Vrtulník může letět těsně nad zemí, kopíruje terén. To se využívá v armádě. Ale využívá se i při záchraně lidí v horách. V Himálaji je mnoho zmrzlých horolezců, které nikdo nedostane dolů. Pomocí vrtulníku by to možná šlo. Do jaké výšky může vyletět vrtulník? Děkuji
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? michalds, aliendrone, EKSOT123 před 362 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Jak tvrdí ChatGPT. Ale…
Musíš si uvědomit, že vrtulník má 2 typy výškového dostupu. Statický, tedy jen pomocí vznosné síly rotoru(ů) a dynamický (využívá další aerodynamické fígle, při kterých je nutný značný (zpravidla) dopředný pohyb.
I „vrtulník rekordman“, který by na Everest vylétl a teoreticky tam MOHL přistát (nějakým nouzovým/havarijním postupem) by z něj již NEZVLÉTL (i kdyby byl nepoškozen). Chyběla by mu k tomu vztlaková síla. 🙂
Problematika vrtulníkového létání je dosti zajímavá a jen samotná kinematika jeho rotoru za letu ti otevře oči v tom, jak to ANI ZDALEKA není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá (v porovnání s letouny s pevnou nosnou plochou, včetně nadzvukových).
BTW – „přízemní let“ (kopírování terénu) je NESTANDARDNÍ letový režim vrtulníku a řadí se k těm VELMI nebezpečným (nikoliv kvůli možné srážce, ale kvůli aerodynamickému „přízemnímu efektu“). Piloti zpravidla mají striktně nařízeno tuto zónu co nejdříve opustit nebo přistát (cca výška 0–20m, záleží na dalších vlastnostech stroje). 🙂
Upravil/a: aliendrone
0 Nominace Nahlásit |
Vrtulníky obecně mohou dosáhnout výšky přibližně 4 000 – 6 000 metrů nad mořem, v závislosti na konkrétním modelu a podmínkách (například teplotě, vlhkosti, atd). Nicméně, vrtulník Eurocopter AS350 Écureuil nastavil světový rekord v roce 2005, když vystoupal do výšky 8,848 metrů (= Mount Everest). Pokud ale nepočítáme rekordní lety, tak moderní užitkové vrtulníky mohou být využívány v horách do nadmořské výšky mezi 4 500 a 6 000 metrů. Však ale vyšší nadmořská výška značně omezuje tah rotoru a tedy následně maximální hmotnost nákladu. To znamená že vrtulníky použitelné například v Himálajích na záchranné práce jsou speciálními druhy, které jsou stavěné přímo na lety ve velkých nadmořských výškách a můžou dosahovat až 7 000 metrů. Tato výška ovšem nelze udělat paušálně pro všechny vrtulníky a všechny podmínky. Také musí být vzato v potaz, že piloti musí být připraveni na lety ve velkých výškách a musí být případně vybaveni kyslíkovými maskami apod. Padající tlak, teplota a vlhkost s výškou také omezují možnosti použití standardních vrtulníků. Také motor vrtulníku musí být přizpůsobený pro práci ve vysoké nadmořské výšce, kde je kyslík řidší. Zkrátka vrtulníky mohou letět vysoko, ale ne tak vysoko jako letadla. Ale pokud jde o terén a další vlastnosti letu, tak se s nimi mohou potýkat mnohem lépe než letadla.
0
před 362 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je to různé, konstrukce je s ohledem na požadovanou dostupnost. Ty co umějí létat v himalájích nejsou zrovna obvyklé. Teoreticky v dostupnosti nic moc nebrání, pokud někdo vrazí prachy do vývoje… Když lidé dokáží navrhnout vrtulník, který by dokázal létat i na Marsu.. 😉
0
před 361 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Dochy>>> Tak to se hromsky pleteš. Nějaké prdítko (dron) s váhou max. jednotky kg nelze srovnávat s opravdovou helinou (schopnou unést náklad jako třeba lidi). Víš, stále tu platí zásadní pravidlo letectví – poměr mezi vzrůstající hmotností se vzrůstajícími rozměry. I když použijeme materiály a pohonné jednotky „z blízké budoucnosti“ (proč ne, když nehledíme na cenu), tak pokud nebudou jako ze špatné sci-fi, tak limity tu JSOU a to dosti silné. 😉 🙂
No jo no… ale hračka ukazuje možnosti 😉 Tak se vrtulník trochu
odlehčí, paliva se mu nechá na 10 minut letu, poladí se motory aby
fungovali v třetinovém tlaku, délka listů se natáhne 3×, anebo se upraví
převody aby se rotor točil 3× rychlejc a je to… Pak už zbývá jen taková
maličkost – jaké materiály tam dát aby se ty listy neutrhli 😉
Ty toho naděláš…
annas | 5283 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2629 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1346 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1061 | |
Kelt | 1005 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |