Jednotka „koňská síla“ je uměle vytvořená. Jednotku zavedl na konci
18. století James Watt, který začal vyrábět a prodávat jím podstatně
vylepšený parní stroj. Watt potřeboval pro své zákazníky nějaké
srovnání s výkonem tehdy běžně využívaných zvířat. Ze zkušeností
s poníky z jednoho dolu odhadoval, že poník zapřažený v žentouru
vyzdvihne 22 000 stopliber (ft·lbf) za minutu. Výkon koně odhadoval
o polovinu větší, takže nové jednotce přisoudil hodnotu
33 000 stopliber za minutu. Pro přiblížení vymyslel následující
definici: Jedna koňská síla je rovna výkonu, který podává soustavně
pracující kůň, který zapřažený v žentouru zdvíhá náklad 180 liber
(lb) a ujde při tom za hodinu 144 koleček o poloměru 12 stop.
Další podrobnosti v odkazu.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%88sk%C3%A1_s%C3%ADla
0 Nominace Nahlásit |
Podobnou otázku jsem už tady letos dal https://www.odpovedi.cz/otazky/kolik-ma-kun-koni Problematika není tak jednoduchá, nicméně v tvém případě by autíčko nemělo šanci. Možná by 100 tun živé síly nepřetáhla ani lokomotiva.
0 Nominace Nahlásit |
Ne. Nemůžeš to míchat tímto způsobem. Už jen proto, že 150 koní váží o dost víc, než auťák. (i auťáček ;) :D) Takže by automobil vesele „přetáhli“, ať by se mu kola protáčela jak chtěla. :)
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%88sk%C3%A1_s%C3%ADla
0 Nominace Nahlásit |
Koňská síla ale není jednotkou síly, ale výkonu. Takže i kdyby byla stanovena správně (netvrdím že je ani že není 😉 ) pak v tomto případě auto s váhou řádově 2t a pneumatikama nemá šanci proti více než 75 tunám, které se mohou zapřít kopyty 😉
To se ale týká nulové rychlosti, kdy o výkonu nemůže být řeč.
Zpřevoduj ale ten motor z auta aby při 4500 otáčkách tahal ty důlní
vozíky a pak můžem porovnávat 😉
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek