Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Proč mi plynové zapalovače po doplnění plynu nefungují?

Používám plynové zapalovače pro ohřev smršťovacích bužírek, používaných na izolaci v elektrických zařízeních. Kupuji ty, co mají modrý („forsážní“) plamínek, který se dá přesně směrovat. Ale po spotřebování plynu a jeho doplnění, běžným univerzálním plynem do zapalovačů, už mi tento modrý plamínek neprodukují a hoří pouze běžným žlutým plamínkem, který hoří kolmo. A některé dokonce nejsou schopny se ani zapálit piezojiskrou (i když jiskra „srší“ perfektně).Pak je musím zapálit sirkou, ale plamínek je stále pouze žlutý a kolmý, ne směrovaný. Má s tím někdo nějakou zkušenost? Existuje nějaká jiná směs PB do zapalovačů, než pouze ta „univetrzální“ co se dostane v trafice? Za odpovědi děkuji.
Na základě odpovědí doplňuji. Plynu dávají do trysky dostatek, po zapálení sirkou plamen (na plno)cca 4 cm, ale pouze žlutý a nahoru. A piezo nezapálí a nezapálí i když jiskří bez problémů. Zkusím tedy ten Ronson, co užívá gecco. Třeba to pomůže. Díky.

Zajímavá 0 před 2747 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
cochee

Protože plynem je propan-butan, který nemá žádnou normou definován poměr obou složek. Čím víc propanu, tím lépe hoří, resp. „hubenější“ molekuly propanu se lépe a rychleji dostávají přes uzoučkou trysku. Složení zřejmě může kolísat i u různých šarží totožného výrobku. Zkus ty dražší (ronson, zippo), ale myslím, že o moc lepší to nebude. Já vždycky po doplnění zapalovače dávám regulaci naplno a pak sundávám plechový kryt a přesunu ovládací prvek na ozubeném kolečku tak, aby po zpětném nasazení na kolečko a vrácení krytu nebyl na dorazu a dalo se ještě přidat (doufám, že jsem tohleto popsal dost srozumitelně).

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
gecco

Používám – jakožto kuřák, zásadně plnitelné zapalovače a – téměř zásadně i „forsážní“ (žhavíky) – umožňují totiž zapálit cigaretu i za větru…
Doplňuju plynem Ronson – a doposud bez problému.
Jen někdy musím plynu ´přidat´ (pokud už to nejde, sundám plechovou krztku, kolečko sundám a pootočím).
😉

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?ivzez Nahlásit


Avatar uživatele
Jakub Tlapal

Tak s tím já teda nemám problém 🙂 . Koupil jsem si plnitelný plynový zapalovač a úplně bez problému mi jde plnit. Bude hodně záležet na zapalovači. Jestli je plnitelný a jestli ta plnitelná tryska není třeba nějak ohnutá nebo zanesená. Pak se dovnitř třeba plyn vůbec nedostává 🙂 .

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
salik.saly

Dobrý den,

Přišel jste na něco?
Mně už takhle přestaly fungovat 2 tryskové zapalovače. Po prvním doplnění to ještě šlo, ale huť chytal. Teď je plný, jiskra jak blázen a plamen nenaskočí.
Když ho zapalím šířkou, tak hoří jen slabý žlutý plamen.

Avatar uživatele
Jiří Bohumil

No jo, kluci, ale u mne tryska zanešená není, při zapálení sirkou ten zapalovač normálně hoří. A jiskru dává perfektní, ale ta jej nezapálí. Ale ten „forsážní“ modrý plamínek už nikdy nevyprodukuje. Když fungoval ten modrý plamínek, tak jsem si všim, že v ústí je jakoby nažhavený jakýsi drátek. A ten už tam teď nevidím. A do trysky jsem nešťáral.:-( A dělají mi to všechny, co měly původně ten modrý plamen.
A u plynového pájecího „pera“, je v ústí také jakási „punčoška“, která se při zapálení a rozhoření nažhaví a pak už nejde žádný plamen, pouze se ta punčoška žhaví, přidáváním plynu víc a ubíráním míň.
A u normálních zapalovačů, které hoří od počátku normálním žlutým plamínkem (používám krbové na zapalování krbu), ty po doplnění zapalují a fungují normálně. Takže mi to není jasné.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Tvůj zapalovač je asi konstrukčně jiný, než ty cigaretové. Tu modrou forsáž způsobuje přívod sekundárního vzduchu do plamene, asi tak stejně jako u švajsaparátu. Nejdřív se zapálí jenom plyn – hoří žlutě a plápolavě a pak se seřídí sekundární vzduch. Jestli není krpa právě tam.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

Jo, to je prauda.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

No a zkoušel jsi teda to co já, přidat „za doraz?“

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

Mám pocit, že výrobci zapalovačů schválně plní zapalovače „řidší“ směsí s větším podílem propanu, zvláště ty zapalovače jednorázové, které nelze plnit. Cena propanu a butanu je téměř stejná a díky většímu podílu propanu se směs rychleji vypotřebuje a zákazník si musí koupit nový zapalovač.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Na toto téma jsem dal před časem otázku taky – zapalovač spotřebuje polovinu plynu a přestane fungovat, i když jiskra je. Bylo mi vysvětleno, že dochází k zanešení trysky. Myslím, že se složením PB to nemá nic společného, i butan je za pokojové teploty dostatečně těkavý. A co potom auta, jak ty by na to reagovaly. Kromě toho si protiřečíš s hlavní odpovědí, co se týká obsahu propanu. V rafineriích nelze regulovat poměr propanu a butanu, protože je to oddělováno jako jedna frakce a záleží jen na složení výchozí suroviny (ropy).

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

V rafineriích nevím přesně, jestli se to destiluje zároveň, nejsem chemický technolog, ale obsah propanu a butanu v propan-butanu kolísá. LPG pro zimní období má jiné složení ve prospěch propanu nežli LPG pro zimní období, http://www.pe­troleum.cz/vy­robky/zkapalne­ne-ropne-plyny.aspx – tabulka níže na stránce, protože směs s vysokým podílem butanu by v zimě špatně vařila a tedy byl by nízký tlak plynové fáze v systému. Takže poměr C₃H₈ a C₄H₁₀ v propan-butanu či LPG je řízený a ne že prodají to, co vyjde v rafinérce z rektifikační kolony. Těkavost je za pokojové teploty asi srovnatelná, ale spíš jde o viskozitu – větší molekuly butanu se dostávají přes mikrotrysku hůře. Mimochodem u aut na LPG se prý (nemám vlastní zkušenost) doporučuje pro plynulejší funkci při změně letní – zimní LPG směsi zajet do servisu to poštelovat, čímž samozřejmě nerozporuju, že se nestane, že i bez štelování to nejelo vůbec.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

cochee, já jezdil 17-let na PB ve svý Felicii a léto-zima a nikdy jsem nemusel nic „štelovat“ a jezdilo to stále stejně. A také nevím, jaký poměr PB byl tankován, v tomto směru jsem úplný analfabet. Klaním se před vašimi vědomostmi, jak Tvými, tak Keplera. Ale asi nemůžeme být odborníci ve všem. Takže oběma za reakce děkuji, ale původní problém (s těmi nefunkčními zapalovači) nám asi všem, zatím, uniká.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Aha, tak dík za užitečný odkaz. Já jsem sice chemický technolog byl, ale mám zkušenosti jenom s destilací benzolu. V ropných rafinerií zřejmě jde složitější technologii a složení PB jde skutečně ovlivňovat. Zaujala mě v tom článku ale jedna poznámka o nenasycených uhlovodících které v PB jsou také (propen, buten). Jestlipak nedochází k jejich tepelné pylymeraci v uzoučké trysce zapalovače?

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

No vidíš, toho bych si vůbec nevšim. To je zvláštní, až 50 hm. %, asi na té polymeraci něco bude 😉 správně by se teda LPG mělo jmenovat propan-propen-propin-butan-buten-butin 😁 jo mimochodem ještě poznámka, vím o aplikaci (ocelárna), kde se chladily trysky v konvertoru propanbutanem a občas prostě nebyl, tak jim dovezli cisternu izopentanu a vše fungovalo bez jakéhokoliv přestavování čehokoliv 🙂

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Čím déle nad tím přemýšlím, tím více jsem o té polymeraci přesvědčen – zanášení úzkých trysek. Nevím, jestli Ronson pomůže. U Bohumila je asi jiný problém, zřejmě se podělalo seřizování sekundárního vzduchu. Čert ví, musel bych to vidět.

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
cochee

opr. poslední větu: „…i bez štelování by to nejelo vůbec.“

před 2747 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek