Měli řešit degradující slovní i písemný český projev.
____________________________________________________
Odkaz nemám, neb ne všechny informace čerpám z internetu.
Mluvili o tom v rádiu, a přesný program nezveřejňovali.
Pouze mluvili o pravopisu a o mluvené řeči.
Že jsou používány víceméně POUZE za sebou jdoucí slova. Bez dalších
souvislostí.
Nepoužívá se interpunkce, lidé se neumějí vyjadřovat atd.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? gecco před 3426 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Otázka je nepřesně formulovaná. Chybí odkaz, v němž je uvedený např. program.
„Měli řešit degradující slovní i písemný český projev“. V jakém smyslu? Možná se zaměřují na vývojové tendence spisovné češtiny
Jazyk se vyvíjí, nejrychleji ve slovní zásobě (anglicismy) – nutno pojmenovávat novou skutečnost, pomaleji v gramatice, syntaxi atd.
Jazykovědci si jsou vědomi toho, že dochází k demokratizaci jazyka, – odstraňování zastaralých tvarů, intelektulaizaci – různé vazby, vliv vědy a techniky, růst termínů, naopak termíny se objevují i v běžném projevu, stírají se nářeční rozdíly atd.
Proto se upravují se pravidla českého jazyka, vycházejí nové slovníky neologismů atd. Ta poslední pravopis zjednodušila, stejně je kodiifkovaná výslovnost cizích slov atd. Už jsem několikrát zmiňovala.
Stále platí, že značná veřejnosti posuzuje znalost pravopisu i jeho vyjadřování jako projev vzdělání člověka, jeho jazykové kultury. Takže to je předpokladem pro to, že český jazyk, náš jazyk národní, umí vyjádřit jakoukoliv skutečnost. Má i svou historii, jak jsem uvedla, vyvíjí se, podléhá změnám.
Bohužel na druhé straně mnozí nejen pravopis podceňují, často chybi vzory v mluveném projevu. atd. Studenti považují mluvnici za zbytečnou., stejně jako četbu, pak jsou překvapeni u maturity. Kde se stala chyba?
Slova mého oblíbeného Karla Čapka:
"Ještě musím pochválit tebe, tebe, česká řeči, jazyku
z nejtěžších mezi všemi, jazyku z nejbohatších všemi významy a
odstíny, řeči nejdokonalejší, nejcitlivější, nejkadencovanější ze
všech řečí, které znám nebo jsem slyšel mluvit..... "
Doplňuji:
Jazykovědci sami úroveň psaní a vyjadřování nezmění, ale navrhují
řešení, jak situaci změnit.. Důležitá je úloha škol, získání děti
pro četbu i pro to, aby znaly a používaly pravopis, uměly správně mluvit,
hlavně také četly. . . Negativně ovlivňují pravopis SMS., dále
iinernetové diskuse atd. Bohužel, čeština hrubne.
ÚJCAV spolupracuje s TV, ČRo, – pořady o četštině, s UK a brněnským jazykovým ústavem atd., zájemci mohou najít informace na netu, – např. v Corpusu, pravidlech, vycházejí časopisy. Kdo má zájem, doví se víc.
Protože péče o jazyk se projevuje v oblasti teoretické – jazykovědci, školské – učitelé a spisovatelské, je třeba využít všechny prostředky. Jak jsem uvedla, dochází k mnoha úpravám, ale třeba interpunkci nejde zjednodušit.
Výzkumy, které ÚJCAV dělá u široké veřejnosti, především jejich závěry, ukazují stav současného jazyka, návrhy na řešení nedostatků jsou nepostradatelná jejen pro vědecké jazykové ústavy, ale také pro média, pro nejširší učitelskou veřejnost…
více disksue
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Řešit takovýhle problém nemůže 30 odborníků. Tenhle problém se týká obecně českého obyvatelstva. Je pravdou, že by mohli přijít s nějakým řešením ,ale hlavně jde o lidi a jejich touhu se něco nového naučit. Jak asi všichni ví Češi přímo nejsou národ, který by nějak oslavoval svůj jazyk nebo něco takového. Když se ale na to podíváme z druhé strany, můžeme být rádi ,že máme zde skoro 100% gramotnost, není sice perfektní, ale aspoň tady je. Každopádně abych se vrátil k problému, podle mého názoru 30 lidí nic nevyřeší, chtělo by to něco jako další České národní obrození nebo možná trošku píle našich spoluobčanů. Já třeba také vím, že mám své nedostatky, ale rád se něčemu novému přiučím a myslím, že jak psaný, tak mluvený projev je odkazem daného člověka a měl by tedy on sám chtít se zlepšovat, nikoliv být nucen. Lidé jsou přece svobodné bytosti po tom všem 🙂
0 Nominace Nahlásit |
Otázka je skutečně nepřesně formulována. „Něco vyřešit“ předpokládá nějaký problém, ale jaký to má být, já žádný nevidím.
►Otázku gramotnosti lingvistika neřeší.◄
Co chceš vlastně vědět? Na „co“ se ptáš? Zadej nějaké příklady lingvistických problémů českého jazyka :D
2Kdo udělil odpovědi palec? annas, briketka10
před 3426 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?briketka10 Nahlásit |
Problémy českého jazyka jsou patrné i z každé druhé otázky či
odpovědi zde.
Také v mluvených projevech reportérů v rádiu i televizi, politiky
nevyjímaje.
Pokud se lidé neumějí vyjadřovat, tak je to věcí gramotnosti – tobě
je třeba vysvětlit i význam toho slova, neboť ty znáš jen pojem
„negramotnost“…totiž gramotnost = vzdělání, školství.
Takže jde ti o to, jak zlepšit úroveň vyjadřování českého
občanstva – tak to musíš taky tak zadat, že:DDD
Lingvisté na to nemají žádný vliv. To je jako kdybys vinila archeology
z dnešních společenských nedostatků:DDD
Třeba i výraz víceméně, který se objevil, je v PČP, ale jazykovědci
jeje považuji za méně vhodný. . Stejně tak formulace otázek zde na
Odp. – tázací zájmeno či příslovce na konci věty je nesprávná forma
otázky, chybějící velká písmena, nerozlišují rozdíl mezi jaký a
který, příslovce na konci věty podle angličtiny, interounkce atd.
O pravopise nemluvím. Neřeším …
Řekla bych, že v ČRo je vyjadřování celkem dobré. Třeba pořad
Toulky českou minulostí, Lenoška, Rosák, ranní moderátoři atd. se
vyjadřují spisovně, mají bohatou slovní zásobu. Úroveň vyjadřování
v tisku je také někdy děsná…
Je to jejich obraz …
annas | 5913 | |
Drap | 4603 | |
led | 2997 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2238 | |
zjentek | 1643 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1296 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |