Onehdy jsem pozoroval aktivity našich vnuků majících 8 a 10 roků. Jsou to typické městské děti. Sice je z legrace nazývám brněnskými draky, ovšem světe div se, na můj vkus jsou až příliš přísně vychováváni. Např. mluví jen spisovně i když neslušná slova znají, nepijí sladké limonády nebo colu, apod. To mě však až tak netrápí. Starost mně spíše dělá pocit, že u nich není dostatečně podporován vztah a sounáležitost k přírodě. První co po příjezdu na chalupu totiž nikdy není jejich zájem o dění a pastvu na zahradě, ale kde umístit za zapnout noťas a jemu podobná udělátka. Také ke hrám na dvoře nebo k čachtání v bazénu téměř musí být nuceni. Napadlo mě zda a jak by bylo možné děti citlivě navrátit do přírody. Cestu spatřuji v úpravě školních osnov. Doplnit výuku např. o základy pěstování rostlin a chovu hospodářských zvířat a to o teorii, ale hlavně praxi. Nemám však na mysli další zvýšení počtu vyučovacích hodin, nýbrž využití prostoru po mírné redukci výuky některých předmětů, třeba chemie, fyziky aj. Bylo by to ku prospěchu dnešní mládeže?
Se smutkem na duši konstatuji, že mě poněkud zaskočilo nepochopení
s nímž jsem se setkal při vyslovení pouhé myšlenky, kterou jsem v dobré
víře nadhodil s cílem poznat názory ke školství, ale především zlá a
obhroublá reakce některých mladistvých účastníků.
A přitom např. taková Baromut by si při pastvě oné nešťastné krávy
vyčistila hlavu a určitě se, a to nejen teoreticky zbavila zavrženi hodných
úvah o slastech při focení soulože v kostele!!
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, Drap, suaeda, anonym před 3077 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Myslím, že v tomto případě by ani případná změna osnov toto nenapravila. Je třeba si uvědomit, že podobným způsobem, i když to neni na první pohled tak vidět,přemýšlejí a chovají se i dnešní třicátníci, rodiče těchto dětí a většina i jejich učitelů. Zarážející je, když na dětský dotaz/slyšel jsem na vlastní uši/ co je to za klády učitelka biologie odpoví že je to smrk, přitom na kládách byly i zbytky listů. Jednalo se o bukové dřevo. Těmto věcem se musí hlavně vychovávat, alespoň podle mne, v rodině. Osobně to řeším tak, že sbalím všechny vnuky, a jedu s nimi na pár dní, nebo jen na víkend někam do lesa pod stan. Tam nemají kde co zapnout, umývat se musí v rybníku nebo v potoku. Má to pro ně samozřejmě i nádech romantiky. A už po několika takových akcích mne překvapilo jak si všímají přírody i okolo během běžných dní a jaký mají přehled a znalosti oproti svým vrstevníkům.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?dudu Nahlásit |
To není věc školy, ale rodičovské výchovy. Vztah k něčemu škola nikdy nevybuduje, nanejvýš dotyčnou věc znechutí.
0 Nominace Nahlásit |
Souhlas s Dismasem. Já jsem nebyl vyloženě městské, nebo vesnické dítě, žil jsem tam i tam. Ale na vesnici a v lese jsem se nejvíc vyřádil. Jenže dneska je to jinak, internet a počítačové hry jsou mocným lákadlem. Táta mě sebou bral na motorce do Beskyd na hřiby a tak jsem podědil lásku k motorkám a k houbaření. To druhé mě drží dodnes. Rozhodující je prostě příklad rodičů.
0 Nominace Nahlásit |
Hezký nápad to je, jenže v tomhle nehraje nejdůležitější roli
škola, ale rodina. Nejsem sice nejstarší, ale vyrůstala jsem v době, kdy
barevná televize byla vymoženost a něco jako tablet nebo noťas jsme neměli.
My jsme s rodiči jezdili do přírody neustále. Ač jsem rodilá pražačka,
nelžu, když řeknu, že les byl můj druhý domov. Většina z mých
spolužáků, ale chodila do lesa tak nanejvýš jednou ročně na houby.
Dnešní děti mají víc věcí, které je udržují pod střechou, to je
pravda, ale škola je od toho neodtrhne. Pokud rodina jezdí na dovolenou jenom
k moři, o víkendech se sedí doma a tábory jsou v hotelech s wifi, změna
školních osnov příliš nepomůže.
0 Nominace Nahlásit |
Podle mě by to bylo ku prospěchu. Já bych podpořil praktické činnosti, ve kterých by se žáci zameřili na zahradničení a také z části na vaření a dílny. Poměr by byl 2:1:1. Také bych zdvojnásobil množství hodin tohoto předmětu a omezil nepříliš potřebnou chemii a trochu i fyziku. Rovněž bych zavedl kroužek zahradničení a více výletů do přírody pořádaných školou.
0 Nominace Nahlásit |
Učit se místo důležitých věcí, kterých je fyzika i chemie plná, jak nakrmit krávu? Tady někomu přeskočilo… Nehledě na to, že ze sta dětí mají doma krávu tak 2… K čemu by jim to asi bylo? Při dnešním stavu hospodářství je pitomost učit se pěstovat brambory. A tablety… Doba se holt mění a to, že je to jink než to bylo za vás neznamená, že je to špatně 😉
0 Nominace Nahlásit |
Školní výuka je špatně nastavena a spoustu věcí se ty děti učí zbytečně. Teoretické znalosti pro všechno, ale tak málo praktických věcí do života. Dnešní generace má tu výhodu, že má internet, protože se tam dozví mnohem potřebnější věci a praktičtější věci, než ve školách. Sám jsem si zažil devadesátá léta jako dítě, když se ještě počítače a technika nedostala tolik do popředí a jsem za to nesmírně rád. Mám totiž ty nejlepší vzpomínky a i přesto jak těžký a složitý život mám, tak jsem měl nádherné dětství, které jsem žil naplno a venku i v přírodě. Hrát si, zkoumat, objevovat, prožívat a hledat a užívat si společnost ostatních dětí. Co bych měl z toho prosedět ty roky u počítačových her? Jaké vzpomínky? Na co pak budou vzpomínat další generace, když budou jen sledovat monitory? Souhlasím s rozšířením osnov a dosazením výuky, která se bude více zaměřovat na praktické věci do života. Je lepší znát všechny díla neznámého Mexického spisovatele nebo umět zatlouct hřebík?
0 Nominace Nahlásit |
Ten vztah k přírodě se opravdu nějak změnil, já když někde kolem mě létá vosa tak klidně ustupují, nemávám rukama jak šílený, máváním hadru ji vyženu s místnosti ven. Když mám doma pavouka tak ho přiklopím kelímkem a vyhodím z okna. Ale děti ? Ty různě piští kvílí jako by je ohrožovalo něco smrtelně nebezpečného, do lesa nepůjdu, jsou tam komáři, k vodě nepůjdu jsou tam hovada. je fakt že dospělý je trošku více v klidu než děti, ale i kluci u toho piští jak holčičky …
0
před 3046 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Škoda, že jsi otázku už uzavřel, napsal bych toho dost, ale určitě by nechybělo na závěr: Zlaté komunistické školství!
Sory, avšak já otázku neuzavřel. Zdá se mně, že po mojí nedávné kritice práce adminů zde zasahuje skřítek jakýsi – asi plivník.
Nominoval jsi Drapa ty, tedy i ty jsi ji uzavřel!
😁
ad Baromut: je škoda, že sis moji otázku nepřečetl pozorně nebo ji nepochopil. A už vůbec nechápu proč ve svém erudovaném stanovisku zmiňuješ zrovna krávu. No jak myslíš, ale podle mých letitých zkušeností je užitečnější umět žít v souladu s přírodou a chápat její harmonii, než upotřebit znalost chemických vzorců v křížovce nebo při randění řešit složitosti jaderné fúze.
ad Dismas: máš pravdu, pokud vycházíš ze současného stále ještě
„tereziánského“ modelu našeho školství, kde základem je biflování a
memorování. Pokud by se však prosadily metody Komenského, pak se
i základní škola může stát hrou a poučením. A to je přece v rukou
pedagogů.
Nyní zdánlivě odbočím: naše dnes už čtyřicetiletá dcera si poblíž
bydliště loni pořídila malou zahradu s chatkou. Do té doby při pobytech
na rodinné chalupě o práce na záhonech zájem prakticky nejevila. A ejhle,
nyní již na svém např. konstatovala, že z koupených nůžek na trávu
měla větší radost než z nové halenky nebo např., že byla na vrcholu
blaha , když si vychutnávala jí vypěstovaný a právě utržený čerstvý
okurek. A věř, že mě i paní to moc těší.