Jak vzniká násilí? Deset stádií genocidy podle profesora Gregoryho H.
Stantona:
Jak se projevuje? A co je možné proti tomu dělat?
překračují etnické či rasové hranice, a propagují toleranci a vzájemné pochopení.
namísto Romové). Vytváření a používání symbolů, které odlišují ohroženou skupinu
(např. Davidova hvězda). Hanlivé U- krajina (nezajímavá, vedlejší, podružná)
Právní zákaz používání hanlivých symbolů a pojmenování.
Odpor státních institucí a občanské společnosti. (Např. V Bulharsku
státní
orgány odmítly poskytnout dostatek Davidových hvězd, a tak se označení
vyhnulo
až 80 procent Židů.)
3. Diskriminace majority – obyvatelstvo obírá ohroženou skupinu o její
plná
občanská práva, nebo jí ztěžuje přístup ke spravedlnosti a rovným
příležitostem.
Je proto nutné trvat na rovnosti všech lidí před zákonem, bez ohledu na
rasu,
náboženství, politické přesvědčení, sexuální orientaci, věk atd.
Bránit právo
jednotlivce žalovat stát.
4. dehumanizace (odlidšťování) majoritné obyvatelstvo popírá lidskost
ohrožené
skupiny. (nazývá ji například zvěří, hmyzem či chorobou.) Dehumanizace
pomáhá
překonat přirozený lidský odpor k vraždě. Představitelé politické moci
a významné
autority ve státě musí důrazně protestovat proti dehumanizácii.
Média,
která šíří takto nenávistné projevy, by měly být zakázány.
5. Organizace – tvoří se oficiálně či neformální ozbrojené skupiny.
Vytvářejí
se plány vraždění. Zakázat členství v neformálních ozbrojených
skupinách.
Bránit těmto skupinám v přístupu ke zbraním.
6. Polarizace – extremisté působí v rámci vlastní skupiny a vyhrocují
její
ideologii. Zaměřují se na umírněné z vlastních řad, kteří se mohou
stát prvními
oběťmi vraždění. Podporovat umírněné křídlo ve skupině, podporovat
lidskoprávní
organizace. Stíhat extremistické vůdce.
7. Příprava – vytvářejí se plány vraždění, které obvykle dostává
eufemistický
název, např. konečné řešení, očištění či protiteroristické
opatření. Distribuují
se zbraně, budují a trénují se armády.
Zbrojní embargo. Stíhání vůdců za podněcování ke genocidě.
8. Pronásledování – oběti jsou odděleny a identifikovány na základě
jejich etnika
nebo náboženství, vytvářejí se seznamy smrti. Majetek obětí propadává
útočníkům,
ony samotné jsou odváženy do táborů či get. Mezinárodní společenství
má jasně
pojmenovat, že bezprostředně hrozí genocida. Mezinárodní vojenská
intervence se
stává oprávněnou.
9. Vyhlazení – vraždění začíná a rychle se stává masovým. OSN nebo
jiná vojenská
zahraniční vojenská síla musí zasáhnout , vytvořit únikové koridory a
bezpečné
zóny pro oběti.
10.Popření – po vražděni vždy následuje popření činu. Zahlazují se
stopy, kopou
se masové hroby, zastrašují se svědci. Pokud popření trvá, je jedním
z nejjistějších
ukazatelů, že masakry se budou opakovat. Důkladné vyšetření genocidy,
postavení její
viníky před vnitrostátní či mezinárodní soud.
Nacionalismus je podle slovníka cizích slov: politický směr a ideologie
vycházející
z přesvědčení o výjimečnosti a zpravidla i o nadřazenosti vlastního
národa. Tento
pojem vznikal v 19. století, pravděpodobně jako důsledek průmyslového
rozvoje
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? annas před 1010 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jak jste uvedl, příčin vzniku násili je mnohem víc.Vše záleží na
morálce lidí a poctu ublíženosti., umění odpouštět atd., nikoliv oko za
oko, zub za zub, ale metaforicky jde o spravedlivé rozhodnutí a potrestání
soudním rozhodnutím, tedy podle zákonných pravidel..
https://karelsykora.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=234267
https://www.odpovedi.cz/otazky/proc-porad-mnoho-lidi-nechape-pravy-smysl-oko-za-oko-zub-za-zub
Není to tak jednoduché.
„Oko za oko“ je zásada známá již z Chamurappiho zákoníku, nejstaršího dochovaného zákoníku světa vzniklého v Babylónii před téměř 3800 lety.
Stejně tak ji převzal hebrejský starý zákon. Židé brali tato slova, jako příměr, princip přiměřenosti. Nemělo by jít o „krevní mstu“, ale o spravedlivý trest vyměřený veřejně.
Pokud budeme brát doslova a utratíme někomu oko za to, co vám udělal , jde o jakousi krevní mstu. Mohla by pokračovat donekonečna. Kdy by se trestání zastavilo? Slepí by přicházeli o oči? Pachatel nemá zůstat bez potrestání.,
Takže o vině by měl rozhodnout nestranný soud. Zvolit trest tak, že přihlédne k přímé škodě či újmě, bolesti, léčení, trvalým následkům atd. .
Spravedlnost je jen jedna, nelze ji podplatit na rozdíl od soudce. Bohužel. . Pachatel se nebojí vlastního svědomí, ale soudu, takže často dělá vše pro to, aby nebyl. dopaden.
Lidská nevědomost a její rodné sestry hloupost a zaujatost jsou sice
nesmrtelné, ale záleží na všech, zda je nechají mluvit. Jenže jaký je
morální obraz naší současné společnosti ?
Doplňuji:
Upraveno dle http://m.rozhlas.cz/…
0 Nominace Nahlásit |
Myslím, že násilí ve velkém měřítku – početné vraždy, genocida apod. páchají pouze psychicky silně narušení jedinci. Normální člověk něco takového prostě nikdy neudělá. Nepočítám třeba vojáky, ale myslím případy, kdy člověk páchá násilí ve velkém měřítku zcela dobrovolně bez příkazů, nátlaku apod.
0 Nominace Nahlásit |
Nemohu souhlasit s bodem dvě. To že Cikán je nesprávně a Rom je správné, vymysleli zmatená media a poplatní zpravodajové. Všichni jsou Cikáni a jen někteří z nich jsou Romové. Takto začíná genocida. Proč nutí Cikánům, že všichni jsou Romové? Někteří z těch soudnějších a mající přehled, ti samotní potvrdí, že Romové jsou jen jedna skupina Cikánů. Žijeme v Česku. Jsme všichni Češi? Já se mezi ně nepočítám, jsem Moravák a co Slezané, Valaši a celá řada dalších. Myslíš si snad že mně uráží, když mně někdo nazývá Moravákem? Naopak uráží mně, když mně nazývá Čechem.
annas | 5913 | |
Drap | 4655 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1664 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1340 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |