Zdarec lidi, Poslední dobou se učím na středním škole goniometrické
rovnice (rovnice, ve kterých jsou funkce sinus,kosinus,tangens,kotangens
atd.) a v některých z nich se vyskytla trojčlenka. Normálně bych to sem
nepsal, ale problém je v tom, že já nevím, co to trojčlenka je! Když jsem
se na to zeptal ve škole, moji spolužáci spustili hurónský smích a učitel
mi řekl, že to bych měl vědět z prváku. Když jsem učitelce řekl, že
nelžu a opravdu to nevím, řekla mi, „Tak se podívej do svých poznámek
z loňska.“ Do svých poznámek z loňska jsem se podíval, ale nic
o trojčlence jsem tam neměl. Může mi někdo říct, co to ta trojčlenka je
a jak ji vyřešit. Díky moc.
Doplňuji:
Moc díky zzzlatokopko, ale když neuvidím nějaký jednoduchý příklad na
trojčlenku vypočítaný, nepochopím to. V tom odkazu je moc pojmů, kterým
nerozumím.
ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce
Zajímavá 0 před 3513 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
hm.
ako ste sa dostal na strednú školu? (povedzte tomu, kto vás prijal, že je
idiot – a podajte si ruku)
prečo niekde nerúbete drevo alebo neokopávate repu?
ale k otázke:
trojčlenka ve výpočet, ktorým sa z 3 známych veličín vypočítava
štvrtá.
bohužiaľ, musíte niečo vedieť i o úmernosti (nie je to na vás
priveľa? – nahliadnite prípadne do učiva pre 4. ročník zš).
;-Q
dúfam, že poznáte všetky písmenká, že vám netreba poslať odpoveď v mp3.
5Kdo udělil odpovědi palec? Děda Louda, JájsemRaibek, Frogman, gecco, zzzlatokopka
před 3513 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
http://www.matematika.cz/trojclenka
Doplňuji:
Tak to mohu pouze doporučit, aby sisi zopakoval základku:-)
Trojčlenku se na druhém stupni učí:-)
Upravil/a: zzzlatokopka
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, JájsemRaibek, gecco
před 3513 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Je to jednoduché. Příkald: koláč je rozdělen na 5 dílů. Na kolik
dílů jsou rozděleny 2 koláče?
Formální zápis vypadá takto:
1koláč…5dílů
2koláče…x dílů
Výpočet : (5×2)/1=10
Samozřejmě šlo by to úvahou, ale o tom to teď není. Já si to pamatuji,
že to co je do kříže se vynásobí, zde 5 a 2 a co je nad sebou se dělí,
zde 1. SNad jsem to řekl srozumitelně. Jinak trojčlenka se možná učí
i na Zš.
0 Nominace Nahlásit |
Stručně řečeno, trojčlenka je, dá se říct, takový fígl, kterým se snáze a rychleji počítají příklady.
Typický příklad:
Jdete do obchodu koupit zásoby limonády. Za 100 korun jste koupili 5 láhví
limonády. Kolik limonád byste koupili, kdybyste měli 200 korun?
___
Obyčejné složité a pomalejší řešení:
100 korun = 5 láhví
100 korun / 5 láhvemi = 20 korun
Takže 20 korun stojí 1 láhev.
Otázka zněla: „Kolik limonád byste koupili, kdybyste měli
200 korun?“.
200 korun / 20 korunami = 10 limonád
▬▬▬▬▬▬
↑
výsledek
Tohle doufám zvládáš…
Teď řešení trojčlenkou:
100 korun = 5 limonád
↑ 200 korun = ? limonád ↑
_____________________
? limonád / 5 limonádami = 200 korun / 100 korunami
5 limonád * 200 korun
? limonád = ––––––––––––––––––– =
10 limonád
100 korunami ▬▬▬▬▬
↑
výsledek
Chápeš to aspoň trochu? Mimochodem, tohle se učí už v 7. třídě.
;)
Doplňuji:
Trochu se to rozházelo, mělo to vypadat takhle: http://i59.tinypic.com/2rvzcbs.jpg
Upravil/a: Frogman
1Kdo udělil odpovědi palec? zzzlatokopka
před 3513 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Já nemám přehled, co se v současnosti učí v matice, ale pro zajímavost: byl jsem „obětí“ tzv. nové školní koncepce, vyznačující se mmj. tím, že základem matematických osnov na ZŠ byly množiny. Jedná se o 70. léta min. století. O trojčlence nebylo vidu ani slechu a na druhém stupni (byla to tuším 7. třída) naše matematikářka usoudila, že by byla ostuda, kdybychom vyšli ze základky a neznali trojčlenku, tak nám ji jen tak mimochodem, zcela mimo školní osnovy, jednoho dne načrtla. Jinak bych o ní taky nevěděl. Internet tehdy nebyl a mezi mé koníčky nepatřilo půjčovat si učebnice staré školní koncepce a studovat je.
Tak on je to úplně obyčejnej výpočet s přímou úměrností…
„Když 10 rohlíků stojí 30 korun, kolik stojí 25 rohlíků“…
Jen se to učí jako řešení rovnic, či přímá úměra a pak když je
člověk najednou konfrontován s pojmem „trojčlenka“ tak neví která
bije… Když mu to někdo začne vysvětlovat jak debilovi, tak si práskne do
čela a řekne „Jó, tahle prkotina, že je TA trojčlenka?“
No já zas nevidím důvod proč někoho takovýmhle způsobem ponižovat. Je fakt, že trojčlenku umí prakticky každej kdo prolez základku. Ale přinejmenším v určitý době se to neučilo pod názvem „trojčlenka“. Pak samozřejmě když někdo pojem „trojčlenka“ použije jako samozřejmost, někdo jinej tím může být zmatenej. Klidně může zvládat v pohodě integrály, ale tento pojem mu nemusí nic říkat. V učebnicích, podle kterých jsem se kdysi učil já, slovo „trojčlenka“ zaručeně nebylo.