Zdá se mi, že státy, kde vládne demokracie prosperují, rozvíjejí se a
jsou obecně bohatší než autoritativní, nebo totalitární státy. A také
se mi zdá, že život v nich je obecně šťastnější a inspirativnější a
svobodnější, co je dáno tím, že režim nepronásleduje své občany za
každou pitomost. Tady píšu o tom, co jsem sám před lety několikrát
zažil a jen proto, že jsem se snažil v něčem vyniknout a něčemu pomoct,
tzv. vyčníval jsem z řady.
Doplňuji: Možná se mýlím, ale mně se zdálo, že totalitní, nebo
autoritativní státy spíše stagnují, nebo žijí z podstaty, jako to bylo
i u nás.
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Michala11, Ametyst, Filip84 před 737 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Bohužel není. Obecná souvislost mezi svobodou a prosperitou (obvlášť v dlouhém období) existuje, ale relativně properující mohou být i diktatury nebo nesvobodné země (např. Čína nebo některé arabské země). Samozřejmě, že často je to na úkor něčeho …
4Kdo udělil odpovědi palec? paul1, plebs, aliendrone, Michala11
před 737 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Demokracie nemá nic společného se svobodou, ani s právním státem, ani se šťastnějším či svobodnějším životem, ba ani s tím, jestli régime pronásleduje své občany, či-li nic.
První francouzská republika byla skrz na skrz demokratická, dá se říci, že byla etalonem demokracie a nebyla ani svobodná a lidé v ní rozhodně nebyli šťastni a pronásledovala své občany minimálně do thermidorského převratu & direktoriátu.
Pleteš hrušky s jabkama.
3Kdo udělil odpovědi palec? paul1, aliendrone, Disraeli
před 737 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
NENÍ !!! !!! Bože a už jsem to psal víckrát, po Xté už to dopodrobna
opakovat a rozebírat nebudu. :P Autorita (ani autokracie nebo vyloženě
autoritářství) NENÍ negativní pojem, hergot. Bez autority ti nic nebude
fungovat a to ani ta drahocená demokracie.
Svobodou spíše – MOŽNÁ – ano, ale nikoli demokracií. Problém této
propagandy a dogmatu je, že si lidi spojují demokracii (a liberalismus) se
svobodou. Že se podmiňují, že jedno bez druhého neexistuje a že je to
dokonce totéž a zaměňují to mezi sebou. Není to prostě tak. Demokracie
nemá žádný patent na svobodu a správnost.
Zjednodušeně řeknu, že v útlaku se obecně moc nedaří. Pak je otázkou jaká svoboda, společenská, právní (před zákonem, spravedlivá, garantující/zajišťující, bezpečná, nápravná, atd), rovnotářská anebo ekonomická, či jiná. Možný je totiž například i jistý útlak (práv) občanů a jejich možností, ale na druhou stranu může být docela svobodná ekonomicky, docela volný trh, „normální“ kapitalismus, rozumné hospodaření, podpora podnikání nebo taky přírodní a jiné zdroje, podpora výzkumu a tedy i rozvoj technologií a podobně… To pak ten stát bude bohatý a prosperující, i když na druhou stranu bude v jisté míře utlačovat lidi a svobody obecně tam moc nebude. Taky může existovat stav, kdy je stát relativně bohatý a prosperující, ale lid (či jeho podstatná část) chudý. Většinou to ale není moc stabilní nebo udržitelné…
Demokracie ani liberalismus ti nezajistí žádné bezpečí, stabilitu, ale ani ty svobody, nízkou kriminalitu, spravedlnost, správnost, prosperitu, absenci násilí, bezválečný stav, žádnou korupci, atd.
Upravil/a: Disraeli
3Kdo udělil odpovědi palec? paul1, aliendrone, Filip84
před 737 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Každý systém má klady a zápory. I na nacismu bychom našli klady, např. budování silniční sítě, tj. pracovní příležitosti. Že to bylo už předem budováno za účelem snadného přesunu vojenské techniky, to je mimo téma této otázky.
Na základě historických zkušeností si troufám tvrdit, že každý totalitní stát se dřív nebo později zhroutí. Lidé oběcně jsou nespokojení s tím, co mají, a chtějí to, co nemají. Takže jakmile zjistí, že můžou mít něco, co nemají/neznají, začnou po tom toužit. A to je první krok ke změně. V případě totalitních systémů ta změna přichází revolucí, protože vládnoucí garnitura neuznává jiné principy předání moci. U demokratických systémů přichází změna volbami. Revoluce znamená konec systému, volby znamenají jen změnu priorit, ale kontinuita je zachována.
Abych to shrnul, vyplývá z toho, že totalitní systémy od počátku ze své podstaty směřují ke svému konci, zatímco demokratické přežívají, jen se korigují priority.
Edit: doplněno „ze své podstaty“
Upravil/a: aevul
0 Nominace Nahlásit |
Asi ano, je to podmínka. Pokud se lidem ukrajuje svobod jako se to děje teď, budou se mít dobře zase jen věrní vládní kývalové bez názoru, nebo jen s tím jedním správným názorem. Viděli jsme v covidové době, kteří “experti” dostávali slovo a mluvili jako by je naprogramovala umělá inteligence: po celé planetě jednotně. Iniciativa lidí bude zase považována za “ vyšší stupeň nekázně”, za kterou se trestá.
0 Nominace Nahlásit |
V Saudské Arábii není demokracie a je to rozhodně bohatá země a alespoň spousta mužů tam nijak nestrádá.
0 Nominace Nahlásit |
Mezi tím NENÍ žádná souvislost. Fakt, že neznáš nic jiného, než zhovadilou a lemroidní bolševickou diktaturu (leninského typu) nemůžeš aplikovat ne všechny typy politických zřízení a ekonomických formací. Z historie je dostatečně známo (někomu!), že např. německý nacismus (který ŘÁDNĚ okleštil občanské svobody) přinesl neskutečný růst životní úrovně a měl tak fantastickou podporu obyvatel, že se o ní může dem(ent)okracii jen ZDÁT. A nebýt Adolfova nezřízeného velikáštví (které vedlo k rozpoutání války), tak by byl asi nejoslavovanějším mužem Německa všech dob, včetně Bismarcka. Víš, já jsem kdysi ani nebyl moc překvapen, když němečtí „pamětníci“ (většinou to byli SOUDRUZI!) jakkoliv se za střízliva nechtěli k říši znát (to byli „jiní Němci“, ne my!) po metru piv a cítíc se v bezpečí (že je někdo neudá) hajlovali jak mladíci a zpívali Horst Wessel lied, co už. :)
Ale jinak blahopřeji propagandistům, minimálně v tvém případě odvedli DOBROU práci. Toto tvé zdání přesně koresponduje s tím, co si podle nich máš „SPRÁVNĚ myslet“. No, přinejmenším alespoň to „správně“. ;) :D :D
K té „prosperitě“ (zejména NAŠÍ!) dem(ent)okracie a štěstí jejich občanů dodám jen, že by to chtělo občas vystrčit nos mezi lidi. Dnes ve frontě u pokladen vznikla prudká hádka, která mne vytrhla z chmurných myšlenek. Báby (jednou nohou v hrobě, že jim to za to rozčilování stojí) se pustily do chudáka prodavače, že pidivajíčko za 7Kč je ZLODĚJNA, jakou svět neviděl a i cenu másla, které je máslo jen z 82% si může chudák strčit víš kam. A ihned je podpořil gentleman, který prozměnu komentoval cenu rumu (160Kč/půllitr) a přitom to je jen 35% čajíček (fakticky, ty chcanky mají dnes už jen 35%, ověřil jsem to, přitom ještě nedávno myslím měly 37,5%, i když i tak to není „normálních 40%“) , to že ani za bolševika taková prasárna nebyla. Měl bys jim to vysvětlit, že jsou BLBÍ, když se NERADUJÍ a NEJSOU „šťastní z té ÚŽASNÉ prosperity“! :D :D :D
Tak mi přišlo chudáka drbaného kluka líto (jako kdyby on za to mohl), že jsem vyškrtl svůj vlastní výstup, že nemají lepší majonézu, než ten kentus s pouhými 3% vaječných žloutků, potažmo budu si ji muset umíchat doma sám.
0 Nominace Nahlásit |
Místo slova „jako“, jsi měl použít slovo „než“. Když je něco jako, tak je to stejné. Ale k otázce: nemyslím, že to je vždy, podívej se na Čínu.
0 Nominace Nahlásit |
Ale na čí úkor? Zkus otevřít dveře svobodě a demokracii u tebe doma. Ať si tam pro své blaho každý „utrhne“ přesně tolik, kolik pro ně potřebuje. Na čí úkor pulde svoboda? (?)
Abys necítil že na ten tvůj, budeš muset co nejdéle kopat do bližních jako třeba aevul. Demokraticky. A to se příčí nejen Bibli 🤷♂️
0 Nominace Nahlásit |
Alieindrone: Bože Ty máš zase dneska den. Nešlápnul nebo nespadnul jsi
do něčeho?
Já jsem vůbec nemyslel na nějakou šerou historii, tam se dá najít
všelico, co se právě danému diskutérovi hodí. Řídím se spíše např.
HDP na hlavu, tady je přehled:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_HDP_na_obyvatele.
Možná jsou i jiné, spolehlivé sytémy rozlišení, ale to není pro mne
důležité.
Myslím, že u prosperujících států převažují demokratické a svobodné
země. Také jsem vycházel z vlastní zkušenosti, kdy u nás jsme
v převážné většině že pilně pracujeme , plníme soc. závazky a
překračujeme plány o 20 – 30 %. Ve skutečnosti jsme žili z podstaty,
kterou vybudoval kapitalismus.
A k prosperitě ČR: patří mezi nejbohatší státy světa. Vůbec si
nemyslím, že by za socíku bylo možné, aby některá firma mohla koupit
americkou firmu COLT. A najdou se i jiné příklady.
Takže tak. A invektivy příště vynech – ani já se Tě nesnažím urazit
a určitě bych podle Tvých příspěvků našel pro to mnoho důvodů pro
slaboduchost.
Paul: „Řídím se spíše např. HDP na hlavu.“
Blbost. Absolutní nesmysl.
Existují skutečnosti, které jsou vypovídající, GDP per capita to není.
Peníze nic neznamenají, navíc, každý národ má jiný přístup k práci a k tomu, co od života chce (i každý jedinec, ale to nás tady až tak velice nezajímá). Viet, má něco přes třicet, má obchod. Otevírá v 6.45 a.m., zavírá v 8.15 p.m., neděle – sobota, tak 360 dnů v roce (těch zbylých cca 5 dnů má zkrácenou otevírací dobu – Vánoce atp.). Čas od času mu Vietka donese ukázat do obchodu, aby svišť viděl, jak vypadá fotr a fotr poznal svoje děcko. 🙂 A je happy, úsměv od ucha k uchu, je spokojený. Našinec má, zase, často zahrádku, s trpaslíkem, a práci bere jenom jako ekonomickou nutnost. „Jižní“ národy, jako Portugalci nebo Italové, se v práci nepřetrhnou, chtějí pracovat v klidu, mají siestu atp. Samozřejmě, že bude-li takový Viet, Čech a Ital vykonávat stejnou práci, Viet jí vykoná nejvíce, už jenom proto, protože pracuje 16–17 hodin denně, Ital nejméně, protože pracuje, reálně, 2–3 hodiny denně. 🙂 Viet nebude spokojený v práci s Italy, Ital s Viety. Proto, taky, má Viet Nam takový ekonomický progress, a proto Itálie stagnuje, nebo spíš klesá. Ale to nijak nevypovídá o tom, jestli je Ital šťastný, nebo není.
Taky každý stát má jiné možnosti, jiné zdroje. Ono Saúdoarabské Království, kdyby nemělo ropu, a kdyby nebyla taková doba, že za tu ropu platíme „zlatem“, tak je chudé, jako žádné druhé. Si nastuduj historii toho regionu, jak to tam vypadalo „před ropou“.
Stejně tak Tibet, nebo Royal Kingdom of Bhutan atp. Co v těch horách, jako? Velká výhod je mít moře, nebo roviny. A že je doba postindustriální, že ekonomika stojí (a padá, proto jsou pořád krise) na otáčení neexistujících peněz, je dočasný jev, nevydrží nějak dlouho, a k tomu je to jev „bohatých“ států, takového Bhútánu, Habeše, nebo Viet Namu, se netýká a jen tak lehce týkat nebude.
Pro: Filip84: Už jsem se zařekl, že sem nepolezu, ale nedá mi to. Já jen
k tomu HDP.
Proč si myslíš, že posuzovat země podle HDP? Toto je dost přesně
spočítané, takže je možné to pokládat za významný doklad o úrovni
té – které krajiny. V přehledu uvedeném na první mapě ve Wikipedii je
možné celkem dobře určit, které krajiny v Evropě, nebo v druhé mapě na
světě si stojí dobře, nebo hůře. Cituji:
„Hrubý domácí produkt (HDP, v mezinárodních pramenech GDP z anglického
Gross Domestic Product) je finální celková peněžní hodnota statků a
služeb vytvořená za dané období na určitém území. Tento ukazatel se
používá v makroekonomii pro určování výkonnosti ekonomiky států.
Časovým obdobím bývá obvykle rok. V mezinárodních srovnáních se také
používá HDP na obyvatele (HDP na hlavu).“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hrub%C3%BD_dom%C3%A1c%C3%AD_produkt
Pro Filip84. porodnost klesá v celé Evropě, důvodem jsou líné spermie, a klesající jejich počet v ejakuátu.
Aliendrone:
Asi u této stránky končím, debaty tady mi už připadají nějaké ujeté.
Připadá mi to, jako kdybych píchl do vosího hnízda. Ale přece jen
k poslední větě: tu remosku jsme používali i před zdražením. Má to
smysl, i kdyby elektřina znovu byla lacinější. Jde tam o obecné úspory,
které jsou nutné i u jiných činností pro udržitelný život.
Ještě k alienedrone: Jo a ještě dodávám: pár zemí, kde vládne demokracie jsem prošel. A také jsem poznal některé ty tzv. lido – demo, takže pro porovnání mám vlastní zkušenosti.
Disraeli: ty palcuješ odpovědi, nebo Filip84? Protože jeho odpověď je
naprosto špatně. Stačí navštívit wiki – „První Francouzská
republika – státní zřízení:
autoritářská direktoriální republika (1792–1795)
oligarchická direktoriální republika (1795–1799)
autoritářská republika pod vojenskou diktaturou (1799–1804)“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Prvn%C3%AD_Francouzsk%C3%A1_republika
aevul>>> To platí OBECNĚ pro KAŽDÝ režim, že se nakonec zhroutí. Jinak k těm „typům demokratorepublik“, neboj, oni historici najdou ten správný termín i pro tu naší formu demokracie. Až to bude bezpečné. ;) :D :D
Z hloubi srdce se omlouvám, že jsem si bez dovolení dovolil opalcovat
odpověď. Kam mám zaslat omluvný dopis?
:/ :P
Kdybych měl vždycky ohodnotit odpověď, se kterou souhlasím se vším na 100 %, tak asi žádnou nikdy neohodnotím.
Jen mě překvapilo, že dáš palec na něco, co je nezpochybnitelně přesným opakem skutečnosti. Takže to svědčí o tom, že odpověď nečteš, jen palcuješ konkrétní uživatele.
Normálně jsem to četl… to jen někteří pořád řeší nějaké blbosti a buzerují za nesmysly.
Že souhlasím s něčím, neznamená, že souhlasím s celou odpovědí
(tj. první a poslední odstavec, se kterým souhlasím a s tím prostředním
částečně, když tě to tak zajímá ;)). A přestože vyloženě
nesouhlasím s tím, že první fr. republika byla skrz na skrz demokratická,
tak to není vyloženě nepravda. To, že nebyla svobodná, že byla krvavá,
nespravedlivá a dokonce to byla tyranie/diktatura, neznamená, že to nebyla
demokracie… akorát to nebyla demokracie, tedy nebyla „demokratická“ tak,
jak se to chápe DNES – protože dnes se to zaměňuje se spravedlností,
volbami, svobodou, atd (přečti se klasické autory, kteří se zabývají
Francouzskou revolucí a jak ji popisují… pak třeba zjistíš, že to co
zjednodušuje wikipedie a co píšou NĚKTEŘÍ dnešní autoři nemusí být
všeobecná, objekvitní a jediná pravda – či úhel pohledu). A tím
nemyslím (jen) rozdíl mezi de iure a de facto. Zjednodušešně: věc se má
zkrátka tak, že revoluce i následná vlády (vlády) ve Francii byly ve
víře demokracie, i ona první „diktátorská“ vláda ze té republiky
stavěla na demokracii, dalo by se říct, že první republika vlastně byla
demokracií (akorát to neznamenalo nic dobrého) a všechny ty takzvané
demokratické ideály a podobné blbosti se právě od TOHOHLE odrážejí.
I dnes je to ve Francii velký svátek (myslím počátek fr. revoluce, Dobytí
Bastily), přestože přinesla jen brutalitu, krveprolití, obrovský útlak,
řežbu, války a podobně. A bacha, taky oslavuje demokracii, přestože
demokracie V DNEŠNÍM slova smyslu tam byla akorát – jedině a
poprvé – „paradoxně“ za bourbonské konstituční monarchie…
přestože tohle už je ten dnenší pohled.
USA od svého vzniku jsou demokratické, přestože tam de facto byla
aristokracie, jistá oligarchie, otrokářství atd. Starý Řím je i DNES
pokládán za demokratický,… přestože měl jen drobné prvky demokracie
oproti jiným formáma vlády. V dnenším chápáním demokracie
s demokracií taky moc společného neměl…
Disraeli: Byla etalonem demokracie; vysvětlím:
Vznikla, postupně, tak, že, po svolání generálních stavů, v té době ještě Jeho nejkřesťanštějším veličenstvem Ludvíkem XVI., z Boží vůle nejkřesťanštějším Králem Francie a Navarry a spoluknížetem Andorry, se třetí stav prohlásil za zákonodárný, a tento třetí stav připravil legislativní rámec pro vznik (první) Francouzské republiky.
Podle konstituce z 3. září 1791 bylo representantem zákonodárné moci Národní shromáždění, ježto bylo jednokomorové a volilo se na dva roky, po jejichž uplynutí docházelo k nové volbě, a toto národní shromáždění nemohlo být rozpuštěno králem Francouzů. Volby probíhaly zastupitelským (volitelským) principem (jako volba presidenta U. S.); volit mohl každý „aktivní občan“, což byl každý občan Francie, starší 21 let, který bydlí ve městě nebo kantonu po zákonem presumovanou minimální dobu a odvádí Království přímou daň v minimální ustanovené výši; o splnění daňové povinnosti předkládá písemnou kvitanci. Práva „aktivního občana“ nemohli vykonávat obžalovaní a osoby v konkursu, nebo v platební neschopnosti.
Tento právní stav vydržel až do 5. fructidoru III (tj. 22. srpna 1795, poněvadž tzv. jakobínská konstituce z 24. černa 1793 nikdy nevstoupila v platnost), i když faktický stav byl odlišný. Krom toho, že se z Jeho nejkřesťanštějšího veličenstva Ludvíka XVI., z Boží vůle nejkřesťanštějšího Krále Francie a Navarry a spoluknížete Andorry, stalo nejprve Jeho veličenstvo Ludvík XVI., Král Francouzů, a potom občan Ludvík Kapet, který, nakonec, vyzkoušel humánnost Guillotinova přístroje in personam, bohužel nám o tom nezanechal zprávu, tak po útoku na Tullerijský palác a Zářijových masakrech, tak (protiústavně) předalo Národní shromáždění moc Národnímu konventu, který zrušil monarchii a zbavil Krále Francouzů veškeré moci (taky protiústavně). No, a pak už máme Výbor pro veřejné blaho a občana neúplatného
Vždyť přesně takto demokracie (vláda většiny) funguje: lusa se zmanipuluje propagandou (a je dokonale nepodstatné, jestli je to reklama, nebo Přítel lidu, liší se forma, nikoli cíl a výsledek) a vyjádří svou vůli. A tehdy vyjadřovala svou vůli velmi „důrazně“, že. Vždyť Výboru pro veřejné bravo byla podřízena i Deklarace práv člověka a občana (jako v KLDR se z nezadatelných práv stala práva podmíněná). Byla to absolutní moc většiny, nikým a ničím neomezená, protože nebyl žádný president, císař, král nebo někdo podobný. Absolutní moc nepodléhala moci soudní.
Lusa neví, co chce, a hlavně, chce v pondělí něco jiného, než v úterý a v úterý něco jiného, než ve středu. Vždycky je zmanipulována, protože prostí lidé takoví prostě jsou. Takže, z povahy věci, se demokracie vždy musí zvrhnout v oligarchii.
Ale není lepšího příkladu „absolutní“ demokracie v praxi, než první Francouzská republika! 🙂
Filip84: Poděl se teda o svou myšlenku. Co je podle tebe demokracie? Rád bych pochopil, proč První republiku považuješ za demokratickou.
A prosím, zkus do toho zamotat co nejmíň těch patvarů, jako régime.
Koukám, že Filip84 musí adminovi hulit péro a nastavovat hnědku, jinak by ho tak nebránil. Ale ač admin maže jako posedlý, fakta zůstávají – Filip84 je lhář a debil.
annas | 5913 | |
Drap | 4621 | |
led | 3002 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2240 | |
zjentek | 1650 | |
ivzez | 1445 | |
quentos | 1420 | |
aliendrone | 1413 | |
elkon | 1315 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |