Zkráceno z Talmudu – „Kdo je moudrý? Kdo se vždy něčemu přiučí? Kdo je silný? Kdo se umí ovládat?. Kdo je bohatý? Kdo je spokojený se svým osudem?“
2. Je vhodné používat často hypotetické spojení třeba „chtěl bych“ být moudrý, „chtěl bych“ někomu pomáhat atd.?
3. Kde hledat moudrosti podle tohoto perského přísloví?
Zdroj: http://algernon.webzdarma.cz/citaty/citaty_myslenky.htm
Obrázek
https://pixabay.com/cs/kypr-ayia-napa-sculpture-park-sova-1163096/
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 11Pro koho je otázka zajímavá? vagra, johana 56, ivzez, Drap, fcoop, Frogman, wendyX, Anikitos, independent, EKSOT123, Complex před 2191 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Kdo je spokojený se svým osudem je spíš odevzdaný než bohatý. Jinak ty
ostatní sedí.
„Ne ten ,který porazí mnoho nepřátel je nejsilnější, ale ten, kdo
přemůže sám sebe.” (citát má různé verze např. od Lao'ca, M. Aurelia,
Senecy, atd..)
„Acta non verba! – Činy, ne slova!” – První dělat, potom mluvit…
3. Znamená to, ať člověk otevře své obzory, svou mysl — ať se
pořádně porozhlédne, jiank ani nezjistí, co chce, na tož aby to dokázal.
(Kdo chce vidět měsíc „musí se dívat výš.” Při zemi měsíc
neuvidí, jen jeho obraz a ten není skutečný.
„Miřte na měsíc. I když jej minete, skončíte mezi hvězdami.“ —
neomezovat se.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?annas Nahlásit |
Ano, je to tak. Moudrý se vždy poučí a něco nového naučí třeba
i z nezdarů.
1, Myslím že ne. Každá moudrost si dříve či později najde někoho, kdo
se z ní poučí, nebo mu jinak prospěje a to i v případě kdy nenachází
okamžitě nikoho, kdo by ji dovedl využít.2. Pravda. Chtít je málo,
k ničemu to nestačí. Musí se pro to i něco udělat a potom se daří.
3. Je třeba se dívat vpřed a zdvíhat hlavu. S hlavou skloněnou toho moc
neuvidíme.
4.I takto to může být vykládáno. I když se domnívám že uznávaná
moudrost sov má ještě i hlubší symboliku.
0 Nominace Nahlásit |
S tím vším se nedá, než souhlasit. Jen se mi nepozdává být bohatý tak, že jsem spokojen se svým nezáviděníhodným osudem. Takový člověk je spíš politováníhodný, nazval bych to fatalismem.
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, briketka10, Frogman, Anikitos
před 2191 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Bohatý je ten, kdo je spokojen s tím, co má,
netouží mít víc.
S ostatním se dá souhlasit.
4Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, Frogman, Evelinaeva, annas
před 2191 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Bohatstvo, nie je len zhromažďovanie hmotných statkov, jetvuje aj
Bohatstvo mysle a šťastia.
Len ten, kto má pred sebou cieľ, súčasne má za sebou splnené ciele a
k splneniu svojich cieľov nepoužíva podvod, spozná Bohatsvo šťastia…
Len pozrite na ľudí, aj tých, čo nemajú hmotné statky, ale čistú myseľ
a spoznáte, kto ovplýva bohatstvom šťastia.
1 – nesúhlasím, pretože, ak moja múdrosť nikomu neprospeje, chyba je vo mne, nie v šťastí. Šťastie si sadne aj na somára…
2 – používať „hypotetické spojení třeba "chtěl bych“ být
moudrý, „chtěl bych“ někomu pomáhat" zaváňa alibizmom. Krásna
výhovorka pre tých, ktorí nechcú svoju energiu venovať tomuto cieľu.
Nie „chtěl bych být moudrý“, ale „chci být moudrý“.
Nie ""chtěl bych" někomu pomáhat", ale „chci někomu pomáhat a udělám
všechno pro tento svůj úkol!“
3 – V kaluži vidíš len zrkadlový obraz, ale…jestvuje aj stará
pravda
„ak chceš vidieť žiaru vychádzajúceho slnka, pozeraj na západ, na
vrcholky hôr.“
Tak sa môže stať, že v kaluži zazrieš Mesiac skôr, než pohľadom na
oblohu.
4 – Hlupák nevidí ani za svetla, ani v tme. Sova síce vidí aj tme,
ale zase cez deň vidí zle, preto túto svoju vlastnosť za svetla skrýva a za
vidna na otázky neodpovedá.
„Hú, hú, cez deň vidíš, preto, ak je človek múdry, nájde si na svoje
otázky odpoveď sám.“ tak znela odpoveď múdrej starej sovy, sídliacej
v tmavých dutinách starého hradu na moju otázku.
0 Nominace Nahlásit |
Nemohu souhlasit.
Kdo se dobře učí, má dobrou paměť. Moudrý je spíš ten, kdo své
znalosti dokáže prakticky používat.
Kdo se umí ovládat a nedá svým emocím přiměřený průchod, nezíská
svaly, ale žaludeční vředy.
Kdo se nechá v životě odevzdaně vláčet osudem, nebývá bohatý ani
duchem ani majetkem.
Chtělo by to kancelář pro uvádění mýtů na pravou míru.
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, briketka10, Frogman, Anikitos
před 2191 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Celý život je o učení se, hlavně pro sebe. Není to vždy o touze být
moudrý.
Umět se ovládat občas pomůže předejít vzniku ‚požáru‘, na jehož
uhašení nebudou síly stačit.
Spokojenost/smíření se s osudem nebývá jednoduché a nelze posuzovat bez
znalosti bližších podrobností. Stačí nerezignovat úplně, žít rámci
možností a vážit si toho, co mám.
4Kdo udělil odpovědi palec? led, annas, briketka10, Evelinaeva
před 2188 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Moje otázka není odborný dotaz, ale otázka názorová, I když s názorem Hlady nesouhlasím, dávám mu bod jako poděkování za odpověď.
Dělám to tak vždy, pokud někdo neuráží.
@Hlada
V otázce je to myšleno spíš tak, že moudrý je ten, kdo se
chce učit.
Umět ovládat se nemusí nutně znamenat, že tyto emoce (třeba vztek)
potlačí, ale může je nasměrovat jinam nebo se jich zbavit.
Ovšem jo ovládání – ve smyslu potlačení emocí – může způsobit
zdravotní problémy. :)
Se zbytkem zcela souhlasím! :D
Hlada, „Kdo se umí ovládat a nedá svým emocím přiměřený průchod,
nezíská svaly, ale žaludeční vředy.“ to je pokus o humor?
S tým nemôžem súhlasiť, ale možno je to tým, že som ešte mladá a
neskúsená. O ovládaní sa viem svoje, bez toho by som tu už nebola.
Žaludeční vředy vznikají ze stresu a z emocí jako je vztek a nenávist, a taky z jejich potlačování (ale ovládání ne).
Stres může být „spouštěčem“ žaludečních vředů, ale pokud vím nebývá jejich hlavní příčinou. Ta častěji spočívá v nevhodném stravování.
@Hlada:
Kdo se dobře učí, nemusí mít dobrou paměť. Může se dobře
či snadno učit, ale může rychle zapomínat.
Moudrý je ten, kdo své znalosti a zkušenosti dokáže prakticky
používat,
i ten, kde si své znalosti a zkušenosti dokáže (někdy) nechat
pro sebe.
Je rozdíl mezí ovládáním se (vhodným zpracováním stresové
situace) a „násilným“ tlumením emocí v sobě. Umění ovládat
se zpravidla nevede k žaludečním vředům ani k jiným zdravotním
či psychickým komplikacím, potlačování emoci ano.
Ad Hlada,
souhlasím s vyjádřením ivzez. Talmud obsahuje pravidla etiky, vede ke skromnosti. Kdo by je měl opavovat? Kdo chce souhalsí, kdo nechce nemusí, nikdo přece neikoho nenutíl
1. Nejde o učení ve škole, ale získávání mooudrostí v tzv. škole života. I od dítěte se můžeme leccos naučit,. J
de o určitý druh inteligecne. vysvědčení ze školy je jen papír.
2. Proč se lidé nedovedou ovládat? Co na to psycholog.
2. „Častěji se n hněvají lidé se sklony k narcismu, soutěživí a ambiciózní lidé, ale také ti, kteří mají nízkou frustrační toleranci, tedy ti, kteří obvykle ‚startují‘ kvůli maličkostem. Urazit narcistického člověka je těžké provinění, narcisté se považují za středobod světa a jakékoli zpochybňování jejich role je rozhodně nepřípustné,“ říká psycholog.“
https://www.dama.cz/clanek/proc-se-vztekame-a-nedokazeme-se-ovladat
3. Osud nám možná předurčí, co nás čeká, ale záleží jen a jen na nás, jak s tím naložíme.
Když někomu stačí to, co má, tak je chudý duchem?
Myslím si, že tvrzení jsou pavdivá. Je třeba brát i s nadsázkou,
někdo se spokojí s málem a to, že netouží po bohatství znamená, že je
chudý duchem.
annas | 5913 | |
Drap | 4655 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1664 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1340 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |