Dost jsem se zajímal o argumenty pro i proti. Upřímně, jsou obory, ne-li katedry a fakulty, které nerad platím ze svých daní a dost nepobírám jejich tržní přínos pro společnost. Díky školnému by si možná studenti více cenili studia a zároveň by si uvědomili svůj díl odpovědnosti a hlavně naučili pravidlo, že zadarmo ani kuře nehrabe. Vnímám argument proti školnému odkazující na solidaritu ve společnosti, ale i solidarita má své mantinely. Jak to vidíte?
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? Ametyst, Disraeli před 283 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ne, tedy až na pár výjimek.
Vzdělání není businnes. Kdo je chytrý, tak by měl mít možnost studovat.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nemělo.
Studium by mělo být v co největší možné míře „zdarma“, jeho
dostupnost snadná. Tj., kdo chce studovat, ať studuje.
Ono to stejně nákaldné je (se zahraničím je to samozřejmě „pohádka“,
ale není pravda, že to studenta nic nestojí). A pokud ne finančně, tak
minimálně časově a jinak. Stundent většinou nemá příjmy a když už,
tak ne moc velké, protože při studiu na práci není čas (pokud chce
úspěšně dostudovat), takže musí mít předem něco našetříno nebo
peníze od rodičů. Náklady se mohou lišit podle školy i oboru,
samozřejmě obecné náklady (školné) je na veřejných školách v Česku
zdarma, platí stát (a je to tak dobře). Studijní materiály mohou být
nákladnější i třeba pobyt a potřeby (strava, elektřina, atd.). A při
bídných nebo žádných příjmech to může být problém. Jistě, skloubit
práci a vzdělání, to se snadno řekne. Zde záleží, jakou školu, jaký
typ a formu vzdělání má. Ale při vyučování na škole a při tom, že
spoustu svého vlastního času musí trávit učením, už na práci moc času
nezbyde (pokud chce spát, odpočívat, mít zákl. potřeby a snad i trochu
vlastního života). Přesto mnoho vysokoškoláků práci má, ale příjmy
jdou na jejich náklady. Dělat VŠ na dluh nebo za velká prachy, to není pro
populaci moc výhodné. À la Amerika se mi nelíbí.
Nemám moc rád systém vzdělávání ČR, ale VŠ jsou na to o něco líp
(než ZŠ, SŠ) a vzdělání by mělo být co nejdostupnější. A pokud už
stát platí za bilion kravin, tak tahle je alespoň užitečná, rozumná a
opodstatněná. A není to zas až taková hrůza (vedle jiných nákladů a
hospodaření státu/vlády, kdy vyhazují peníze oknem nazdařbůh). Navíc je
tu potenciálně dobrá návratnost (a byla by ještě lepší, při lepším
vzdělávání).
Spíš bych uvítal, aby školy (VŠ, ale hlavně i SŠ), samy o sobě představovaly nějaký příjem a měly vlastní majetek, se kterým by v jisté míře hospodařily, obchodovaly. Nejen samé příjmy od státu – a ty primárně z daní. Ale podle škol a oboru, aby vydělávaly na tom, co vyučují/poskytují a aby se do toho žáci aktivně zapojovali (především starší ročníky). A školy byly v jisté míře samostatné (nebo ne vyloženě samostatné, ale s podstatným příjmem a majetkem, který by kryl značné náklady na studenty, ale i učitele a jiné náklady). Praktičtější školy a praktičtější výuka, ona teorie kterou probírají v praxi a nějak ji zužitkovat (snadněji u technických/mechanických nebo nějakých dělnických oborů, ale docela snadno se to dá i z více teoretických oborů). Výroba a služby různého druhu (dle oborů), akce, pronájmy, investice (kapitál firmy, podílnictví ve firmách, rozumné a kontrolované hospodaření – z ekonomického oddělení a oboru), díla a produkty různého druhu, jakož i poskytování nějaké práce.
Upravil/a: Disraeli
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nemělo.
Najdeme spoustu argumentů pro a proti, ale myslím, že by to byl krok zpět a odepřelo by se vzdělání i chytrým dětem.
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nemělo.
„NO jistě“,
Jen ať zase (po zavedení školného), studují, diktují, jen děti
prominentů a pracháčů, i když budou blbci a lemplové.....
Doktoři (lékaři), snobové, nadlidi, bez empatie a sociálního
cítění.....
U každého VŠ studia si student nemůže nijak přivydělat.
Nepravidelná výuky, práce v laboratořích apod. Ve všední dny nemohou
všichni pracovat na dohodu, kdy se počítá s jejich pravidelnou
přítomností na pracovišti (nočních recepčních a hlídačů moc
není).
Zbývají práce víkendové. Někde probíhá výuka, laboratoře, dobrovolná
činnost, charita, „dobrovolně povinná činnost“, péče o zvířata,
laboratorní zvířata, povinné školní aktivity, praxe aj. i o víkendech.
Vypracovávání písemných prací atd.
Když už nějakou práci mže vykonávat a sežene, CO MÁ ZAPLATIT? Drahou
kolej (kde je bordel a nic si tam neuvaří (jen v buňkách), na
spolubydlení, na skripta a poplatky při studiu, na jídlo, na ošacení a
ještě na TO skolné, na MHD a cesty domů?
A kdy se má učit, aby nasbíral kredity, zvládl zápočty a
zkoušky……?
Student potřebuje i kontakt s rodinou. Mít si kde a kdy vyprat a nacpat si
doma, přes týden/měsíc, vyhladovělý žaludek. 😉
Upravil/a: da ny
0 Nominace Nahlásit |
Nejsem si jistý odpovědí.
Když si student sežene v průběhu studia zaměstnavatele (někdy se to děje), tak by potenciální zaměstnavatel mohl na výuku přispět. S tím, že by se student pak zavázal, v dané firmě nějakou dobu pracovat.
Upravil/a: elkon
0
před 283 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ano, ale ne u všech oborů.
Pokud ve veřejném prostoru slyšíme nářky, že chybějí dětští lékaři, praktičtí lékaři, zubní lékaři, psychiatři…potom je jediným řešením, aby si studia zaplatili, když ihned po promoci odjedou do zahraničí. Nejsou pro nás vůbec žádným přínosem.
Upravil/a: Ametyst
0
před 283 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Ne, nemělo.
Nemělo, už teď platíme poplatky za všemožný čt a rozhlasy, a ještě za tohle… Navíc co se na vyskoý naučíš, co pak opravdu využiješ? Skoro nic. Já na vysoký nebyl, já mám jen učňák ale co tak vidim v okolí tak lidi po vysoký stejně při nástupu do zaměstnání se musí hodně věcí doučit, získat tu praxi, kterou ti nikdy vš nedá.
Navíc když vidim co za sra*ky se tam učí, ty genderový studie a tak podobně, tak platit jim ještě za tohle by byl fakt výsměch, sorry. Já si vážím hlavně vystudovaných inženýrů, ti jsou pro společnost aspoň nějak užitečný…
0
před 283 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nejsem si jistý odpovědí.
To je složitý. Pokud by to bylo jen o tom, že vše zůstane tak jak je, tak placení VŠ je nesmysl. Pokud by ale došlo k tomu, že to VŠ vzdělání bude natolik kvalitní a prestižní, že je ho absolvent bude z hlediska uplatnění jak se říká na roztrhání. Pak si myslím, že by si leckdo rád za takovou možnost připlatil. Tím pádem to nemusí být plošné. Klidně můžou být placené školy, resp. obory a i ty státní zadarmo. Ruku v ruce s tím, by ale měla být možnost půjček pro studenty, stipendií. Tak jak to funguje leckde v cizině.
0
před 283 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
V Orlických horách jsou města, kde radnice nemohou sehnat praktického lékaře a dentistu. Dávají jim zadarmo byt, náborový příspěvek 300 tisíc Kč, ale nikoho nesehnali. Co se tedy děje v hlavách těchto „lékařů“, že je jim to málo? Přitom oba tyto obory mají navíc kapitační platby, takže desítky tisíc měsíčně za to, že u nich leží zdravotní dokumentace. Aniž by hnuli prstem.
Zadlužit se půjčkou (NA STUDIA), ještě než začne vydělávat.
Platy/mzdy VŠ nejsou ve většině oborů nijak závratné.
Na prahu života s dluhy.
Založit vůbec rdinu? Nemožné….
Na co šetřit, co ZAPLATIT dříve ⇒ bydlení (drahý pronájem)í,
případně + hypotéku, splácet studia, šetřit na stáří/důchod, dětem
na studia…. ?
Dobře se pojistit na úraz, ztrátu zaměstnání, životní pojištění
(všech příslušníků rodiny), zařídit byt, udržovat ho, dětem na
kroužky, standardní sport (kola, případně lyže), vybavení, trochu
kultury, výlet s ětmi a nedej Bože, nějaká, třeba tuzemská dovolená,
nebo osobní automobil….?