěji než fusekle …

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Gestas

annas: Myslím, že současnost více ovlivňuje Sametová revoluce, než fakt, že Hadrián nechat postavit val.

před 2407 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Anikitos

A to jsme v té 6. třídě probírali i pravěk, takže jsme toho starověku (antiky) moc neměli… :(

před 2407 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek