Dost by mě zajímalo, co kdysi jedla středověká smetánka. Dochovaly se nějaké záznamy, co jedli kdysi čeští králové?
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? Odpovědi.cz, annas, Filip84 před 884 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Ano, cosi je.
Tak, nejprve, úvodem, o čem byla pozdně středověká kuchyně:
Kuchyně měla otevřené ohniště, sporáky ještě nebyly, takže se buďto vařilo v kotlíku na ohni, nebo se peklo.
Vysoká šlechta měla dostatek masa, a většinu toho masa tvořila zvěřina. V té době ještě nebylo nevolnictví, většina poddaných měla, pořád, úlevy z plnění robotních povinností, daní etc., v příčině kolonisace, takže stoly zásobovaly, především, hluboké hvozdy. Středověké lesy, nebo jinak: lesy až do konce 17. století, připomínaly spíše prales, než kultivovaný les v dnešním slova smyslu, a naše území bylo mnohem více zalesněné, takže to byla opravdu bohatá zásobárna čerstvého masa.
Ještě nebyl objeven Nový svět, takže nebyla rajčata, zemčice, melouny, papriky, fazole. V té době se nepěstoval špenát, řeřicha, hlávkový salát, tykve. Mrkev vypadala jinak, určitě nebyla červená, kořeny nebyly, silné, takže se používala pouze nať jako koření. To samé platilo pro řepu: byla tenká a jedly se jenom listy, a u nás se v té době pravděpodobně vůbec nepěstovala.
Co bylo, naopak, více obvyklé, byla cibule a česnek, pastinák, lebeda, kopřiva, pampeliška, kozlík, polníček, řepka, řeřicha, šťovík, potočnice, bolševník obecný, dobromysl, pelyněk. Jedlo se více luštěnin: hrachu, čočky a bob obecný. Samozřejmě zelí, arciť nevíme, zda šlo o kapustu, nebo o zelné hlávky, okurky, hořčice a křen se pěstovaly.
S kořením to bylo asi takto: byla sůl, a sůl byla dostupná pro všecky vrstvy obyvatelstva, arciť se solilo méně, než dnes. Byl pepř, ale pepř byl docela drahý, protože u nás se prakticky nepěstoval, možná při pár klášterech, a veškerou spotřebu dováželi kupci od Arabů, takže cena pepře se rovnala, nebo mírně přesahovala, ceně zlata. Byl koriandr, skořice, kopr – to všecko už od starých Římanů. Hodně se používal zázvor, akorát Ti neřeknu, jak hodně už tehdy, ale středněčeská kuchyně např. hrách vařila vždy se zázvorem. Nebyla vanilka, nové koření, chilli. Paprika se sehnat dala, sušená, ale velice drahá, prodávali jí Arabové.
Za tím, že naše jídlo chutná tak, jak chutná, stojí střední a moderní francouzská gastronomie. Základy technologických postupů položil François Pierre de la Varenne (roux, bouquet garni, redukce, čištění vaječnými bílky, základy sauce hollandaise), Marie-Antoine Carême (soufflé, pommes frites, espagnole, velouté, allemande, béchamel), jemu pak vděčíme za obvyklou sestavu menu, jako polévky, maso se zeleninou, ryby, drůbež atp., no a potom Georges Auguste Escoffier, podle kterého se vaří, v základu, prakticky všecky receptury: vývary, consommé, consommé double, ragout v našem pojetí, fond brun, fond blanc, demi glace etc. etc.
Středověká kuchyně byla mnohem prostší v tom, že stála na mnohem méně sofistikovaných kulinářských postupech. Pokud bys to chtěl zažít, tak haute cuisine není ovlivněna např. arménská tradiční kuchyně, nebo kuchyně korejská. Máš vývar, kde Ti plave kus mrkve, kus kuřecího stehna – neobraného, chrupavky v tom, atp.
Nám se dochovalo menu, které Karel IV. jedl 5. ledna 1378:
Oběd
první chod – polévka na německý způsob s mandlemi, zajíc na černo,
malé paštiky, hovězí maso
druhý chod – pečeně na více způsobů, žlutá omáčka, čerstvé
mandlové mléko, norské pirožky (jakési placky plněné masem, sýry a
ovocem) a lombardské koláče
mezichod – kančí ocásek
třetí chod – růžová polévka, housata a tuční kapouni se žampiony a
drůbeží omáčkou, pšeničná kaše s vejci a zvěřina
mezichod – slepice do zlatova vypečené, zelené a žluté omáčky, masové
knedlíčky
Večeře
první chod – slabý vývar z kančího masa, bílou polévku s vejci,
ragú z králíka a říční house, omáčku v misce z chlebové kůrky
druhý chod – pečeně na více způsobů, pečivo s masovou náplní
z králíků a tučných kapounů, tvarované drobné pečivo, mořský okoun
s bílou a zelenou omáčkou
třetí chod – zelené a žluté palačinky, sladké koláče a drobné
pečivo, jemná zelená omáčka, housátka v kořeněné omáčce,
takzvané šalše.
Tak:
Polévka na německý způsob: může znamenat prakticky cokoli, tehdejší pojetí „německý“ nezahrnovalo pouze Říši, ale i naše německy hovořící obyvatele, obyvatele Rakous etc., nicméně, hlavní potravinou v Německu bylo proso, tak je pravděpodobné, že to byla nějaká polévka z prosa s mandlemi, ale taky nemusela, třeba někdo bude vědět víc.
Zajíc na černo: „na černo“ je rozmarýn, tymián, pepř a povidla (švestky). Všecko z toho bylo ve středověku dostupné, takže, až na méně propracovaný postup, lze očekávat, že to chutnalo velmi podobně, obecně ale to jídlo bylo asi více kořeněné (podle notulí, oučtů, jo, kolik toho koření šlechta spotřebovala). Obecně černá omáčka ve středověku byla: uvař sušené švestky, tlučený suchý černý chleba, voda s octem.
Paštiky: neměly s dnešní paštikou nic společného, byly to gnocchi („ňoky“) z najemno nasekaného masa (mlýnky nebyly), obalené v mouce a smažené na plechu.
Hovězí maso: to až dneska je z toho „nóbl“ krmě, ještě v padesátých letech tomu bylo naopak: vepřové bylo dražší. Pokud se dostalo hovězí na královský stůl, bylo asi pečené, z nějakého zvláštního chovu (ne stará kráva, co už nedojí) a lepší kusy masa.
Pečeně na více způsobů: prostě rozličné druhy masa (asi zvěřiny, jinak by to napsali) upečeného nad ohněm.
Žlutá omáčka: upečená játra se smíchala s dvěma krajíci bílého chleba, roztlučeného v hmoždíři. Zalilo se to hovězím vývarem, přecedilo a propasírovalo, a pak se v to vrazily veverky, tlučený pepř, tlučený zázvor, muškátový květ a sůl. Zdobilo se to smaženými jablky. Ovšem je pravděpodobné, že na královský stůl se to, nějak, vylepšilo či upravilo, tohle fakt nevím.
Lombardské koláče: recept máš ve zdrojích, ale na 99% jde o chybný překlad a Karel IV. dostal Lombard Chicken Pasties (máš taky odkaz ve zdrojích), což jsou taštičky z těsta plněné směsí koření, kuřecího masa, slaniny a vajec.
Růžová polévka: Když růžová polévka, tak z růžové vody, anžto růžová voda byla Schlager a dělala se z ní růžová kaše. Růžová voda se opravdu vařila z růží, čerstvé růžové listy se omyly teplou vodou a utloukly v hmoždíři. Pak se to vrazí v pánev a vrazí se do toho 2–3 hrsti mouky. Do kotlíku se vrazí 1/2 pt bílého vína, přidá se med, do pánve se přisype skořice a zázvor, a to vše se přendá do kotlíku s vínem. řádně míchá, aby se to nesrazilo a omastí máslem, a na míse ozdobí utlučeným anýzem. Ale jakou polévku z toho navařili, to fakt nevím! 🙂
Zelená omáčka: máš ve zdrojích. Obecně je to studená omáčka ze zelených bylin, ale jakých a výsledná podoba se liší podle lokality. Tehdy, ještě, francouzská kuchyně neměla takové renomé, takže opravdu nemohu vědět, co císaři a králi naservírovali. Ale jinak je to staré, antické, jídlo.
Ragout z králíka: Ragout ve středověku neměl s dnešním „ragů“ téměř nic společného. Bylo spíše podobné Daube de boeuf (máš ve zdrojích), prostě „gulyás“ z masa, nějaké zeleniny, asi spousty koření, pomalu dušený.
Bílá omáčka: s největší pravděpodobností je to „pramáti“ bechamelu: Salsa Colla au Colletta, ovšem jak sofistikovaná, to mi není známo. Já znám „bílou omáčku“ až jako vynález Philippe De Mornay, který ale žil v letech 1549 – 1623. Takže: bohužel.
Šalše: popis máš ve zdrojích. Chlebová střída ve víně, či šťávě z pečení masa, a pak různé koření.
Hostina je to řádná, není se čemu divit, že Karel IV. trpěl pakostnicí. Úplně chybí kaše, které byly, dá se říci, základem středověké kuchyně, takže krmě doslova a do písmene královská.
https://www.ceskestavby.cz/clanky/zahradky-nasich-predku-jaka-zelenina-se-u-nas-pestovala-v-praveku-a-stredoveku-28238.html
https://www.insider.com/where-did-the-first-vegetables-come-from-2018-9#kale-brussels-sprouts-broccoli-cauliflower-cabbage-and-kohlrabi-all-share-the-same-great-grandparent-7
https://eurozpravy.cz/magazin/256950-tajemstvi-odhaleno-jake-koreni-pouzivali-nasi-predci/
https://www.worldhistory.org/article/1777/the-spice-trade--the-age-of-exploration/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Pierre_La_Varenne
https://cs.wikipedia.org/wiki/Marie-Antoine_Car%C3%AAme
https://www.britannica.com/biography/Auguste-Escoffier
https://chefsimon.com/gourmets/chef-simon/recettes/fond-brun-rapide
https://www.cuisinealafrancaise.com/fr/recettes/sauces-et-condiments/sauces-de-base/fond-blanc
http://naenara.com.kp/index.php/Main/index/en/society
https://radiozurnal.rozhlas.cz/takhle-vypadalo-menu-krale-a-cisare-karla-iv-zadne-pecene-vrany-ani-bobri-6236126
https://www.tessloff.com/was-ist-was/geschichte/mittelalter/was-assen-die-menschen-im-mittelalter.html
https://www.tradicnirecepty.cz/lombardsky-kolac/
https://historydollop.com/2017/07/16/lombard-chicken-pasty/
https://en.wikipedia.org/wiki/Green_sauce
https://cuisine.journaldesfemmes.fr/recette/310095-daube-de-boeuf-de-ma-grand-mere
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rago%C3%BBt
https://sarkabayerova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=393170
4Kdo udělil odpovědi palec? Rocker, seraphico, Dvorní šašek, bobi12
před 884 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Upřesním odpověď Filipa84. Menu, které uvedl , uspořádal císaři Karlův synovec a tehdejší francouzský král Karel V., 6. ledna 1378.
Francouzské zdroje
https://www.historia.fr/gastronomie/les-petits-plats-dans-les-grands
Hostina Karla V. Moudrého
6. ledna 1378, v den Zjevení Páně, uspořádal král Karel V. Moudrý hostinu na počest českého císaře Karla IV. a jeho syna Václava, krále římského. Jídlo se koná ve velkém sále paláce za přítomnosti soudu a značného zástupu hodnostářů.
6. ledna 1378 uspořádal francouzský král Karel V. hostinu na počest
svého hostitele, císaře Karla IV
https://www-historia-fr.translate.goog/gastronomie/les-petits-plats-dans-les-grands?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc
Královské chutě: Co miloval král Karel IV. a čemu bychom se dnes hodně
divili?
https://www.ctidoma.cz/historie/kralovske-chute-co-miloval-kral-karel-iv-cemu-bychom-se-dnes-hodne-divili-67027
Král Karel IV. nebyl podle všeho v jídle příliš vybíravý. Když právě nepořádal žádnou hostinu a jedl jen sám, bývalo jeho jídlo dokonce velmi podobné tomu, jaké měli lidé v podhradí. Jakmile ale šlo o vzácnější příležitost, ničeho na jeho stolech nebylo málo. A to platilo i o takové vzácnosti, jakou tehdy bylo koření. Pro dvůr krále a dokonce i císaře římského takové velikosti a pověsti, jakým Karel IV. bezesporu již ve své době byl, nebylo velkým problémem dostat téměř cokoliv a odkudkoliv.
A tak zatímco si chudí lidé i střední vrstvy mohli jídlo dochutit většinou jen místním kořením, panovníkovi hosté ochutnávali jídla kořeněná dokonce šafránem, pepřem a dalšími (na tehdejší dobu) zajímavostmi. Když si ale mohl sám král vybrat – a to on jistě mohl – jako vášnivý lovec vždy na svém stole uvítal zvěřinu, ale nevyhýbal se ani vepřovému masu nebo rybám. A to všechno také vedlo k tomu, že jej ve druhé polovině života trápila dna, přezdívaná příznačně jako „nemoc králů“. Největší radost mu ale kuchař udělal paštikou,
Paštika, kterou si kuchař dovolil položit před krále, vypadala docela jinak. Mohla to být třeba paštika s kaštany, sušenými slívami a lístky levandule. Že si takovou neumíme představit? Možná ne, ale rozhodně můžeme králi Karlu IV. věřit, že si i díky svému pobytu ve Francii, která už tehdy měla s gastronomií své zkušenosti, dokázal vybrat jen to nejlepší. Tak třeba do takovéto paštiky patřilo maso z divočáka, ale také kachní játra, červené víno, medovina, zelenina, sušené švestky, pečené kaštany a hned několik druhů koření. Jestli bychom si na královském jídle ale dnes pochutnali, to není tak jisté. Tehdy se, alespoň na Karlově dvoře, téměř při každém vaření používal ocet a kuchař jím prý rozhodně nešetřil.
Evropské recepty na královském stole
Jako panovník král Karel IV. projel, ať už ze zájmu nebo díky svým vladařským povinnostem, mnohé země Evropy. A jako znalec a vyznavač dobrého jídla také neváhal přivézt si domů nové recepty, podle kterých mu potom kuchaři připravovali třeba lotrinský slaný koláč s masem a vínem, zapečeným do chlebového těsta, ale i další pokrmy, o kterých se většině jeho poddaných ani nezdálo. .
Čím král Karel IV. taková jídla zapíjel? Ví se o něm, že byl milovníkem vína, a to nejen toho z Burgund, nad kterým poseděl podle známé básně Jana Nerudy i s Buškem z Velhartic. A aby bylo vína dost, přikázal dokonce v roce 1358 nejprve v Praze a potom i v dalších královských městech prakticky na všech příhodných místech vysazovat vinice. Ostatně víno tehdy plnilo i funkci léku a doktoři jej předepisovali jak k pití, tak i k potírání a čištění ran. Jeho výroba se s tou dnešní také nedá porovnávat, a proto ani jeho chuť nemůže být stejná. Podle odborníků byla minerálnější a zemitější, podle Jana Nerudy zprvu trpká.
Pokrmy, které císař dostával na stůl, tak musely být v souladu s křesťanským učením jeho doby. Ve 14. století se totiž věřilo, že hodnotnější, kvalitnější a zdravější ingredience jsou ty, jež jsou blíže k Bohu. Naopak nízké rostliny nebo dokonce kořeny, hlízy a bulvy, jsou blízko peklu, a tedy nehodnotné. V jídelníčku Karla IV. tak chyběla veškerá kořenová zelenina. Často si však pochutnával na drobném ptactvu, rybách a ovoci.
Bohužel se nedochovaly záznamy o tom, jak se Otec vlasti stravoval mimo
protokol. Víme však, že v běžný den měl doporučeno snídat jen lehce a
během dne sníst jen jeden velký pokrm. Pravidelně také dodržoval půsty a
jedl postní jídla. Na jeho dvoře se přísně kontrolovala čerstvost
potravin. Jídla byla jednoduchá, nebyla přesolená, příliš sladká a
překořeněná. Důvod byl prostý. V záplavě koření se dal snadno ukrýt
jed.
https://www.dotyk.cz/magazin/karel-iv-strava-30000128.html#:~:text=Historik%20a%20profesor%20Petr%20%C4%8Cornej%20p%C5%99edpokl%C3%A1d%C3%A1%2C%20%C5%BEe%20se,dominoval%20olivov%C3%BD%20olej%2C%20b%C3%ADl%C3%A9%20v%C3%ADno%20a%20b%C3%ADl%C3%A9%20maso.
Upravil/a: annas
3Kdo udělil odpovědi palec? vagra, Drap, Dvorní šašek
před 883 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Císař měl několik oblíbených pochoutek. Například štiku s mandlovou nádivkou, anebo takzvaný rissoles – mleté kapří maso doplněné bylinkami, kořením a zeleninou. Mezi další oblíbená jídla Karla IV. patřila hustá masová polévka, ragú z dušeného masa, masové krokety, srnci, kanci, zajíci, koroptve, veverky a prasečí ouška.
Z dezertů typických pro zmiňované období bych připomněl jáhlovou varmuži, což je jáhlová kaše ochucená medem a ovocem. Dále hrách vlaský v homoli, který na dnešní dobu představuje ne úplně typickou kombinaci surovin – a sice hrách, med, rozinky, sádlo a trochu šlehačky na dochucení. Z těchto komodit se připravila taková homole, mající podobu dnešního dezertu.
1Kdo udělil odpovědi palec? Dvorní šašek
před 884 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Shodou okolností jsem narazil na tento článek:
https://www.dotyk.cz/magazin/strava-chudych-za-karla-iv-21000728.html
Na něm se dá přesně illustrovat, v čem je problém historického bulváru.
Stravu poddaných 13. století bychom asi opravdu pozřeli leda tak v nouzi nejvyšší, a to ještě s velkým sebezapřením, ale ne ani tak kvůli jejímu složení, to bylo, až na nějaké nuance, jako např. solení popelem v případě nedostatku soli, pro nás nezvyklé, ale určitě snesitelné, krátkodobě, v nouzi, ale spíše kvůli tehdejším hygienickým standardům. Ne, že by žádné nebyly, to v antickém Římě to bylo, s největší pravděpodobností, horší, ale pro nás by byly prostě nesnesitelné, a vlastně i životu nebezpečné (proto je absolutní utopie cestování v čase: nás by zabila nějaká středověká bakterie, či virus, no a návštěvníka ze středověku zase naše mutace influensy, nebo „ta choroba“).
Jinak je článek úplně o ničem. Proč? No, protože o ničem moc nevypovídá. Bez urážky k autorům, ale tohle mohli opsat, v podstatě, z pozdně renaissančních, či raně barokních, notulí patrimoniální správy, o vyvařování pro chasu. Nic moc extra se nezměnilo, to až o desítky let později přibývají zemčice a jiné poživatiny z Nového Světa, jediným rozdílem, oproti 14. století, byla větší dostupnost pepře, i soli, a ve svátek snad i kousku cukru (ten byl ve středověku extrémně drahý).
Ale takhle rozhodně nevypadala strava poddaných kolonisujících třeba u nás, nebo na Osoblažsku (taky manské léno olomouckých biskupů, původně, taky kolonisováno Brunem ze Schauenbergu, etc.), paradoxně měla mnohem více masa, nebo spíše „masa“, jako veverek, chroustů, raků, atp. Protože poddaní dostali úlevy, aby zkolonisovali (pra)les, tak provedli, a než něco urostlo, a se uchovalo, tak je ten les musel uživit, v zásobě měli leda tak sůl a nějaké obilí.
Obecné představy o tom, že pro spodní vrstvy pozdně středověké společnosti bylo maso „svátkem“, možná vezmou za své (ale možná taky ne). Ony papíry jsou jedna stránka věci: středověk byl, podle všeho, mnohem světštější, než by si církev, ale i panstvo, přáli, takže papír musel snést hodně (podle zásady: papír snese všecko!). Moc archeologických výzkumů na to není, protože ty se zaměřují, obecně, na „velké“ dějiny, prostě, na něco úplně jiného. Nicméně, asi dva roky zpátky jsem četl report (odborný, ne článek bulváru), že vedli vykopávky, sice za úplně jiným oučelem, v podhradí, někde v Království Českém, no a vykopali spoustu kostí, hovězích, vepřových, drůbeže, a z expertis tak nějak vyplynulo, že byly ohlodané, tedy upečené, uvařené a snězené, a s největší pravděpodobností tam, ne, že by to byly zbytky z hradu, proto je klidně možné, že se časem ukáže, jak to v historiografii bývá, že všecko bylo, tak trochu, hodně jinak.
Abych ještě vysvětlil, o co jde: já nemám nějak fenomenální historiografické znalosti v tom směru, že bych věděl na každý den a rok, kdo se narodil, kdo zrovna natáhl brka, kde byla jaká bitva, a podobné věci. Mne to ani nějak extra nezajímá a nevidím sensus se v tom hrabat: je to, na faktografické úrovni, zpracováno dostatečně, a kdo chce, fakta si najde.
Já se pídím po historiografických faktech, která mi rozkrývají běžný obraz společnosti a umožňují pochopit souvislosti sociologické, psychologické, kriminologické, penologické, politologické etc. etc.
A, zase, nejde o ethnografii, já nemám bytostnou potřebu se zabývat svérázem života obyvatel té, či oné, osady, detaily krojů, nebo něčím podobným. Mé znalosti, např., našeho, tzv. valašského, kroje jsou velmi praktické, kusé: já vím, co ten kroj obsahoval, nevím, jak se jednotlivým částem přesně říkalo (budu-li to potřebovat vědět, vím, kde to najdu), pro mne je mnohem podstatnější to, co ten kroj vypovídá o sociálním postavení, například.
Takže se mnou by nikdo nechtěl jít na zámek, nebo do archivu. Protože je to strašná nuda, já se pídím po věcech, co nikoho nezajímají: po účtech patrimoniální správy, spisech výkonu trestního práva patrimoniální správy (zejména „přestupkového“, tj. drobné dellikty, výprasky, pokuty, krátké žalářování, protože hrdelní právo mám, prakticky, nastudováno, včetně dostupných smolných knih, pramenů moravského zvykového práva atp.). Navíc, většina prohlídkových tras je historiografickou pornografií: to se, za bolševika, svezl inventář z různých zámků / hradů, seskládalo se to nějak tak, aby to odpovídalo pravdě Strany (tj. šlo na tom ukazovat, jak ta šlechta vykořisťovala prostý lid), takže absolutně bezcenná. Většina zámků prošla rozsáhlými rekonstrukcemi v 19. století (byly prachy, protože průmyslová revoluce), což vidět nepotřebuju, to je, jak kdybych se šel podívat do bytu s inventářem z 80. let: já ho znám.
Proto mám, relativně širokou (ale pořád ne ucelenou) představu o životu lidí 17. a 18. století. Vím, například, jaká byla průměrná spotřeba masa šlechty ve Francii za Louie XIV. a XV. (no, 900 – 1,050 g na osobu a den, včetně kojenců, takže reálně víc), a docela i u nás (ani ne polovina). Vím, třeba, že průměrně měla šlechtična Zierotinů, v jednom okamžiku, maximálně dvoje až troje šaty, nebo, že celé panství se dalo, pokud jeho vlastník krachoval, se dalo, na přelomu 18. a 19. století, koupit klidně i za Ft 150,000.00. A jak takový krach vypadal: že, třeba, v předávacích protokolech je záznam o tom, že veškerý kožený inventář (otěže, opratě, postroje …) byl plesnivý, nebo zpuchřelý. Že Zierotinové prodali všecky postele a spali na polních lehátkách (co je v Losinách, v Rittersaalu, ta renaissanční kredencie, tak na ní ty „kuželky“ jsou vrchlíky z postelí: jediné, co po nich zůstalo). Vím, že se dobře vedlo poddaným na panství Rožmberků a Zierotinů, protože jsou o tom docela podrobné zápisy: co se chase vařilo, kolik fasovala piva za to a za to, jako „bonus“, no a stejně tak vím, že nevolníkům robotujícím na zámku patrimoniální správy ve Francii se tak nevyvářelo (logicky: když to sežrala šlechta, někomu se muselo ubrat – tehdy co si nevypěstovali / neuchovali / neulovili / nenasbírali, to neměli). Zierotinská chasa měla za den, tak, hodnou libru masa (slanina, uzené, ale i s kostí, jo, vejvary, a tak různě), hrachu, čočky a krup, že by to dnes snad ani nikdo nepozřel a všecko hrubě maštěné sádlem či lojem. Francouzští nevolníci maso viděli, když byla výstava (obrazně řečeno).
Je to o tom se pídit a ptát. Oni kasteláni někdy vědí docela dost, jsou různé publikace, museí, spolků, články v novinách, starých, nejsou to knihy. Něco je online, nebo je to popsáno, někde, že to je, a pak se to dá sehnat (skrze knihovnu & meziknihovní výpůjční službu), různě. Třeba z německých článků z 20. a 30. let 20. století, a z pohlednic, které Liechtensteinové nechali vydat, přesně vím, jak vypadal inventář losinského vysokého zámku, no a od kastelána vím, proč se propadá ve druhém patře podlaha, nebo proč nejsou ve Wandteppichsaalu kamna (protože spadla, Liechtensteinové nechali sundat gobelín, vyříznout kus látkové tapety a doslova tím zaplácnout díru po kamnech!): protože jsem se zeptal, protože mne to napadlo, protože si takových detailů všímám.
Na tu „hostinu“ pro Karla IV. jsem se, kdysi, nějak dostal, a já už pak nemám problém to dohledat. Ale k ucelenému přehledu je málo faktů. Pozdní středověk neměl tak skvělou patrimoniální správu, ono v 17. a 18. století se vyšetřovalo na panství, které mělo roční „obrat“ třeba Fl 10,000.00 (velké panství!), kde se „zakutálely“ Fl 2.00. To ve středověku nebylo, šlechta dlužila, kde se podívala, Karla IV. nevyjímaje, a na nějaké podrobné oučetnictví si nepotrpěla. Jsou receptury, postupy, co a jak se vařilo, plus, právě, různé zápisy v kronikách o významných hostech, a tedy, čím se krmili. I nějaké kuchařky, ale jsou to inkunábule, takže většinou kláštery, to nám moc neřekne. K ucelené, faktografické, představě je toho, prostě, málo.
Lidé mají, obecně, nějakou obzvláštní zálibu v pozdním středověku: Karel IV., Jan z Husince, husitská sběř, to je baví: jak se někde dělá „středověká žranice“, nebo „rekonstrukce“ středověké „bitvy“, tak za tím táhnou, jak kura za flusem, nebo fakani za parní mašinou. Nic proti, každý se baví jinak, ale je to opravdu historická pornografie, prostě, jako pornografie: také se tam souloží, ale je to sestříhané, upravené, „tabletka“ v tom je, takže s realitou to má společného jenom to, že se tam také souloží. Tohle má s realitou společného to, že se tam také žere. Nebo šermuje. Ale tím, zhruba, padla.
To jídlo skutečně jedl 5., nikoli 6., ledna:
„Cest la maniere comment lempereur entra a Paris et le lundi IIII jour de Janvier lan LXXVII.“
To jest: způsob, jakým císař vstoupil do Paříže v pondělí 4. ledna roku 78.
„Et est assavoir que le dit lundi ne menga pas lempereur en sale ne le
mardi mais le Roy y dina le dit mardi et fu le diner fait en une sale commune au
palais et furent de lez lui tous les princes de bohaigne et dalemaigne et aussi
tous les autres
princes et barons qui pour le tempz estoient aparis.“
A je nutno vědět, že řečené pondělí nejedl císař v sále, ne
úterý, ale král tam to řečené úterý
obědval a oběd byl konán ve společenském sále v paláci a byla vedle
něho všechna knížata česká a německá a také všechna ostatní knížata
a baroni, kteří v tu dobu byli v Paříži.
„Premier mes pour le diner un broet dalemaigne, un cyve de livres, Petit pates, Et grosse char.“
Tedy: První chod obědu: „německá omáčka“, ragout ze zaječího masa, drobné pečivo s masovou náplní a zvěřina.
In: Zpráva o návštěvě Karlem IV. roku 1378, Studia Minora Facultatis philosophicae Universitatis Brunensis, C 43, 1996 (jestli je dostupný online, nevím, možná ano).
Tak když přijel v pondělí, a to pondělí bylo 4. ledna (ověřil jsem na BlackBerry, kde je kalendář od roku 1, že 4. ledna 1378 opravdu bylo pondělí), a král tohle jedl v outerý, tak to, poněkud nemohl jísti 6. ledna, když 6. ledna 1378 byla středa.
V několika zdrojích je uvedené 6. ledna. Ale na datu tolik nezáleží, ale na tom, že nešlo o běžné jídlo Karla IV., ale o jídlo slavnostní na počet návštěvy ve Francii.
Oficiální jednání Karla IV. ve Francii se uskutečnila mezi 4. a
14. lednem 1378. Jejich vyvrcholením byla hostina konaná 6. ledna
v Zjevení Páně v Palais de la Cité v Paříži za přítomnosti tří
králů: Karla V. francouzského Karla IV., císaře Svaté říše římské a
jeho syna Václava IV., českého krále.
https://francais-radio-cz.translate.goog/le-voyage-de-charles-iv-en-france-8605284?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc
Však ano, ale běžné jídlo nemáme zaknihováno, a já se historickým bulvárem, nebo historickou pornografií nezabývám, nečtu „knížky o historii“, nebo pokud ano, tak jenom jako určité resumé, abych měl základní obraz (takže vyhledávám základní fakta), nikoli jako zdroj.
Proto se taky, svým způsobem, „nerad“ vyjadřuju ke všemu před Verneuerte Landesrodnung, protože prostě nejsou fakta, jsou kusá, a pořád je jich málo, a pořád archeologický výzkum obecná cliché vyvracejí etc. etc.
Třeba obecná představa běžného antického života bude spíš realitě nahony vzdálena.
Filip: Wow, to vypadá, jako bys to nějakou dobu studoval. Otázku nechám ještě otevřenou, kdyby někoho něco k tématu napadlo, pak ji uzavřu nominací na tvé odpovědi. Díky.
Dvorní šašek , vše najdete na net, všetně toho,, že menu, které Filip uvedl je z návštěvy krále ve Francii,
A absolutně nejpodstatnější je, jestli to dlabal 5., nebo 6., ledna, to je samozřejmé. Je úplně jedno, že nikdo, vlastně, nebude mít ani představu, co to vlastně jedl, pouze si bude myslet, že rozumí, ale bude vědět, jestli to, co si myslí, že jedl, jedl 5., nebo 6., ledna, samozřejmě! 🙂
Ale ano, najde, co by nenašel, akorát si bude myslet, že ví, protože nebude absolutně vědět, co ve 14. století znamenalo ragout, nebo paštika, pouze si bude myslet, že ví. Ale, v zásadě, najde.
Dvorní šašek: Abys uměl vařit, tak musíš znát technologické postupy a receptury. No, a já jsem zvídavý, takže jdu po fundamentu.
vemolaku, je dobrým zvykem vkládat i zdroj z kterého čerpáš nebo kopíruješ. Takhle by to mohlo působit, že se jedná o tvou vlastní odpověď, respektive tvé znalosti. 😄
Přikládám tedy za tebe zdroj:
seraphico: Špatný zdroj, bez urážky.
„Především – nebyly zde věci, na které my jsme zcela zvyklí, například brambory a cukr.“
Cukr byl, kupoval se od Arabů, třtinový, ale byl velmi, velmi drahý, a proto vzácný. U císařského a královského dvora se však určitě vyskytoval, arciť vzácně.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_sugar
„Pokrmy se možná podávaly na stříbře, ale hodovníci jedli normálně rukama, maximálně lžící.“
Právě za Karla IV. se k nám dostala vidlička (dvouzubá, obecně středověké nářadí nemělo s dnešním moc společného).
„Méně se solilo, více pepřilo.“
To není pravda. Ano, méně se solilo a více se kořenilo. Nicméně, pepř byl v drtivé většině dovážený (drahé) a kupovaný od Arabů (drahé), kteří ho dováželi z Asie (drahé), kde jim ho levně neprodávali: proč by to dělali (takže: drahé). Když se sečte drahé + drahé + drahé + drahé = 4× drahé, no, to odpovídá. Já, samozřejmě, nevím přesně, jestli Ausgerechnet v období vlády Karla IV. stál pepř o něco méně, než zlato, zhruba stejně, nebo o něco více, ale vím, že se kolem té ceny pohyboval.
Cena pepře začala klesat, až ho Portugalci začali vozit z Nového Světa. V 16. století se pohybovala cena za 1 kg pepře mezi 20 – 30 g stříbra (1g stříbra = Kč 15.00, cca, dnes, ale toto srovnání je pro nás nepřesné), plus si k tomu nutno připočíst, drahé, náklady na dopravu k nám (až 18. století je století kočárů, a tedy i něčeho, co lze nazvat silnicí). Až začátkem 17. století se stává pepř běžným kořením, anžto jeho cena klesá k 2 – 3 g stříbra za 1 kg.
https://www.stoplusjednicka.cz/koreni-ve-stredoveku-proc-zakazala-cirkev-v-klasterech-pepr
Filipe, já neřeším obsah onoho článku, ale to, že vemolak ten článek z odkazu zkopíroval a neuvedl ho jako zdroj. Ještě vynechal poslední větu: „Polévala se medem, naši studenti homoli ozdobili troškou moučkového cukru.“ A to jen proto, aby jeho odpověď vypadala, že je z jeho hlavy.
annas | 5913 | |
Drap | 4655 | |
led | 3008 | |
Kepler | 2836 | |
marci1 | 2243 | |
zjentek | 1665 | |
ivzez | 1445 | |
aliendrone | 1431 | |
quentos | 1425 | |
elkon | 1340 |
Divadlo |
Etiketa |
Kulturní akce |
Literatura |
Náboženství |
Ostatní kultura a společnost |
Historie |