Dobrý den,
může mi někdo mou řečí, člověka, co není technický a nerozumí tomu a chce tomu porozumět česky na mé nízké úrovni slovní zásoby a představivosti vysvětlit prosím, co je to sbíhavost kol?
Ne internetu a v učebnici se píše toto: Podélné osy kol se musí protínat ve středové ose vozidla. Vozidlo nám neújíždí z přímého směru jízdy.
Prostě podélná osa kol… podélnost je podle slovníku slov něco jako „ve směru jízdy“… a ve smeru jízdy kol se nic neprotíná s žádnou osou vozidla, já to nechápu. A jak jako že vozidlo neujíždí, vždyt kdyz jedu rovně tak nemuze odjet nikam ne?
Děkuji vám.
Re: AlienDrone… děkuji vám mockrát, tohle je vyčerpávající a pomohlo mi to. Mimochodem slouží mi to jako otázka do techniky při skládání ústní zkoušky u řidičáku na autobus.
Zajímavá 2Pro koho je otázka zajímavá? paul1, aliendrone před 483 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Tady je to pěkně vysvětleno
https://www.pneuboss.cz/poradna/clanky/co-je-geometrie-kol
Možná nad tím zbytečně moc špekulujete. Je to něco, co musíte svěřit
odborníků
Geometrii kol si sám neuděláte.
0 Nominace Nahlásit |
Áááá, geometrie nápravy. Dnes u většiny vozů seřizuješ obvykle jen tu sbíhavost, všechny ostatní úhly jsou „napevno“ dané konstrukcí (protože umíme lacino vyrábět s dostatečnou přesností).
Geometrii NEPODCEŇUJ, ovlivňuje jak chování vozidla na silnici, tak i opotřebení pneu. Hele, je to na dlouhé psaní, takže to vezmu co nejstručněji (i tak to počítám bude traktát). Vozidlo pracuje v určitém rozsahu zatížení (hmotnost nákladu), přičemž ty potřebuješ optimální kontakt pneu s vozovkou. Navíc je pneu gumová, takže se deformuje (v zatáčkách). Tohle je nutné pořešit.
Odklon je na nápravě proto, že kdyby od výroby byla v ideálním
případě pneu nezatíženého vozidla perfektně na vozovce, tak po
nastoupení celé rodinky + naložení kempingového vybavení na celou
dovolenou by se náprava „prohnula“ do V a původně dokonale svislá kola
by vůči svislici byla nyní do „A“ (zkus si silněji zatlačit na
angličáka a sleduj, co udělají kolečka). Jenže v takovém „áčku“
bys silně sjížděl její vnitřní stranu a to nechceš. Chceš aby se pneu
sjížděla rovnoměrně. Navíc v tom „áčku“ by měla mnohem nižší
kontaktní plochu s vozovkou (jen tou vnitřní stranou) a to také nechceš,
protože pro nejefektivnější přenos síly (akcelerace i decelerace)
potřebuješ, aby gumička autíčka dosedala CELOU svojí plochou (pokud
možno). A pak jsou tu zatáčky, kdy se gumička pěkně „šine šejdrem“
(deformuje se), zkrátka tohle pořeší to, že pneumatika (resp. celé kolo)
se namotuje s určitým nepatrným ODKLONEM od svislé osy, tedy rovnou se
udělá maličké „V“ (tedy vrchní části pneu jsou vůči sobě
vzdálenější, než ty spodní v kontaktu s vozovkou), které se po
zatížení vyrovná do svislice pro ideální grip (případně se optimální
hodnota nastaví/seřídí).
Jenže…
Taková kola nastavená do odklonu do „V“ mají tendenci se „rozbíhat“ (levá pneu by chtěla při jízdě doleva, pravá doprava), což by se negativně projevilo na handlingu i opotřebení pneu, takže tuto rozbíhavou tendenci kol na nápravě v odklonu do „V“ kompenzuješ tím, že je nepatrně seřídíš SBÍHAVĚ. Tedy že přední části kola na ose jsou si k sobě blíže, než ty zadní. Prostě svislé roviny kol jsou nepatrně do tvaru šipky, no.
Lépe to vysvětlit neumím, přirozeně je v tom mnohem, MNOHEM více, ale tím tě nebudu zatěžovat. Jde mi jen o princip, abys věděl PROČ to laborování.
Jinak dodám, že u sportovních/závodních aut jsou všechny úhly nápravy seřizovatelné (včetně třeba „závleku“) a využívá se toho právě pro optimalizaci chování vozidla na vozovce (jinak nastavíš na trať „samá zatáčka“, jinak na „převážně jedu rovně“, jde i o typ pneu, kvalitu povrchu vozovky a bambilion dalších věcí, o kterých „normální řidič“ nemá tušení, profík ale pozná, že „tuhle zatáčku jsem v poho střihnul ve 110, ale s tímhle nastavením seru maggi v kostkách při 90km/h“), chápeš? Vždycky je něco za něco (tím že „vylepšíš jedno“ obvykle „zhoršíš něco jiného“).
U běžných aut pro komfortní provoz je to jiné, než třeba u závoďáků (kde tě nezajímá spotřeba nebo opotřebení pneu), no. Každopádně je to i o tom, v jakém stavu náprava je (především čepy). Viděl jsem i to, že čepy byly tak vyběhané, že geometrie NEŠLA dobře seřídit (a to je ti pak i laserové seřízení k ničemu. Ovšem rozhodně si geometrii nechej udělat (seřídit – pokud nejsi FAKTICKY dobře vybaven a to z dotazu je zřejmé, že nejsi), za těch několik stováků to stojí, věř mi. 🙂
0 Nominace Nahlásit |
Ta formulace je poněkud krkolomná. Praxe je ale jednodušší. Z obrázků je to jasné. Problém je v tom, že kola jsou na autě připevněná za několika pružnými a pohyblivými místy. Silent bloky v ramenech, svislé nebo kulové čepy, horní upevnění tlumiče a ložiska mají v součtu vůli. Aby se tato vůle vymezila, nastavuje se mírná sbíhavost nebo rozbíhavost. Zlepšuje se tím stabilita a řiditelnost. Do předepsané tolerance lze nastavit pomocí jednoduchých přípravků doma.
0 Nominace Nahlásit |
Když jsem stavěl chatu, měl jsem Trábika kombi. Na něm se dalo odvézt
všelico,
s dopravou materiálu byly tehdy problémy. Trábi dokázal odvézt dveře,
záruně, desky, cement, i 5m trámky. Dostával dost zabrat , byly potřebné
stále nějaké opravy, ale vzhledem k úrovni tehdejších servisů jsem si
raději dělal údržbu sám.
V práci jsem si nechal udělat podle příručky potřebné přípravky,
i sbíhavost jsem
dokázal udělat podle hodnot z příručky. Bylo s tím dost trápení, ale
stálo to za to.
Takhle nějak příručka vypadala:
Zdroj: https://aukro.cz/udrzba-a-opravy-manual-prirucka-trabant-6986441319
0
před 483 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Velmi zjednodušeně řečeno jde o to, že se ti sbíhají nebo rozcházejí kola. Takže prostě máš nevyvážené pneumatiky, jinými slovy špatná geometrie. Ono je to složité takhle vysvětlit, jak říká kolega nade mnou, je to hodně složité téma. Doma si to rozhodně neuděláš, pokud nemáš vyvažovačku na kola. U nás to dělá třeba firma na geometrie kol Praha, kam jezdím já. :)
msi>>> NZ, rád odpovídám na smysluplné (a užitečné) dotazy, jako je ten tvůj.
Upozorňuji že geometrie nápravy je DOST široké téma, tak aby sis při zkoušce NENABĚHL. Kupříkladu mnou zmiňovaný ODKLON kola je VELMI zřetelně vidět třeba na nákladní Tatře (logicky, ona je dimenzovaná na náklad 10 tun a po naložení si řádně „sedne“). A naopak – pokud se podíváš např. na monopost F1, tak tam zřetelně vidíš OPAK, tedy PŘÍKLON kola. To je zase kvůli průjezdu v zatáčkách (pneu se v zatáče deformuje tak, že si sedne celou plochou a máš tím pádem lepší grip, potažmo vyšší průjezdní rychlost). Atd., atd., pro normálního řidiče je důležitá i ekonomie provozu (rychlost opotřebení pneu, spotřeba [kvůli valivému odporu apod.] Zkrátka nastavení by mělo odpovídat požadavkům viz odpověď.
Držím palce s tou zkouškou. 🙂