https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/britska-vlada-chce-zakonem-chranit-svobodu-slova-40351329
Zdroj: Novinky.cz
Kam se podle vás obrací liberální demokracie? Proč na vše chceme názvy, potvrzení, zákony a normy, které nás v tom utvrzují? Neplatí, že demokracie prostě je a my se musíme naučit ji brát i s chybami, které má? Neprahneme příliš po dokonalosti? Nečiníme kroky, které nemají význam?
Zajímavá 1Pro koho je otázka zajímavá? PepasAvalonu před 1368 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Proto jsem relativně vyrovnaný člověk. Protože mě tyhle plky nezajímají.
2Kdo udělil odpovědi palec? Herjulfson, Mr. Marek
před 1368 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Nevím, co s tím má společného svoboda slova na akademické půdě. To je mimo politiku. Nikdo netvrdí, že demokracie je dokonalé zřízení, nebyla jím ani první demokracie v antickém Řecku. Nicméně je to nesporný pokrok. Neexistuje žádné státní zřízení, se kterým by všichni souhlasili. Proto existují diktátoři, anarchisté, monarchisté, komunisté, islamisté a další pomýlení -isté. Navrch vždycky má to státní zřízení a filosofe, která vede k blahobytu a spokojenosti obyvatel. Protože právě ti jsou voliči a rozhodujícím hlasem lidu. Bohužel si mnoho lidí plete demokracii s tím, že si mohou dělat, co chtějí.
0 Nominace Nahlásit |
Liberálové a demokraté asi se drží hesla „čím víc regulace, tím
víc je to liberální, demokratické“. Nebo už fakt nevím. Různí politici
a ekonomové taky prohlašují, že mají ve svém státě kapitalismus a volný
trh, přesto podporují regulace na každém kroku, snahu o řízení a
udávání směru. S demokracií i svobodou projevu je to podobné.
Ale na druhou stranu, zrovna v tomhle případě tak trochu souhlasím. Zde
skutečně jde o hrubé chování, protože někdo má projev a je bez
skrupulí „lynčován“, vypískán, přerušen, vyhozen za svůj názor.
Pokud to není názor vyloženě nabádající k agresivitě a nenávisti, tak
není správné, aby mu nějakým takovým způsobem znemožňovali se
vyjadřovat. Jsem toho názoru, že by to mělo být přirozené, ale takoví
lidé by si to měli hlídat – řečník své publikum, kantor své žáky
při návštěvě a podobně. Ostatně je to hlavně na řečníkovi, zde nejde
tak úplně o názor, ale o to, jak to umí podat davu/publiku. Jeho chyba
pokud je ve své řeči radikální nebo kontroverzní (podle publika). Uvolil
se, že bude mít řeč, tak by se měl trochu vyznat v tom, jak se s publikem
jedná, něco z rétoriky by určitě měl umět. Nechci nikomu brát iluze,
ale několik lidí pohromadě se vždy a všude bude chovat jako dav. Zabývá
se tím davová psychologie a publikum má „duši“, se kterou když někdo
neumí zacházet, tak je to jeho chyba. Názory jsou vedlejší.
Lidi bývají za své názory vyhozeni a to taky není správné. Kde je v tom
ta demokracie?
Regulace ale nejsou dobré. Souhlasím, ale i ne. Částečně, protože tohle
je spíš věc morálky, výchovy studentů a vůbec mravů ve společnosti.
Nemělo by se to omezovat zákonem a ještě třeba uvalovat pokutu na celou
státní instituci za chování některých. Má to spoustu nesmyslností a
takový zákon by byl sám o sobě špatný a nedemokratický (i kdyby se
tvářil jako opak).
Upravil/a: quentos
0 Nominace Nahlásit |
Univerzity doplatily na to, jak marxismus táhne institucemi na Západě už od 60. let. Stačí si poslechnout třeba Brendana O ´Neilla. Jeden správný názor je dovolený. Elita, co studuje na univerzitách, se navíc pasuje na ty, kdo mají právo druhé lidi ( míněno nevzdělané) umlčovat. Nejraději by jim odepřeli i volební právo. Nebezpečné je to u mladých tím, že si představují umlčení druhých lidi tak jednoduše jako kliknutím na klávesnici na sociálních sítích. Takto snadno se jako lusknutim prstu zbaví nepohodlného člověka, kterému zničí život.
2Kdo udělil odpovědi palec? Mr. Marek, PepasAvalonu
před 1368 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
V článku se jedná o nastavení pravidel pro veřejnou instituci. V takovém případě nemůže být jasné vytyčení pravidel na škodu. Problém deplatformingu považuji za závažný problém a návrh britského ministra považuji za pokrokový a vhodný. Komplexní společnost vyžaduje celou řadu komplexních pravidel. Již neplatí, že žijeme v uzavřených komunitách pod absolutistickou vládou, ale v propojeném světě. Do budoucna bude potřeba silně regulovat celou řadu různých i nově vzniklých odvětví a nových problémů – což není omezením demokracie, ale projevem demokracie.
0 Nominace Nahlásit |
Zajímavé je, že v článku píší, že protesty proti vystupujícím
nejsou ničím novým. Z mého pohledu se společnost nevyvíjí jednosměrně,
ale vždy s výkyvy jedním nebo druhým směrem. Obecně je nyní daleko víc
svobody ve vyjadřování než dříve (např. před 150 lety byla jen
tištěná média, která podléhala cenzuře). Takže směr je k větší
svobodě projevu. Samozřejmě proti tomu působí jiné tlaky.
Zajímavé je to porovnání akademické prostředí x veřejný prostor. Kdysi
byla volná (třeba i heretická) diskuse vyhrazena právě do akademické a
vědecké sféry. Dnes je díky informační společnosti všude – ale bez
akademické úrovně, oponentury atd., což obnáší masivní zranitelnsot
manipulacemi, dezinformacemi atd., na což logicky musí společnost
reagovat.
0
před 1368 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Né vše co je nemorální je zároveň nezákonné a ani by to nebylo
možné. Mravy a morální pravidla, tradice, svědomí, vlastní vnímání
správného a špatného, zvyky a další a další, to se ani tolik netýká
zákonů jako spíš vychování a morálky, do které zákon nezasahuje. Něco
může být hrubé, drzé, nevhodné, ale nezákonné to není. A bý by
nemělo. To by pak mohly zákony už upravovat úplně vše ohledně chování a
způsobů. Co se smí říkat, co ne, jak se chovat, projevovat,
vyjadřovat,......
Určování kontroverznosti, správných názorů a umlčování jiných
názorů (nebo jakýchkoli nenásilných projevů) už je zase nedemokratické a
omezování.
Taková škola má mít nastavena vlastní pravidla, týkající se i vhodného
chování, vystupování a případných trestů. Většina škol to
tak má.
Přesně, regulovat se dá všechno, ale to pak v podstatě boří přirozené nastavení společnosti, která vycházejí z nějakých mravů a hodnot. Začneme-li ty mravy formalizovat a všemožně normami upravovat, mohou ztratit smysl.
Kepler, co je na monarchii špatného? Prosil bych v odpovědi, pokud poskytneš, tvé politologické znalosti, fakta, srovnání a nějaké hodnotné vysvětlení. Jinak je to co píšeš naprosto pomýlená blbost a zkreslená subjektivní domněnka. Zajímalo by mě, co si představuješ pod demokracií. VB, Norsko, Španělsko, Japonsko a další jsou tak strašně „nedemokratické“ a pomýlené oproti třeba České republice???
Opravdové monarchie už vlastně neexistují, s výjimkou Saúdú ve své Arábii. Ty ostatní země jsou konstituční monarchie, kde monarchové nemají žádnou a jsou jen symbolem státu. Na monarchii v původním slova smyslu mi vadí, že jde o hlavu státu dědičnou bez ohledu na to, jakým blbcem bude následník trůnu. Vlastně je to diktatura, která nepřipouští opozici. Moudří králové se vyskytují jen v pohádkách. K tomu žádné politologické znalosti nepotřebuji.
Kepler má v podstatě pravdu, ale vezmi také na vědomí, že dědictví trůnu znamená jednodušší kontinuitu. Neplatí to vždy, zvlášť, když se chopí moci jiná dynastie. Ale v republice si lid může zvolit stejně nebezpečného blbce a fanatika, jen systémem voleb. Navíc, monarchie dnešního typu už je symolická. Jsem spíše republikán.
Symbolika je mnohem důležitější než se zdá. Dav, národy/rasy
i jednotlivci se řídí a rozhodují na základě symboliky (většinou
nevědomě).
Jestli je monarchie konstituční nebo absolutní je v tomto případě jedno.
Obě to jsou monarchie. Panovník – hlava státu – byl dědicem, je hlavou
státu až do smrti, popřípadě abdikace, je tam symbolika, pečlivá
příprava, tradice, efektivita, vzor, autorita (morální a jiná), vedení,..
i když panovník nemá žádnou formální (zákonnou) moc. Alespoň ne
vládní moc (tak jak je tomu v absolutní monarchii), přesto má „moc“ a
převahu nad politiky i lidmi.
Nezapomenň na převrat v republice, snadný jako nic jiného, to se vlády
může chopit kdejaký diktátor nebo strana a je to zde tisíckrát snazší
než v monarchii (jedno jestli v konstituční nebo absolutní). A že by si
lid/dav zvolil doboru hlavu státu nebo jiného představeného jsem neviděl.
Diktatury jsou zpravidla republiky a Keplerovi jmenovaní komunisté (a jejich
různé podoby), mezi ostatními jmenovanými -isty, jsou taky výhradně
v republice. Anarchisté jsou taky republikáni (pokud nejsou pro zcela čistou
anarchii – bez jakékoli vlády/státu).
Přirovnávat aboslutní monarchii k diktatuře, to je jiná, netřeba na
Keplera ani reagovat. 😂 Sám píše: 0 politologických znalostí, a může
soudit bez nich a pochopení oč vlastně kráčí. 😂 Vážně netřeba
komentovat. Konstituční MONARCHIE ani nepovažuje za monarchie. To by mě
zajímalo, co si pod tím teda představuje a co za státní zřízení to tedy
je, když ne monarchie…
A vůbec myslet si, že trůn zdědí nějaká nakompetentní osoba je nesmysl.
Člověk od mala k tomu vychováván, učen v tom, co vše musí umět,
zvládat, chovat se a jak vystupovat,… takové vzdělání, tolik učitelů a
takovou systematickou přípravu nemá nikdo. Pořád lepší než
nekompetentní hlavy státu střídající se, co pár let. Ani nemluvím
o tom, jak demokratická republika inklinuje k diktatuře a jak je zranitelná
k převratu nebo dokonce demokraticky zvolené diktatuře, totalitě. Když
dáme zcela stranou politologii, tak sociologicky i z psychologie davu je
zcela jasné, že republika není přirozená ani dobrá forma vlády. Proto
taky tak silně tíhne k diktatuře a lidi jsou velmi snadno ochotni akceptovat
diktátora, který je utlačuje.
Monarchie je vedení, vůdcovství, vzor, tradice, stabilita, usměrňující
síla a mravy. Republika není nic z toho, rozhodně ne vedení, ale spíš
chaos a hlavy státu k smíchu, které ještě k tomu rozdělují národ.
Mají titul a to je vše – to je opravdu dobrá podmínka pro to zastávat
post hlavy státu, jinak stačí jen dobrře investovaná kampaň od investorů
(soukormých) a kdo se trochu vyzná v psychologii, tak ví jaká manipulace a
demagogie se v tom skrývá. Diktatury utlačují a omezují na každém kroku
a jsou to taky republiky.
Kepler: Jde mi o princip, zda je nutné stále obecně formovat a pokrývat normami. Přeci stači vycházet ze základních pravidel, coby tolerance a respekt k názorové pluralitě (i kontroverznější). Neřeší se důsledek? Není lepší řešit zdroj, proč regulace chtějí?
JK: Takže regulaci vnímáš jako prakticky nevyhnutelnou? Kde bude pak hranice mezi vlivem státní moci a svobody jedince? Kam až může sahat mocenská instituce, která bude chtít direktivně určovat pravidla hry?
Jisté nastavení norem je nutné i v demokracii, i když se to mnoha lidem nelíbí. Od toho máme moc výkonnou, právní a trestnou. S tím se nic dělat nedá. Jak by se ti líbilo, kdyby tě někdo zastřelil pro pár korun, nebo ti znemožnil veřejný život? To by už byla anarchie a žili bychom jako zvířata.
Nastavování pravidel nelze vnímat jako apriori špatné a omezující. Pravidla také chrání a poskytují oprávnění. Hranici mezi neregulací (přirozenou cestou) a regulací si musí každá společnost určit sama. Podle mě se má volnost a neregulace uplatnit v soukromých podmínkách (nechci, aby některá osoba vystupovala na mém soukromém večírku, festivalu, hospodě – řeknu jí ne), a naopak vyšší míra regulace má být v rámci veřejných institucí (např. na veřejných školách, které platíme my všichni, a proto by se měl také všem dát prostor zúčastnit se panelové diskuze, i kontroverzním osobám, a třeba to takto nastavit zákonem).
Souhlasím, že jsou oblasti, kam by veřejná moc zasahovat neměla (namátkově snahy o regulaci kryptoměn, které z principu nechtějí mít nic co do činění se státní mocí), ale to ať si už demokracie (společnost) rozhodne sama. Vždy si lidé mohou zvolit stranu, která všechny zákony zruší (jakkoliv nebezpečné by takové jednání bylo).
S většinou by se dalo souhlasit. Spíše mi slo i princip, zda nepřehlížeme přirozený aspekt tolerance názorů. Papír také snese vše.
Jde mi o to, proč to nelze činit přirozenou cestou?! Mnoho zákonů je nebezpečí pro demokracii.
Konzensus vycházející z Listiny základních práv a svobod. Univerzity jako svobodné prostředí, které přítomní udržují, protože jsou si tohoto základního principu vědomi.
Přirozené je svobodné chování a vyjadřování. Regulované je značně
omezené. Je to věc mravů (jedince/ů), zvyků společnosti a né
zákonů.
Regulovat by se takhle mohlo naprosto vše. Ale to už by pak nebyla žádná
svoboda, rozhodování, vůle, přirozenost. Ale vše diktující, nefunkční
chaos snažící se naprogramovat společnost a každého jedince.
Drap | 8223 | |
led | 4069 | |
Kepler | 3462 | |
annas | 3402 | |
hanulka11 | 2783 | |
marci1 | 2778 | |
zjentek | 2724 | |
briketka10 | 2514 | |
quentos | 2018 | |
aliendrone | 1938 |
Aktuality |
Zábava a ostatní |