Odpověděl/a – 20.prosinec 22:27
ZÁLEŽÍ, zda to bude příjmuto a vynucováno nebo ne. Nebo taky jinak: zda
má vlády autoritu (a sílu/moc) to prosadit a UDRŽET v platnosti. A o tom
to je… nehledě na právo a zákony toho státu (nebo i s ohledem na ně, to
je fuk). Pravděpodobnější většinou je, že to spíš bude platit – ale
to už je záležitostí mnoha okolností. Nedá se předem říct (O NIČEM
konkrétním) zda to bude tak nebo tak.
Platí totiž to, co je nařízeno a co je de facto platné – pak to může
být i de iure, ať už to někteří uznávají nebo ne (PŘESTOŽE
nařízení vlády nesmí být nejen v rozporu s ústavou, ale mají nižší
právní postavení než zákony obecně, tj podléhají zákonům a jsou
v jejich mezích. Jistá „volnost“ v nařízeních může být, ale nesmí
odporovat zákonu). JInak stačí pár reforem (nebo deforem) a to klidně
legitimních kroků k tomu, aby mohli dělat, co se předtím nemohlo (co je a
co není legitimní, ospraveditelné nebo správné není jednoznačné –
v systému i nad/mimo systém). Kde plno vzniklých států (nebo jen jejich
režimů/zřízení) vzalo svou legitimitu, když odporovaly předchozí
legitimitě (a dokonce třeba zakládali na zradě, jako i ČSR a legionáři,
kteří bojovali proti vlastním – tehdy skutečným vlastencům. Pro
zajímavost, dnešní existence většiny republik – i jejich vznik –
stojí ve většině případů na neoprávněnosti, procenutálně blízko ku
100 %). A co je legitimní, či (jen) legální teď, nemusí být zase
jindy.
Co změny režimů, změny státních zřízení a celých systémů… i tam
kde nebyly vyloženě revoluce a převraty, byly (podle některých pohledů)
LEGITIMNÍ procesy, které změnily chod a podobu toho státu, které byly de
facto takovými menšími převraty. Ale nepřímými. Stát (jeho vláda,
představení, složky, systém) byl třeba donucen se postupně změnit –
ale to „donucen“ může znamenat klidně legitimně/legálně, i když ne
třeba vyloženě správně a oprávněně v pravém slova smyslu (legitimnost
a oprávněnost nemusí být – vždy – synonyma).
Něco může být oprávněné a zároveň nemusí – záleží na výkladu
(nemyslím jen laickém, ale i odborném, právnickém, filozofickém).
Elkonkův „pád vlády“ je samozřejmě hodně naivní. Stát se to MŮŽE, ale taky vůbec nemusí.
Bokem:
Příjde na situaci, době (čas hraje důležitou roli) zvláštní situace,
zvláštní pravomoce. A jinak je to jen hra slov, definic a správného
odůvodnění. I správného výkladu práva, daných skutečností
(událostí/postupů, nařízení) a všlijakých pojmů. A ten čas: kdo je
z jedné strany buřič (či vyloženě terorista, extrémista,
separatista,…), může být z druhé strany hrdina. Pro jedny (v danou
chvíli) je to zločinec a vrah, pro druhé (a po změně) to bude hrdý a
statečný odbojář apod. Tak může být člověk zároveň (vele)zrádcem
i třeba vlastencem vůči tomu státu… jen v jiném režimu nebo
zřízení/systému.
Hranice co je a co už není za tou hranou, se mohou těžko určovat a nemusí
to být zřejmé. Má nebo nemá pravomoc – to nemusí být v některých
situacích vůbec jisté a názory odborníků se mohou rozcházet (a jakože
rozcházejí). Viz výše, je to hra se slovy, otázka chápání, úhlů
pohledů, výkladů… ale zatímco se ostatní přou o tomle (někdo bez
moci), tak je ta diskutovaná věc už třeba dávno v plastnosti. Můžeme
o tom akorát třeba říct, že je to kontroverzní, ale platit to bude
(může a nemusí).
Legální (i legitimní) může být cokoli – co povede klidně
i k něčemu špatnému nebo něčemu co by se zprvu mohlo zdát jako
v rozporu se zákony, samotnou ústavou nebo systémem (celkovou
funkcí/organizací společnosti, státu). Pokud by něco nešlo, stačí to
změnit, aby to šlo. Otázka legálnosti a legitimity je docela složitá,
právo a filozofie má na to plno pohledů a nejsou jednoznačné.
Složité a odporující si právo a zákony. Klidně i ty „základní“
zákony. Neurčité, protiřečící si atd. Pak není tak složité si něco
ospravedlnit nebo „ohnout“ na svou stranu. Výsledky různých soudů nejsou
tak ani o tom, co se událo a kde je skutečná pravda a
spravedlnost/správnost, ale jsou spíš ve schopnosti právníků.
Odpověděl/a – 20.prosinec 22:33
ZÁLEŽÍ, zda to bude příjmuto a vynucováno nebo ne. Nebo taky jinak: zda
má vlády autoritu (a sílu/moc) to prosadit a UDRŽET v platnosti. A o tom
to je… nehledě na právo a zákony toho státu (nebo i s ohledem na ně, to
je fuk). Pravděpodobnější většinou je, že to spíš bude platit – ale
to už je záležitostí mnoha okolností. Nedá se předem říct (O NIČEM
konkrétním) zda to bude tak nebo tak.
Platí totiž to, co je nařízeno a co je de facto platné – pak to může
být i de iure, ať už to někteří uznávají nebo ne (PŘESTOŽE
nařízení vlády nesmí být nejen v rozporu s ústavou, ale mají nižší
právní postavení než zákony obecně, tj podléhají zákonům a jsou
v jejich mezích. Jistá „volnost“ v nařízeních může být, ale nesmí
odporovat zákonu). JInak stačí pár reforem (nebo deforem) a to klidně
legitimních kroků k tomu, aby mohli dělat, co se předtím nemohlo (co je a
co není legitimní, ospraveditelné nebo správné není jednoznačné –
v systému i nad/mimo systém). Kde plno vzniklých států (nebo jen jejich
režimů/zřízení) vzalo svou legitimitu, když odporovaly předchozí
legitimitě (a dokonce třeba zakládali na zradě, jako i ČSR a legionáři,
kteří bojovali proti vlastním – tehdy skutečným vlastencům. Pro
zajímavost, dnešní existence většiny republik – i jejich vznik –
stojí ve většině případů na neoprávněnosti, procenutálně blízko ku
100 %). A co je legitimní, či (jen) legální teď, nemusí být zase
jindy.
Co změny režimů, změny státních zřízení a celých systémů… i tam
kde nebyly vyloženě revoluce a převraty, byly (podle některých pohledů)
LEGITIMNÍ procesy, které změnily chod a podobu toho státu, které byly de
facto takovými menšími převraty. Ale nepřímými. Stát (jeho vláda,
představení, složky, systém) byl třeba donucen se postupně změnit –
ale to „donucen“ může znamenat klidně legitimně/legálně, i když ne
třeba vyloženě správně a oprávněně v pravém slova smyslu (legitimnost
a oprávněnost nemusí být – vždy – synonyma).
Něco může být oprávněné a zároveň nemusí – záleží na výkladu
(nemyslím jen laickém, ale i odborném, právnickém, filozofickém).
Elkonkův „pád vlády“ je samozřejmě hodně naivní. Stát se to MŮŽE, ale taky vůbec nemusí.
Bokem:
Příjde na situaci, době (čas hraje důležitou roli) zvláštní situace,
zvláštní pravomoce. A jinak je to jen hra slov, definic a správného
odůvodnění. I správného výkladu práva, daných skutečností
(událostí/postupů, nařízení) a všlijakých pojmů. A ten čas: kdo je
z jedné strany buřič (či vyloženě terorista, extrémista,
separatista,…), může být z druhé strany hrdina. Pro jedny (v danou
chvíli) je to zločinec a vrah, pro druhé (a po změně) to bude hrdý a
statečný odbojář apod. Tak může být člověk zároveň (vele)zrádcem
i třeba vlastencem vůči tomu státu… jen v jiném režimu nebo
zřízení/systému.
Hranice co je a co už není za tou hranou, se mohou těžko určovat a nemusí
to být zřejmé. Má nebo nemá pravomoc – to nemusí být v některých
situacích vůbec jisté a názory odborníků se mohou rozcházet (a jakože
rozcházejí). Viz výše, je to hra se slovy, otázka chápání, úhlů
pohledů, výkladů… ale zatímco se ostatní přou o tomle (někdo bez
moci), tak je ta diskutovaná věc už třeba dávno v plastnosti. Můžeme
o tom akorát třeba říct, že je to kontroverzní, ale platit to bude
(může a nemusí).
Legální (i legitimní) může být cokoli – co povede klidně
i k něčemu špatnému nebo něčemu co by se zprvu mohlo zdát jako
v rozporu se zákony, samotnou ústavou nebo systémem (celkovou
funkcí/organizací společnosti, státu). Pokud by něco nešlo, stačí to
změnit, aby to šlo. Otázka legálnosti a legitimity je docela složitá,
právo a filozofie má na to plno pohledů a nejsou jednoznačné.
Složité a odporující si právo a zákony. Klidně i ty „základní“
zákony. Neurčité, protiřečící si atd. Pak není tak složité si něco
ospravedlnit nebo „ohnout“ na svou stranu. Výsledky různých soudů nejsou
tak ani o tom, co se událo a kde je skutečná pravda a
spravedlnost/správnost, ale leží spíš ve schopnosti právníků.