Avatar uživatele
Lgee

Pokud vláda nařídí něco, na co dle ústavy nemá pravomoc, platí to pak?

Ne že by se mi to nelíbilo (není to diktatura jedince), ale jen mě to zajímá.¨

led – ale to že nemůže neznamená že to nemůže udělat.

Upravil/a: Lgee

Zajímavá 0 před 696 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
elkon

Když na to nemá pravomoc, tak to neudělá, byla by sama proti sobě. Vedlo by to k pádu vlády.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Ametyst

Stačí se podívat na dva covidové roky: vláda konala jako utržená ze řetězu, a porušila dokonce i evropský zákon o GDPR. Než všechny ty protizákonné covidové nesmysly Nejvyšší správní soud smetl se stolu, a bylo to asi 50 vládních nařízení, represivní orgány vlády ve spolupráci s masmedii zastrašovaly obyvatelstvo a vyhrožovaly. Nestalo se vůbec nic, nikdo nebyl potrestán. Jako by se nikdy nic nestalo!

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Drap

Pokud vláda nařídí cokoli, platí to buď do změny zákona, nebo pokud to zamítne US /ústavní soud/

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?Pepa25 Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

Je potřeba rozkaz nejprve splnit a teprve poté si stěžovat třeba na lampárnu 🤷‍♂️

Klidně tě připraví o život, ani nemrknou. Stejně jako zpocený bezmozek v tílku a s cigárem za volantem špinavé a potlučené Tatrovky… Celý Fiala a spol. Díky tomuto kabinetu jsi jen malinký krůček od… de facto stojíš na prahu válečného konfliktu. Pokud k němu skutečně dojde, odpovědnost neponesou, krysy zatracené. Denně jen reagují na dění, které těsně předtím proběhlo. Dopředu nevědí ani zbla, jen improvizují, bez ohledu na osudy skupiny správně vychovaných a slušných spoluobčanů.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Disraeli

ZÁLEŽÍ, zda to bude příjmuto a vynucováno nebo ne. Nebo taky jinak: zda má vlády autoritu (a sílu/moc) to prosadit a UDRŽET v platnosti. A o tom to je… nehledě na právo a zákony toho státu (nebo i s ohledem na ně, to je fuk). Pravděpodobnější většinou je, že to spíš bude platit – ale to už je záležitostí mnoha okolností. Nedá se předem říct (O NIČEM konkrétním) zda to bude tak nebo tak.
Platí totiž to, co je nařízeno a co je de facto platné – pak to může být i de iure, ať už to někteří uznávají nebo ne (PŘESTOŽE nařízení vlády nesmí být nejen v rozporu s ústavou, ale mají nižší právní postavení než zákony obecně, tj podléhají zákonům a jsou v jejich mezích. Jistá „volnost“ v nařízeních může být, ale nesmí odporovat zákonu). JInak stačí pár reforem (nebo deforem) a to klidně legitimních kroků k tomu, aby mohli dělat, co se předtím nemohlo (co je a co není legitimní, ospraveditelné nebo správné není jednoznačné – v systému i nad/mimo systém). Kde plno vzniklých států (nebo jen jejich režimů/zřízení) vzalo svou legitimitu, když odporovaly předchozí legitimitě (a dokonce třeba zakládali na zradě, jako i ČSR a legionáři, kteří bojovali proti vlastním – tehdy skutečným vlastencům. Pro zajímavost, dnešní existence většiny republik – i jejich vznik – stojí ve většině případů na neoprávněnosti, procenutálně blízko ku 100 %). A co je legitimní, či (jen) legální teď, nemusí být zase jindy.
Co změny režimů, změny státních zřízení a celých systémů… i tam kde nebyly vyloženě revoluce a převraty, byly (podle některých pohledů) LEGITIMNÍ procesy, které změnily chod a podobu toho státu, které byly de facto takovými menšími převraty. Ale nepřímými. Stát (jeho vláda, představení, složky, systém) byl třeba donucen se postupně změnit – ale to „donucen“ může znamenat klidně legitimně/legálně, i když ne třeba vyloženě správně a oprávněně v pravém slova smyslu (legitimnost a oprávněnost nemusí být – vždy – synonyma).
Něco může být oprávněné a zároveň nemusí – záleží na výkladu (nemyslím jen laickém, ale i odborném, právnickém, filozofickém).

Elkonkův „pád vlády“ je samozřejmě hodně naivní. Stát se to MŮŽE, ale taky vůbec nemusí.

Bokem:
Příjde na situaci, době (čas hraje důležitou roli) zvláštní situace, zvláštní pravomoce. A jinak je to jen hra slov, definic a správného odůvodnění. I správného výkladu práva, daných skutečností (událostí/postupů, nařízení) a všlijakých pojmů. A ten čas: kdo je z jedné strany buřič (či vyloženě terorista, extrémista, separatista,…), může být z druhé strany hrdina. Pro jedny (v danou chvíli) je to zločinec a vrah, pro druhé (a po změně) to bude hrdý a statečný odbojář apod. Tak může být člověk zároveň (vele)zrádcem i třeba vlastencem vůči tomu státu… jen v jiném režimu nebo zřízení/systému.
Hranice co je a co už není za tou hranou, se mohou těžko určovat a nemusí to být zřejmé. Má nebo nemá pravomoc – to nemusí být v některých situacích vůbec jisté a názory odborníků se mohou rozcházet (a jakože rozcházejí). Viz výše, je to hra se slovy, otázka chápání, úhlů pohledů, výkladů… ale zatímco se ostatní přou o tomle (někdo bez moci), tak je ta diskutovaná věc už třeba dávno v plastnosti. Můžeme o tom akorát třeba říct, že je to kontroverzní, ale platit to bude (může a nemusí).
Legální (i legitimní) může být cokoli – co povede klidně i k něčemu špatnému nebo něčemu co by se zprvu mohlo zdát jako v rozporu se zákony, samotnou ústavou nebo systémem (celkovou funkcí/organizací společnosti, státu). Pokud by něco nešlo, stačí to změnit, aby to šlo. Otázka legálnosti a legitimity je docela složitá, právo a filozofie má na to plno pohledů a nejsou jednoznačné.
Složité a odporující si právo a zákony. Klidně i ty „základní“ zákony. Neurčité, protiřečící si atd. Pak není tak složité si něco ospravedlnit nebo „ohnout“ na svou stranu. Výsledky různých soudů nejsou tak ani o tom, co se událo a kde je skutečná pravda a spravedlnost/správ­nost, ale leží spíš ve schopnosti právníků.

Upravil/a: Disraeli

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
led

Ani vláda, ani žiadny zákonodarny orgán nesmie prekročiť svoju právomoc príkazom, ktorý nie je zlučiteľný s ústavou, či iným platným zákonom.

Pokiaľ vláda prekročí svoju právomoc danú jej Ústavou, má zasiahnuť Parlament a podať oznámenie na rozhodnutie Ústavného súdu.

Nechcem nikomu siahať do svedomia, preto uvediem aktuálny príklad zo Slovenska. Vláda SR urobila niektoré kroky v rozpore s Ústavou a aby mohli byť urobené predčasné voľby na novú vládu a súčasne parlament mohol predčasne skončiť svoju činnosť, musí sa v tom zmysle zmeniť Ústava (to sa má po minulotýždennom páde vlády stať, na budúci týždeň SNR odsúhlasí zmenu Ústavy s novým bodom „predčasné ukončenie SNR“).

Upravil/a: led

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Pavel Horak

a já

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
plebs

Ve válečném stavu je to možné

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
led

Dôležité rozhodnutie vlády schvaľuje svojim podpisom aj prezident

Avatar uživatele
Disraeli

Nehledě na stát, systém, právo, legitimnost a skutečnou oprávněnost, tak vše je ohraničeno také akceptací a tolerancí ostatních (ať už jiných důležitých lidí a stát. složek nebo všech lidí a společností jako takovou). Tj. ani ten kdo má neomezenou moc (a to i třeba zákonně) si nemůže dovolit vše, ani třeba tyran/despota nebude ve všem tolerován a bude omezován… mnoha věcmi. Zvyklostmi, tradicemi, míněním (a sympatiemi) ostatních, jistými nepřímo vymezenými (de iure řečenými) mantinely. Kolik toho (a čeho přesně) lidi snesnou nebo co je vyloženě neakceptovalné.
A zase člověk, vládce, vláda může prosazovat něco prospěšného, správného a zároveň má na to třeba i oprávnění, ALE nemusí to být příjmuto. Nebude to populární, z nějakých (i špatných) důvodů nepřijatelné pro společnost…
Takže vlády – a jejich plány, nařízení – jsou omezeny (anebo i podporovány) sympatiemi, popularitou, míněním ostatních. Bez ohledu na pravomoce, systém, právo.

Stát i jeho systém/y, autority, moc i ona vynutitelnost (zákonů, práva) taky můžou všechny pěkně zkolabovat.

Avatar uživatele
Disraeli

A to „vynucováno“ neber negativně. Zákony, stát, jeho autority vždy všude stojí a stály na vynucování/vy­nutitelnosti, donucování… státní mocí, kterou disponuje, státními složkami. Ozbrojenými i jinýmy.
Proto taky mají „něktří“ problémy s pojem „svoboda“. To, co si představují anarchisté nebo někteří liberalisté, či libertariáni není svoboda – už to překračuje její hranice. Platí totiiž známý citát, že „Jsme podrobeni zákonům (nebo jsme služebníky zákonů), abychom mohli být svobodní.” I když příjde na ty zákony a systém – ale to už je "detail.

Avatar uživatele
Lgee

led – často se to však děje.

Avatar uživatele
led

Lgee, preto som uviedla slovenský príklad

Nový příspěvek