Zkráceno podle podobenství
https://www.pronaladu.cz/tri-mala-podobenstvi
Mudrc se ptal svého žáka: „V čem spočívá nejstrašnější tragédie lidského života?“
„Snad v tom, že člověk nenachází odpovědi?“ řekl žák.
„Když nám někdo položí otázku začínající slůvkem PROČ vyvolává to v nás pocity viny a ohrožení,“ říká v rozhovoru Vladimír Tuka, majitel společnosti NeuroLeadership Group, jejíž metody jsou postaveny na poznatcích neurověd o fungování lidského mozku."
Obrázek
Trochu jiný dotaz, jde o podobenství, který souvisí s důležitostí otázky.
Zajímavá 12Pro koho je otázka zajímavá? led, vagra, johana 56, Drap, fcoop, Kepler, Jiří Bohumil, Gestas, independent, aliendrone, Annemone, EKSOT123 před 2247 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Nelze jednoznačně odpovědět. Podle mne se to mění podle průběhu života a podle momentální situace. Oboje je pro život a pro rozvoj společnosti zřejmě neméně důležité.Bez otázek a hledání odpovědí by to dost dobře nešlo.
3Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, annas, aliendrone
před 2247 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pravdu má, podle mého názoru, mudrc.
Ale je ještě rozdíl čeho se otázky týkají a jaký mají obsah.
Každý člověk, i ten „nejjednodušší“ má otázky.
Tragédie je ovšem právě v tom, jaký obsah a čeho se otázky týkají.
Pokud jde o otázky, zjednodušeně, typu třeba existenčního (kde co sehnat,
čeho se najíst, kde a jak bydlet) ty má asi většina lidí, bez ohledu na
inteligenci.
Pokud jde o otázky, opět zjednodušeně, třeba otázky týkající se víry,
života, zrození a smrti, nebo třeba jako máte Vy 🙂, takové otázky mají
většinou pouze lidé s vyšší inteligencí, pro které otázky prvního
typu jsou jednoduché, někdy nepodstatné a většinou na ně odpovědi znají,
nebo si je snadno zjistí.
A k vlastním bodům Vaší otázky:
Bod.1 Ano
Bod.2 Ano
Bod.3 Všechny otázky, jakkoliv položené, jsou vhodné. Nezáleží na
jejich formulaci, záleží pouze na obsahu.
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, johana 56, aliendrone
před 2247 dny
|
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?johana 56 Nahlásit |
Člověk, který nenalézá odpovědi je zvídavý, ale nespokojený, ba
i nešťastný.
Pokud nenalézá otázky, je povahy jednodušší, ale spokojený, ba
i šťastný.
2Kdo udělil odpovědi palec? annas, aliendrone
před 2247 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Netvrdil bych, že „tragédie lidského života“ spočívá právě v nenacházení otázek, omezil bych se na konstatování, že je to tragické. Mira tragičnosti čehokoliv je individuální a závisí na mnohých dalších okolnostech. Co je hrozné pro jednoho, může jiný odbýt pokrčením ramen, jak již zde v odpovědích zaznělo.
Ono je těžké srovnávat např. práci ředitele korporace na výrobu „povolováků na utahováky“ s prací učitele. Je snadné udělat bilanci a zjistit, že jsme v černých číslech (hurá, budou odměny)! Ruku na srdce, když taková korporace ze dne na den ZMIZÍ, tak ve skutečnosti k ničemu světobornému, nenapravitelnému nedojde. To když selže učitel, je téměř jisté, že to DOŽIVOTNĚ ovlivní stovky či tisíce lidských životů (tedy jeho žáků a jejich prostřednictím JEŠTĚ MNOHEM více jiných – teď píši o vlastní zkušenosti)!!
Takže i v tomto významu ANO, ale nikdo PLS po mně nechtějte konkrétní kritéria, JAK SPRÁVNĚ postupovat při „modelování/směrování myšlení“ žáka, jelikož i tohle je individuální a právě ROZPOZNÁVÁNÍ a VÝBĚR vhodných postupů je jeden z klíčových faktorů odlišujících dobrého pedagoga od mizerného.
0 Nominace Nahlásit |
Za tragédii považuji spíše život beze smyslu a zásad.
Je lepší využít každé chvilky než přemýšlet jak žít déle a přitom
být sama mezi lidmi. Otázky a hledání odpovědí jsou součástí daru
řeči, který využívá každý člověk již od malička. Později zjistí
kde a koho se ptát úspěšně…
Upravil/a: johana 56
0 Nominace Nahlásit |
Nehľadaj odpoveď bez otázky. Než otázku položíš, najprv sa zamysli nad jej významom a formuláciou.
1 – Mudrc v podobenstve, podľa môjho laického názoru, poukazuje
práve na rozpornosť ľudského myslenia.
2 – Ano, nielen učiteľ, ale napríklad aj rodič môže takto pôsobiť
sveje dieťa, na žiaka.
Spomínam, ako na dejinách umenia profesorka odložila skripta, vysvetlila
látku a na nasledujúcu hodinu sme mali hodinu otázok a odpovedí nielen
k textu v skriptách ale aj k dostupným materiálom v knižniciach. Takto
nás učila nememorovať odprednášané, ale práve naopak vyhľadávať si
ďalšie dostupné materiály a rozmýšľať nad nimi. Neprekážalo jej, ak
mal niekto inú informáciu, odlišnú od tej „školskej“, práve naopak,
rozdiskutovali sme to a hľadali korene vedomia.
3 -Zaujímalo by ma, táto otázka ma napadla pri písaní tejto odpovedi,
prečo ste položili práve túto otázku. … s pánom Tukom a jeho tu
uvedeným citátom nesúhlasím. U mňa otázky začínajúce „Proč“
nevyvolávaju pocit viny a ohrozenia (asi pretože som „bez citu jako led“),
ale skôr zvýšia zvedavosť, čo zasa ta „annas“ (dosaďte si ľubovolné
meno) chce vedieť, keď dáva takéto otázky? Prečo ich dáva, čo tým
sleduje? To je predsa strašné, nad jej otázkami musí človek rozmýšľať a
ešte chce od nás aj premyslenú odpoveď.
0 Nominace Nahlásit |
Otázek mám furt dost, ale možná, že v některém potřebném směru mi chybí. Chci ale zmínit legrační zážitek, jak jsem se pokoušel zjistit, na jakém principu funguje tepelné čerpadlo. Na netu sice stovky firem podrobně vysvětluje princip tepelného čerpadla, ale to, jak je možný ten zázrak, že studenější věc ohřeje teplejší jsem se nikde nedopídil. Asi všichni byli spokojeni se svým poznáním a žádnou otázku k tomu neměli. Tak jsem to zkusil individuálně se ptát, kolega v práci mi řekl že je to „vobrácená lednička“. Dostatečné asi. Tak jsem to zkusil u studovaného kamaráda, který přímo na toto téma dělal diplomovou práci s využitím tepla příbramských dolů. Bohužel, ani tady jsem nepochodil, věděl své. Nakonec jsem se odpovědi dopídil v z knihovny vyřazené staré přírodovědné knížce pro malé děti.
Ad johana56,
otázku Proč se něco nepovedlo, považuji za správnou. Hledám příčinu, proč jsem třeba spadla, něco rozbila atd.
Ale proč nevyvěsili vlajky, proč lidé nečtou, proč nechodí do kina atd. jsou otázky, na něž neznáme odpověď. Jde jen o domněnky, spekulace atd. Oprvdu působí někdy až nepříjemně.
Můj názor, považuji za vhodnější otázku místo Proč volit otázku – Co soudíte o tom, Jak vidíte, Jak je možné atd.
ALe nikomu nevnucuji, jen konstatuji.
@annas,
ani já svůj názor nikomu nevnucuji.
Spojení 'colombovské otázky" beru spíš v přeneseném významu.
Vím, že správně volená formulace má větší šanci uspět. Jen nehledám
nic špatného v tom, když se někdo zeptá vlastními slovy…
Chápu, mně Váš názor nevadí. Ale opakuji, že se mně nelíbí, jak jsem uvedla , některé otázky typu PROČ.
Pokud někdo vloží jasnou a srozumitelnou otázku, v pořádku.
Proč všichni lžou? Taková otázka zde byla … Kdo to jsou všichni?
Proč když někdo lže, jen se může domýšlet.
Také zpravidla nevkládám „columbovskou otázku“, protože je na otázky
málo písmnek. Někdy ji stylizuje dlouho.
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2650 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1357 | |
led | 1356 | |
aliendrone | 1181 | |
zjentek | 1079 | |
Kelt | 1014 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |