http://www.odpovedi.cz/otazky/znamenaji-tyto-zkratky-jedno-a-totez
http://www.odpovedi.cz/otazky/jak-funguje-system-stabilizace-podvozku-esp
0 Nominace Nahlásit |
jednoduše řečeno -je to stabilizační systém,který zabrání smyku/auta/
http://cs.autolexicon.net/articles/esp-electronic-stability-programme
0 Nominace Nahlásit |
ESP je elektronický systém jízdní stability. Pomáhá zvládnout kritické jízdní situace.
Zkratka ESP pochází z anglického Electronic Stability Programme což v překladu znamená elektronický stabilizační program. Systém ESP pomáhá svými zásahy do řízení zvládnout některé kritické situace, které mohou při jízdě nastat. Je-li zjištěn nestabilní stav jízdních vlastností vozidla, dojde k samočinné aktivaci ESP, které vozidlo stabilizuje. Ke své funkci ESP využívá i další elektronické systémy podvozku jako ABS a protiskluzové systémy.
Systém ESP umožňuje využití jízdních vlastností až na samou hranici fyzikálních zákonů, tím zvyšuje aktivní bezpečnost. Podle statistik se usuzuje, že by se zabránilo zhruba desetině dopravních nehod, kdyby všechny vozy byly vybaveny ESP. Tento systém vyhodnocuje až 30 krát častěji než řidič stav jízdní stability a v případě potřeby okamžitě zasahuje přiměřeným způsobem za účelem jejího obnovení.
Elektronické stabilizační systémy různých výrobců automobilů nesou různá pojmenování. Ale v principu se jedná o shodná zařízení.
Aby mohlo ESP správně reagovat v kritické situaci, musí si odpovědět na dvě otázky. Kam řidič vozidlo směřuje a kam vozidlo doopravdy jede. Pro zodpovězení těchto otázek je systém vybaven celou řadou snímačů. Snímač natočení volantu a snímače otáček všech kol zodpoví otázku, kam řidič vozidlo směřuje. Odpověď na druhou otázku, kam vozidlo skutečně jede, pomáhá zjistit měřič příčného zrychlení a rotačního momentu setrvačnosti. Na základě těchto hodnot systém může porovnat požadovanou dráhu vozidla se skutečnou. Pokud se hodnoty liší, systém vyhodnotí situaci jako kritickou a zasáhne.
Cílenými brzdnými zásahy vytvoří opačný otáčivý moment, než je moment, který vozidlo dostal do smyku. Při nedotáčivém smyku systém přibrzdí zadní kolo na vnitřní straně zatáčky a sníží tah motoru. V druhém případě, tedy při přetáčivém průjezdu zatáčkou, systém ESP přibrzdí kolo na vnější straně zatáčky, opět provede zásah do řízení motoru a případně i automatické převodovky.
Tímto způsobem systém ESP vyrovnává vznikající smyk. Princip vyrovnání nevyžaduje přímé zásahy do řízení. Ve skutečnosti se blíží způsobu, kterým jsou řízena pásová vozidla.
Uvažujme nejprve vozidlo bez ESP. Řidič je vyhýbá předmětu na vozovce, a proto nejprve trhne volantem doleva a následně doprava. Po tomto vyhýbacím manévru se zadní část vozu pohybuje rychleji a vozidlo se dostává do smyku. Otáčí se kolem svislé osy a pro řidiče je neovladatelné.
Nyní stejná situace u vozidla vybaveného ESP. Řidič opět prudce stáčí volant doleva a snaží se překážce vyhnout. Díky signálům přicházejícím z čidel rozpozná systém ESP, že vozidlo se dostává do nestabilního stavu a začíná zasahovat do řízení. Nejprve podpoří zatočení vozidla přibrzděním levého zadního kola. Zatímco vůz ještě zatáčí doleva, strhává řidič volant doprava s cílem navrátit vozidlo do původního směru. ESP přibrzdí pravé kolo, a tím podpoří zatočení doprava. Zadní kola se otáčejí volně, a tím zajišťují vytvoření optimální stranové vodicí síly.
Tento manévr může vést ke vzniku smyku. Aby se zabránilo vybočení zadní části vozu, přibrzdí ESP levé přední kolo. Ve zvláště kritické situaci může dojít k úplnému zablokování kola, aby došlo k omezení boční vodicí síly na přední nápravě (Kammův kruh tření). Po ukončení všech nestabilních stavů ukončuje ESP svoji činnost.
Zdroj: http://tema.novinky.cz/esp-
0 Nominace Nahlásit |
Prakticky je to celkem nebezpečné vybavení aut, protože četným
bláznivým řidičům a řidičkám dává pocit bezpečí. Zvykají si na toto
vybavení (je to poznat, kdy se při vyrovnání smyku zapne – na situaci
reaguje několikrát rychleji než řidič), že za ně vyřeší jejich
řidičskou nedostatečnost a jezdí trochu rychleji než stav vozovky a
dopravní situace dovoluje. Toto zařízení ale má své hranice, podchytí
smyk do určité síly – fyziku tím moc neošidíme. Proto i s tímto
vybavením najdete auta mimo vozovku, v četných dopravních nehodách apod.
Je to vždy o řidiči a až potom o technickém vybavení aut.
Nicméně v mnohých případech tím, že omezí, vyruší či zmenší smyk
vozidla toto zařízení zachrání život lidí, případně zranění či
poškození vozidel.
Neříkám, že jsem s tím nejezdil a že některému členu rodiny
zařízení nepomohlo, ale raději jedu tak jako by v autě nebylo.
Zdroj: život
0
před 5068 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek