Mohou se naučit číst ?
Doplňuji:
Annas.
Děkuji , šlo mně hlavně o to, co je v tom posledním odstavci !
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 8Pro koho je otázka zajímavá? annas, Andělé, johana 56, suaeda, Damiana, fandosaurus, gagaga, terezie.k před 4224 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Odpoveď byla označena jako užitečná
Musí se naučit znaky, odezírat ze rtů. Existují
komunikační systémy vycházející z českého jazyka
Komunikačními systémy neslyšících osob vycházejícími z českého jazyka jsou znakovaná čeština, prstová abeceda, vizualizace mluvené češtiny, písemný záznam mluvené řeči.
Znakovaná čeština využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány jednotlivé znaky, převzaté z českého znakového jazyka. Znakovaná čeština v taktilní formě může být využívána jako komunikační systém hluchoslepých osob, které ovládají český jazyk.
Prstová abeceda využívá formalizovaných a ustálených postavení prstů a dlaně jedné ruky nebo prstů a dlaní obou rukou k zobrazování jednotlivých písmen české abecedy. Prstová abeceda je využívána zejména k odhláskování cizích slov, odborných termínů, případně dalších pojmů. Prstová abeceda v taktilní formě může být využívána jako komunikační systém hluchoslepých osob.
Vizualizace mluvené češtiny je zřetelná artikulace jednotlivých českých slov ústy tak, aby bylo umožněno nebo usnadněno odezírání mluveného projevu osobami, které ovládají český jazyk a odezírání preferují jako prostředek své komunikace.
Písemný záznam mluvené řeči je převod mluvené řeči do písemné podoby v reálném čase.
Tito lidé umí číst, psát bez problémů. A zapomíná se přitom na to, že vlastně hlavním problémem neslyšícího člověka není ani tak to, že neslyší (zvuky, hlasy ptáků, hudbu a tak dále), ale to, že má problém naučit se tu češtinu. To znamená číst a psát s porozuměním.
Abych to ještě jednou shrnula, oni sice dokáží číst, ale nerozumí tomu textu. Dokáží psát, ale jejich textu často nerozumíme my, a nebo ho pochopíme zcela jinak, než oni to mysleli. A proč tomu tak je? Možná nad tím vlastně laici nijak nepřemýšlí, někdy možná ani odborníci, ale tomu tak asi proto, protože si nepoložíme tu otázku: „Tak jak my se učíme češtinu? Jak to, že my ji umíme?“ A my se vlastně učíme od malička odposlechem. Rodiče na nás mluví, okolí na nás mluví, my slyšíme ty zvuky, lidé nás opravují, a touto přirozenou cestou se oni vlastně tu češtinu neučí. Mají ztížené podmínky. A proto potom ty výsledky vypadají tak, jak vypadají.
http://ruce.cz/clanky/2-terminologie
http://ruce.cz/clanky/521-vzdelavani-neslysicich
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?mosoj Nahlásit |
Odpoveď byla označena jako užitečná
Ptáš se jako slyšící, tzn. co zná češtinu a pak se učí znakový
jazyk.
U neslyšících je to naopak, znakový jazyk umějí jako první a teprve
následně se učí to, co ostatní znají už od 1. třídy.
Stejně chybně používáš termín „Znaková řeč“, což je Zákon
o znakové řeči, kdežto neslyšící komunikují „ZNAKOVÝM
JAZYKEM“ – (i tato odborná rubrika se jmenuje Jazyky" a nikoliv
„řeči“), – viz průkazný odkaz:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Znakov%C3%BD_jazyk
První zemí, která schválila znakový jazyk jako svůj oficiální státní
jazyk, se 2. 6. 2011 stal Island.
Čtení neslyšících – Prelingválně neslyšící (tj. kteří
neslyší od narození nebo ohluchli ještě před osvojením řeči) jsou ale
v odlišné situaci. Jako první jazyk mají český znakový jazyk, čeština
je pro ně jazykem druhým. Tak, jako pro většinu z nás angličtina nebo
němčina…
Na druhou stranu je ale psaná čeština pro neslyšící naprosto nezbytou
součástí každodenního života. Většinu informací získávají právě
z psaných textů, učebnic a knih. Kompetence v psané češtině jsou pro
neslyšící velmi důležité a je žádoucí, aby byli schopni číst
s porozuměním. K rozvoji této dovednosti musí ale vynaložit mnohem
větší úsilí než slyšící.
Troufám si ale tvrdit, že pro větší část neslyšících bude mnohem
větší požitek než četba Saturnina, Babičky nebo Malého Prince spíše
sledování například DVD „Awi příběhy“ z roku 2008, kde neslyšící
opravdu krásným znakovým jazykem vyprávějí své originální
příběhy.
http://www.litenky.cz/clanek.php/id-2686/sablona-tisk
Další dvacítka odkazů, kde se téma řešilo – viz zdroj:
http://www.odpovedi.cz/otazky/je-znakova-rec-mezinarodni-nebo-je-v-kazde-zemi-jina
Zdroj: http://www.odpovedi.cz/search?q=znakov%C3%A1%20%C5%99e%C4%8D
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym Nahlásit |
Ad mosoj. Díky za otázku. Nikdy jsem nepřemýšela, jak je to u nich se čtením. Teď už to vím – chybí porozumění textu.
ZÁKON
ze dne 11. června 1998
o znakové řeči a o změně dalších zákonů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
..
§ 3
Znaková řeč
Znakovou řečí se pro účely tohoto zákona rozumí český znakový jazyk a
znakovaná čeština.
Znaková řeč je zde chápána jako nadřazený termín pro dva odlišné termíny, český znakový jazyk a znakovanou češtinu.
Samotný „termín“ znaková řeč má charakter spíše pracovní, obsahově prázdný, odkazující na významy zmíněných dvou termínů. Před přijetím zákona však tento termín označoval ještě lingvisticky neprobádanou komunikaci neslyšících lidí všeobecně.
Tento text je součástí bakalářské práce Karla Redlicha „Neslyšící dítě hluchých rodičů“, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, Čeština v komunikaci neslyšících, Praha 2003.
http://ruce.cz/clanky/188-co-je-znakovy-jazyk-znakovana-cestina
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2651 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1080 | |
Kelt | 1015 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |