Avatar uživatele
Kepler

Musí prodejny vykupovat vratné lahve od piva i těch značek, které neprodávají?

Mám dojem, že ze zákona musí. Prodavačka mi ale tvrdila, že nemusí. Jak je to tedy?

Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? briketka10, marci1 před 1904 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… ne, nemusí, má pravdu …
… dovedeš si představit situaci, že před vesnickým krámem zastaví auto s dvaceti bednama lahví, které nevykupuje a onen obchodník by byl ze zákona povinen je vykoupit >>> bylo by to likvidační …

… a to je taky ekologický zádrhel vratných obalů >>> obal se vlastně projede dvakrát (s náplní a bez), jen pro příklad: bedna piva plná váží 20kg, prázdná 10kg, takže auto o nosnosti 8tun, veze 4tuny obalů a zpátky nevytížené opět 4tuny obalů, ekologie jak sv*ňa, skvělé emise, plné silnice … a to nemluvím o nákladech na vymejvání, takže podle mne, je správná cesta ekologická recyklace obalů a ne, že okolo silnic jsou plné škarpy flašek, jelikož jsou lidi líný to donést do kontejneru …

… jen upřesnění: v PETkách se prodává především minerálka a limonáda, a to o objemu okolo 1,5 až 2 litry, no a uvědomme si, že v tom případě je PETka o mnoho lehčí, než dvě až čtyři skleněné lahve … ne, nejsem proti vratným obalům, jen navrhuji neadresné …

Upravil/a: Mc Merkurion

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
marci1

Wiki praví: „Obchod má dle zákona za povinnost vykupovat pouze ty lahve a přepravky na nápoje, které sám prodává. Zákon o vratných obalech si nelze vyložit tak, že každá prodejna je povinna vykoupit v neomezeném množství všechny výše uvedené obaly. Pokud prodejna daný obal neprodává, není ani povinna jej zpětně vykupovat, lahve a přepravky je potřeba vracet nejlépe tam, kde byly zakoupeny“. 🙂

https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/V%C3%BDkup_lah­v%C3%AD

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
Dochy

Myslím, že se tu v odpovědích zaměňují dvě věci… Výkup konkrétního typu flašky – tam podle mně musí vykupovat jen ty typy které prodává (v prodejně kde prodávají piva v zálohovaných lahvích nemusí vykupovat lahve od sirupů, tam kde prodávají pivo jen v klasických lahvích, nemusí vykupovat lahve od piva s úzkým hrdlem)

Výkup konkrétní značky: Podle mně pokud prodávají a vykupují pivní lahve, neměli by odmítnout lahev s nálepkou Budvar s tím, že prodávají a vybírají jen Gambrinus (předpokládám, že se prodávají ve stejných lahvích, nebudu to teď ověřovat) jinak by smysl celého zálohového sběru poněkud poklesl.
Nálepky se stejně sundavají, lahve vymývají, volně „bruslí“ mezi pivovary… Pokud se nemýlím, zálohované pivní lahve jsou u nás snad jen ve 2 nebo 3 typech.

Mc Merkurion: podle
https://www.li­dovky.cz/byznys/fir­my-a-trhy/pivovary-v-cesku-velebi-vratne-lahve-jde-o-velmi-vyhodny-system.A180909_182­939_firmy-trhy_ele
jsou zálohavané lahve ekonomicky i ekologicky výhodné. Tak ono to auto se do pivovaru stejně vrátit musí. Má jet prázdné, nebo zatížené napůl? Pokud by ty lahve nevezlo toto auto z obchodů zpátky, muselo by je dovézt jiné auto ze skláren (pokud se tedy budeme držet skla a nepřejdem na PET které mají přeci jen na vlastnosti nápojů jiný vliv – schválně píšu že mají jiný vliv, nikoli že PET nápoje kazí, zatímco sklo je nechává nedotčené, přestože se domnívám že ve většině případů to tak bude)

A pokud upřednostníme házení lahví do kontejneru, tak i ten kontejner se nakonec vyprázdní do nějakého auta, které to odveze do skláren… A to auto jede ke kontejneru úplně plonkové, nedokážu si představit že by auto vozící odpad vezlo do vesnice chleba…

Upravil/a: Dochy

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Mc Merkurion

P.S.: … předpokládám, že se jedná o malý obchod, když mluvil s prodavačkou, jelikož ve velkých marketech mají automat … a malej má pár výjimek, například nemusel označovat na cenovce cenu zboží přepočítanou na jednotku množství (píšu schválně v minulém čase a nevím jak je to nyní) atd …

před 1904 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

@Dochy: … na vysvětlení

  • dovoz prázdných lahví přes celou republiku je podle mne nesmysl, jednalo-li by se opravdu o vratný obal, stačí se podívat do minulosti: použití jednoho druhu flašek a beden, tím odpadne dost zbytečných jízd, jelikož se vše nemusí vracet do místa původu … vratné PETky s tímto počítají …
  • je to můj názor …
  • naopak, co se týče výkupu flašek, vím naprosto přesně, že se to týká značky >>> nemusí vykupovat podle typu ale podle značky … takže k druhé části odpovědi: ano, může odmítnout …

před 1904 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

@Dochy: k té druhé části, podle všeho máš pravdu, ale jen pokud se týká obchodů nad 200 metrů, nevím přesně jak je to nyní, našel jsem jen toto https://www.no­vinky.cz/ekono­mika/clanek/ma­le-obchody-chteji-zrusit-vykup-lahvi-40112923 , jako jo, logiku to má, umeju samolepku a nevíš, od čeho byla flaška >>> ALE tu flašku musí dát obchodník do bedny, a když ji nemá, pivovar jí od něj nevzal, každej měl obalový konto jak na bedny, tak na flašky, pak začly pivovary dělat vlastní bedny, tak to bylo tuplem vidět, no a o vlastních flaškách už ani nemluvim, jelikož do jednotnejch, kterou bys mohl teoreticky vrátit všude, tvz eurolahev se stáčej jen laciný piva … takže jo, máš pravdu, jen v reálu to vlastně nefunguje … velkej stejně bere vše (i když teď jsem si vzpomněl, že v tescu je cedule, že neberou lahve od arguse, a že by takto veřejně porušovalo zákon je mi divný) a malej se tomu vyhne jinak nebo nemusí …

před 1904 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

„nad 200m“ – to se týká jen prodejů alternativ v zálohovaných obalech… Prodejna nad 200m prodávající chlast, musí prodávat variantu tohoto zboží i ve vratném obalu.

Nic jiného jsem pro 200m2 prodejny nenašel.

před 1904 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

„- naopak, co se týče výkupu flašek, vím naprosto přesně, že se to týká značky >>> nemusí vykupovat podle typu ale podle značky … takže k druhé části odpovědi: ano, může odmítnout …“
Takže když například chladím pivo v kýblu s vodou, nesmím moc dlouho, aby nesjela nálepka… pak by mi nemuseli v obchodě flašku vzít… Tak nějak?

PETky ničí chuť nápojů (některých). Vratné PETky se stejně budou vozit zpět, čistit, a na rozdíl od sklenic i drtit a znovu lisovat. Takže místo putování pivovar-obchod-pivovar to s PETkama bude pivovar-obchod-fabrika(přeta­vení=energie)-pivovar.

„Vratný zálohovaný obal zatěžuje prodejní cenu piva pouhými 20 haléři, včetně nákladů na nákup obalu a jeho strojní umytí, (jaký jiný obal lze pořídit za tak nízkou částku!). V případě, že by bylo pivo baleno do PET lahví, došlo by k navýšení jeho ceny až o tři koruny, nehledě na snížení kvality nápoje.“
https://www.ve­ronica.cz/porad­na-v-casopise-veronica?i=105

Jako já jsem pro výkup PETek, jen si nemyslím, že je to lepší cesta než výkup sklenic.

před 1904 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Mc Merkurion

… hele, souhlasim, i s tou nálepkou smytou (problém jsem popsal výše) …
… dal jsem se jinou cestou: nejekologičtějsí:
--- obal se neproveze
--- je lehký
--- snadno zrecyklovatelný i v rozvojových zemích
--- a pivo v něm prý lépe chutná déle vydrží, jelikož je to bez přístupu světla
>>> plechovka (a vejde se jich dolednice více, než flašek, takže stenou energií vychladim více piv, tomu se říká myslet a jednat ekologicky …

před 1904 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek