Avatar uživatele
Brozma

Co to je trojčlenka a jak se počítá?

Zdarec lidi, Poslední dobou se učím na středním škole goniometrické rovnice (rovnice, ve kterých jsou funkce sinus,kosinus,tan­gens,kotangens atd.) a v některých z nich se vyskytla trojčlenka. Normálně bych to sem nepsal, ale problém je v tom, že já nevím, co to trojčlenka je! Když jsem se na to zeptal ve škole, moji spolužáci spustili hurónský smích a učitel mi řekl, že to bych měl vědět z prváku. Když jsem učitelce řekl, že nelžu a opravdu to nevím, řekla mi, „Tak se podívej do svých poznámek z loňska.“ Do svých poznámek z loňska jsem se podíval, ale nic o trojčlence jsem tam neměl. Může mi někdo říct, co to ta trojčlenka je a jak ji vyřešit. Díky moc.
Doplňuji:
Moc díky zzzlatokopko, ale když neuvidím nějaký jednoduchý příklad na trojčlenku vypočítaný, nepochopím to. V tom odkazu je moc pojmů, kterým nerozumím.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 3513 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
arygnoc

hm.
ako ste sa dostal na strednú školu? (povedzte tomu, kto vás prijal, že je idiot – a podajte si ruku)
prečo niekde nerúbete drevo alebo neokopávate repu?


ale k otázke:
trojčlenka ve výpočet, ktorým sa z 3 známych veličín vypočítava štvrtá.
bohužiaľ, musíte niečo vedieť i o úmernosti (nie je to na vás priveľa? – nahliadnite prípadne do učiva pre 4. ročník zš).

;-Q

dúfam, že poznáte všetky písmenká, že vám netreba poslať odpoveď v mp3.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
zzzlatokopka

http://www.ma­tematika.cz/troj­clenka
Doplňuji:
Tak to mohu pouze doporučit, aby sisi zopakoval základku:-)

Trojčlenku se na druhém stupni učí:-)

Upravil/a: zzzlatokopka

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
zelí

Je to jednoduché. Příkald: koláč je rozdělen na 5 dílů. Na kolik dílů jsou rozděleny 2 koláče?
Formální zápis vypadá takto:
1koláč…5dílů
2koláče…x dílů
Výpočet : (5×2)/1=10
Samozřejmě šlo by to úvahou, ale o tom to teď není. Já si to pamatuji, že to co je do kříže se vynásobí, zde 5 a 2 a co je nad sebou se dělí, zde 1. SNad jsem to řekl srozumitelně. Jinak trojčlenka se možná učí i na Zš.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Frogman

Stručně řečeno, trojčlenka je, dá se říct, takový fígl, kterým se snáze a rychleji počítají příklady.

Typický příklad:
Jdete do obchodu koupit zásoby limonády. Za 100 korun jste koupili 5 láhví limonády. Kolik limonád byste koupili, kdybyste měli 200 korun?
___
Obyčejné složité a pomalejší řešení:
100 korun = 5 láhví
100 korun / 5 láhvemi = 20 korun
Takže 20 korun stojí 1 láhev.
Otázka zněla: „Kolik limonád byste koupili, kdybyste měli 200 korun?“.
200 korun / 20 korunami = 10 limonád
▬▬▬▬▬▬

výsledek

Tohle doufám zvládáš…

Teď řešení trojčlenkou:

100 korun = 5 limonád
↑ 200 korun = ? limonád ↑
_____________­________
? limonád / 5 limonádami = 200 korun / 100 korunami

5 limonád * 200 korun
? limonád = ––––––––––––––––––– = 10 limonád
100 korunami ▬▬▬▬▬

výsledek

Chápeš to aspoň trochu? Mimochodem, tohle se učí už v 7. třídě. ;)
Doplňuji:
Trochu se to rozházelo, mělo to vypadat takhle: http://i59.ti­nypic.com/2rvzcbs­.jpg

Upravil/a: Frogman

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
cochee

Já nemám přehled, co se v současnosti učí v matice, ale pro zajímavost: byl jsem „obětí“ tzv. nové školní koncepce, vyznačující se mmj. tím, že základem matematických osnov na ZŠ byly množiny. Jedná se o 70. léta min. století. O trojčlence nebylo vidu ani slechu a na druhém stupni (byla to tuším 7. třída) naše matematikářka usoudila, že by byla ostuda, kdybychom vyšli ze základky a neznali trojčlenku, tak nám ji jen tak mimochodem, zcela mimo školní osnovy, jednoho dne načrtla. Jinak bych o ní taky nevěděl. Internet tehdy nebyl a mezi mé koníčky nepatřilo půjčovat si učebnice staré školní koncepce a studovat je.

před 3513 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Tak on je to úplně obyčejnej výpočet s přímou úměrností… „Když 10 rohlíků stojí 30 korun, kolik stojí 25 rohlíků“…
Jen se to učí jako řešení rovnic, či přímá úměra a pak když je člověk najednou konfrontován s pojmem „trojčlenka“ tak neví která bije… Když mu to někdo začne vysvětlovat jak debilovi, tak si práskne do čela a řekne „Jó, tahle prkotina, že je TA trojčlenka?“

před 3512 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
zzzlatokopka

Ary „v MP3“ jsem se málem počůrala smíchy:-DDDDDDD

před 3513 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

No já zas nevidím důvod proč někoho takovýmhle způsobem ponižovat. Je fakt, že trojčlenku umí prakticky každej kdo prolez základku. Ale přinejmenším v určitý době se to neučilo pod názvem „trojčlenka“. Pak samozřejmě když někdo pojem „trojčlenka“ použije jako samozřejmost, někdo jinej tím může být zmatenej. Klidně může zvládat v pohodě integrály, ale tento pojem mu nemusí nic říkat. V učebnicích, podle kterých jsem se kdysi učil já, slovo „trojčlenka“ zaručeně nebylo.

před 3512 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
arygnoc

😉 niekedy sa zadarí.

;-Q

před 3513 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Frogman

Že jo…! :DDDDDDDDD

před 3513 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
JájsemRaibek

Jo za tu odpověď by zasloužil metál :)

před 3513 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek