Odpověděl/a – 20.prosinec 17:01
Víceméně platí tato „hierarchie“: Vrchní velitel (formálně, často
spíše ceremoniálně) > Ministr obrany > Náčelník generálního
štábu
Ve smyslu tvé otázky, by to byl spíše Náčelník, ale jak sám vidíš, tak
má svoje nadřízené a taky je někomu odpovědný. Samozřejmě de iure je
jemu nadřazeným velitelem vrchní velitel OS, ale role prezidenta v armádě
je spíše symbolická (jeho pointou je, že hlavně jmenuje nebo
odvolává – na základě návrhů ostatních)… Vrchní velitel (obecně,
mimo ČR) může mít různé funkce, postavení a pravomoce, vzhledem ke státu
nebo i situaci. Už třeba jen mírový a válečný (nebo pohotovostní a
různý krizový) stav.
Nejde nezbytně o to, kdo má větší pravomoc, ale kdo má jaké-které
pravomoce a v které oblasti. Každý představuje a dělá něco jiného a
každý je má někým jiným, a v nějakém ohledu omezené. Ale jinak je Ka
NGŠ podřízeno MO (respektive je to jeho součástí – a už z logiky
věci má MO svého předáka v podobě ministra) a částečně Vládě,
Parlamentu (nepřímo, právě skrze MO aj.) a pak samozřejmě prezidentovi.
Ministr obrany má pak taky své šéfy nebo schvalovací konsunsuální procesy
(tj. sám o všem nerozhoduje). Prezident v tradičním smyslu nemá své
nadřízené, ale jeho moc je <<<< Tzn. to, že je v mnohém
nejvýše postavný (ve spoustě ohledech státních sfér), neznamená taky,
že má největší pravomoce.
Odpověď na tvou otázku můžou být de facto všichni tři, protože
záleží na kontextu a koho lze (nebo nelze) považovat za šéfa armády.
Otázkou je třeba, kdo o čem rozhoduje? Tak třeba každý o něčem
(jiném). 😅 Protože roli v tom hraje Parlament, Vláda, MO, Prezident a
GŠ. Je to kolektivní a diverzifikované.
Ministr obrany je spíše politik než voják a velitel (i když právě jeho
sféra spravuje armádu), prezident pak není vyloženě ani politik ani voják.
Je to vr. velitel, jakožto hlava – protože je hlava spousty věcí, rovnou
celého státu.
Samozřejmě, že v tom rozdíl je, proto to nemá moc smysl. Pokud by šlo čistě o to, kdo je de facto tím šéfem armády a prostě o přímé (!) VOJENSKÉ vedení, tak je to Náčelník GŠ… ale to neznamená, že má nejvyšší pravomoce nebo že nemá nadřízené „mimo“ vojenskou správu. Má SVOJE pravomoce a svou roli, tak jako ministr obrany (civilní vedení, administrativa a politika v oblastí obrany státu, kterou spravuje; má pravomoce, které mu v některých ohledech dávají jistou moc nad armádou a jejím velitelstvím).
Někteří by si mohli projít třeba Zákon o ozbrojených silách ČR, aby
se podívali na postavení např. MO. Nejhorší je, když lidico ty pozice
zastávají ani nevědí, co mají nebo nemají za pravomoce a ti, kteří by
měli spolupracovat, nespolupracují. Nebo jednotlivé sféry (ministerstva aj.)
zastávají lidi, co jim kolikrát nerozumí.
Vivat demokracie, stranictví, parlamentarismus, proces na základě konsenzů a
dělba (pravo)moci.
Odpověděl/a – 20.prosinec 17:21
Víceméně platí tato „hierarchie“: Vrchní velitel (formálně, často
spíše ceremoniálně) > Ministr obrany > Náčelník generálního
štábu
Ve smyslu tvé otázky, by to byl spíše Náčelník, ale jak sám vidíš, tak
má svoje nadřízené a taky je někomu odpovědný. Samozřejmě de iure je
jemu nadřazeným velitelem vrchní velitel OS, ale role prezidenta v armádě
je spíše symbolická (jeho pointou je, že hlavně jmenuje nebo
odvolává – na základě návrhů ostatních)… Vrchní velitel (obecně,
mimo ČR) může mít různé funkce, postavení a pravomoce, vzhledem ke státu
nebo i situaci. Už třeba jen mírový a válečný (nebo pohotovostní a
různý krizový) stav.
Nejde nezbytně o to, kdo má větší pravomoc, ale kdo má jaké-které
pravomoce a v které oblasti. Každý představuje a dělá něco jiného a
každý je má někým jiným, a v nějakém ohledu omezené. Ale jinak je Ka
NGŠ podřízeno MO (respektive je to jeho součástí – a už z logiky
věci má MO svého předáka v podobě ministra) a částečně Vládě,
Parlamentu (nepřímo, právě skrze MO aj.) a pak samozřejmě prezidentovi.
Ministr obrany má pak taky své šéfy nebo schvalovací konsunsuální procesy
(tj. sám o všem nerozhoduje). Prezident v tradičním smyslu nemá své
nadřízené, ale jeho moc je <<<< Tzn. to, že je v mnohém
nejvýše postavný (ve spoustě ohledech státních sfér), neznamená taky,
že má největší pravomoce.
Odpověď na tvou otázku můžou být de facto všichni tři, protože
záleží na kontextu a koho lze (nebo nelze) považovat za šéfa armády –
skutečného, dle pravomocí a jiných. Otázkou je třeba, kdo o čem
rozhoduje? Tak třeba každý o něčem (jiném). 😅 Protože roli v tom
hraje Parlament, Vláda, MO, Prezident a GŠ. Je to kolektivní a
diverzifikované.
Náčelník je ale prostě šéf armády. Ale nemá větší pravomoce než
ministr obrany. A „vrchní šéf armády“ tak úplně neexsituje. Je pak
taky třeba rozlišovat armádu, ozborjené síly, obranu, vojenské
zálžitosti a další… To pak ovšem platí ta výše uvedená (formální)
hierarchie. Jenže se dá říct, že v hierarchii vojenského velení je
náčelník generálního štábu nejvyšší vojenskou autoritou, ale jeho
pravomoci a odpovědnosti jsou definovány ve vztahu k civilnímu vedení, tedy
Ministrovi obrany, který je mu nadřízený… ale taky by mu neměl kecat
zcela do všeho.
Ministr obrany je spíše politik a civil než voják a velitel (i když
právě jeho sféra spravuje armádu a vojenské, obranné záležitosti),
prezident pak není vyloženě ani politik ani voják. Je to vr. velitel,
jakožto hlava – protože je hlava spousty věcí, rovnou celého státu.
I když je taky brán spíš jako civilní.
Samozřejmě, že v tom rozdíl je, proto to nemá moc smysl. Pokud by šlo čistě o to, kdo je de facto tím šéfem armády a prostě o přímé (!) VOJENSKÉ vedení, tak je to Náčelník GŠ… ale to neznamená, že má nejvyšší pravomoce nebo že nemá nadřízené „mimo“ vojenskou správu. Má SVOJE pravomoce a svou roli, tak jako ministr obrany (civilní vedení, administrativa a politika v oblastí obrany státu, kterou spravuje; má pravomoce, které mu v některých ohledech dávají jistou moc nad armádou a jejím velitelstvím).
Někteří by si mohli projít třeba Zákon o ozbrojených silách ČR, aby
se podívali na postavení např. MO. Nejhorší je, když lidico ty pozice
zastávají ani nevědí, co mají nebo nemají za pravomoce a ti, kteří by
měli spolupracovat, nespolupracují. Nebo jednotlivé sféry (ministerstva aj.)
zastávají lidi, co jim kolikrát nerozumí.
Vivat demokracie, stranictví, parlamentarismus, proces na základě konsenzů a
dělba (pravo)moci.