Měla jsem v rodině koláře.
Takže vím, co toto řemeslo obnášelo.
Po založení JZD řemeslo pomalu ztrácelo význam. Kolář vyráběl
dřevěné nářadí, byl spíš opravářem zlámaných dřevěných
součástí vozů apod.
Abych nemusela odpověď stylizovat, okopírovala jsem vám charakteristiku řemesla.
Kolář, jinak též koloděj či nápravník, v minulosti zhotovoval vozová kola, vozy a další dřevěné součásti vozů, ale i jiné potřebné hospodářské nářadí pro zemědělství.
Z kolářské produkce je možno uvést vozy, fasuňky, vozy pivní, vozy „k vezení lesa“, vozy formanské, kočáry, vozy na řemenech, bryčky, případně i selské sáně, vozy šperlochem kryté, žebřiňáky na svoz obilí, kopovňáky na vození hnoje, korby na zemáky, řepu a řízky. Jinak koláři vyráběli také káry, kolečka a trakaře.
Materiál si opatřovali sami v místních lesích, dub nebo jilm, který místní nazývali břest. Od 18. století se kolářská produkce rozšiřuje jak do kvality, tak do kvantity. Kolář dělá kola, vozy, trakaře, pluhy, brány, sochory, držadla, násady, topůrka, nákladní vozy, žebřiňáky, korby, valníky apod.
Zdroj: http://brtpichlavec.sweb.cz/ves/remesla/remesla2.htm
0 Nominace Nahlásit |
Kolář bylo velice přesné , pečlivé a uznávané povolání. Vyráběl dřevěná loukoťová kola na kterých vše jezdilo. Jiná kola se nevyráběla. Vozy, trakaře, vozíky, kočárky, bryčky atd
0 Nominace Nahlásit |
kolo, kolář a loukotě, pohled do dílny s obrázky
Zdroj: http://www.eibenthal.eu/fotogalerie/Jager_kola.html
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek