Při spalování uhlí vzniká popel, který zůstává na dně topeniště. Jak se při provozu parní lokomotivy ten popel vyndaval a kam se odkládal?
Zajímavá 4Pro koho je otázka zajímavá? annas, quentos, johana 56, fcoop před 3134 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Popelová jáma se v dobách pravidelného parního provozu vyskytovala v mnoha železničních stanicích, a prakticky v každém depu nebo výtopně. Zde především na konci směny, jinak v souvislosti s doplňováním vody i ve stanicích.
Po cestě bylo plánováno, při pravidelných zastávkách ve stanici, především doplnění vody. Jelikož doplnění vody zabere určitý čas, současně s touto činností bylo možné provádět i vysypání popela z popelníku lokomotivy do popelové jámy, která se právě pro tento účel zřizovala ve stanicích poblíž vodního jeřábu pro zbrojení lokomotivy vodou. Na roštu v topeništi hoří uhlí, Na roštu v topeništi hoří uhlí, které svým vyvíjeným teplem uvádí do varu vodu v lokomotivním kotli. Vyhořelé uhlí, tedy vlastně již popel, struska nebo škvára ( nachází se vespod, na roštu, pod nově přiloženou novou vrstvou uhlí ) je průběžně roštem odsypáváno do popelníku. Je jasné, že popelník není nafukovací, a tak je tedy jej občas vyprázdnit"
Více v odkazu
Dívám se na fotografii a uvědomuji si, že jsem na hlavním nádraží kollem jámy chodila. Ale je to už dávno.
Upravil/a: annas
0 Nominace Nahlásit |
Je to jako v zimě, kdy se celou dobu musí topit.
Prostě se přikládá a odstraňuje popel, a to průběžně.
Při plném výkonu kotle bylo třeba udržovat na roštu živý oheň, včas jej očistit od popela a přebytečné strusky, aby se v kotli udržoval stálý, pokud možno plný tlak.
http://historienakolejich.blog.cz/1001/provoz-a-udrzba-lokomotivy
Upravil/a: quentos
4Kdo udělil odpovědi palec? annas, johana 56, quentos, JájsemRaibek
před 3134 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
V depech byla mezi kolejnicemi jáma, do které se popel z popelníku vysypával.
3Kdo udělil odpovědi palec? johana 56, Drap, JájsemRaibek
před 3134 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek