Historie úprav

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 17.duben 14:03

Popelová jáma se v dobách pravidelného parního provozu vyskytovala v mnoha železničních stanicích, a prakticky v každém depu nebo výtopně. Zde především na konci směny, jinak v souvislst s doplňováním vody i ve stanicíh.

Po cestě bylo plánováno, při pravidelných zastávkách ve stanici, především doplnění vody. Jelikož doplnění vody zabere určitý čas, současně s touto činností bylo možné provádět i vysypání popela z popelníku lokomotivy do popelové jámy, která se právě pro tento účel zřizovala ve stanicích poblíž vodního jeřábu pro zbrojení lokomotivy vodou. Na roštu v topeništi hoří uhlí, Na roštu v topeništi hoří uhlí, které svým vyvíjeným teplem uvádí do varu vodu v lokomotivním kotli. Vyhořelé uhlí, tedy vlastně již popel, struska nebo škvára ( nachází se vespod, na roštu, pod nově přiloženou novou vrstvou uhlí ) je průběžně roštem odsypáváno do popelníku. Je jasné, že popelník není nafukovací, a tak je tedy jej občas vyprázdnit"

Více v odkazu

http://www.trmi­nek.cz/view.php?na­zevclanku=pope­lova-a-odkalovaci-jama&cisloclan­ku=2004080002

Vím, od známé, jejíž muž ještě zažil éru parních lokomotiv. Pravidelně na konci směny – a to v depu – se musela lokomotiva vyčistit, zbavit popela atd., aby ji převzala jiná směna. Jinak se popel vysypával i na nádražích, jak je uvedené výš, podle toho, jak bylo nutné.

Dívám se na fotografii a uvědomuji si, že jsem na hlavním nádraží kollem jámy chodila. Ale je to už dávno.

Avatar uživatele

Odpověděl/a – 17.duben 14:16

Popelová jáma se v dobách pravidelného parního provozu vyskytovala v mnoha železničních stanicích, a prakticky v každém depu nebo výtopně. Zde především na konci směny, jinak v souvislosti s doplňováním vody i ve stanicích.

Po cestě bylo plánováno, při pravidelných zastávkách ve stanici, především doplnění vody. Jelikož doplnění vody zabere určitý čas, současně s touto činností bylo možné provádět i vysypání popela z popelníku lokomotivy do popelové jámy, která se právě pro tento účel zřizovala ve stanicích poblíž vodního jeřábu pro zbrojení lokomotivy vodou. Na roštu v topeništi hoří uhlí, Na roštu v topeništi hoří uhlí, které svým vyvíjeným teplem uvádí do varu vodu v lokomotivním kotli. Vyhořelé uhlí, tedy vlastně již popel, struska nebo škvára ( nachází se vespod, na roštu, pod nově přiloženou novou vrstvou uhlí ) je průběžně roštem odsypáváno do popelníku. Je jasné, že popelník není nafukovací, a tak je tedy jej občas vyprázdnit"

Více v odkazu

http://www.trmi­nek.cz/view.php?na­zevclanku=pope­lova-a-odkalovaci-jama&cisloclan­ku=2004080002

Vím, od známé, jejíž muž ještě zažil éru parních lokomotiv. Pravidelně na konci směny – a to v depu – se musela lokomotiva vyčistit, zbavit popela atd., aby ji převzala jiná směna. Jinak se popel vysypával i na nádražích, jak je uvedené výš, podle toho, jak bylo nutné.

Dívám se na fotografii a uvědomuji si, že jsem na hlavním nádraží kollem jámy chodila. Ale je to už dávno.